Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:34

Heb een tijd in de bijstand gezeten (aantal jaar geleden) en kookte dan voor 3 dagen macaroni om in te vriezen, flinke pan hutspot of andere stamppot. Ik kreeg van mijn ouders af en toe een tas met luxe boodschappen als wasmiddel, runderlapjes en koekjes enzo. Keer een blikje ravioli en daar wat champignons bij bakken vond ik ook altijd lekker.
Ik had in die tijd 20 euro per week voor de boodschappen.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:35

Konstantine schreef:
Ik ben 20 en heb omdat in deze regio in de winter echt geen werk is een paar maandjes een jongerenuitkering gehad, maar het is echt NIKS (220 euro geloof ik, maar daar houden ze van alles op in, dus uiteindelijk 200 of zo) en in onze gemeente laten ze je er nog 32 uur per week werk op debielenniveau voor doen ook.

Geloof me maar dat als je in díe situatie zit je alles aanpakt, Rianne.

Ik werk nu ook bij een supermarkt en nee, dat vind ik niet leuk, maar het betaalt! Als ik hier 32 uur per week zou werken zou ik per maand ongeveer 4-5 keer die uitkering verdienen. Nu wil ik hier absoluut geen 32 uur werken, dan is mijn rug op voor ik 30 ben namelijk, maar voor straks naast m'n studie (ik ga wel weer studeren) is het toch mooi meegenomen, dus ik hoop wel op contractverlenging.

Apart trouwens dat er hier zoveel mensen zitten die thuis wonen en "geen vaste lasten hebben". Ik mocht willen dat mijn zorgverzekering, telefoonabonnement, collegegeld, shampoo/deo/tampons en alles voor mij betaald werden!

Dat vraag ik mij dus ook af, ik ken mensen die geen baan hebben en zijn al 20.
Gaan vaker uit dan ik en hebben een abonnement op de bios. Dan kijk ik toch met een scheef hoofd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:46

Ik koop wasmiddel van €3,50 (fles van 3l), afwasmiddel van €0,70?, wasverzachter van nog geen €1,50 en allesreiniger/citronella van €0,80? en kan dan een poosje vooruit.
Afwasborstel kost me €0,28, denk dat ik er 4 tot 8 per jaar doorheen werk (mede door de kaasfondue die zo lekker blijft plakken :\).
Shampoo koop ik wel A-merk (Dove), maar die is bij Action 1,79 voor een fles terwijl je voor zo'n zelfde fles meer dan €3,- betaald geloof ik.
Douchegel en badschuim koop ik vaak de goedkoopste, als het maar lekker ruikt.
Tandpasta haal ik ook bij Action, net als deodorant.
Scheelt me echt minimaal €10,- per maand als ik het zo vergelijk met alles bij supermarkt/drogist te halen. :wow:

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:49

LisaYaeli schreef:
Konstantine schreef:
Ik ben 20 en heb omdat in deze regio in de winter echt geen werk is een paar maandjes een jongerenuitkering gehad, maar het is echt NIKS (220 euro geloof ik, maar daar houden ze van alles op in, dus uiteindelijk 200 of zo) en in onze gemeente laten ze je er nog 32 uur per week werk op debielenniveau voor doen ook.

Geloof me maar dat als je in díe situatie zit je alles aanpakt, Rianne.

Ik werk nu ook bij een supermarkt en nee, dat vind ik niet leuk, maar het betaalt! Als ik hier 32 uur per week zou werken zou ik per maand ongeveer 4-5 keer die uitkering verdienen. Nu wil ik hier absoluut geen 32 uur werken, dan is mijn rug op voor ik 30 ben namelijk, maar voor straks naast m'n studie (ik ga wel weer studeren) is het toch mooi meegenomen, dus ik hoop wel op contractverlenging.

Apart trouwens dat er hier zoveel mensen zitten die thuis wonen en "geen vaste lasten hebben". Ik mocht willen dat mijn zorgverzekering, telefoonabonnement, collegegeld, shampoo/deo/tampons en alles voor mij betaald werden!

Gaan vaker uit dan ik en hebben een abonnement op de bios. Dan kijk ik toch met een scheef hoofd.

Als je vaak naar de bios gaat is dat nog het voordeligst. ;)
Bij Pathé heb je een abonnement (de Pathé Unlimited) van €19,- en als je 2x een film pakt heb je de kosten van je abonnement er al uit.
Je betaald hooguit een kleine toeslag voor 3D en Imac etc, maar omdat je ook 10% korting krijgt op hapjes en drankjes heb je de toeslag er ook zo weer uit.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:52

lor1_1984 schreef:
LisaYaeli schreef:

Als je vaak naar de bios gaat is dat nog het voordeligst. ;)
Bij Pathé heb je een abonnement (de Pathé Unlimited) van €19,- en als je 2x een film pakt heb je de kosten van je abonnement er al uit.
Je betaald hooguit een kleine toeslag voor 3D en Imac etc, maar omdat je ook 10% korting krijgt op hapjes en drankjes heb je de toeslag er ook zo weer uit.

ja haha, dat snap ik. maar als je geen baan hebt en leeft van je ouders.
Mijn moeder was ook heel lief in geld lenen toen ik geen baan had. maar geld lenen voor luxe, no way.
maar ik ga nu off topic.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:14

Precies wat Miepie77 zegt.

Sowieso zie ik hier dingen staan over dat het goedkoper is om vaker naar de film te gaan als af en toe. Geloof me, als je in de bijstand zit hèb je niet eens geld voor de film, een terrasje pakken of wat dan ook.
En die 50 euro pw voor boodschappen klopt ook niet, dat geld is niet alleen voor boodschappen, dat is voor alles wat je nodig hebt.
Mensen in de bijstand hebben geen potjes om te sparen over het algemeen. Die moeten roeien met de riemen die ze hebben.
Er word hier gedaan alsof het een leuke uitdaging is om zoveel mogelijk te besparen, vraag me af of jullie nog zo denken als het je echt overkomt.

Natuurlijk is het altijd slim om te besparen, maar noem dat alsjeblieft niet minimum- of bijstandsniveau want dat heeft er helemaal niks van weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:35

Tja, ook in de bijstand (of leeft van een minimumloon) maak je keuzes. Ik snap de drama niet zo van dat woord bijstand of minimum. Ook in de bijstand maakt een ieder zijn/haar keuze; de een kiest voor een hond, kat, paard, sigaret en de ander kiest voor een keertje bioscoop of uitgaan. Weer een ander houdt amper wat over omdat er schuldsanering bij komt kijken.
Ik zou het vooral aanmoedigen dat mensen zo bewust willen leren gaan met het geld :) als je leeft van een vast bedrag per maand, waar je alles van moet betalen waar mensen het in de bijstand ook van kunnen redden; super! Want ja, een jaar later kan de situatie veranderen en moet je de levensstijl omgooien. Niets mis mee om er al eerder mee te beginnen.

Mijn doelstelling is ook leven van 50 euro per week, want als het 2 mensen lukt met alleen leefgeld of bijstand/miminimloon (al heb ik dat zelf ook) dan zal het mij ook kunnen lukken. Dus ja, bewust leven op het minimum :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:44

"En die 50 euro pw voor boodschappen klopt ook niet, dat geld is niet alleen voor boodschappen, dat is voor alles wat je nodig hebt."

Zoals? kleding en een kadootje bij een verjaardag? Honden/kattenvoer als je een huisdier hebt.
Ik haal dat ruim met 50 euro. Dan heb ik over.
Wij zijn namelijk met tweeen en halen bij lange na geen 100 in de week aan boodschappen en kleding enz.

Brandstof kan ik daar niet in tellen, elke week gaat de tank vol.
Het is dat of geen werk.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:49

Het is dan ook meestal geen 50 euro per persoon per week. Wij moeten het doen met 70 euro voor ons drieën. Hebben geen huisdieren, geen auto en gaan zelden met het OV. Drinken zelden, roken wel (maar steeds minder), gaan niet naar de kroeg of bioscoop.
Kadootjes voor een verjaardag, kleding en schoenen, de vuilniszakken, alles wat je in en om het huis en voor persoonlijke verzorging nodig hebt, eten en drinken.... het moet allemaal van die 70 euro.
Het is passen en meten, tot nu toe redden we het prima. Geen luxe, maar wel elke dag voldoende te eten. Je wordt mega creatief als je weinig te besteden hebt :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:52

@little_king : wat dacht je van kleding, schoenen, idd een kadootje, als je ergens heen wilt een buskaartje, sporten zoals bv een keer zwemmen a 4.80 als dat kan, als je ijskast stuk gaat, je huis inrichten, bus kit als er tocht is, dat moet allemaal van die 50 euro, bijbetalen bij de apotheek als je eens ziek bent, moet dan ook van die 50 euro, extra sinaasappeltjes kopen voor de vitamientjes lukt dan ook niet. Huisdieren komen er dan ook nog eens bij als je die hebt en voor vakantie en een paard is helemaal geen geld, snap die opmerking over de bioscoop dan ook helemaal niet, want kaartje is 12 euro, dat is een kwart van je weekgeld, daar heb je simpel weg geen geld voor dus. Kadootjes met kerst of luxe eten gaat ook niet van 50 euro, echt t is niet zo van dat doen we even, je hebt geen ruimte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:56

Als je hier in de ochtend gaat betaal je 6.50. Dus geen kwart van je leefgeld :)
Cadeau's? Ik heb geen wekelijks een verjaardag en voor 5 euro kan ik een mooi cadeau samenstellen. Kerst/Sinterklaas afgeschaft.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:58

Roken doen wij dus ook niet.
Auto moet wel anders geen werk.
Vuiniszakken, shampoo, ed hoort bij mij bij de boodschappen.
Wij hebben dan wel huisdieren (ook een paard maar die is luxe en zou er bij mij uitgaan zou ik in de bijstand zitten en daar langdurig inkomen)
Kroeg, bioscoop en vakantie doen wij ook niet, want daar betalen we het paard juist van.

@miepje, kadootjes noemde ik al en kleding ook.
Eigen risico is hier ook altijd op, dus weet wat dat is.
Wij doen totale boodschappen, incl shampoo, vuilniszakken, groente en incl hond voor 70 per week.
met 2 personen.
Dan zouden we 30 per week over houden voor kadeau, kleding enz.
Dat haal ik met gemak!

uit eten, bios, roken dat doen we niet.
Mis ik ook niet.
Kleding doe ik jaren mee. geef niets om mode.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:05

Leven op bijstandsniveau of leven van de bijstand zijn echt 2 verschillende dingen.

Als je langere tijd in de bijstand zit zijn de reserves weg, auto weg, paard meestal ook weg en inderdaad geen vakanties, bioscoopjes e.d.

Volgens mijn gemeente zou iedereen in de bijstand 5% moeten kunnen sparen. Dat is een nobele gedachte maar er wordt vergeten dat er noodzakelijke apparaten kapot kunnen gaan en vervangen moeten worden.

Hier wordt er gezegd (gemeente dus): probeer het eerst bij familie, kringloopwinkel en als dat niet lukt kun je een lening bij de gemeentelijke kredietbank proberen.
Dan blijf je dus echt aanmodderen.

Leven op bijstandsniveau omdat je moet, of leven op bijstandsniveau met een flinke reserve achter de hand zijn echt twee verschillende dingen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:06

Succes, 50 euro per week moet lukken, dan kun je elke maand nog kleren kopen ook :)
Ik een tijdje met mijn vriend en 2 katten van 30 euro per week geleefd. Dat wil prima, en na een paar weken oefenen konden we soms zelfs van die 30 euro nog 10 sparen. Volgens mij is het ook een stuk duurzamer want opeens moet je eten wat je in je kast hebt staan. Dan valt pas op hoeveel je normaal gesproken weggooit.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:06

Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen... met zn 2en boodschappen voor 35 euro?!
Ik kom niet onder de 100 euro uit. De wederhelft wil namelijk elke dag vlees en eet geen restjes uit de koelkast/vriezer, dus elke dag vers koken. Als hij avond of nachtdienst heeft, eet hij 2 warme maaltijden en daarnaast snaait hij bijna elke avond (gemiddeld 3000-4000 kcal per dag, voor 2 meter hoog en 70kg). Daarnaast 3 katten en 1 hond.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:07

Je vergeet dat je ook nog recht hebt op een toeslag van 20%, dus nu is je inkomen te laag vastgesteld. Dat maakt het leven alweer een stuk aangenamer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:08

flicka schreef:
Leven op bijstandsniveau of leven van de bijstand zijn echt 2 verschillende dingen.

Als je langere tijd in de bijstand zit zijn de reserves weg, auto weg, paard meestal ook weg en inderdaad geen vakanties, bioscoopjes e.d.

Volgens mijn gemeente zou iedereen in de bijstand 5% moeten kunnen sparen. Dat is een nobele gedachte maar er wordt vergeten dat er noodzakelijke apparaten kapot kunnen gaan en vervangen moeten worden.

Hier wordt er gezegd (gemeente dus): probeer het eerst bij familie, kringloopwinkel en als dat niet lukt kun je een lening bij de gemeentelijke kredietbank proberen.

Leven op bijstandsniveau omdat je moet, of leven op bijstandsniveau met een flinke reserve achter de hand zijn echt twee verschillende dingen.

_/-\o_ Dat dus!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:09

flicka schreef:

Maar het feit dat iemand dat uit eigen vrije wil gaat proberen vind ik wel mooi. Ook al zijn de situaties nooit helemaal met elkaar te vergelijken, je krijgt wel een beeld waar de problemen liggen. En je leert bezuinigen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:10

Ik moet niet leven als bijstand, maar ik ben ook iemand die niet van over de balk smijten houd.
Als het eigen merk goed is, waarom dan een A merk?
Als water met eventueel siroop lekker is, waarom dan frisdrank?
Als mijn spijkerbroek nog goed is, waarom dan een andere?
Als mijn tv het nog doet hoef ik geen platte en ik hoef ook geen i-phone of abbo van 40 euro.

vakantie, het verste wat ik in mijn leven ben geweest is 1 keer Parijs voor 2 dagen.
Ik heb nog nooit gevlogen en ik mis het niks.
Bios, over een jaar is de film ook op tv.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:21

ja allemaal leuk en aardig dit, fijn dat iedereen meteen zn oordeel klaar heeft. ik heb tussendoor wel gewerkt maar werd ontslagen. bij mc donalds bijv hadden ze te weinig omzet en te veel mensen en ze zeiden dat ik de werkdruk niet aan zou kunnen. daarom ben ontslagen, voor de rest solliciteer ik me rot(minstens 5 sollicitaties per dag eruit) dus niet willen is het niet maar mensen willen me niet hebben. voor schoonmaken zoeken ze hier geen mensen ik sta ingeschreven bijhet uwv en bij alle uitzendbureaus. wat betreft het niet willen bedankt maar dat klopt niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:22

Rutte wil helemaal niet dat mensen gaan potten. Mensen met een fatsoenlijk inkomen moeten het uitgeven in het belang van de economie. Dus gewoon een nieuwe auto, mega tv, dure telefoons e.d. kopen. Dat je daarnaast van 50€ in de week probeert rond te komen is lovenswaardig ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:23

Liezel1 schreef:
Ik snap echt niet dat mensen dat kunnen... met zn 2en boodschappen voor 35 euro?!
Ik kom niet onder de 100 euro uit. De wederhelft wil namelijk elke dag vlees en eet geen restjes uit de koelkast/vriezer, dus elke dag vers koken. Als hij avond of nachtdienst heeft, eet hij 2 warme maaltijden en daarnaast snaait hij bijna elke avond (gemiddeld 3000-4000 kcal per dag, voor 2 meter hoog en 70kg). Daarnaast 3 katten en 1 hond.

Heel eerlijk? Ik ga wel voor de kiloknallers. Ja ik houd de industrie in stand daarmee, maar het is betaalbaar. En natuurlijk kopen wat in het seizoen is qua groente. Koop vlees in aanbieding en vries het gelijk in. Als mijn kerel wil snaaien, dan pakt hij maar brood :Y) kliekjes hebben wij ook zelden, meneer eet alles op.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:27

vuurneon schreef:
Liezel1 schreef:

Heel eerlijk? Ik ga wel voor de kiloknallers. Ja ik houd de industrie in stand daarmee, maar het is betaalbaar. En natuurlijk kopen wat in het seizoen is qua groente. Koop vlees in aanbieding en vries het gelijk in. Als mijn kerel wil snaaien, dan pakt hij maar brood :Y) kliekjes hebben wij ook zelden, meneer eet alles op.

Daar gaat het al mis... :+
Kliekjes hebben wij wel eens, maar die kan ik dus niet nog een keer serveren...
en snaaien is geen brood bij hem.. dat zijn donuts van bijna 4 euro per pakje etc.
Ohja, en de energydrank.. stuk of 4 blikken "monster" per week.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:28

flicka schreef:
Rutte wil helemaal niet dat mensen gaan potten. Mensen met een fatsoenlijk inkomen moeten het uitgeven in het belang van de economie. Dus gewoon een nieuwe auto, mega tv, dure telefoons e.d. kopen. Dat je daarnaast van 50€ in de week probeert rond te komen is lovenswaardig ;)

Ik denk dat daar ook o.a. het probleem zit, mensen die de hand op de knip houden terwijl ze het wel kunnen uitgeven maar bang zijn... waareoor er daardoor juist weer winkels ed. hun failissement aan moeten vragen waardoor er weer meer mensen zonder baan komen te zitten.. vicieuze cirkel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:30

Air schreef:
flicka schreef:

Ik denk dat daar ook o.a. het probleem zit, mensen die de hand op de knip houden terwijl ze het wel kunnen uitgeven maar bang zijn... waareoor er daardoor juist weer winkels ed. hun failissement aan moeten vragen waardoor er weer meer mensen zonder baan komen te zitten.. vicieuze cirkel.

En toch doe ik het zelf ook.... onderwaarde van het huis zal ooit terugbetaald moeten worden, tegen de tijd dat ik met pensioen mag ís er waarschijnlijk geen pensioen meer (of veel te weinig), etc