Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:09

Sababber schreef:
Dat is dus dat stukje waar mensen die niet geloven antwoord op willen en waarbij mensen die geloven erop vertrouwen dat wat in de bijbel staat waar is. Ik wijs je er alleen op dat niet alle gevoelens goed zijn. Waarbij ik niet de conclusie trek dat homosexualiteit slecht is. ik vond je opmerking gewoon erg ondoordacht en slecht onderbouwd. Nog zón eeuwige discussie over wanneer je goed gelooft. Ieder heeft zijn manier van geloven en of dat goed is of niet dat weet je niet tot je boven aan de poort staat.

Hm, tja - ik geloof. De bijbel speelt *een* rol in mijn leven (hoe precies, dat is wat ingewikkeld, want een spoorboekje is het uiteraard niet).
Dat de bijbel waarheid spreekt, daar kan ik mee uit te voeten.

Maar: dat mooie gedicht over die schepping in 7 dagen (6 dagen werken en 1 dag rust) spreekt wat mij betreft niet over zaken als natuurkunde of biologie. (Op dag 1 verschijnt het licht, op dag 4 zon en maan. Een logische verklaring daarvoor luidt, dat dit gedicht ontstaan is in de babylonische ballingschap en een soort van spotgedicht is op de almachtige plaatselijek zonne/ maangodheid.)

Wat ik ook mooi vind in dit gedicht: dieren zijn geschapen "naar hun aard" - wij mensen in al onze veelkleurigheid zijn geschapen naar G-ds "beeld en gelijkenis".
("Dat geeft veel ruimte!")

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:10

maralyn schreef:
Qimm schreef:
We stammen niet af van apen, maar er is een gemeenschappelijke voorouder. Subtiel, maar niet onbelangrijk verschil :)

Goed en slecht zijn opvattingen die ontstaan uit geloof, levenservaring, cultuur en opvoeding. En homoseksualiteit is voor veel mensen maar 'raar' en 'vies' en 'onnatuurlijk' dus moet het wel slecht zijn. Dit in combinatie met enkele afwijzende teksten (maar geen sluitende 'dit is verkeerd' uitspraak) in de bijbel en mensen trekken hun eigen conclusie.

Kijk, die snap ik dan weer wel.

sorry sababber, niet rot bedoeld, maar ik kon er niet zo goed in komen!
Maar wat vreemd of raar is, is niet meteen slecht.
Hoeveel mensen vinden alternatieve mensen wel niet "richting duivels" gaan...?

Ah!, maar het is wel makkelijk om vreemde en rare dingen slecht te vinden, want dan hoef je ze niet te accepteren. Beetje struisvogelgedrag. De weg van de minste weerstand kiezen.

Liedje

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:15

Als het geloof je eigen interpretatie van de bijbel is, dan zegt het geloof toch niet dat homoseksualiteit niet oké is, maar dan denk jij dat toch? Je referentiekader is van invloed op hoe je dingen interpreteert en hoe je tegen dingen aan kijkt, dus als je zegt dat 'god het niet zo bedoeld heeft', dan zeg je eigenlijk dat jij het zelf niet oké vind?

Of ben ik nou in een verkeerde richting aan het denken?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:16

Ik ben het met jou eens Liedje! Maar of het de waarheid is weet ik niet.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:29

Liedje schreef:
Als het geloof je eigen interpretatie van de bijbel is, dan zegt het geloof toch niet dat homoseksualiteit niet oké is, maar dan denk jij dat toch? Je referentiekader is van invloed op hoe je dingen interpreteert en hoe je tegen dingen aan kijkt, dus als je zegt dat 'god het niet zo bedoeld heeft', dan zeg je eigenlijk dat jij het zelf niet oké vind?

Ik kan me voorstellen dat God het zo niet bedoeld heeft. Maar ik heb persoonlijk niets tegen homo's. In mijn omgeving zijn er best wel veel mensen uit de kast waarover aan mij gevraagd wordt waarom ik nog met ze om ga. Nou simpel, ze zijn voor mij als persoon niet veranderd. En als een homo een zondaar zou zijn. Zou ik dat dan ook zijn omdat ik hem behandel als vriend ipv vijand? Ik keur het niet af, als die mensen zo gelukkig zijn. Laat ze dan gelukkig zijn. Alleen dat aflebberende gekwijl op straat hoeft van mij niet. Maar dat heb ik net zo goed met heteros

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:33

Jezus was ook dikke maatjes met allerhande zondaars, lijkt me een prima rolmodel. Het is toch 'heb uw naaste lief'? Het is niet aan mensen om andere te veroordelen (hij die zonder zonde is...)

Ik word altijd helemaal naar van de Amerikaanse praktijken (met name de zuidelijke staten zijn daar behoorlijk fel mee) 'God hates fags' Als de bijbel 'ons' iets leert dan is het wel liefde en acceptatie, niet haat.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:36

Het is eigenlijk vooral de extremistische 'Westboro Baptist Church' die de leus 'God hates fags' verspreidt...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:42

Ik wist niet precies welke stroming dat doet, maar het staat me enorm tegen als ik het tegenkom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:49

Mij ook.

Dat gelovigen braafheid belangrijker vinden dan de bijbel, hoewel ze beweren (bij hoog en bij laag) dat ze die bijbel van kaft tot kaft volgen (...alsof ze 2000 jaarterug kaften om hun boeken, pardon, rollen hadden...)
daar kan ik ook slecht tegen.

En lui die beween heel erg precies te weten wat G-d wel en niet goed vind, vind ik ook wel een beetje (boel) ijdel (hebben zichzelf hoog in de bol).

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:55

maralyn schreef:
Geloof is dus ook eigenlijk een soort gevoel...?

ja idd :j....

als je alles zou weten zou het weten heten.... maar dit neem je aan dus geloof je..daarom heet het geloven :)

Qimm schreef:
Jezus was ook dikke maatjes met allerhande zondaars, lijkt me een prima rolmodel. Het is toch 'heb uw naaste lief'? Het is niet aan mensen om andere te veroordelen (hij die zonder zonde is...)

Ik word altijd helemaal naar van de Amerikaanse praktijken (met name de zuidelijke staten zijn daar behoorlijk fel mee) 'God hates fags' Als de bijbel 'ons' iets leert dan is het wel liefde en acceptatie, niet haat.

Eens.... Ik persoonlijk ga niemand oordelen. dat is niet aan mij. Liefde en acceptatie vind ik persoonlijk veel belangrijker <3

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:58

Qimm schreef:
Ik wist niet precies welke stroming dat doet, maar het staat me enorm tegen als ik het tegenkom.

Net als ongeveer iedere christen buiten de Westboro Baptist Church....

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:03

Nouja, mijn familieleden zitten in een kerk waar ze er helemaal in geloven dat ze iemand van alles kunnen genezen en zeggen dan ook tegen mij dat als ik een van mijn vriendinnen nou eens meeneem naar een genezingsdienst ze wel van haar "ziekte" alias geaardheid af kan komen. Dan denk ik, laat haar toch gewoon in haar waarden.

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:34

Met dit soort onderwerpen moet ik hier altijd aan denken:
IS HET BELANGRIJK?
Mijn vader vroeg me:"Ben je homo?"
Ik antwoordde: "Is het belangrijk?"
Hij zei : "Nee, niet echt".
Ik bekende hem: "Ja, ik ben zo".
Hij zei: "Sodemieter dan maar op".
Kennelijk vond hij het toch belangrijk.

Mijn baas vroeg me:"Ben je homo?"
"Hij zei: "Nee, niet echt".
Ik bekende hem: Ja, ik ben zo".
Hij zei: "Je werk deugt niet, ik ontsla je".

Mijn beste vriend vroeg me:"Ben je homo?"
Hij zei: "Nee, niet echt".
Ik bekende hem: "Ja, ik ben zo".
Hij zei: "Je kunt mij beter niet meer je vriend noemen".

Mijn lief vroeg me: "Hou je van me?"
Hij zei: "Ja".Ik bekende hem:" Ja, ik hou van je".
Hij zei: "Kom hier, ik neem je in mijn armen".
Voor de eerste keer was iets echt belangrijk.

Mijn God vroeg me: "Hou je van jezelf?"
Hij zei: "Ja".
Ik vroeg: "Hoe kan ik van mezelf houden? Ik ben homo".
Hij zei: "Zo heb ik je gemaakt".
Wat is er verder dan nog belangrijk?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:40

Liedje schreef:

Goed gezegd! Iets om over na te denken.