Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:01

Dat stemmetje heb ik juist alleen als ik het niet nodig heb.

"Zal ik kwarttaart of appeltaart maken?"
stemmetje: "VEEL TE VEEL WERK, NEEM EEN ZAK CHIPS".

Als het God is die mij dat influistert dan denk ik dat hij niet de juiste prioriteiten heeft.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:02

Raponsje schreef:

Als het God is die mij dat influistert dan denk ik dat hij niet de juiste prioriteiten heeft.

Hmmm.... Dat was niet helemaal wat ik bedoelde. Maarre... zou ook chips nemen, heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:03

Ik geloof absoluut niet. Een beter leven begint bij jezelf, niet bij God. Ik begrijp best dat er mensen steun zullen vinden in het bidden en in het lezen van de Bijbel, maar of het allemaal echt waar is? Daar heb ik zo mijn twijfels.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:06

Raponsje schreef:

Hahahaha :') _O-

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:09

Ik geloof (en dat is ook aangetoont) dat een mens een religieuze knobbel in de hersenen heeft die wordt geactiveerd door bijvoorbeeld je omgeving waarin je opgroeit of zelf door een tumor of een bloeding teveel geactiveerd kan worden. Dat maakt dat de ene mens gevoeliger is voor religie als de andere (en sommige er in ddoordraaien)
Wanneer je sterft krijgen je hersenen zuurstof gebrek waardoor je gaat hallucineren wat kan verklaren dat mensen met een bijna dood ervaring de hemel denken te hebben gezien.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:10

Napie schreef:
Ik geloof (en dat is ook aangetoont) dat een mens een religieuze knobbel in de hersenen heeft die wordt geactiveerd door bijvoorbeeld je omgeving waarin je opgroeit of zelf door een tumor of een bloeding teveel geactiveerd kan worden. Dat maakt dat de ene mens gevoeliger is voor religie als de andere (en sommige er in ddoordraaien)
Wanneer je sterft krijgen je hersenen zuurstof gebrek waardoor je gaat hallucineren wat kan verklaren dat mensen met een bijna dood ervaring de hemel denken te hebben gezien.

ik heb volgens mij helemaal niks gezien -O-

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:32

Maaike162 schreef:
saskiakefie schreef:
ja dat ben je zelf :+

Ja, dat kan je zo zeggen, maar ik zie het toch anders ;) God zit in elk mens. God spreekt door mensen, op zulke manieren. Dat is wat ik geloof.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat je dat zelf bent...

Mallow

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:34

Ondanks dat ik niet in de man God geloof, vind ik het verhaal er omheen wel een kern van logica bevatten. Tenminste, iets waar ik mijn levenslessen wel voor een gedeelte uit kan halen. Zo vertrouw ik er op dat als ik mijn leven in mijn beleving goed en eerlijk leef, zonder moorden, stelen etc dat ik net zoveel recht heb op dat mooie leven na de dood als mensen die iedere zondag naar de kerk gaan om het even heel zwart wit te stellen.
Ik geloof niet dat er een adam en eva waren die letterlijk een verboden vrucht aten, maar ik geloof wel in de aantrekkelijkheid van de 'duistere' kant in het leven. Dat deze kant of het kiezen van dat pad voor veel mensen aantrekkelijker lijkt en er om die reden veel onheil in de wereld bestaat. Tegelijk geloof ik dus ook dat het leven zoveel mooier zou zijn met meer liefde en genegenheid voor elkaar. Een gelovige collega vertaald dit naar de kant van Satan die op de wereld is momenteel en het geloof van God in de mensheid en het vertrouwen in de mens dat ze uiteindelijk voor het juiste zullen kiezen. Ik geloof niet in Satan en niet in God, maar ik geloof wel in de beide paden in het leven en dat je eigen instelling daarmee maakt of breekt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 01:39

Loesje88 schreef:
verootjoo schreef:
God laat zich juist erg vaak zien, het probleem is dat de mensen hem niet kunnen of willen zien door al het kwaad dat op de wereld is. De wereld waar we nu op leven is niet de wereld zoals God het bedoelt heeft, die wereld komt nog, aan het eind der tijden. Daarom zitten we nu nog in de gebakken peren in de wereld van het kwaad wat de mens zichzelf aandoet door zich niet aan de geboden van God te houden. Je hoeft niet ver te kijken om te zien dat nu het kwaad regeert :) Gods wereld komt nog, als je het offer wat Jezus voor je heeft gebracht aanvaard.
Gods wereld ís duurzaam maar wij verpesten de aarde. Gods wereld komt nog :)

verootjoo schreef:
God wil geen marionetjes, God wil mensen die vrijwillig voor hem kiezen. Want zeg nou zelf, kies jij vrienden die verplicht moeten doen wat jij zegt? Of heb je liever vrienden die vrijwillig je vriend zijn :)

Verootje, ik vind het mooi hoe jij 100% zeker bent van je geloof.
Maar hoe kan je over een God praten die je niet kent?

Of laat ik het zo stellen, op zoveel vragen kan geen concreet antwoord worden gegeven (ik bedoel 'het is Gods wil' is niet echt concreet).

Maar hoe kan je dan nu wel vertellen wat God wel en niet wil? Is dat niet een interpretatie van hoe gelovigen God graag willen zien?

Ik ken God doordat Hij zich aan mij laat kennen. God is bij je vanaf het moment dat je oprecht aan hem vraagt of hij bij je wil zijn. Dat voel je.
Hoe je weet wat Hij wel of niet wil, daarvoor is de Bijbel. Daarin staat dat precies :)

En voor degene die vroeg hoe ik God kan zien. Ik zie het vooral door de mooie dingen die ik mag ervaren. Ik heb meerdere malen een wonderbaarlijke genezing van dichtbij mogen meemaken. De goede dingen die ik in mijn leven ervaar, weet ik dat ze gegeven zijn door God. Ik leef mijn leven met God en leg mijn leven in zijn handen, zodat ik weet dat Hij zal doen wat het beste voor mij is.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 06:29

Ik geloof niet in een god, maar wel in de natuur.

Dat alles streeft naar balans, dat er voor elk bloemetje een bijtje is en zo. Het hele scheikundige systeem.

In dat opzicht vind ik de mens een soort foutje omdat die juist de balans verstoord...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 06:54

Ik geloof niet in god, maar ik geloof wel dat bepaalde dingen met een reden gebeuren, maar dat is voornamelijk omdat ik anders het (veel te jonge) overlijden van een aantal mensen niet kan verkroppen.

Verder geloof ik erin dat ik d.m.v. het volgen van mijn eigen gevoel (en hier en daar wat feedback van mensen om me heen!) een ontzettend leuk leven ga hebben. Ik doe wat ik denk dat goed is, en als het niet goed is word ik vanzelf terug op het matje gefloten door de mensen om me heen.

Beetje vaag omschreven -denk ik- maar hier komt het wel op neer.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:56

amanda2 schreef:
Ik geloof niet in een god, maar wel in de natuur.

Dat alles streeft naar balans, dat er voor elk bloemetje een bijtje is en zo. Het hele scheikundige systeem.

In dat opzicht vind ik de mens een soort foutje omdat die juist de balans verstoord...

Dat is eigenlijk wel heel mooi gezegd :j

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:04

''En de mens schiep God''

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:05

ik geloof alleen in wat ik zie
god bestaat niet en anders is het een klootzak na wat wij allemaal hebben meegemaakt
en de rest van de wereld wat dacht je van die tsunamies

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:07

Ja ik ben het ook eens met Amanda2... en indd heel mooi gezegd!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:50

verootjoo schreef:
Ik ken God doordat Hij zich aan mij laat kennen. God is bij je vanaf het moment dat je oprecht aan hem vraagt of hij bij je wil zijn. Dat voel je.
Hoe je weet wat Hij wel of niet wil, daarvoor is de Bijbel. Daarin staat dat precies :)

En voor degene die vroeg hoe ik God kan zien. Ik zie het vooral door de mooie dingen die ik mag ervaren. Ik heb meerdere malen een wonderbaarlijke genezing van dichtbij mogen meemaken. De goede dingen die ik in mijn leven ervaar, weet ik dat ze gegeven zijn door God. Ik leef mijn leven met God en leg mijn leven in zijn handen, zodat ik weet dat Hij zal doen wat het beste voor mij is.

Ok :) Ik heb respect voor wat jij voelt en ervaart door te geloven in een God :j
Ik vind het bijna spijtig dat ik het niet zo zie/voel/ervaar.
Dank voor je uitleg!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:00

Ik geloof niet, er is te weinig bewijs naar mijn mening. Ik sluit het niet uit, heb niks tegen gelovigen en scheld ook niet met Jezus en dergelijke. Ik heb respect voor mensen die hier wel in geloven (of in andere geloven). Vooral de verhalen uit de bijbel 'kan' ik gewoon niet geloven. Dat er iets is wat er voor zorgt dat sommige dingen gebeuren geloof ik wel, maar of dat iets god is? Ik weet het gewoon niet! Voor ik iets geloof wil ik daar (wetenschappelijk) bewijs voor gezien hebben. Maar dat is mijn mening. :)

Salsa schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben een agnostische atheïst, ik geloof niet in god omdat ik vind dat er te weinig (lees: geen) wetenschappelijk bewijs voor is.

Als mensen me gewoonlijk naar mijn geloof vragen zeg ik dat ik lid ben van de kerk van het FSM (Flying Spaghetti Monster), en dus Pastafari ben. Het is een geloof wat voor mij erg logisch is en veel meer betekend dan een regulier geloof.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster

_O- Veeg mezelf op aan gaat zich ook aanmelden voor de FMS kerk. Nog nooit van gehoord +:)+

Dat vertelde verhaal vertelde mijn leraar me ooit, heb plat gelegen. :')

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:04

Allereerste,ik heb respect voor iedereen die gelooft. Het lijkt me mooi als je uit je geloof veel kracht kan halen.
Toch vraag ik mij 1 ding af en dat is ;

Als er een God bestaat,waarom gaan er dan onschuldige kinderen dood? Steeds meer en meer hoor en zie ik om me heen dat kleine kinderen sterven.
Overigens vraag ik me dat ook af aan de *gewone* mens,maar kleine kinderen hebben nog geen zonde begaan dus vraag ik me dat meer af..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:05

Ik ben christelijk opgevoed, bidden voor het eten, bidden voor het slapen gaan, elke zondag naar de kerk...

Nu doe ik al een poosje daar helemaal niks meer mee, het is voor mij behoorlijk afgeknapt toen mijn ouders me vertelden dat als ik niet naar de kerk ging ik niet van ze hield.... Voor mij hoeft al het 'gedoe' er omheen niet perse. Ik ergerde me aan de preken waar werd verteld dat je geld moet geven aan de kerk etc.... Gaat er bij mij echt niet meer in.

Ik geloof nog wél dat er iets is, maar ik doe er eigenlijk niets voor/mee. Ik snap best dat mensen steun kunnen vinden aan 'God', maar ik red mezelf wel ;)

Saskia9 schreef:
Allereerste,ik heb respect voor iedereen die gelooft. Het lijkt me mooi als je uit je geloof veel kracht kan halen.
Toch vraag ik mij 1 ding af en dat is ;

Als er een God bestaat,waarom gaan er dan onschuldige kinderen dood? Steeds meer en meer hoor en zie ik om me heen dat kleine kinderen sterven.
Overigens vraag ik me dat ook af aan de *gewone* mens,maar kleine kinderen hebben nog geen zonde begaan dus vraag ik me dat meer af..

Door toedoen van de mensheid....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:08

En hoe wordt dat dan gezien?

Bedoel een klein kind wat kanker heeft... komt dat door de mensheid?
En als God ervoor zorgt dat jij leeft volgens het geloof,waarom wordt je dan toch getroffen door deze ziekte?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:10

En dat is dus een reden dat ik wel in God geloof maar hem gewoon een eikel vind :')
Heb zelf ook wat ellendige dingen achter de rug, en waar was deze 'God'? Nergens te bekennen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:13

Ik heb eigenlijk nooit antwoord gehad op mijn vraag, als ik die stelde aan iemand die gelooft in God.
Hoe kun je in iets geloven, wat er niet is?
En aan mensen die hun geloof hebben door gekregen, geloof je omdat je gelooft in god, of geloof je omdat je ouders geloven in god en dit aan jou hebben door gegeven?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:16

ivy_power89 schreef:
Ik heb eigenlijk nooit antwoord gehad op mijn vraag, als ik die stelde aan iemand die gelooft in God.
Hoe kun je in iets geloven, wat er niet is?
En aan mensen die hun geloof hebben door gekregen, geloof je omdat je gelooft in god, of geloof je omdat je ouders geloven in god en dit aan jou hebben door gegeven?

Ik denk dat het wel een groot deel ligt in je omgeving: iedereen gaat naar de kerk, iedereen gedraagt zich of 'hij' er is etc...
Daardoor ga je er denk ik zelf in geloven...

En, niet direct zeggen 'geloven in wat er niet is' wie heeft bewezen dat hij er niet is? :P
Zoveel theorieën uit de wetenschap zijn ook nog niet bewezen terwijl ze toch voor waar worden aangenomen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:18

VisibreTeam schreef:
En dat is dus een reden dat ik wel in God geloof maar hem gewoon een eikel vind :')
Heb zelf ook wat ellendige dingen achter de rug, en waar was deze 'God'? Nergens te bekennen.

Nou precies! Dat vraag ik me dus af...

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:20

Ik geloof wel.
En waarom er zoveel ellende is? Wij mensen kunnen er allemaal zelf voor kiezen om goed of slecht te zijn.