Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

taaltjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:09

helaas weet ik wat jullie allemaal mee maken.....
afgelopen september ben ik zeer plotseling mijn moeder verloren.
's ochtends ging ik weg en toen leefde ze nog, 's avonds kwam ik terug van me werk en kreeg ik van mijn zussen te horen dat ze er niet meer was. na autopsie en onderzoeken blijkt dat er een erfelijke hartaandoening bij ons in de familie zit, de hele vrouwelijke kant is drager. mijn moeder had de aandoening en is aan de gevolgen daarvan middels een acute hartstilstand overleden.

mis haar echt ontzettend, we deden zo ongeveer alles samen. met mijn vader hebben we helaas geen contact meer doordat er de afgelopen jaren te veel gebeurd is, dus technisch gezien zijn mijn zusje en ik wees.
en nu moeten we ook nog gaan verhuizen....dat betekent ook mama's kamer leegmaken. iets wat ik niet wil maar waarvan ik weet dat het moet, zucht!

Anniekskie

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:02

Zat hier dinsdag met een college te praten, blijkt haar vader terminaal ziek te zijn.
Kanker met allerlei uitzaaiingen, in December heeft hij nog maar 3 maanden gekregen maar hij is er nu nog steeds. Ze durfde het mij in December niet te vertellen omdat ik toen net mijn vader verloren had en ze heeft het al die tijd voor zich kunnen houden. Aan de ene kant snap ik het wel, maar aan de andere kant het leven gaat wel verder, dus dat soort dingen zal ik wel vaker tegen komen.
Terwijl ze het mij aan het vertellen was, was Oceaan van Racoon op de radio. Dat liedje horde ik voor het eerst in de auto naar papa toe toen we te horen hadden gekregen dat hij overladen was, dus heeft voor mij best wel een betekenis. Dat dat dan net op dat moment op de radio moet zijn is wel raar.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:21

Annelien92 schreef:
Mijn moeder had 2 boekjes gekocht voor mij en mijn broer.. Ik heb die van mijn broer toen gevonden.. Stonden lieve teksten in. Ik was boos omdat ik er geen had. Vond die van mij later nog verpakt in het plastic. Ze was er niet aan toegekomen.

Ik heb niks van de begravenis.. Behalve een graf op een hele rustige plek waar ik heel graag kom om mijn hart te luchten.
Ik heb heel lang alles opgekropt, nu houd ik een dagboek bij waarin ik brieven schrijf aan mijn moeder, heb het boekje al regelmatig open op de grond aangetroffen als ik smorgens wakker werd. Ik ben er dus van overtuigd dat ze ze leest. Dit is echt een tip van mij aan jullie.. Ik word er iig heel rustig van.. Ook al is het 9 jaar geleden dat ze is overleden. Ik mis haar nog steeds even veel..

Wat fijn dat je een manier hebt om je verhalen kwijt te kunnen! Ik heb het regelmatig geprobeerd.. een dagboekje bijhouden. Naar mijzelf, naar haar of gewoon in het algemeen. Het lukt mij niet. Het is in mijn hoofd af en toe zo warrig, dat ik het niet op papier kan krijgen. In opdracht van de psycholoog wel eens een brief geschreven, maar heb deze nooit durven voorlezen. Uit bescherming voor mijzelf.. Ik wil niet breken in het bijzijn van anderen.. Ook al weet ik dat er wetenschappelijk bewezen is dat dit een positief effect heeft op je gevoel. De drempel is denk ik nog te hoog.

Maar wat ontzettend triest dat ze niet meer in jou boekje is toegekomen.. Je weet waarschijnlijk zelf ook wel dat er heel veel lieve woorden in hadden komen te staan.

Ik had mijn moeder destijds het boek: 'Mam, vertel eens' gekocht. Ze was hier dapper in begonnen, maar helaas.. Er staan maar enkele regels in.. Wel heb ik tijdens het opruimen enkele dagboekjes gevonden van toen mijn moeder nog in haar tienerjaren leefde en wat dagboekjes van toen mijn broer en ik nog klein waren. Het deed mij veel plezier dit allemaal te lezen. Hoe zij dacht, wat zij deed en hoeveel zij wel niet van ons hield..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:15

Iedere keer dat ik weer even hier kom lezen, hou ik het niet droog. Lees zoveel herkenbare dingen dat er weer zoveel verdriet naar boven komt borrelen. Verdriet niet alleen mijn verlies maar ook jullie verlies....

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:52

ThreeFingers schreef:
Iedere keer dat ik weer even hier kom lezen, hou ik het niet droog. Lees zoveel herkenbare dingen dat er weer zoveel verdriet naar boven komt borrelen. Verdriet niet alleen mijn verlies maar ook jullie verlies....

idd...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:33

Dikke knuffel weer voor iedereen :(:)

Wat een mooi idee annelien.. ik ga het onthouden!

Ik had ook het boekje papa vertel eens gekocht,
Hij heeft inderdaad ook maar een paar zinnen gered
Hij vond het te zwaar.. :(

Ik ben van de week echt ff van plan om ff langs de ha kan gaan voor hulp ofzo..
T lijkt dat de klap met de tijd alleen maar erger word :(
Slaap zowat 16 uur perdag, krijg geen hap door me keel, niks boeit me nog..
Gaat echt ff niet lekker zegmaar :(

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:59

K_im schreef:
Wat ontzettend fijn dat je moeder een brief geschreven heeft. Dat lijkt mij zo mooi! Je weet dan wel niet wat erin staat, maar het zal vast heel lief zijn en wellicht wat bevestiging geven of juist andere ideeën die je kunnen helpen..

Het is inderdaad belangrijk er goed over na te denken, maar gelukkig heb je die keuze!

Idd klopt... maar ja hoe moet je je als moeder voelen 2 hele kleine kinderen axhter te moeten laten?
Ik was te klein om haar emoties te onthouden en er wat te mee kunnen..
Daarom ben ik heel benieuwd hoe ze met de emoties een brief is gaan schrijven..

Ik heb er deze week meer overna gedacht, en wil denk ik op een speciale gelegenheid het lezen..
Als ik bv ooit zwanger ben, of ga trouwen ofzo..
Ik weet het nog niet :n

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:20

Ik droom de laatste tijd bijna elke nacht over mijn moeder.. Aan de ene kant heel fijn. Maar aan de andere kant heel verwarrend dat ik droom dat ze leeft. En vervolgens heel verward wakker word.

Vind het een goede tip van die brieven schrijven, dat ga ik ook maar doen!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:41

Ik droomde in het begin ook regelmatig over mijn vader. Maar helaas meestal nare dromen, waarin hij dingen die ik deed afkeurde. (Bv ik hem in de bieb tegenkwam en hij vroeg hoe het ging en dan een beetje reageerde met afkeurende 'hm's als ik vertelde over hoe het ging := of een keer dat ik in zijn volkswagen transporter bus reed en hij naast me zat en elke keer zei wat ik allemaal verkeerd deed en dat ik die bus niet waard was :') ) Was toen ook nog erg gestrest i.v.m. studie enzo dus op zich niet gek... Waren wel erg nare dromen, omdat hij ook helemaal niet zo was in het echte leven, hij was altijd juist heel lief en aanmoedigend. En ook regelmatig zo'n soort droom gehad waarbij ik dan ineens helemaal op het einde van de droom er achter kwam dat hij dood was, als hij plots weer weg was.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:21

2 dagen voordat ze stierf droomde ik dat ik haar dood vond op de trap.. in januari had ik zo'n zelfde droom over mijn oom en 2 dagen later stond de politie voor de deur dat hij dood in huis was gevonden.

Nu droom ik steeds over beide. Steeds hetzelfde.. Ze zitten op het balkon en praten, ik versta alleen niet wat ze zeggen.
Zo raar..

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:04

Jeetje Annelien.. Ik kan mij voorstellen dat je enorm zal schrikken als je weer zo'n droom hebt! Wel fijn dat ze in je droom in ieder geval samen zijn!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:13

Hier nog iemand die haar vader verloren is, en met haar vader ook een klein stukje van haar moeder, al is zij er gelukkig nog :)

Mijn vader is op 19 december 2009 overleden en op kerstavond gecremeerd.. Sindsdien is kerst voor mij niet meer wat het geweest is..

Mijn vader is als enige voor zover bekend op de hele wereld overleden aan de gevolgen van halsslagaderverkalking in 3 aderen tegelijk. Hij heeft nog 4 jaar als tikkende tijdbom in reservetijd rondgelopen, zoals hij het zelf altijd noemde...

Na het lezen van dit hele topic besefte ik ineens hoe weinig ik de laatste tijd aan hem gedacht heb, en hoe zeer ik hem gemist heb...

In maart hebben mijn toen vriend en ik ons eerste huis gekocht, en sinds 10 dagen zijn we getrouwd (op mijn vader zijn verjaardag). Net even heerlijk zitten uithuilen bij manlief..

mijn moeder heeft sinds een ruim half jaar een nieuwe vriend, heerlijk voor haar maar o wat vind ik t een rare en het klikt ook helemaal niet altijd... Ik probeer volwassen te reageren, maar soms lukt het gewoon niet... Mijn moeder is sinds het overlihden van mijn vader niet meer haar vrije blije zelf en best wel heel vergeetachtig, zelfs haar oude ik mis ik..

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:40

PSM, ik kreeg toch heel even kippenvel... :o Mijn vader is op 20 December 2009 overleden en ook op kerstavond uitvaart & crematie, namelijk...

Ik zag ook heel erg op tegen mijn trouwerij (vorige zomer, bijna een jaar geleden); die wilde ik namelijk eerst gaan doen zodat papa er nog bij kon zijn, maar hij is toen in 2 maanden tijd helaas heel snel achteruit gegaan en overleden. Uiteindelijk viel het me erg mee, mijn moeder had het er wel zwaar mee toen hij genoemd werd maar ik voelde me echt heel fijn, alsof hij er gewoon bij was, zo voelde het... :)

Ik weet niet hoe goede band je met je moeder hebt, misschien dat je eens met haar er over zou kunnen praten? Gewoon hoe ze zich nu voelt, ik weet niet of ze bv therapie heeft gevolgd of volgt, je zou dat kunnen voorstellen, of een praatgroep met andere mensen die hun partner zijn verloren. Mijn moeder probeerde zich eerst heel erg groot te houden, maar dat werkt natuurlijk niet, want je kinderen merken echt wel als er iets is en weten ook dondersgoed dát het zo is (zij voelen het immers ook, maar dan op een andere manier). En juist iemand als je kinderen die ook veel pijn voelen voor het verlies kunnen je dan goed helpen. En ik weet niet of je dat al doet, maar misschien af en toe over je vader praten en verhalen delen met je moeder, gewoon over hoe hij was en fijne herinneringen? Of foto's kijken? Misschien kan je op die manier je moeder helpen... En je zou ook kunnen proberen te praten over haar nieuwe vriend als je iets vervelend aan hem vindt, dan kan jij je ei kwijt en als het goed is is je moeder toch onpartijdig. (Zolang je duidelijk maakt dat je het niet zegt om te proberen ze uit elkaar te drijven! maar gewoon omdat je het belangrijk vindt dat je moeder weet hoe je je voelt m.b.t. haar nieuwe vriend en om je te uiten erover)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:48

Tjee bijna exact dezelfde datum...

Gelukkig praten we heel veel :)
Ik weet niet wat het is, ze runt nog steeds met veel succes haar eigen bedrijf en redt zich absoluut geweldig :) maar toch vergeet ze prive veel dingen..

De avond voor mijn trouwen, zijn we saampjes uit eten geweest en hebben we fijn gepraat, weer eens heel diepgaand :) want ik zie niks in haar vriend, maar ben er wel van overtuigd dat hij ooit best een aardige opa zal zijn (nooit zo leuk als....)

We praten best veel en ze kan er ook met haar nieuwe vriend goed over praten :) ze praat wel eens in een praatgroep. En ik wil best meer met haar praten maar aangezien haar vriend tegenwoordig bijna overal bij is, heb ik daar niet altijd zin in..

overigens heb ik een prachtig sieraad van haar gekregen... ze heeft haar en mijn vaders trouwring om laten smelten tot een broche/haarknip :)
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 21-06-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:50

Mews schreef:
Ik zag ook heel erg op tegen mijn trouwerij (vorige zomer, bijna een jaar geleden); die wilde ik namelijk eerst gaan doen zodat papa er nog bij kon zijn, maar hij is toen in 2 maanden tijd helaas heel snel achteruit gegaan en overleden. Uiteindelijk viel het me erg mee, mijn moeder had het er wel zwaar mee toen hij genoemd werd maar ik voelde me echt heel fijn, alsof hij er gewoon bij was, zo voelde het...

Vind ik mooi om te lezen!
Ik heb echt het plaatje in mijn hoofd wat ik op iedere bruiloft weer voorbij zie komen... Vader "geeft" dochter weg... En dan kan bij mij niet dus wil ik ook niet trouwen :o Vriend wilde wel graag trouwen, maar heeft zich er bij neer gelegt dat ik niet wil :(:)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:57

Rianneke, je moet zeker niet niet trouwen vanwege je overleden vader hoor :(:)

Je kunt op die dag op zoveel manieren aan hem terug denken... dat weg geven is maar 1 van de heh...

wij trouwden op mijn vader zijn verjaardag 11 juni,staken een kaars samen aan en hebben hem samen uitgeblazen, kwamen met het gave karrenpaard wat ik samen met mijn vader ooit heb uitgekozen...

De dag zelf viel mij absoluut ook heel erg mee :)

Maar uiteraard voor een ieder is dat anders :(:)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:25

__PSM__ schreef:
We praten best veel en ze kan er ook met haar nieuwe vriend goed over praten :) ze praat wel eens in een praatgroep. En ik wil best meer met haar praten maar aangezien haar vriend tegenwoordig bijna overal bij is, heb ik daar niet altijd zin in..

Fijn dat jullie iig wel goed met elkaar kunnen praten! Misschien dat je met je moeder iets kan afspreken dat jullie eens in de zoveel tijd iets samen gaan doen of een dagje dat hij er even niet bij is? Bv samen wandelen, winkelen of gewoon een moeder-dochter dagje? Aangezien jullie zo goed met elkaar kunnen praten kan ze het van wel begrijpen als je aangeeft meer alleen-tijd met haar te willen :)

Rianneke, :(:) Onze bruiloft was trouwens ook niet het plaatje van de typische bruiloft, sowieso zijn we gewoon in het gemeentehuis getrouwd dus dan heb je al wat minder het 'weggeven' erin. :) Ook denk ik dat het meetelt dat dingen die ik aan hem mis vooral dingen zijn die hij zou doen, me zou helpen met iets, flauwe grapjes die hij zou maken, een knuffel, dan valt er zo'n leegte waarin hij normaal iets fijns zou doen ofzo; en op de bruiloft was ik toch ook wel druk geweest met de andere gasten enzo, dan was het erbíj zijn het belangrijkste wat hij kon doen... en dat was hij toch, voor mijn gevoel. <3 Maar je moet doen wat goed voor je voelt natuurlijk.

Ik heb trouwens iets meer dan een jaar na zijn dood mijn rijbewijs gehaald... En ik heb toen nog soms in mijn vader's Volkswagen Transporter busje gereden, wat was dat therapeutisch zeg. := Ik vond het echt heerlijk om in dat ding te rijden, omdat ik zo gewend was om naast of achter hem te zitten en hij rijden, het voelde echt als zijn ding. Het viel me zwaar toen mijn moeder besloot hem toch te verkopen (wel logisch hoor, het kostte een boel en ze had zelf geen rijbewijs, dus tja, beetje zonde dan voor die paar keer in het jaar dat je hem nodig hebt om grote dingen te verplaatsen).

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:29

Mews, dat proberen we inderdaad ook gewoon te doen :)

Grappig mews, hier dan geen volkswagen transporter maar een ford transit waar ik nog 2 jaar lang iedere dag in heb rondgereden, die auto ga ik ook absoluut nooit vergeten..

qua trouwen, het weggeven wat een vader doet is eigenlijk echt iets Amerikaans. Gebeurt niet zo heel veel in Nederland :n

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:37

__PSM__ schreef:
qua trouwen, het weggeven wat een vader doet is eigenlijk echt iets Amerikaans. Gebeurt niet zo heel veel in Nederland

Ik heb hier alle bruidjes aan vaders hand zien lopen :(:)
Maar goed er zijn ook meerdere redenen waarom ik niet zou willen trouwen... Alhoewel dat wel de hoofdreden is.

En vwb die auto kan ik het best begrijpen :o

3 jaar geleden is mijn ouderlijk huis verkocht en pfff ik miste het zo gigantisch en kon nog niet echt wennen bij mijn vriend. Totdat ik nog bij de nieuwe bewoners langs moest voor iets. Ik kwam de keuken binnen die compleet anders was geworden. En poef opeens was het niet meer "mijn thuis"! Is erg goed geweest voor de verwerking moet ik zeggen :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:43

Je moet enkelt dingen doen die voor jou goed voelen Rianneke...

ik geloof direct dat dat goed kan helpen :)

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:34

ohh wat stom dat ik op dit topic terecht en gekomen.. Voel me meteen weer helemaal down en krijg flashbacks naar mijn vader.. Mooie, maar ook minder mooie..
Hij is eind september 2010 overleden.. Aan kanker, acute leukemie.. Het hele verhaal heeft maar een half jaar geduurd, al voelde het af en toe veel langer.. Wat een drama's en wat een trauma's nog steeds!
Hij is uiteindelijk in Bangkok, Thailand overleden, hij wilde zo lang doorvechten, om nog bij ons te kunnen zijn. En dat ondanks wij allemaal wisten, dat het niet zou baten. Hij hield die hoop, die vechtlust. Hij heeft het zo niet verdiend om door de vele zware chemokuren van binnenuit te verbanden.. ;( En dan die oplichter waar we mee in aanraking kwamen, verdomme! Ik ben nog steeds kwaad, verdrietig en teleurgesteld..dat er zulke mensen rondlopen op deze aardbol. Ik kwam met autorijlessen bij hem in de woonplaats, mijn instructeur maar gewaarschuwd dat ik niet voor mezelf in stond, mocht ik hem zien.. En nog steeds niet! Inmiddels 3 jaar verder, maar nog elke dag mis ik hem.. Het was een zware tijd, sterker nog, nog steeds. Nog steeds gaat alles mis..

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:58

Wat een heftig verhaal heb je in jouw profiel staan, Danique! En als ik je post zo lees, is dat nog niet alles.. ik heb het met resmen zitten lezen..

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:11

hebben jullie ook dat niet accepterende gevoel?
mn papa is nu 2 maanden overleden maar ik heb het gevoel dat hij er gewoon nog is,in mn hoofd zie ik hem heel vaak en voel iets om mee heen.

ze zeggen dat dit de fase in je rouw is dat je je er voor afsluit....

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:29

Dat gevoel heb ik ook wel, maar niet echt dat ik denk dat hij er nog is maar gewoon het gevoel dat hij toch nog ergens bij me is als ik aan hem denk :) Maar het is juist een soort acceptatie omdat ik dus niet het gevoel heb dat hij er nog écht is..

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:40

me baas en goede vriend 2010 kanker
2 nichtjes 2010 ongeluk
mijn vader 2010 hartstilstand
oma 2010 hardstilstand
opa 2007 kanker
vriend 2013 ongeluk
moeder 2013 kanker
ben nu 32 jaar
weet nu zeker leven is kort
zeker dingen gaan doen waar je je goed bij voelt