Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:35

HF, ik vind zulke situaties echt van heel andere orde. Dat zijn eigenlijk "ontspoorde" kinderen en dan ontkom je er inderdaad vaak niet aan als oppas om zonder straffen iets te bereiken als een normale samenlevingssituatie.

Ik ga uit van een opvoeding van mijn kind, vanaf zijn geboorte tot dat hij volwassen is/ het huis uit gaat. Dat is toch een heel ander uitgangspunt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:36

Blok, dat klinkt niet als een reflex omdat er gevaar dreigt voor je kind. Dat klinkt voor mij als frustratie en als je niet oppast versterk je elkaar in die negativiteit en wordt het een neerwaartse spiraal. Mi moet je jezelf tot de orde roepen in zulke situaties als je weet dat je dit niet wilt doen - al geef je jezelf een time out.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:39

Sommige komen idd voort uit frustratie. (zoals ik ook in dat berichtje zette)
Sommige ook omdat ik het eng vond.
Dat hij bijvoorbeeld de hete kraam onder de douche wou aan doen en ik schrok zo dat mijn reactie niet zo ging als ik achteraf gewild had. (wij moeten een meng kraan kopen dan komen dit soort dingen niet eens voor zoals een plots hete straal omdat je de rode kraan om draait)
Hij heeft ook nog steeds intresse in de hete kraan maar hij weet inmiddels wel dat daar heet water uit komt.
(en dat heb ik natuurlijk niet laten voelen ;) )
Laatst bijgewerkt door blokje op 04-06-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:40

JoAnn schreef:
HF, hoe heb je dat kindje dan in bed gekregen?

De kinderen waar ik al voor zorgde hadden een heel duidelijke bedtijd routine. De één ging om zeven uur op bed, de ander om half acht. Bij allebei was het eerst tandjes poetsen, dan een verhaaltje voorlezen, en dan toedekken en slapen.
Dat zorgde voor een heel rustige sfeer tijdens het slapen gaan. Dat jongetje is toen met allebei de kinderen mee naar boven geweest en heeft gezien hoe zij op bed gingen, en de hele routine gevolgd. Toen de tweede sliep vroeg ik hem op een heel normale toon of hij nu ook wilde gaan slapen, en hij zei tot mijn verbazing Ja. Toen hebben we dezelfde routine gedaan, tandjes gepoetst, ik heb hem ingestopt, en toen begon hij te huilen. Ik realiseerde me dat het om zijn fopspeen was maar die lag beneden, dus heb ik hem uitgelegd dat ik bij hem moest blijven als hij huilde, dus dat ik zijn speen alleen kon gaan halen als hij stopte met huilen. Dat begreep hij en stopte met huilen, ik ging naar beneden, kwam terug boven met speen, en vond een snurkend jongetje.... :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:44

Chubby schreef:
HF, ik vind zulke situaties echt van heel andere orde. Dat zijn eigenlijk "ontspoorde" kinderen en dan ontkom je er inderdaad vaak niet aan als oppas om zonder straffen iets te bereiken als een normale samenlevingssituatie.

Ik ga uit van een opvoeding van mijn kind, vanaf zijn geboorte tot dat hij volwassen is/ het huis uit gaat. Dat is toch een heel ander uitgangspunt.

Daar schuilt nu juist het gevaar denk ik, ook al is het je eigen kind en voed je hem zo op dat intrinsieke motivatie op één staat, dan nog is het wel noodzakelijk om te leren dat het gewoon ook zonder intrinsieke motivatie gewoon even niet kan, want dat bereid je kind in mijn ogen ook voor op de wereld der volwassenen.
Dus mij lijkt een combinatie van de twee juist heel gezond, omdat dat ook in het echte leven zo gaat. Je probeert eerst het één, en zoals ik het lees is het dan soms niet overtuigend genoeg, dan zou ik toch kiezen voor het ander, want ook dat leerproces moet een kind meemaken denk ik.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:44

horseyfries schreef:
JoAnn schreef:
HF, hoe heb je dat kindje dan in bed gekregen?

De kinderen waar ik al voor zorgde hadden een heel duidelijke bedtijd routine. De één ging om zeven uur op bed, de ander om half acht. Bij allebei was het eerst tandjes poetsen, dan een verhaaltje voorlezen, en dan toedekken en slapen.
Dat zorgde voor een heel rustige sfeer tijdens het slapen gaan. Dat jongetje is toen met allebei de kinderen mee naar boven geweest en heeft gezien hoe zij op bed gingen, en de hele routine gevolgd. Toen de tweede sliep vroeg ik hem op een heel normale toon of hij nu ook wilde gaan slapen, en hij zei tot mijn verbazing Ja. Toen hebben we dezelfde routine gedaan, tandjes gepoetst, ik heb hem ingestopt, en toen begon hij te huilen. Ik realiseerde me dat het om zijn fopspeen was maar die lag beneden, dus heb ik hem uitgelegd dat ik bij hem moest blijven als hij huilde, dus dat ik zijn speen alleen kon gaan halen als hij stopte met huilen. Dat begreep hij en stopte met huilen, ik ging naar beneden, kwam terug boven met speen, en vond een snurkend jongetje.... :D

Nette oplossing.

Maar of dat bij elk kind werkt?
Maar ik vind het een nette manier zoals je het opgeschreven hebt!
Hier doen we ook een vaste routine ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:46

Ik denk dat we als ouder allemaal wel eens gefrustreerd raken maar dan moet je jezelf en time out geven en de situatie veranderen ipv een tik te gaan geven of te gaan schreeuwen imo. Jij bent de volwassenen en moet je ook de juiste reactie geven. Van een kind van twee kan je dat niet verwachten.

Voorbeeldje van een frustratiemoment van ons:
Carlijn is een periode lang heeeel lastig geweest met luiers omdoen. Draaien, luier wegtrekken (liefst met inhoud), billen schudden noem maar op alles is voorbij gekomen. Ik had inmiddels elk afleidingsmiddeltje geprobeerd maar het werd er niet beter op. Na meer dan 15 minuten klooien en drie luiers weg te hebben gegooit omdat ze niet meer goed om te doen waren heb ik haar in haar blote billen op de grond gezet, heb ik haar een paar knuffels geven, rustig gezegd dat mama even iets is gaan pakken en ben ik de andere kamer echt even gaan afkoelen. Carlijn was uiterst verbaasd dat ze met haar blote billen op de grond zat maar heeft verder niks door gehad. Heb haar uitgelegd wat en waarom ik iets van haar wilde en daarna alsnog de luier om kunnen doen. Ze was trouwens nog geen twee maar net 1 jaar oud.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:47

Chubby schreef:
Blok, dat klinkt niet als een reflex omdat er gevaar dreigt voor je kind. Dat klinkt voor mij als frustratie en als je niet oppast versterk je elkaar in die negativiteit en wordt het een neerwaartse spiraal. Mi moet je jezelf tot de orde roepen in zulke situaties als je weet dat je dit niet wilt doen - al geef je jezelf een time out.

Klinkt idd als eventjes helemaal overlopen, heel begrijpelijk in jouw situatie Blok, maar misschien goed om eens na te denken over wat tijd om uit te blazen voor jezelf af en toe, zodat je iets minder op je tippen loopt en de druk wat van je af is?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:48

Salsa, klopt ;) zie het ook als een tekortkoming van mezelf op dat moment ;)

Dat heb ik ook wel eens gedaan. R trapte mij dan steeds heel hard in mijn buik.
Toen kreeg ik van sommige meiden de tip op R inderdaad op de grond te zetten en zelf even een time out te nemen ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:48

horseyfries schreef:
Chubby schreef:

Klinkt idd als eventjes helemaal overlopen, heel begrijpelijk in jouw situatie Blok, maar misschien goed om eens na te denken over wat tijd om uit te blazen voor jezelf af en toe, zodat je iets minder op je tippen loopt en de druk wat van je af is?

Helemaal mee eens!

Je moet soms egoistisch zijn om en goede moeder te kunnen zijn ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:50

horseyfries schreef:
Chubby schreef:

Normaal heb ik dat ook niet zo hoor ;)
Maar hormonen doen rare dingen met je. Ik kan van heel vrolijk omslaan naar een enorm hormonen monster.
Dat is wel eens lastig.

Maar er kunnen weken voorbij gaan dat ik geen last heb van zulke dagen ;)
En het einde is in zicht :D

horseyfries

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:52

Of het begin... ;)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:53

Ik denk dat er een verschil tussen straf en straf is. Ik ben wel voor straffen, maar wel met mate. Als een kind dagelijks op de gang staat gaat de waarde er van verloren.

Ik bewaar het alleen voor momenten dat het echt noodzakelijk is. Dat is wanneer de uitleg niet aan komt en ik inschat dat die voorlopig ook niet aan gaat komen. Als hij in een boze bui het speelgoed van zijn zusje gaat slopen en daar de seconde na de uitleg mee door gaat omdat hij boos is dat hij niet op de xbox mag. Dan mag hij op de gang even afkoelen en gaan we daarna alsnog in gesprek. Ik denk dat we max 10 keer per jaar echt straffen. Als de intrinsieke motivatie er nog niet is zal ik sinds maar even de extrinsieke motivatie geven.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:54

Begin van een betere mama haha :P
Maar zoals ik al zei het komt bijna niet voor en juist steeds minder de laatste tijd.
Ik weet dat het niet juist is. En dat ik het beter anders kan aanpakken ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:54

Hihi straks met een tweede kindje met BV, huishouden en een peuter van twee zijn dit nog de makkelijke momenten denk ik Blok. ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:55

horseyfries schreef:
Chubby schreef:

Daar schuilt nu juist het gevaar denk ik, ook al is het je eigen kind en voed je hem zo op dat intrinsieke motivatie op één staat, dan nog is het wel noodzakelijk om te leren dat het gewoon ook zonder intrinsieke motivatie gewoon even niet kan, want dat bereid je kind in mijn ogen ook voor op de wereld der volwassenen.
Dus mij lijkt een combinatie van de twee juist heel gezond, omdat dat ook in het echte leven zo gaat. Je probeert eerst het één, en zoals ik het lees is het dan soms niet overtuigend genoeg, dan zou ik toch kiezen voor het ander, want ook dat leerproces moet een kind meemaken denk ik.

Intrinsieke motivatie is altijd bij je, dat schakel je niet uit he. Extrinsieke motivatie is niet bij je, dat levert iets of iemand van buitenaf.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:57

Salsa schreef:
Hihi straks met een tweede kindje met BV, huishouden en een peuter van twee zijn dit nog de makkelijke momenten denk ik Blok. ;)

Dat denk ik ook niet ;)
Maar die hormonen zullen wel afnemen als het goed is.
Nu is R opzich best makkelijk dus ik hoop met wat creatieve oplossingen het voeden etc mooi te kunnen vullen.
Maar ik moet zeggen dat naast de nee fase R nu wel in een makkelijke fase zit.
Ben benieuwd hoe dat is als uk er is. Maar dat zien we dan

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:04

Chubby schreef:
horseyfries schreef:

Intrinsieke motivatie is altijd bij je, dat schakel je niet uit he. Extrinsieke motivatie is niet bij je, dat levert iets of iemand van buitenaf.

Ja, dat weet ik, wat wil je daar mee zeggen? Ik heb het niet over uitschakelen, ik heb het erover dat als het één niet werkt, er nog altijd de mogelijkheid is om wel extrinsieke motivatie te gebruiken om toch het gedrag te krijgen wat je wilt. Als een kind het nut ergens niet van inziet of iets echt niet wil, gewoon omdat het dwars is of moe of wat er maar ook scheelt, dan is intrinsieke motivatie soms niet meer mogelijk en kun je best eens omschakelen naar extrinsieke motivatie.
In het dagelijks leven is dat bij ons ook zo, sommige dagen heb je bijv. plezier in je werk omdat het een uitdaging is, soms is het een sleur en moet je jezelf motiveren met "aan het einde van de maand krijg ik toch mijn salaris".

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:32

Ik denk dat veel mensen hier denken dat 'wij' de kids maar lekker laten doen wat ze willen, alles rampeneren en over ons heen laten lopen. Dat is dus echt niet zo. Voorbeeldje van vanmiddag: Sam mocht een bakje chips. Ik geef hem kinderchips en ik neem zelf een bakje Hamka's (veel meer zout dan in kinderchips dus die mag hij niet). Hij ziet dat ik hamka's heb en wil die dus ook. Dus ik zeg nee Sam deze zijn voor mama en die zijn van jou. Ik zie dat hij aanstalten maakt om zijn bakje chips om te gaan gooien dus ik zeg niet met je chips gooien want dan krijg je geen nieuwe. Het is die chips of geen chips. Waarop hij zijn bakje chips omgooit. :D

En vervolgens zegt Mag ik die?

Dus ik zeg Sam, ik snap dat je het niet leuk vindt, maar mama heeft gezegd dat je die chips mocht en niet deze en dat je niet je chips mocht omgooien. En je hebt toch je chips op de grond gegooid. Dus nee je mag deze niet.

En daarmee was het klaar. Ik leer hem dus zekerste weten wel dat er consequenties aan gedrag zitten alleen ik sla niet(ook geen tikje op de vingers) knijp niet schreeuw niet krijs niet geef geen time-outs. En hij schreeuwt krijst gilt slaat en temper-tantrumt dus ook niet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:50

Uitleggen aan kinderen vind ik goed. Maar ik ben van mening dat het niet altijd overleggen en uitleggen is. Want er zijn regels en als daar niet aan gehouden wordt mag een kind dat best weten.

Mindfields; in jou situatie had ik dus 'boos' geworden op mijn kind. Ik zeg nee, en niet omgooien en tóch doet een kind dat. Dan is het einde discussie en uitleggen imo :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:52

Ja dat kan, ieder zo zijn manier. Ik vindt het fijner dat hij de consequenties van zijn eigen gedrag leert kennen ipv dat ik hem alsmaar behoedt voor de consequenties en in plaats daarvan alleen maar boos wordt. Daarbij als ik boos mag zijn tegen hem mag hij het ook tegen mij toch? Dus doe ik het liever anders. En het werkt prima hoor. Ik denk dat als ik hem simpelweg boos behandel bij zoiets, hij vervolgens keihard zou gaan krijsen. En nu doet hij dat niet, omdat hij snapt waarom en hoe.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:55

Het ligt eraan waarvoor mijn zoon van 8 straf voor krijgt.
Meestal is het een week niet buiten spelen en gaat de Xbox in de kast.

Als hij brutaal is mag hij afkoelen in zijn kamer.

Vroeger zette ik hem op de trap en moest hij daar blijven zitten en dat deed hij ook altijd braaf.

Ik ben 1x heel hard geweest en hem niet naar een feestje laten gaan, hij had die week straf en tja dat feestje was in die week.
Heel banketstaaf maar ja straf is straf..

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:57

Sjapaz schreef:
Waarom zouden de gevoelens van mijn kind eigenlijk anders zijn dan die van mij of mijn man? En waarom zou je als kind geen erkenning willen voor wat je voelt? Is het als je kind bent ineens niet belangrijk dat je een mening hebt en gevoelens? Jawel toch? Dus benoem ik dat ik snap dat ze iets voelt/vind. Maar dat het nu even niet kan. En waarom. En dan is het vaak voorbij en gaan we weer verder.

Natuurlijk is dat wel belangrijk, maar een kind kan een hoop emoties nog niet begrijpen/onder woorden brengen of uiten en interpreteren zoals volwassenen dat kunnen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:58

Een hele week Pascal? Wat voor oorzaak heeft zo'n straf dan?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:58

Ik word zelf niet boos.. Boos worden vind ik niet de manier. Ik vind wel dat je een kind mag straffen, door iets weg te nemen, of een time-out, maar ik vind dat dit altijd met rust en geduld moet gebeuren en ook met overleggen.. Dus straffen mag.. Maar schreeuwen en kwaad worden heeft in mijn ogen geen enkele nut. Ik zou in de situatie van Mindfields waarschijnlijk net zo gehandeld hebben, hoewel ik wel zou hebben gezegd dat hij zijn chipjes zou moeten opruimen, want hij heeft de troep immers gemaakt. Zou hij dat niet doen, zou hij een waarschuwing krijgen, met uitleg. "Je hebt de chipjes zelf omgegooid en dus moet je dat ook opruimen. Als je dat niet doet, dan..." en dan zet ik er wel een straf achter. Een ster wegnemen van hun eigen sterrenkaart (hetzelfde als het magneetjesprincipe dat hier eerder werd benoemd) of een time-out. Na de time-out vraag ik waarom hij straf heeft gekregen, vaak weten ze het niet zo goed, dan leg ik het uit, vraag ik om sorry en of ze alsnog de chipjes zouden willen opruimen. Meestal gaat dat meteen goed.

En ik heb geen enkele stress. Alles was in rust en stiekem kan ik er ook nog van binnen om lachen. Dat kwaad worden werd alleen maar averechts op jezelf, want kwaad zijn is voor jezelf ook niet leuk.

Niet dat ik zelf kinderen heb, maar ik ben oppas. Misschien als ik zelf kinderen heb, dat ik anders piep :D. Nu ben ik in ieder geval van mening dat boos worden, schreeuwen en slaan niet nodig is. Je vraagt ze wat te doen, je legt uit waarom ze dat moeten doen, aanvaarden ze dat niet, leg je uit dat ze straf krijgen.. Dus wel uitleg, maar er is ook zeker wel straf.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 04-06-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt