Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:23

Waarom hebben jullie dan een chagerijn in dienst? :)
Bij ons is het gewoon, ieder heeft een gelijke aandeel waarvan er 1 of 2 eind verantwoordelijke zijn.
Maar het is echt niet zo dat de een veel meer doet dan de ander.

Dus bij ons is het gewoon een perfecte uitkomst :D En imo de eerlijkste manier.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:08

Bij ons word er ook op uren gewerkt qua fooi. Echter vind ik 't een prima regeling en heeft niemand ooit te klagen over de fooi. Keuken draait gewoon meer uur, en of je als bedieming nou 1 tafel of 60 tafels bediend in een uur, dat is je werk. Fooi is extra, niet iets wat je 'hoort te krijgen'. Als ik in een maand 70 uur draai, 70 euro fooi ontvang en een vriend van mij in de keuken 100 uur, en zijn fooi ontvangt is dat gewoon vanwege de inzet van 't werk. Ik vind 't een prima regeling. Mise en place is ook werken ;) Als de keuken er niet is draait de hele toko niet plus dat wij in de bediening veel langer door draaien compenseert dat prima. Mise en place kan trouwens ook gewoon tijdens opening gedraait worden.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:15

Bij ons wordt de fooienpot maar 1x per jaar verdeeld ofzo, ik vind dat wij niet heel veel fooi krijgen, maar als er bij ons meer dan een tientje na een avond in zit is het al veel :+ Er wordt ook een flink gedeelte gebruikt voor cadeaus voor het personeel en er is jaarlijks een stamgasten/personeelsfeest die daarvan betaald wordt. Er wordt wel gekeken hoeveel je werkt, maar de laatste keer kwam ik net terug van een reis van 4 maanden en had ik dus niet gewerkt, en kreeg ik minder, terwijl ik me daarvoor zo'n beetje doodgewerkt had :\

Op zich qua uren verdelen vind ik wel eerlijk, de keuken haalt dan mss geen fooi binnen maar zij maken wel het eten waar de gasten voor komen, zonder de keuken geen gasten dus ook geen fooi.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:28

Keuken verdient i.m.o ook fooi als ze de mise en place doen. Geen goede mise en place betekent dat gasten langer moeten wachten op hun eten, wat weer resulteert in minder fooi.
Ik heb wel ook in zaken gestaan waar de afwassers geen fooi kregen. Wat belachelijk is dat ook zeg.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:39

Ik werk ook in de horeca, en er komen genoeg frustraties voorbij, maar ik kan natuurlijk nu weer nergens op komen :+

Behalve groepen die omstebeurt drank gaan bestellen..
Laatst weer zo'n groep, vraag je iedereen of ze wat willen drinken, krijg je eerst als antwoord: Ja doe maar 18 biertjes. Wil verder niemand iets? Nee verder wil niemand iets.. Aan het eind van de tafel nog eens nagevraagd. Nee, het bleef bij 18 bier.

Ik breng het bier, en daar komt de volgende bestelling.. 2 baco. Oké, prima. Baco gebracht. Oja, nog 2 cola. Hup, 2 cola. En zo bleef het maar doorgaan :')
Terwijl ik iedereen gevraagd had en ze het ook allemaal gehoord hadden :=

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:48

afwassers krijgen bij ons gewoon fooi, gelukkig! Ik snap alle argumenten maar ik ben nog steeds erg blij dat het bij ons niet per uur gaat. Scheelt misschien dat ik van de zomer regelmatig had dat ik in mijn eentje 70 euro fooi had binnengehaald. Als dan mijn collega's die veel minder vriendelijk zijn geweest 1.5 x zoveel zouden krijgen omdat ze langer hebben gewerkt zou ik dat zacht gezegd redelijk zuur vinden. Maar dat heeft erg te maken met de bedrijfscultuur in het bedrijf waar ik werk.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:15

Bij ons word de fooi per dagdeel betaald. Worden gewoon geteld uit het rooster, twee keer per jaar word het uitbetaald. Meestal is dit een dikke envelop vol. Eens per jaar gaan we er ook van uit eten.
Cadeautjes doen we verder niet aan, is alleen maar heen en weer geven.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:49

Wij hebben 1x per jaar van de fooienpot personeels feest.
verder/ het restbedrag krijgen wij niets van.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:44

Fooi schiet hier de kassalade in. Werk in een selfservice/buffetrestaurant en er wordt dus niet geserveerd. Vind zelf fooi in dit geval overbodig, maar niet iedereen vindt dat.
Als ik kassa draai neem ik geen fooi aan. Zeg dan ook gewoon heel eerlijk tegen de gasten dat ik liever heb dat ze het houden, omdat ik het zonde vind als hun goedbedoelde extraatje verdwijnt in de lade. :)

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:24

Dat vind ik vreemd, jullie helpen de gast toch nog steeds vriendelijk. En er word ook gewoon eten voor hun gemaakt! Wat is de moeite om een potje naast de kassa zetten.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:34

Volgens contract mogen we het niet aannemen.
Als de gast erop staat zijn we verplicht het in de kassa
Te doen. Het schijnt dat er ooit een potje was, maar 'het wekte niet'.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:51

Blijf het raar vinden, 'het werkte niet' maar goed ieder bedrijf zijn ding. Al vraag ik me af of het officieel wel zo mag..

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:36

Volgens mij moet er dan officieel ook belasting over betaald worden maar of dat echt zo is weet ik niet?
Is toch een soort zwart geld.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:46

Als de inspectie komt en ze zien dat er fooi wordt binnen gehaald betalen ze inderdaad belasting.

Daarom hebben wij een apart schriftje voor je fooi en een map voor je uren.
Omdat in het schriftje ook nog wel eens het aantal fooi werd opgeschreven.
Als er iemand binnen komt, dan laten wij ze de map zien, daar vind je geen fooi in terug :)

Bij ons zeggen gasten ook altijd; Gooi maar in de pot! :)

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:37

Twee keer per jaar je fooi uitbetaald?! In een zaak in A'dam waar ik werkte had ik per maand zo'n 300 euro fooi... Dat zou wel heel erg hoog oplopen dan... Nu heb ik zo'n 30 eu per week.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:57

Ik had vandaag ook een kleine ergernis.
Omdat wij ook een hotel hebben, zijn we verplicht om mensen die bij ons zitten te vragen of ze in het hotel slapen. Dan word het namelijk op tafelnummer neergezet. Na een keer vragen onthoud ik vrij direct welk nr ze hadden en vraag ik enkel bij twijfel nog een keer.
Maar als ik vrij ben geweest of na een wisseldag, is alles gewoon nieuw en moet ik even vragen.

Zo ook vandaag, ik twijfelde of mensen bij ons in het hotel slapen en vroeg dat netjes. Na veel gezucht en gesteun kreeg ik een geïrriteerde "nee" te horen.
Het is toch een kleine moeite om gewoon antwoord te geven op mijn vraag?

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:02

Ja in Amsterdam zijn ze nou eenmaal wat scheutiger met fooi dan bij ons helemaal bovenin Friesland. Wij moeten het met fooi echt van de toeristen hebben, mensen uit de buurt geven bijna nooit iets.

Ik ben heel blij met die envelop twee keer per jaar het is nou eenmaal een extraatje.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:25

Dat van Amsterdam klopt sowieso :j. Ik had pas een man uit Amsterdam, die moest €12,- afrekenen. Zegt hij: Maak er maar €25,- van. Ik heb mijn baas aangemoedigd om een lokale campagne in Amsterdam te gaan doen haha.

Ik lees trouwens nu pas de vraag waarom wij een chagrijn in dienst hebben. Tja, dat vraag ik me ook af.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:33

Jaaaa <3 Laat ze maar komen die randstadters en Duitsers! Die geven ook altijd veel fooi. Bij ons geven ze op een drankje eigenlijk nooit iets met eten eens een keer 2 euro. En wij zijn een paviljoen het is winters rustig bij ons dus dan komt er ook bijna niets binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:06

In Nederland geef ik eigenlijk nooit fooi. In Canada doe ik altijd standaard 15, 20 of 25%. :)

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:42

Alwiene schreef:
Oh, als ik dan toch nog een klein 'ergernis' puntje mag noemen. Als ik Spa rood bestel en je hebt wél bubbeltjeswater, maar géén Spa, zég dat dan even. Het ene water is namelijk lekkerder dan het andere en sowieso als ik een Coca Cola bestel lever je toch ook niet zomaar een Pepsi (hoop ik?) dus waarom met Spa dan wel?

*proest* :') Aan zo'n klanten erger ik me dus.. Lees gewoon dan gewoon de kaart!!! of vraag het even.. Denk je dat het op drukke momenten mogenlijk is dat we bij alle dranken/voedingswaren het merk toelichten?? :roll:

sorry, moest er even uit. :=
Hallo, Ik ben van Gent(belgie), werk momenteel in een bar, doe al kleine 10jaar horeca :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:47

Als je Spa rood bestelt, is dat iets anders dan dat je water met bubbels bestelt. Spa is het merk en als ik Spa bestel verwacht ik geen Chaudfontaine.
Volkomen terechte opmerking van Alwiene,

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:51

je hebt toch ook ogen? je kan toch gewoon in de kaart kijken ? dat begrijp ik dus niet.. en anders vraag je het toch gewoon, welk merk is je spa?
alleszinds hier in belgie zegt iedereen gewoon "spa" voor spuitwater, en een pepsi is ook een cola :7

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:00

Spa Rood is hier echt een specifiek merk. Net als Coca-Cola. Pepsi is wel cola, maar ik bestel geen cola'tje; ik bestel een Coca-Cola. Andersom zou je toch ook geen Coca-Cola schenken als iemand specifiek een Pepsi bestelt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:07

Benno08 schreef:
je hebt toch ook ogen? je kan toch gewoon in de kaart kijken ? dat begrijp ik dus niet.. en anders vraag je het toch gewoon, welk merk is je spa?
alleszinds hier in belgie zegt iedereen gewoon "spa" voor spuitwater, en een pepsi is ook een cola :7

Dat kan, en als daar staat dat er sprite is en ik krijg 7-up kan ie mooi weer terug. Idem dito met coca-cola voor mijn vriend. Als je coca-cola besteld en ze komen aan met pepsi, dan zeg je toch even dat dat merk er niet is?