Mijn thuissituatie is niet goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

winter123

Re: Mijn thuissituatie is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:01

Bedankt allebei. Ik had mezelf ook ingesteld op zakken en had daar al plannen rondom gemaakt, dus ik was heel blij toen ik hoorde dat ik geslaagd was.

Ik ben benieuwd wat de afstand gaat doen. Ik kan hier in de weekenden een baantje houden en als ik dat accepteer, zal ik dus elk weekend naar huis moeten... vandaar dat ik ook nog niet weet of ik dat accepteer. Het geld kan ik wel heel erg goed gebruiken, want mijn ouders weigeren te vertellen of ze mijn opleiding gaan betalen of niet (tot een paar weken geleden betaalden ze het natuurlijk), wat waarschijnlijk gaat betekenen dat ik het financieel gezien alleen moet gaan doen. Dat gaat me overigens wel lukken, want ik neem doordeweeks in mijn nieuwe woonplaats een baantje en gelukkig bestaan er leningen, maar hopelijk bedenken mijn ouders zich vandaag of morgen nog dat het toch een goed idee is om zich aan hun belofte te houden. Dat maakt een hoop zaken makkelijker.
Als ze dat niet doen, is het vrij zuur, want ze hebben geld genoeg en ik weet nu al dat X waarschijnlijk niet eens zal hoeven werken naast zijn opleiding als hij zo ver is. Maar ja, dat is natuurlijk geen argument en er zijn meer mensen die hun eigen opleiding moeten betalen, dus slechter zal ik er niet van worden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:40

Ik snap dat het gemakkelijker voor je is als je ouders je studie betalen of eraan bijdragen. In jouw geval zou ik denk ik juist los willen en geen afhankelijkheid meer willen. Je bent dan niet meer 'chanteerbaar', als je begrijpt wat ik bedoel :)

Ik ken je niet, maar vind dat je het geweldig doet! Chapeau!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:59

Gefeliciteerd met je diploma, goed van je dat je ondanks alles toch geslaagd bent.

Wens je heel veel succes met je volgende stappen, en hopelijk komt alles op
zijn plekje en heb je de rust om verder te studeren.....

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:00

Oeps foutje.

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 00:48

Op vakantie is er iets gebeurd waar ik bang voor was: X is me 's avonds in het hotel aangevlogen. We hadden een drankje op omdat het de laatste avond was en ik zat in mijn kamer mijn koffer in te pakken. X klopte op de deur, ik deed open, we praatten even. Hij wilde per se zijn zin doordrammen, dus ik zei 'prima, je hebt gelijk', ging terug de kamer in en deed de deur dicht, tot hij zijn voet ertussen zette en begon te schreeuwen. Voor ik met mijn ogen kon knipperen gooide hij de deur open, sloeg me met een vuist in het gezicht en greep mijn arm zo vast dat je het allebei nog even zou kunnen zien. Uiteraard schreeuwde ik, het hele hotel inclusief mijn moeder hoorde het, en niemand kwam. Hij schrok daar wel van en ging al roepend dat ik hem heel hard ha geduwd (juist?) de kamer uit. Het enige wat mijn moeder te melden had, was dat we geen ruzie moesten maken. Ik wist dat dit ging gebeuren. Ik heb overigens niet teruggeslagen, helemaal niets gedaan, maar de volgende keer dat hij het waagt om me te slaan, breek ik zijn neus. Misschien maakt dat indruk, want mijn moeder ziet niet in dat ze een kopie van mijn vader of misschien wel iets ergers creëert. Ze keurt het goed dat hij mij aanvalt. Als een ander dat had gedaan, had diegene daar een paar dagen later nog last van gehad of was ik naar de politie gestapt. Verder heeft X een wapen gekocht, een echte, scherpe dolk. Ik ben bang, maar ik kan niet vandaag of morgen weg (ik ga over een paar dagen wel bij een vriendin logeren, maar ik heb nu verplichtingen) en ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik kan het contact niet verbreken, want dan zal mijn moeder iedereen tegen me opzetten. Ik heb geen slot op de deur van mijn eigen kamer.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 04:44

Damn meid. Ik kwam je topic een paar uur geleden tegen en heb inmiddels teruglezen. Las dat het steeds beter ging, geslaagd, binnenkort op kamers enzo, en toen las ik je laatste berichtje.. Wat je nu moet doen? Zien dat je daar weg komt, zo snel mogelijk! Er loopt nu niet één onberekenbare factor rond, maar twee (eigenlijk drie zelfs, maar ik weet niet hoe bang je moet zijn voor je moeder) en allebei hebben ze je al eens aangevallen. En dan is er ook nog een wapen in het spel gekomen.

De indruk die ik heb is dat hun woedeaanvallen uit het niets kunnen ontstaan en dat ze dan een rode waas voor hun ogen krijgen, dat ze zich op dat moment niet bewust zijn van wat ze doen. Dat is gevaarlijk, zeker met een mes in de buurt. Ze zullen zich op dat moment namelijk ook niet beseffen dat ze een wapen beet hebben. Het kan een paar dagen rustig blijven, maar ook zomaar escaleren en dat is een risico dat je niet kan en mag lopen! Verplichtingen of niet, jijzelf bent belangrijker. Er moet toch iemand zijn waar je een paar dagen terecht kan, hetzij vrienden, familie of wellicht iemand hier? (als ik in de buurt woon, je bent welkom!)

Over al dan niet het contact verbreken hoef je je nog even niet druk te maken, er is nu iets belangrijkers dat speelt.

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 07:39

Bedankt voor je reactie. Het komt inderdaad vanuit het niets en juist die waas vind ik zo eng... Maar het ergste vind ik nog dat mijn moeder me niet gelooft. 'De hele nagel van X ligt eraf,' is alles wat ze zei (wat gek als je je voet tussen de deur zet, of misschien heeft X nog wel tegen een muur getrapt of heeft ze die hele teen niet eens gezien). Ze wil zijn dolk niet achter slot en grendel bewaren. Ik kan de komende paar dagen echt niet weg, dat vergeven ze me nooit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 07:53

Ik heb dit toppic met de start ook gevolgd, maar jeetje.
Ik heb maar 1 tip voor je en dat is, ga wat voor jezelf opbouwen en probeer thuis weg te gaan.
En hoe moeilijk het ook is, ook niet afhankelijk zijn qau studie betalen ofzo.

Ook het feit dat je zo geslagen en geterroriseerd wordt, je zou zelfs aangifte van mishandeling kunnen doen.
Sterkte.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:25

Hoe groot schat jij het risico in dat X jou opnieuw aanvliegt? En hoe groot is het risico dat hij dat doet met die dolk in zijn handen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:42

Jeetje, het klinkt steeds meer als een sterk verhaal dan iets dat echt gebeurt....

In de situatie die je omschrijft lijkt het mij het beste om dit hele gekkenhuis zo snel mogelijk achter je te laten, wanneer kun je weg zoals het er nu voor staat? :(:)

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:04

Is er iemand die me nu een nummer van een hulpverleningsorganisatie kan geven die 24 uur per dag bereikbaar is? Ik ben net zonder reden aangevallen en ik moet het van me af praten en mijn moeder gooit me het huis uit als ik de politie bel. Ik kan via google alleen maar nummers vinden van tijdens de kantooruren, maar ik trek het niet.

Mijn vader zegt ook continu dat ik niet spoor, dat ik problemen heb, dat ik gek ben, en ik kan het gewoon niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:12

Je zou eens kunnen googlen naar 'Steunpunt huiselijk geweld' en dan je woonplaats. Er zijn er die 24/7 open zijn, zoals deze bijvoorbeeld. Je kan ook kijken of hier iets tussen staat.

Heb je de mogelijkheid om ergens te gaan logeren ofzo, bij familie/vrienden bijvoorbeeld? Het gaat steeds meer uit de hand lopen als ik het zo lees..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:15

De crisisdienst is ook een mogelijkheid. Van Jeugdzorg kan ik een algemeen nummer vinden, dat is 088 - 856 78 00. Vanuit daar wordt je doorgeschakeld naar de crisisdienst van je eigen regio. Je leeftijd weet ik even niet meer, als je niet meer onder jeugdzorg valt moet je even googlen op crisisdienst + jouw regio. Dan moet je ook een nummer kunnen vinden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:17

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:18

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:20

Ben je nog wel veilig thuis?

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:21

Pb

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:55

Goh joh, wat moeilijk allemaal. Laat je niet gek maken! Geloof ook niet wat ze tegen je zeggen. Wij (hier op bokt) hebben uit jouw verhalen echt wel een beeld gekregen van de situatie en denk maar niet dat het allemaal aan jou ligt.

Ik hoop dat je gauw hulp krijgt. Sterkte!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:08

Jij moet daar echt weg zeg.....Dit kan zo niet langer.

Heb jij ook, dat als je het spotje van sire, van huizelijk geweld ziet, dat je dan tranen in je ogen krijgt, omdat jij precies hetzelfde voelt?

Dit kan echt niet zo langer.
Heb je een noodhuis nodig, pb me....

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 14:25

Wat bestaan er toch lieve mensen... mensen die ik totaal niet ken en die me een logeerbed of een plek aanbieden, echt ontzettend lief. Heel misschien heb ik een woonruimte waar ik over een week al in kan (ik duim dat het deze keer wel doorgaat), dus het is waarschijnlijk niet nodig, maar toch meer dan bedankt. Jullie zijn fantastisch.

Ook nogmaals bedankt aan de mensen die gisterenavond reageerden. Ik heb de link van zonnebloem18 gemaild.

Ik heb net een gesprek met mijn moeder gehad. Ze wil weer eens weg, zegt dat ze de boel niet langer bij elkaar kan houden, etc., maar ze kan niet weg want X wil hier nog blijven tot hij van school is, en ze heeft geen inkomen, etc. Dus het zal erop neerkomen dat ze blijft. Maar ze legt de schuld niet bij mij neer. Ook niet bij zichzelf. Vandaag dan, morgen kan het zo zijn dat ik het toch heb gedaan. Ze heeft me in elk geval beloofd dat ik al het geld krijg dat ik nodig heb om uit huis te gaan! Een enorme opluchting, want hoewel ik zo snel mogelijk afhankelijk wil zijn, kan ik dat geld zeker de eerste maanden goed gebruiken. Ze zegt ook dat ik altijd bij haar terecht kan, maar ik zie wel. Ze helpt me deels omdat ze denkt dat mijn vader niet meer agressief zal zijn als ik weg ben. Nou, ik ben benieuwd.
Ik ben wel heel blij dat ze niet meer boos op me is. Ik was na gisteren bang dat ik doodgezwegen zou worden, dus dat valt me mee.

Ik word altijd een beetje ongemakkelijk van die spotjes van sire, maar ik kan eigenlijk nog altijd niet beseffen dat het ook over mij gaat. Ik kan nog steeds niet hardop zeggen dat ik te maken heb met huiselijk geweld, mishandeling, of dat ik mezelf soms pijn doe. Het is alsof ik twee levens heb, net zoals ik nu twee accounts op bokt heb. Mensen zullen van mij ook nooit zulke dingen verwachten, voor de buitenwereld ben ik juist iemand die alles onder controle heeft en die anderen opvangt wanneer het bij hen misgaat.

Maar goed, om positief af te sluiten: heel misschien heb ik volgende week al woonruimte! En ondertussen reageer ik me suf op advertenties, dus als het niet doorgaat, heb ik er misschien de week erna eentje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:31

Vergeet niet, manipulatie valt ook onder geestelijke mishandeling, en dat is ook zeker aan bod.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:27

In welke regio zoek je woonruimte winter123, en wat is je budget?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:39

Hoe is het nu, is het gelukt uit huis te gaan???

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 19:14

Ik had eigenlijk besloten om dit topic achter me te laten, omdat het ontzettend goed met me gaat. Ik ben inderdaad uit huis en het is alsof ik voor het eerst in mijn leven kan ademen. De drang naar automutilatie is ook al maanden niet meer aanwezig geweest en op mijn opleiding gaat het beter dan ik had durven dromen. Ik ben niet meer bij een psycholoog geweest, want een psycholoog kan mijn ouders niet veranderen en ik heb gemerkt dat ik geen psycholoog nodig heb om mezelf te veranderen. Dit topic heeft me zo geholpen...

Uit verplichting kom ik nog regelmatig bij mijn ouders, wat over het algemeen verrassend goed gaat. Mijn vader liet zelfs merken dat hij blij was dat ik er was.
Maar nu heb ik weer eens een probleempje: kerst. Ik zit nu al bij mijn ouders en ik zou kerst met hen vieren, maar sinds vandaag is er weer spanning. Mijn vader is gestresst vanwege iets wat hij zelf heeft gedaan, dus aten mijn ouders apart van elkaar. X en ik aten met onze moeder en uiteraard begon ze weer over mijn vaders gedrag.
Ik stelde een vraag en het antwoord was: "Ga die maar aan hem stellen!"
Ik heb uiteraard gezegd dat ik dat niet ging doen, want als ik die aan hem zou stellen, zou het mijn schuld weer eens zijn dat het huis kort en klein werd geslagen.
Nou, was haar reactie, als je niet tegen hem wilt klagen, moet je dat niet tegen mij doen.

Ik ben weggelopen, maar wat voel ik me boos... Jarenlang heeft zij mij als praatpaal gebruikt, heb ik alles kunnen aanhoren, zelfs vandaag nog, en dan heeft zij het lef om zoiets tegen mij te zeggen. Zij kiest zelf voor deze situatie, zij is met hem getrouwd en zij heeft voor hem gekozen toen ik het haar vroeg.
Natuurlijk kies ik er ook voor om thuis kerst te vieren, maar het alternatief was alleen zitten en mijn moeder zou het me nooit vergeven als ik niet was gekomen en dan zou ze me weer zwartmaken bij de hele familie.
Ik ben erover aan het denken om morgen mijn spullen te pakken en kerst te vieren in mijn "nieuwe" woonplaats, maar dan krijg ik voor de rest van mijn leven de woede van mijn moeder over me heen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:21

Fijn dat het zo goed met je gaat +:)+

Wat nu betreft...dit klinkt eigenlijk gewoon weer precies hetzelfde als waar je voorheen tegenaan liep: je trekt het je aan dat de situatie niet goed is en probeert er te veel in te roeren denk ik, waardoor je nu weer in de situatie komt dat je moeder boos gaat zitten doen.

Wat voor vraag je ook gesteld heb, blijkbaar was het toch weer iets te persoonlijk.
Gewoon lekker niet meer doen. Je krijgt er toch alleen maar gezeik mee.

Wat dat betreft kun je wellicht beter gewoon praktisch ingesteld er bij gaan zitten en net doen alsof je neus bloedt, het gewoon lekker oppervlakkig soortemet gezellig / luchtig bij koetjes en kalfjes houden en hun problemen lekker hun problemen houden, het wordt toch niet gewaardeerd als je probeert te helpen.