Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:28

Arabesk schreef:
Geloof en wetenschap kunnen nooit met elkaar in discussie. Het is een compleet andere tak van sport. Het ene werkt op basis van onderzoek, feiten en onderbouwde argumenten. Het andere is gebaseerd op oude verhalen.

Het is ongeveer net zo zinvol om te stellen

'geloof je in kabouters?'

Immers de gebroeders Grimm hebben heeeeeeeeel lang geleden daar mooie verhalen over opgeschreven. En omdat ze zo oud zijn, móet het haast wel waar zijn.

:+

Fossielen zijn ongetwijfeld neergelegd door de duivel om mij van 't rechte pad af te brengen. }>

Vroeger ging je op de brandstapel als je verkondigde dat de aarde om de zon draaide. Tegenwoordig heeft de katholieke kerk die opvatting toch maar bijgesteld, meteen hebben ze de evolutie theorie ook maar even geaccepteerd.

Dus geven ze eigenlijk toe, dat ze al die tijd gewoon flauwekul op de mensen hun mouw hebben gespeld :?

Nu je het zo zegt, dan kan je de bijbel dus eigenlijk niet met de evolutie theorie vergelijken? Of begrijp ik het verkeerd? :)

Kuggur

Tot op zekere hoogte waar Arabesk, maar het NOMA (non overlapping magisteria) standpunt gaat imo miet helemaal op. De bijbel claimt het ware woord van god te zijn. Mag een wetenschapper hem dan niet bekritiseren, of zijn historische basis onderzoeken.
Ik denk niet dat religieuze claims boven wetenschappelijk onderzoek verheven zijn.

Anoniem

Overtuigd atheist hier!

Ik vind het meer dan arrogant om te denken dat de evolutietheorie niet zou bestaan, omdat mensen (want wij zijn uiteraard perfect en mega-intelligent :+ ) nog niet alles begrijpen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen geloven in de creatie. Ik zou wel 100 argumenten tegen die in mijn ogen onzin kunnen aanslepen maar wat je ook zegt het komt toch niet aan. Mensen geloven graag in een hogere macht omdat het anders verdomde eenzaam, hulpeloos en nutteloos voelt om hier op aarde te zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:29

Ik kan me wel voorstellen dat het moeilijk te geloven is, het is ook een ontzettend lang en ingewikkeld proces. Maar ik vind het gemakkelijker te begrijpen dan bv hoe een telefoon en internet werkt. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:29

Amy8super schreef:
Arabesk schreef:
Geloof en wetenschap kunnen nooit met elkaar in discussie. Het is een compleet andere tak van sport. Het ene werkt op basis van onderzoek, feiten en onderbouwde argumenten. Het andere is gebaseerd op oude verhalen.

Het is ongeveer net zo zinvol om te stellen

'geloof je in kabouters?'

Immers de gebroeders Grimm hebben heeeeeeeeel lang geleden daar mooie verhalen over opgeschreven. En omdat ze zo oud zijn, móet het haast wel waar zijn.

:+

Fossielen zijn ongetwijfeld neergelegd door de duivel om mij van 't rechte pad af te brengen. }>

Vroeger ging je op de brandstapel als je verkondigde dat de aarde om de zon draaide. Tegenwoordig heeft de katholieke kerk die opvatting toch maar bijgesteld, meteen hebben ze de evolutie theorie ook maar even geaccepteerd.

Dus geven ze eigenlijk toe, dat ze al die tijd gewoon flauwekul op de mensen hun mouw hebben gespeld :?

Nu je het zo zegt, dan kan je de bijbel dus eigenlijk niet met de evolutie theorie vergelijken? Of begrijp ik het verkeerd? :)

Nee, dat begrijp je goed. Ik probeer het ook al een tijdje te zeggen. De Bijbel beschrijft het waarom, de wetenschap het hoe. Anders dus...niet te vergelijken.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:37

Fellor schreef:
Overtuigd atheist hier!

Ik vind het meer dan arrogant om te denken dat de evolutietheorie niet zou bestaan, omdat mensen (want wij zijn uiteraard perfect en mega-intelligent :+ ) nog niet alles begrijpen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen geloven in de creatie. Ik zou wel 100 argumenten tegen die in mijn ogen onzin kunnen aanslepen maar wat je ook zegt het komt toch niet aan. Mensen geloven graag in een hogere macht omdat het anders verdomde eenzaam, hulpeloos en nutteloos voelt om hier op aarde te zijn.

Dan vind ik het op mijn beurt weer onbegrijpelijk dat mensen overtuigend atheist zijn.
Hier zou ik 100 argumenten tegen kunnen aanslepen... :)

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:38

Ik heb enkel de eerste pagina gelezen, dus weet niet wat er voor de rest nog gezegd is, maar ik schrok hier wel echt van! Ik kan best begrijpen dat je misschien wat sceptisch bent over de evolutietheorie, vooral als je heel christelijk bent opgevoed en je al van kinds af aan verteld is dat evolutie dikke onzin is en God alles geschapen heeft. Ik wil dan ook niet de persoon zijn die zegt dat 'God heeft alles geschapen heeft' onzin is.
Ik studeer nu biologie en heb mij dus goed ingelezen wat betreft evolutie. Ik snap persoonlijk niet waarom mensen iets als de evolutietheorie als 'onzin' af kunnen schilderen, terwijl het met wetenschappelijk bewezen argumenten zo sterk in z'n schoenen staat. Het is naar mijn mening dan erg kort door de bocht om je niet in te lezen in de evolutietheorie (ik ga er vanuit dat de meeste mensen die er niet in geloven niet de moeite hebben genomen dat te doen, uitzonderingen daargelaten), maar vervolgens wel meteen te roepen dat er niks van waar is, puur en alleen omdat je in andere dingen geloofd. Ik kan nu wel een kort essay gaan schrijven over waarom de evolutie waar is (ik wil ook best een boekenlijst geven met interessante boeken die de evolutietheorie op zeer interessante wijze beschrijven), maar ik vrees dat ik hier geen mensen mee kan overtuigen, omdat de meeste toch niet open zullen staan voor de argumenten die de evolutie kunnen bewijzen.
Zoals ik al eerder zei, ieder z'n ding, maar ik schrik er gewoon van hoe naïef sommigen hier zijn.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:39

Fellor schreef:
Overtuigd atheist hier!

Hallo, ik ben arrogant :+

@nynke55: Haha, achjah, iedereen bekijkt het anders, niet? :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:41

Rienepien_ schreef:
Ik heb enkel de eerste pagina gelezen, dus weet niet wat er voor de rest nog gezegd is ... maar ik schrik er gewoon van hoe naïef sommigen hier zijn.

Kun je mij misschien wat argumenten vertellen waarom de evolutie theorie bewezen is? :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:42

verootjoo schreef:
Kuggur schreef:

Er zijn verschillende bizarre zaken in deze theologie. Een alwetende almachtige schepper schept de mens. Diezelfde schepper verwijt vervolgens die mens het kwaad in de wereld te hebben gebracht (huh?).
Om nog maar te zwijgen over hoe dat is gebeurt (een appel van de boom van kennis van goed en kwaad onder je neus gepland,, met de boodscap "hier niet van eten", en daar mag je een eeuwigheid naar kijken....).
De oplossing van deze almachtige entiteit, ik laat mijn zoon (of zoiets, drie eenheid, hij is zijn zoon) doodmartelen aan een kruis, en -poef- alle zonden van de mensheid zijn vergeven, ook die die in de toekomst gepleegd gaan worden, of bedacht (ja zonden tellen al als je erover nadenkt...).

Geen wonder dat alle christelijke leiders, waaronder zwaargewichten als de paus en Luther bijvoorbeeld sterk afraden hier al te veel over na te denken.....je zou er hoofdpijn van krijgen.

Je hebt gelijk dat je er niet teveel over na moet denken. Onze hersenen zijn te beperkt voor de denkwereld van God.
God heeft inderdaad de mens geschapen. En God heeft de mens met een eigen wil geschapen. God heeft ook engelen, waarvan sommigen zijn afgevallen van God. Deze wilden God een soort van loer draaien, of waren/zijn jaloers op Gods macht en probereen daarom de mensen van God af te drijven. Dat is al heel snel gelukt, omdat de mensen snel het verkeerde pad met de duivel meegingen. Jammer, het had heel mooi kunnen zijn.
Zonden kunnen alleen worden goed gemaakt met bloed, bloed reinigt je immers van zonden volgens leviticus, en dat moet eigenlijk altijd vanuit de mens komen. Maar omdat God teveel van ons houdt om in de duivel te blijven heeft hij nu i.p.v. de mens een heel groot offer gegeven. Hij heeft het offer gebracht wat ons verzoent met God, wat eigenlijk de mens zou moeten doen.
Helemaal poef gaat het niet, er zit wel nog enige nuancering aan.

Toe maar "onze hersens zijn te beperkt voor de denkwereld van God", te eerste spreek voor jezelf.
Het hele verhaal staat bol van inconsistenties, spreekt zichzelf tegen en de logica is surrealistisch.

Bloed, offer en veel, veel schuldgevoel, je wordt al als zondaar geboren....Wat een obsceen denksysteem.

En als je daar op wijst is het beste antwoord dat je kunt krijgen "wij snappen het zelf niet, en breek jij er je mooie hoofdje ook maar niet over jij zult het ook nooit snappen"

Wel, dat is niet goed genoeg.
Als jij je vrijwillig zó dom wil laten houden is dat jouw zaak, maar ik vind het tragisch.

Vraag je je nooit af waar die god van je vandaan is gekomen, een wezen zó complex dat je zelf zegt dat geen mens hem ooit zal kunnen begrijpen. Uit fundamentalistisch christelijke hoek komt graag het verwijt naar evolutionisten dat er niet iets uit niets kan ontstaan of dat complexe organismen niet zomaar kunnen verschijnen.

Maar geen probleem een alwetend almachtig opperwezen (compexer dan de hele schepping bij elkaar) er ineens en altijd al te laten zijn.

Je hoeft niet te antwoorden, ik ken inmiddels het liedje "Dat kunnen we tóch niet bevatten", beter maar niet te veel over na te denken en braaf te doen en te geloven wat meneer pastoor/dominee/imam/rabbi etc etc zegt....

Ik denk liever zélf, daar zijn mijn hersenen voor ge-evolueerd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:46

Amy8super schreef:
Rienepien_ schreef:
Ik heb enkel de eerste pagina gelezen, dus weet niet wat er voor de rest nog gezegd is ... maar ik schrik er gewoon van hoe naïef sommigen hier zijn.

Kun je mij misschien wat argumenten vertellen waarom de evolutie theorie bewezen is? :)

Wat? Ben je niet naar school geweest? We leven in de 21e eeuw en je weet niet hoe valide de evolutietheorie is?
Dan zal geen argument op een boktforum je helpen ben ik bang...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:48

TinekeHorses schreef:
Dan vind ik het op mijn beurt weer onbegrijpelijk dat mensen overtuigend atheist zijn.

Okay ik zal bijten, noem eens een paar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:49

Kuggur schreef:
TinekeHorses schreef:

Open daar anders een ander topic over? Hier gaat het over de evolutietheorie, laten we het daar dan ook bij houden, m'kay :7?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:49

Dat is een flauwe opmerking, waarom zou je niet eeen paar punten van de evolutie-theorie hier neerzetten? Amy is zo te horen oprecht geinteresseerd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:50

De mens wikt en God beschikt ??

Of de mens wikt en laat het over zich heen gaan ?

Of de mens wikt en neemt zelf een besliising ??

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:50

Amy8super schreef:
nynke55 schreef:
Maar tegen de tijd dat de vissen op het land gaan leven zijn het ook geen vissen meer, dan zijn ze al geevolueerd in dieren met longen, ipv kieuwen. En zoals ik al zei, omdat het water opdroogde? Er zijn hele gedeelten aarde, wat vroeger zee was, die dieren hebben zich geevolueerd. Er zijn nu ook nog dieren die minuten lang boven water kunnen zijn en dan weer moeten duiken om lucht te halen.

En toch vind ik het moeilijk te geloven :')
Ik geloof ook wel dat zo'n ontwikkeling kan, maar dat moet dan hééuul lang duren en het probleem is dat ik juist niet zozeer geloof in het miljoenenjaren gedoe :+

Allemaal fossielen die gevonden zijn

Afbeelding

Afbeelding
Vanaf deze duurde het 175 miljoen jaar (ongeveer) voor het op land liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:52

Kuggur schreef:
TinekeHorses schreef:

Zoals ik eerder zei, mensen houden toch vast aan hun geloof dus heb er geen zin in daar tijd aan te besteden. Ik ben er heel stellig in dat ik het een beperkte manier van denken vind om alles in handen van een hogere macht te leggen.

Dat ik het kan betekent in dit geval niet dat ik er zin in heb ze uit te typen. Het is voor mij hetzelfde als sprookjes verklaren of weerleggen waarom sinterklaas niet bestaat. Maar in ieder geval vind ik de zogenaamde bewijzen in de bijbel van wetenschappelijke fenomenen echt heel vergezocht.

Vroeger dachten mensen ook dat god ontevreden was als het onweerde...

Ohja, alle fossielen zijn in de grond gestopt om ons te misleiden :+ (dat moet wel een hels karwei zijn geweest zeg)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-12 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:53

Fellor schreef:
Overtuigd atheist hier!

Is ergens ook wel een bevrijding:

"Wees blij dat het leven geen zin heeft"

Hoef je je er ook niet druk over te maken en kun je gewoon genieten :D

Voor de bokkers die evolutietheorie even gemist hebben op school:

evolutietheorie in 2 minuten :D

'God als misvatting' van Richard Dawkins

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:54

Amy8super schreef:
Rienepien_ schreef:

Ooit van de Darwin vinken gehoord? Dit is toch wel het eerste voorbeeld wat je voorgeschoteld zal krijgen als je een inleiding in de evolutie wenst te krijgen.
Met het vinden van fossielen heeft men kunnen bewijzen dat soorten door middel van natuurlijk selectie een hele verandering doorstaan hebben, als deze veranderingen niet plaatsgevonden hadden zouden heel veel soorten al lang niet meer leven, aangezien de omgeving van soorten steeds verandert. De mens heeft ook veel veranderingen moeten ondergaan, anders waren ook wij niet meer op deze aarde. Kijk maar naar de neanderthalers, zij waren niet in staat zich aan te passen zoals andere mensensoorten dit deden en ze lopen al een tijdje niet meer rond op deze aarde.
Mochten er vragen zijn. Ik wil best proberen ze te beantwoorden, maar kan niet garanderen dat ik alles weet, aangezien de evolutietheorie zeer complex is en niet zomaar met een paar simpele argumenten uitgelegd kan worden. Dat is ook waarom ik aanraad je in te lezen. Het boek 'evolutionair denken', van Chris Buskes, wil ik dan ook zeker aanraden. Het zou alleen maar eerlijk zijn, aangezien ik ook de moeite heb genomen de bijbel te lezen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:54

Je zou ook gewoon antwoord kunnen geven.. ??
Kuggur schreef:
Amy8super schreef:
Rienepien_ schreef:

Wat? Ben je niet naar school geweest? We leven in de 21e eeuw en je weet niet hoe valide de evolutietheorie is?
Dan zal geen argument op een boktforum je helpen ben ik bang...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:56

Ariebren schreef:
De mens wikt en God beschikt ??

Of de mens wikt en laat het over zich heen gaan ?

Of de mens wikt en neemt zelf een besliising ??

Wel de laatste uiteraard, of was het een strikvraag?
Ik wacht eigenlijk nog op een reactie van je in onze zijspoor discussie van eenpaar pagina´s terug (of via pb, san87 heeft gelijk, we glijden hiermee wat off-topic).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:57

:')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:59

Sammie, dat is in dit topic alleen al verschillende malen uitgekauwd, waarom in herhaling vallen voor iemand die even binnen komt vallen zonder de moeite te nemen het topic door te lezen.
Daarbij dit is een discussietopic over evolutie, géén cursus evolutie 101....

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:00

Wat vind je van een krokodil trouwens?
Is die ook stom omdat hij niet kan kiezen tussen land en water? :P

Tiktaalik is een heel mooi voorbeeld trouwens van een vroeg soortement krokodil, een van de verschillende vissen die zich aanpasten aan de zuurstof arme ondiepe wateren die er in die tijd waren.

Het had kieuwen, schubben en vinnen, maar ook ledematen (oa. polsgewricht), longen, en verschillende andere kenmerken van landdieren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:01

Nog eentje