1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:47

BigBen schreef:
Gohya kan niet "zien" welke kleur iemand mooi vind.
Terzelfdertijd moeten we wel geloven dat ze via een foto op de één of andere telepatische manier het complete karakter, plus de medische geschiedenis inclusief eventuele medische problemen van een mens kan "lezen".

Ondanks dat ik echt oprecht probeer open te blijven staan, moet ik het hier toch mee eens zijn.
De diepste zielsberoerselen, de vreselijkste ervaringen uit het verleden, een geslagen gat in iemands hart, de meest gedetailleerde karakterbeschrijvingen alles kan "men" zien/voelen/horen. Maar iemands favoriete kleur benoemen is onmogelijk, want "zo werkt het niet". Vind ik gek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:47

Er zijn natuurlijk andere concrete vragen te beantwoord, zoals is iemand vorige week uit eten geweest ik noem maar wat.
@ gohya: Kun je hier wat voorbeelden van noemen? Het zou het een stuk makkelijker maken voor de beoordelaars!

Dani

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:22

Ook zonder concrete vragen kan je antwoorden gemakkelijk controleren. Als Gohya bijvoorbeeld zou schrijven "Goh, ik zie dat je broertje een denksport beoefent", of "Joh, ik krijg heel sterk door dat je broertje een enorme hekel aan rood heeft", dan is dat prima controleerbaar en ook zeker niet algemeen.

Ik kan me best voorstellen dat het mogelijk is om hele specifieke dingen te voelen, maar dat je niet altijd van tevoren kan bepalen wélke specifieke dingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:29

Dat klopt! Maar als je de minst favoriete kleur van iemand kan benoemen, dan kan je toch ook de favoriete kleur benoemen, of ben ik daar mis in?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:33

DaniBanani schreef:
Ook zonder concrete vragen kan je antwoorden gemakkelijk controleren. Als Gohya bijvoorbeeld zou schrijven "Goh, ik zie dat je broertje een denksport beoefent", of "Joh, ik krijg heel sterk door dat je broertje een enorme hekel aan rood heeft", dan is dat prima controleerbaar en ook zeker niet algemeen.

Ik kan me best voorstellen dat het mogelijk is om hele specifieke dingen te voelen, maar dat je niet altijd van tevoren kan bepalen wélke specifieke dingen.

Ben ik niet met je eens, denksport kan slaan op van alles, van kampioen schaken tot eens in de avond een potje patiencen op je telefoon. Bijna niet controleerbaar dus, zelfde met kleuren die iemand niet leuk vind, dat zijn er vaak meerdere. Dat is juist het probleem, je wilt iets horen dat slechts op 1 manier te controleren is, bij dat denksporten dan iets als: je broer speelt 1 keer in de week schaak. Dan zou twee keer spelen al fout zijn evenals het spelen van dammen 1 keer in de week. Daar kun je wat mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:36

En als je dan bedenkt dat sudoku en kruiswoordraadsel ook als denksport beschouwd worden. Vaag, grijs gebied dus.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:42

Focussed, is niet op jou maar op je quote:
dat van secularisering, je kunt idd stellen dat er nu meer helderzienden zijn dan toen de Kerk nog sterk aanwezig was. Maar, je kunt het ook anders bekijken, toen werd alles verklaard omdat er een god was, al het bovennatuurlijke kwam van hem.
Nu is er geen god meer waar dat aan verbonden kan worden, maar zijn deze bovennatuurlijke dingen nog aanwezig.

JoyceB, zeer mooi gezegd!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:47

Aria_zz schreef:
Focussed, is niet op jou maar op je quote:
dat van secularisering, je kunt idd stellen dat er nu meer helderzienden zijn dan toen de Kerk nog sterk aanwezig was. Maar, je kunt het ook anders bekijken, toen werd alles verklaard omdat er een god was, al het bovennatuurlijke kwam van hem.
Nu is er geen god meer waar dat aan verbonden kan worden, maar zijn deze bovennatuurlijke dingen nog aanwezig.

JoyceB, zeer mooi gezegd!

Wat natuurlijk ook hielp is dat het claimen van bovennatuurlijke vaardigheden je een enkeltje brandstapel opleverde....
Edit om misverstanden te voorkomen, ik geloof dus niet dat er bovennatuurlijke dingen bestaan .
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-11-12 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:48

ja idd, het was net iets slimmer om je voor te doen als iemand die in de naam van god werkte.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:33

Wie heeft er vandaag eten aan laten branden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:36

marleen_usar schreef:
Wie heeft er vandaag eten aan laten branden?

Ehm heb je dat "doorgekregen"? Geen lijders aan pleinvrees dit keer?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:38

Ik zie rook uit een pan komen, aardappels of zo verbrand.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:48

marleen_usar schreef:

Wat bok je dan nog, naar de keuken, blussen!!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:56

troi schreef:
DaniBanani schreef:

Ben ik niet met je eens, denksport kan slaan op van alles, van kampioen schaken tot eens in de avond een potje patiencen op je telefoon. Bijna niet controleerbaar dus, zelfde met kleuren die iemand niet leuk vind, dat zijn er vaak meerdere. Dat is juist het probleem, je wilt iets horen dat slechts op 1 manier te controleren is, bij dat denksporten dan iets als: je broer speelt 1 keer in de week schaak. Dan zou twee keer spelen al fout zijn evenals het spelen van dammen 1 keer in de week. Daar kun je wat mee.

Goh, het zijn maar voorbeelden.. Maar om het te verduidelijken: ze zou óók kunnen zeggen "Goh, ik zie dat je broertje op hoog niveau denksport beoefent", of "Joh, ik zie dat je broertje eigenlijk elke kleur wel aantrekt behalve rood." Zo tevreden?

(overigens ken ik maar één persoon die een hekel aan rood heeft en dat ben ik zelf, en ken ik helemaal niemand waarvan ik zou zeggen dat hij/zij een denksport beoefent, dus voor mij zouden dat wel degelijk héle specifieke dingen zijn)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:01

Kuggur schreef:
marleen_usar schreef:

Wat bok je dan nog, naar de keuken, blussen!!!

Ooooh hier moet ik heel hard om lachen :') _/-\o_

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:04

Edit. En dat is nu precies waar veel mensen op doelen in dit topic. Er is heus wel iemand hier op bokt die vanavond zijn avondeten heeft laten verbranden. Dit bevestigt van geen kant dat marleen_usar paranormaal begaafd is. Ben ik dan ook paranormaal begaafd als ik gok dat er iemand aan het bokken is, met de televisie aan, een glas fris op tafel en chipjes naast zich? Want er zijn vast mensen hier voor wie dit geldt :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:08

Mijn referentie naar de pleinvrees lijders zal door weinigen herkend worden, maar is naar aanleiding van een andere in-topic reading van Marleen, al een tijd terug.
Ik heb die destijds leuk statistisch kunnen analyseren, en op simpele wijze gedemonstreerd dat de kans dat deze reading waar zou blijken aanzienlijk meer dan 100% was. Geen bovennatuurlijke gaven voor zoiets nodig.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:10

Wil je me de link van dat topic eens sturen, Kuggur? Ben wel nieuwsgierig :) Mag wel per pb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:13

Dat topic liep behoorlijk uit de hand, en er is toendertijd door moderators stevig in geknipt en geplakt. Mijn post erin is eerst verdwenen toen weer opgedoken. Ik zal mijn best doen hem op te graven.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:18

Ik kan het mij in ieder geval nog prima herinneren :D .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:26

Mloes schreef:
Edit. En dat is nu precies waar veel mensen op doelen in dit topic. Er is heus wel iemand hier op bokt die vanavond zijn avondeten heeft laten verbranden.

Sorry jongens, hier de schuldige.. :7 :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:34

BigBen schreef:
Ik kan het mij in ieder geval nog prima herinneren :D .

Ik ben eens aan het spitten geslagen en nu herinner ik mee weer in de meer bizarre mod acties van de bokt geschienis lijkt mijn post inderdaad verdwenen te zijn. Het originele topic is weg, maar er is met knip- en plakwerk een nieuw topic van geknutseld; dit [MD] Reading en Healing
Op bladzijde 6 ongeveer in het midden is Marleen´s ongevraagde in topic reading over pleinvrees.
Hier volgt een korte samenvatting van mijn antwoord zoals gepost in het originele topic (ik had er zó mijn best op gedaan ;)) .

Haar bewering (voor degenen die geen zin hebben in het gelinkte topic te zoeken) was dat:

"Één van de posters in het topic, of iemand in hun directe omgeving zou lijden aan agorophobia (pleinvrees)".

Wel, ik vond dit een leuke kans om eens het werkingsmechanisme van "cold readen"aan te tonen, en analyseerde deze reading statistisch.

Ik telde het aantal posters in het topic die vóór Marleen´s post deelgenomen hadden, als ik me goed kan herinneren waren dat er 23. Ik vervijfvoudigde dat getal ("of iemand in hun dircte omgeving"), een zeer voorzichtige schatting, vrijwel iedereen heeft aanzienlijk meer dan 5 personen in hun directe omgeving.

Een snelle zoektocht op het net leert dat agoraphobie één van de meest voorkomende paniekstoornissen is, en aanzienlijk meer bij vrouwen voorkomt dan bij mannen (de meeste posters op bokt zijn vrouwen).
De incidentie is rond de 2 á 3 procent.

"2 á 3 procent van deze 5x23=115 personen is grofweg 2.3 tot 3.5 mensen in deze groep die aan pleinvrees lijden.En zoals gezegd de getallen zijn zó voorzichtig gekozen dat dit een heel lage schatting is.

Voila, de kans dat haar voorspelling juist is, is 100%, en daar heb je geen speciale gave voor nodig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:53

Een reading is er toch voor om iemand te helpen? toch niet om te vertellen welke kleur iemand mooi vind.
Ik ga me daar echt niet op concentreren,en daarom zeg ik: ik zie niet welke kleur iemand mooi vind,punt.

De dingen die DO dus ook roept door de zaal, zoals:iemand heeft een nieuw bed gekocht,iemand heeft pas iets verloren.Ja natuurlijk is er vast wel iemand bij die toevallig net een ander bed heeft gekocht,of iets verloren is.
Zelf had ik een lies blessure,dit duurt normaal minstens een week of 3 tot je weer kan trainen.
Na 1 week was heel de blessure weg.Ach dat was natuurlijk toeval,of het was vast geen lies blessure.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:00

gohya schreef:
Zelf had ik een lies blessure,dit duurt normaal minstens een week of 3 tot je weer kan trainen.
Na 1 week was heel de blessure weg.Ach dat was natuurlijk toeval,of het was vast geen lies blessure.

Ik ben een fysiotherapeut. Deze opmerking is onzin.
Een lies blessure heeft niet "minimaal" drie weken nodig voor je weer kunt trainen.
Dit is een glijdende schaal, weinig trauma, bv een lichte verrekking, korte hersteltijd (dag, een paar dagen) tot ernstiger gradaties, zwaar verrekt, partiele scheuren etc kan véél langer duren dan jouw drie weken.
Net als in geval van Marleen wil je (in mijn opinie althans) zó graag dat je gave echt is dat je de werkelijkheid op een sterk gekleurde manier interpreteerd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:36

Artsen en fysio enz staan er helaas niet achter, of geloven er niet in. Terwijl wij al zoveel mensen dieren en kinderen hebben geholpen. Laatst nog een paard waar van de veearts het niet meer wist, paard was al lang aan het tobben. Stond op stal en het schoot maar niet op, de baas vroeg of ik iets kon doen? Een week later liep het paard in de wei, te bokken te rennen en veel meer energie. En zo zijn er veel paarden die iets mankeren waar van de veearts niets kan vinden, dat komt dan bv door de manier van rijden de huisvesting enz.