Tjah, van een fotoshoot naar het ziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: Tjah, van een fotoshoot naar het ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:51

Hey Jolijn had al in het barokke topic gereageed maar zal ook nog even hier reageren!

Fijn dat het alweer en stuk beter gaat!!! En blijf hoop houden dat je zo weer op paard zit hoor! Mo is veel te leuk om niet op te zitten! En je hoeft er niet zomaar weer zonder zadel op haha.. En waarschijnlijk was je anders wel blijven zitten dus probeer daar op te focussen en niet op de kans dat je er af kan vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:19

Fijn om toch steuntjes in de rug te krijgen van jullie allemaal!

Ben met mijn bezoek ff lekker in een rolstoel buiten geweest, heerlijk!
Daarna met rekje weer terug naar bed, toen merkte ik dat ik helaas iets over mijn grens ben gegaan voor vandaag, helemaal trillen, meer pijn en eigenlijk geen stap meer willen zetten.
Zal er straks toch nog een keer uit moeten om te plassen maar eerst weer ff plat!

Tandarts is vandaag bij Mo geweest en ging heel goed, wolfskiesje eruit en haakjes weg!
Kan niet wachten tot ik haar ff zie!

Heb wel flink last nog van mijn ader, die wordt weer steeds roder dus straks toch even naar laten kijken!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:22

Ik heb net het hele verhaal gelezen, wat een toestand! Bij deze heel veel sterkte gewenst, kop op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:24

Zit even in een dipmoment hoor :o

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:29

Ahhh knuf!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:30

Tegen grenzen aanlopen (haha) is niet leuk!!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:31

Balen dat je over je grens bent gegaan... maar wel super dat je even buiten bent geweest!!
Er zullen nog wel meer grenzen gaan komen... Heel veel sterkte!! En als je even wil klagen ofzo, dat mag :).

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:35

:(:)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:47

Komt goed schatje :D :(:) koekje erbij?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:00

Robijntjah schreef:
Fijn om toch steuntjes in de rug te krijgen van jullie allemaal!

Ben met mijn bezoek ff lekker in een rolstoel buiten geweest, heerlijk!
Daarna met rekje weer terug naar bed, toen merkte ik dat ik helaas iets over mijn grens ben gegaan voor vandaag, helemaal trillen, meer pijn en eigenlijk geen stap meer willen zetten.
Zal er straks toch nog een keer uit moeten om te plassen maar eerst weer ff plat!

Tandarts is vandaag bij Mo geweest en ging heel goed, wolfskiesje eruit en haakjes weg!
Kan niet wachten tot ik haar ff zie!

Heb wel flink last nog van mijn ader, die wordt weer steeds roder dus straks toch even naar laten kijken!

_-:( Doe nou eens rustig aan! Je bent pas een dag geleden geopereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:02

Ik weet het maar ik moest bewegen! Ga zo toch ook echt om de po stoel vragen... Naar toilet trek ik echt niet...
Ben kei kapot!

Ben benieuwnd, heb mijn röntgen foto's nog niet mogen zien, morgen als het goed is wel! Ze deden er erg angstvallig hun best voor dat ik ze niet zag...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:03

Robijntjah schreef:
Tegen grenzen aanlopen (haha) is niet leuk!!

Balen! Weet je, je grens ligt elke dag een beetje verder. Bekijk 'm van een afstandje, dan weet je waar je morgen naartoe moet. Dan heb je zo maar ineens 2 leuke dagen :j

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:04

heel veel sterkte en beterschap ! hopen dat je snel weer op de been ben !

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:10

Rustig aan doen meid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:30

Hebben een compromis gekozen, met de rolstoel naar de toilet... paasei... :'(

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:34

Ach, je bent in ieder geval op het toilet gekomen... beter dan die catheter toch??

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:35

Robijntjah schreef:
Hebben een compromis gekozen, met de rolstoel naar de toilet... paasei... :'(

Is toch mooi???? Goed gedaan :D
Wannte ff aan herinneren; je doel van gister voor vandaag was na wc gaan :)* en zo te lezen heb je vandaag veéééél méé'r gedaan als dat allleen :j
Dus compromis is juist goed voor jezelf zorgen +:)+
Hoop dat je vanacht geen snurkers oid hebt en dat je lekker kan slapen :Z !

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:38

nou je gaat al erg vlot zeg voor iemand die net geopeerd is!
Niet te snel gaan he!

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:39

Afgelopen november viel ik dus van m'n paard. Drie dagen nadat mijn moeder was overleden. Ik heb een subtrochantere breuk, waarbij de femur helemaal door is. In het bovenste deel van de femur zit ook nog een scheur naar boven. De tijd in het ziekenhuis was als een roes. Ik ben zaterdagmiddag gevallen, 's avonds geopereerd (gamma nail) en de maandag erop was de begrafenis. Ik ben daar naartoe geweest met een vrijwilligersambulance. Ik had er helemaal geen trek in, hartstikke beroerd van de oxycontin en ik had de dag ervoor alleen nog maar in een stoel gezeten. Gelukkig heb ik dat wel gedaan, denk ik nu achteraf.

In het ziekenhuis vertelde men mij dat ik met drie maanden alles weer zou kunnen doen. Met zes weken moest ik zonder krukken lopen. Ik heb heel erg mijn best gedaan, maar het verliep allemaal niet zo vlotjes. Ben ook tijdelijk bij mijn vader gaan wonen, voor de hulp die ik nog nodig had. Tien dagen na de val heb ik even op m'n paard gezeten, omdat ik het dolgraag wilde. Dat is gelukt, maar na drie seconde hield ik het echt niet meer vol. Na zes en een halve week liep ik zonder krukken, maar zoals ik eerder al zei ging dat echt niet goed. Ik heb nog een paar weken zo doorgestrompeld, totdat ik via mijn werk een consult kreeg bij een andere fysio. Die raadde mij aan weer met krukken te gaan lopen. Ik vond het een domper, aangezien ik weer auto mocht rijden (zodar je zonder krukken loopt) en weer een beetje zelfstandig werd. Uiteindelijk is het wel goed geweest dat ik de kruk(ken) er weer bij pakte, want toen hield ik wat meer vol. Na een tijdje ben ik met de fysio oefeningen gaan doen, gericht op het rijden. Opstappen op hoge krukjes, lichtrijden, etc.

Zes weken na de val stond ik weer te longeren, met kruk weliswaar, maar het lukte. Ik had namelijk enorme spijt dat ik iemand anders mijn paard heb laten rijden. Het waren maar een paar weken en ik kende diegene als een rustige, geduldige ruiter, maar ik kreeg een enorm angstig paard terug.

Eind januari (ongeveer tien weken na de val) ben ik weer opgestapt, aan de longe en alleen stappen, maar wat was ik blij! Dat heb ik een keer of vijf gedaan en daarna ben ik weer los gaan rijden. Wel met slof, puur voor mijn gevoel van veiligheid. Ik heb de slof niet één keer in werking hoeven zetten, maar het gaf mezelf een prettiger gevoel. Ik zorgde er ook voor dat er altijd iemand in de buurt was, voor het geval ik weer zou vallen. Rustige stapritjes in het bos, met een ander paard erbij, gewoon weer het gevoel krijgen dat het rijden goed gaat. Niet dat ik bang aangelegd ben, maar rijden met een breuk (duurt immers maanden voordat die geneest) is nou eenmaal niet prettig. Ik ben nu negen maanden verder en ik rij weer volop (sinds april ongeveer, 5-6 keer per week, waarvan 1-2x les). Ik heb met rijden niet zoveel last gelukkig.

Nog steeds heb ik elke dag pijn in mijn been. Ik moet mijn tempo gewoon een beetje aanpassen met dingen. Op mijn werk moet ik wat sneller gaan zitten en ik kan bijv geen 500m hardlopen. Ik heb nog steeds één keer per week fysio. In het begin heb ik naast fysiotherapie aquajogging gedaan. Ideaal: je traint je spieren zonder je bot te belasten. Sta je dan, tussen de oudjes. Vaak hield ik de les niet eens vol. Dan ging ik als jonge blom eerder het zwembad uit dan de 75+'ers..... Jammer dan. Het heeft me wel geholpen.

Onlangs is één van de schroeven boven mijn knie afgebroken. Deze kwam iets naar buiten en irriteerde de spier. Gevolg: een dikke bult op mijn been. Dat in combinatie met het feit dat ik pijn hou bij de insteekplaatsen was aanleiding om een CT scan te maken. De breuk blijkt slecht 50% genezen te zijn. Kennelijk was het een gecompliceerde breuk om te zetten. Zodra de genezing voldoende is gaat de gamma nail er weer uit en dan ben ik als het goed is van de insteekpijn verlost.

Ik ben hoe dan ook heel blij dat ik mijn dagelijkse dingen weer kan doen. Tuurlijk ben ik snel moe en begint mijn heup snel op te spelen, maar ik red me prima en het belangrijkste: ik rij weer! Mijn advies aan jou is nogmaals: lekker lang gebruik maken van je krukken, ook al wil je zo graag vooruit, zo graag zonder krukken lopen. Hou er rekening mee dat het traject echt maanden gaat duren. De drie maanden die mij beloofd waren, waren heel optimistisch ingeschat. Later las ik veel ervaringsverhalen en blijkt dat eigenlijk niemand na drie maanden weer helemaal beter is. Het schijnt toch een traject van 6 tot 12 maanden te zijn. Dit is ook de ervaring van de orthopeden in het zkh waar ik zelf werk (ben in een ander zkh geopereerd namelijk). Een watersport geeft goede spierbelasting, zonder je breuk te irriteren. Je zult merken dat je uithoudingsvermogen langzaamaan toe zal nemen en je de breuk steeds beter kunt belasten.

Als je vragen hebt, mag je me altijd een PB sturen! Heel veel sterkte, heel veel beterschap! Je zult het niet makkelijk hebben, de komende tijd! Op bed liggen komt je na een tijdje echt de neus uit. Ik zorgde ervoor dat ik iedere dag één iets had om naar uit te kijken en mijn energie in te stoppen. Dat kon fysio zijn, of bezoek, of een film kijken of iets dergelijks. Succes!!!

Afbeelding
de breuk voor en na de OK

Afbeelding
De eerste keer erop aan de longeerlijn, MEGA onwennig, maar wat was ik blij!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:42

Oh oh....iets te ver gegaan...nu ja, dan weet je maar meteen ook hoe dat voelt ;) En inderdaad, wat hierboven gezegd wordt, je goal was naar het toilet en kijk waar je allemaal was geweest...maargoed, morgen dus even rustigaan heh...wat kan jou het schelen dat je naar het toilet met de rolstoel ging, je bent er gekomen. Dus lekker slapen en kijken hoe je je morgen voelt...

Samaritan- heftig verhaal hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:46

En net dat ik het lees, over die snurkers, begint mijn buurman weer :')
Heb trouwens een nieuwe overbuurman, met een paardenverleden dus iig iets om over te banketstaaf!
Haha, ja mijn doel is ruim behaald. Maar betaal er wel de prijs voor, man man, de pijn valt dan Opzich nog mee, zeker als ik het vergelijk met die krampen, maar ik sta te trillen als een rietje en mijn spieren willen gewoon echt niet meer!

Bedankt voor je verhaal samaritan!
Ik ga het allemaal ff laten bezinken en reageer er morgen wat uitgebreider op!

Mijn doel voor morgen: heel even op krukken de auto uit om mijn poownie te aaien en dan bij mijn ouders thuis mezelf installeren. Denk dat dat even genoeg is :+

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:51

Robijntjah schreef:
En net dat ik het lees, over die snurkers, begint mijn buurman weer :')
Heb trouwens een nieuwe overbuurman, met een paardenverleden dus iig iets om over te banketstaaf!
Haha, ja mijn doel is ruim behaald. Maar betaal er wel de prijs voor, man man, de pijn valt dan Opzich nog mee, zeker als ik het vergelijk met die krampen, maar ik sta te trillen als een rietje en mijn spieren willen gewoon echt niet meer!

Bedankt voor je verhaal samaritan!
Ik ga het allemaal ff laten bezinken en reageer er morgen wat uitgebreider op!

Mijn doel voor morgen: heel even op krukken de auto uit om mijn poownie te aaien en dan bij mijn ouders thuis mezelf installeren. Denk dat dat even genoeg is :+

Dat denk ik ook ;) Doe maar een beetje rustig aan hé vrouwke, maar je poownie aaien kan altijd natuurlijk :D Als ik je wilt dat ik je naar Mo ontvoer de komende tijd, dan hoef je het maar te vragen ;)
Vandaag was ze iig heel braaf, daar mag je ook trots op zijn :)

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:06

Wat doe jij het ontzettend goed!! Echt super dat je al zelf naar de wc bent geweest!! Succes morgen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:10

beterschap... las dat de operatie goed was gegaan! Gelukkig :D

Nou hopen dat de foto's van de fotoshoot het waard waren om die breuk op te lopen :=
(Zal vast wel Fading kennende :P )

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:23

Vervelend dat je nu de tol betaald. Let goed op dat je niet te ver gaat.
Wel knap wat je vandaag allemaal weer bereikt hebt! +:)+

Ik hoop dat je snel naar je paardje kan! :(:)