Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:50

Ha Geerke, die HB afkorting zit mij ook dwars. Denk dat dit topic in een leemte voorziet, gezien vooral de 'slachtoffers' zelf hier posten. En ja, dacht allang dat jij z.b. was :)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 12:19

geerke schreef:
maar....ging dit topic nu over hoe je tegen HB kinderen aankijkt of ging het er over hoe het is om zelf HB te zijn?(als ik HB zie staan denk ik steeds aan hoefbevangenheid)
Ik heb er zelf geen last van....ben ZB.

Haha, nou ja, eigenlijk alleen dat eerste en dan vooral het 'taalkundig' aspect ervan... Kind zegt, ik ben hoogbegaafd. Jij denkt: (invullen en op Versturen drukken). :') Ik zoek dan vooral naar reacties van mensen die geen ervaringsdeskundige zijn, dat die weinig representatief zijn voor iemand zonder kennis van het onderwerp mag geen verrassing heten.

Is trouwens wel een beetje gevaarlijk merk ik, want als zo iemand dan wat kort door de bocht gaat staan er tien mensen om ze de oren te wassen. Terwijl diegene gewoon doet wat er gevraagd wordt, dat zie je eigenlijk bij alle 'labeltjestopics'. Dat vind ik jammer.

Aan de andere kant, als mensen hun ei kwijt moeten, nou ja, waarom ook niet.

Je laatste, ietwat spottende regeltje maakt me overigens wel razend nieuwsgierig wat jouw reactie zou zijn geweest op bovenstaande. :D
Edit: zag dat je al gereageerd had. :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:48

phormicola schreef:
xMarloes schreef:
Ik had zo'n jongen in mijn klas op de bassischool, een klein ventje, rood haar en een brilletje op. Hij kwam bij ons in de klas omdat hij een klas mocht overslaan....

Zit nu ondertussen op het MBO en hij zou vast het hoogste nog doen op de middelbare school, zie hem soms nog fietsen maar heb het toch altijd wel met hem te doen, al heb ik geen idee of hij zielig is....

Maar hij heeft nooit echt met leeftijdsgenootjes kunnen omgaan... onze klas bestond ook uit veel die waren blijven zitten dus 2/3 jaar ouder waren dan hem en hij was altijd een buitenbeentje. Had ze huiswerk altijd af, haalde hoge cijfers en was daarmee altijd anders dan de rest. Hij begreep alles en gaf ons juist bijles.... dus aansluiting had hij nooit echt.

Ik weet niet of je blij moet zijn in je jeugd als je hoogbegaafd bent.....
Denk dat je trotser op je kind kan zijn als die lekker mee kan met de rest :) Daarom vind ik het van die ouders ook altijd een beetje een rare beslissing, want je geeft je kind zo wel echt een leer jeugd...

Wat bedoel je met het dikgedrukte?

Volgens mij zijn mijn ouders best trots op me, ondanks dat ik alles op een andere manier heb gedaan dan 'de rest'.

Nou ik denk dat het voor je kind leuker is als die lekker mee kan met de rest van de klas, niet gepest word en leuke vrienden en vriendinnetjes heeft :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:52

Lielle schreef:
overigens verwoordt die post wat mij betreft wel het onbegrip waar HB kinderen vaak mee te maken krijgen.

Heb het over de basischool, ik vind dat je je kind kind moet laten en niet moet pushe om hup leren leren, hoge cijfers, een 6 is ook voldoende....
Leren kan je heel je leven nog, net als werken. Dat je na de basischool wat meer vraagt kan ik best begrijpen maar op de bassisschool, mijn ervaring is daar gewoon mee dat dat echt onder die kinderen lijdt kwa sociaal ontwikkelen....
ze kruipen altijd weg, zijn altijd op de achtergrond en hebben geen vriendjes en vriendinnetjes.... en ja dat vind ik best triest om te zien.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:59

Maar niet elk kind dat Hb is wordt automatisch gepest he, dat is echt zo'n stereotype.
En ze worden ook zeker niet altijd gepusht, ze willen gewoon graag dingen leren!
Bij mij werd ook vermoed dat ik HB ben, en heb genoeg kenmerken die daaraan voldoen als ik hier zo lees, maar ik ben nooit gepest, en zo nieuwsgierig als de pest en wil over van alles leren, mijn ouders vinden Het belangrijk dat ik een opleiding doe, maar het maakt hun weinig uit of ik dat met een 6 of een 8 haal, ze hebben me altijd geleerd dat je school iets is wat je voor jezelf doet, ik kreeg niet eens geld voor mijn rapporten vol 8-en en mijn klasgenootjes met magere 6jes wel :Y) .

Wat sommige mensen ook niet snappen is dat Hb kinderen niet altijd sociaal willen zijn, als ik mijn best doe kan ik heel goed meekomen met "een groep" maar vaak heb ik daar gewoon geen behoefte aan. Ik mocht op de basisschool ook gewoon meespelen met de andere kinderen in de pauze en deed dat ook regelmatig, maar als ik weer eens een leuk boek had wilde ik zo graag verder lezen dat ik veel liever binnen bleef met mijn boek. En nu nog steeds merk ik, dat ik zeker wel behoefte heb aan sociaal contact maar in mindere mate dan de meeste mensen, in ieder geval wel met mensen die ook dezelfde interesse's hebben als ik kan ik uren praten, maar koetjes en kalfjes vind ik gewoon niets aan, ik ben ook graag graag alleen en ik besteed een groot deel van mijn tijd liever aan mijn andere interesse's :) .

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:19

xMarloes schreef:
Lielle schreef:
overigens verwoordt die post wat mij betreft wel het onbegrip waar HB kinderen vaak mee te maken krijgen.

Heb het over de basischool, ik vind dat je je kind kind moet laten en niet moet pushe om hup leren leren, hoge cijfers, een 6 is ook voldoende....
Leren kan je heel je leven nog, net als werken. Dat je na de basischool wat meer vraagt kan ik best begrijpen maar op de bassisschool, mijn ervaring is daar gewoon mee dat dat echt onder die kinderen lijdt kwa sociaal ontwikkelen....
ze kruipen altijd weg, zijn altijd op de achtergrond en hebben geen vriendjes en vriendinnetjes.... en ja dat vind ik best triest om te zien.

Wie zegt er dat die kinderen gepusht worden? Dat worden ze juist niet. Veel ouders van een HB kind proberen juist hun kind af te remmen, maar dat gaat ook niet.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:32

Blue_Eyes schreef:
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet zo, NynckeL. -O-
Jij spreekt toch vrij direct mij aan, daar. Jouw eerste opmerkingen, onder andere
Citaat:
Dat ouders vaak verwachtingen hebben die totaal niet bij het kind aansluiten en alleen maar een hele hoge belasting voor ze neerleggen. Voor kind een spagaat omdat ze eraan willen beantwoorden.
heb ik toch wel opgepakt als gaande over hoogbegaafdheid. Dat lijkt me niet zo vreemd, in een topic over dat onderwerp.
Jij begrijpt dan weer niet waar ik het over heb als ik spreek over 'willen dat een kind HB is'. Want dat kan ik dan nog net wel zien aan je antwoord, dat je mijn opmerking echt heel anders hebt opgepakt.

Ik geloof ook niet dat we elkaar snappen, iig heb ik het niet over jouw persoonlijk, ik schrijf oa " dat ouders vaak" ....jij bent om te beginnen 1 persoon...en die kan in zijn eentje niet ouders zijn.
Maar zo worden wel meer dingen anders gelezen dan dat ze er staan.

Bovendien werd er gevraagd hoe ik tegen hoogbegaafde kinderen aankijk, nou niet anders dan tegen andere kinderen.
Iedereen zijn nukken.

By the way: ik ben er zelf ook een *D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:42

xMarloes schreef:

1. dat zijn nogal wat aannames
2. in de gevallen dat het zo is, is het negeren van het labeltje nauwelijks een methode waarop ze ineens wel spontaan geliefd worden bij hun leeftijdgenoten.

En trouwens, hoe horen kinderen erbij? Maar al te vaak komt dat neer op: hou je mond, wees niet bijdehand, zeg niet wat er in je omgaat, wees niet jezelf. Ziet er aan de buitenkant beter uit misschien, maar het kan ook ontzettend eenzaam maken.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:46

geerke schreef:
maar....ging dit topic nu over hoe je tegen HB kinderen aankijkt of ging het er over hoe het is om zelf HB te zijn?(als ik HB zie staan denk ik steeds aan hoefbevangenheid)
Ik heb er zelf geen last van....ben ZB.

Meid, dat neem ik je niet kwalijk :D

En hoe ik tegen deze kinderen aankijk? Gewoon, dit zijn gewone kinderen die alleen veel lol hebben in leren en daardoor vaak een hele brede interesse. Ik ga met ze om op dezelfde manier zoals ik als kind graag behandeld wilde worden: serieus.
Geloof me, ik heb met sommige van deze kinderen heel wat interessantere gesprekken gevoerd dan met sommige van mijn huidige leeftijdsgenoten :')

xMarloes schreef:

Triest of niet, je vergeet hier toch een heel belangrijk onderdeel van het vriendjes zijn. Het moet wel van twee kanten komen. Je kan de rest van de klas niet dwingen om met alle geweld vriendjes te zijn met een kind wat ze als gek en raar beschouwen. Ik wilde best spelen, maar mijn klasgenootjes vonden het maar gek en raar dat ik ook graag een boek pakte en meer wist dan zij.
Kinderen gedragen zich dan ook ineens typisch Nederlands, alles wat boven het maaiveld uitkomt is vreemd en moet ondergeschoffeld worden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:41

Juist. Ik had altijd het hoogste woord maar niet echt vriendinnetjes. Zat net zo lief te lezen met een boek van m'n bieb stapel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:46

xMarloes schreef:
Lielle schreef:

en opnieuw een aantal aannames en vooroordelen hier. Ook op een basisschool geldt dat HB kinderen het leuk vinden om met hun hoofd bezig te zijn. De opmerking 'een zes is ook voldoende' vind ik sowieso erg triest, IMO moet je het beste uit jezelf proberen te halen, en als dat een zes is, is daar niets mis mee, maar daarmee tevreden zijn terwijl je beter kunt is luiheid. En dit is wel de 'kop boven het maaiveld' mentaliteit waar eerder op gedoeld werd.

Ik ben trouwens verrast dat je die vetgedrukte opmerking durft te maken. Waarop baseer je die?

En misschien zegt het wel wat over de sociale vaardigheden van andere kinderen die kennelijk moeilijk overweg kunnen met iemand die afwijkt van de standaard.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:15

Ik geef mn mening, hoe ik het heb gezien, met mijn ervaring met een jongetje uit mijn basisschool klas en krijg gelijk heel bokt over me heen.....

Wat ik wil zeggen is dat ik het vanuit mijn punt zie, en dan vergeet ik misschien naar enkele dingen te kijken maar bij die jongen uit mn bassischool tijd zie ik die punten toch echt terug, en dan denk ik; pff jeetje, je weet niet wat je mist nu in je jeugd. Zo zien jullie het blijkbaar niet....maar ik denk dat die jongen met wat minder gas ook wel gekomen was waar die nu staat.
En tuurlijk houdt de een van een boek lezen, de ander niet, de ander is liever bij vrienden, de ander liever op zichzelf, de een haalt liever alleen maar 10e terwijl de een al blij is met een 6....

Dus op bovenstaande post waar ik dat op basseer is uit mn ervaring met die jongen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:26

heel bokt is niet waar, maar we zijn het niet met je eens en dat wordt gemeld. Zo werkt dat in een discussie.

Wat mij dus opvalt is dat je een heel erg generaliserende uitpsraak durft te doen over een enkele individuele ervaring, waarbij je bovendien nog eens jouw normen oplegt aan zijn leven. 'pff jeetje, je weet niet wat je mist nu in je jeugd', misschien denkt hij wel zo over jou, omdat je met 'maar een 6' tevreden bent.

Maar je post is wel een helder antwoord op de vraag van TS, dat is ook waar.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:27

Ik denk dat het verschil tussen pushen en ondersteunen zit in of het kind zelf aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft, of niet. Of dat het van buitenaf wordt opgelegd.

Ik weigerde bijvoorbeeld op mijn 3e kleurplaten in te kleuren. Ik zette er een grote kras doorheen en deed verder niks meer. Gelukkig heeft de leerkracht bij mijn ouders navraag gedaan en bleek dat ik al kon lezen en een beetje kon schrijven. Dus in plaats van straf kreeg ik vervolgens de taak om de lijst met namen van leerlingen op te lezen om te controleren of iedereen er was. Had ik wel netjes mijn kleurplaat ingekleurd, had ik dat zonder problemen gedaan, dan was dat ook prima geweest!

Imo hangt het dus helemaal van het kind af, en zijn/ haar gedrag, of je naar een ander niveau moet gaan met het onderwijs. Als een kind graag 10-en wil halen, waarom dan afremmen? TENZIJ het kind bij behalen van een 9 zo van zijn stuk is gebracht, dat daar wellicht aandacht aan besteed kan worden. Omgaan met prestatiedruk vanuit het kind zelf bijvoorbeeld, kan vragen om extra aandacht. Dan hoef je het kind niet af te remmen, maar kun je hem/ haar wel leren dat eigenwaarde/ zelfbeeld niet afhangt van een cijfer. Onderpresteren is ook een aspect dat vaker voorkomt. Herkennen/ signaleren dat dat voortkomt uit verveling, en het verschil zien tussen luiheid en gebrek aan uitdaging, lijkt me dan ook een belangrijke taak voor zowel ouders als school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:32

xMarloes schreef:
Dus op bovenstaande post waar ik dat op basseer is uit mn ervaring met die jongen....

Meen je dat? Je doet dergelijke uitspraken op basis van je ervaring met 1 persoon?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:54

Lielle schreef:
heel bokt is niet waar, maar we zijn het niet met je eens en dat wordt gemeld. Zo werkt dat in een discussie.

Wat mij dus opvalt is dat je een heel erg generaliserende uitpsraak durft te doen over een enkele individuele ervaring, waarbij je bovendien nog eens jouw normen oplegt aan zijn leven. 'pff jeetje, je weet niet wat je mist nu in je jeugd', misschien denkt hij wel zo over jou, omdat je met 'maar een 6' tevreden bent.

Maar je post is wel een helder antwoord op de vraag van TS, dat is ook waar.

dat is waar...
misschien denkt hij inderdaad zo, maar ik denk dat ook ligt aan hoe je opgevoed word :)
De ene ouder zit de hele dag op hun kinds lip, met; ''heb je je huiswerk af'' ''zal ik je nog overhoren'' enz.
De andere is daar vrijer mee, en die let daar vast ook op maar die laat ze kind daar wat meer los in...
als je begrijpt wat ik bedoel :P

shadow; Ja, in de beginpost word naar een ervaring gevraagt en hoe ik het zie, ik vertel mijn verhaal hoe ik het bij 1 heeeel hoogbegaafd jongetje zag uit mn basischooltijd...

en ik kijk dus niet tegen alle hoogbegaafde kinderen zo aan, zeker niet. maar tegen enkele wel als ik ik de situatie weet en bij deze jongen vond ik dat zeker soms zielig..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:02

Marloes: ik vind 'ze kruipen altijd weg' gewoon erg raar als je het hebt over een ervaring met 1 klasgenoot. Jij schrijft namelijk in eerste instantie niet dat het alleen maar gaat om dat ene hoogbegaafde jongetje - je doet alsof het voor alle hoogbegaafde kinderen geldt.

En de ts vroeg er zeker niet om, om je eigen ervaringen op zo'n manier te omschrijven. Had je gezegd 'ik had een klasgenoot en die kroop altijd weg' was het voor iedereen helder.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:04

xMarloes schreef:
Ik geef mn mening, hoe ik het heb gezien, met mijn ervaring met een jongetje uit mijn basisschool klas en krijg gelijk heel bokt over me heen.....

Wat ik wil zeggen is dat ik het vanuit mijn punt zie, en dan vergeet ik misschien naar enkele dingen te kijken maar bij die jongen uit mn bassischool tijd zie ik die punten toch echt terug, en dan denk ik; pff jeetje, je weet niet wat je mist nu in je jeugd. Zo zien jullie het blijkbaar niet....maar ik denk dat die jongen met wat minder gas ook wel gekomen was waar die nu staat.
En tuurlijk houdt de een van een boek lezen, de ander niet, de ander is liever bij vrienden, de ander liever op zichzelf, de een haalt liever alleen maar 10e terwijl de een al blij is met een 6....

Hmm, ik herken die situatie alleen niet. Mij kwam altijd alles aanwaaien, die negens en tienen kwamen zo'n beetje vanzelf en ik had juist meer tijd over om andere dingen te doen. De reden dat ik soms botste met medeleerlingen was dan ook dat ik die hoge cijfers haalde en er niks voor deed. Die afgunst was snel verholpen hoor, behulpzaam opstellen en helpen met uitleggen en je was meteen geweldig.

Wat jij omschrijft zie ik dan ook meer als een jongen die leergierig was, maar niet hoogbegaafd, die heb je ook. Dat zijn de keiharde werkers, die ook daadwerkelijk onthutst waren als ze lager haalden. Waarbij ik altijd zoiets had van o, een 7, nou dan doe ik volgende keer wel weer wat meer mijn best o.i.d.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:05

Weer zo'n topic waar mensen met een afwijkende meningen in een stramien moeten worden gepropt.
Het topic heet: hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan ?
Er staat jij, niet jullie....er wordt geen eenheidsworst gevraagd.

Er worden geen wetenschappelijke studies, veel ervaring of iets anders gevraagd.
Laat mensen in hun waarde en vertellen hoe ze er tegenaan kijken, zonder met een stok klaar te staan.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:05

dat is dan verkeerd overgekomen, dat bedoelde ik wel, ik doelde op mijn eerste post.
Verder vind ik wel vaak dat ze wegkruipen, en dan niet met school en leren, maar ze zonderen zich meer af van de rest van de klasgenootjes, want die zijn vaak anders dan hun dan en hebben een andere denk manier denk ik, misschien wat minder gemotiveerd.... en nee dan bedoel ik echt niet iedereen....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:12

Ik heb een hoogbegaafd kind van drie jaar op de peuterspeelzaal horen zeggen: deze kinderen spreken een andere taal, ik begrijp ze niet.
Deze zin is voor mij heel kenmerkend over hoe een hoogbegaafd kind zich voelt/ zich kan voelen tussen andere kinderen.
Je kunt dus van zo een kind niet verwachten dat hij het leuk vindt om met andere kinderen samen te zijn, je wordt niet begrepen en daardoor ben je niet geliefd...dan blijft er vaak maar een optie over, waar een hoogbegaafde zich meestal ook prima bij voelt, en dat is zich terugtrekken. Vaak hebben ze een enorme fantasie en vermaken zich prima alleen of in hun eigen wereld.
En laat dat dan ook zo. Zolang het niet op totale afzondering neerkomt is er niets mis mee, naar mijn idee.
Tenminste...het heeft mij nooit gedeerd. Naar school was al vermoeiend op zich, om daarna in je vrije tijd nog sociaal te doen is nog veel vermoeiender. Lekker naar de paarden gaan en poetsen, rijden en verzorgen is veel ontspannender en daarna kun je 'de wereld' weer een tijdje aan.
Laten we inderdaad geen eenheidsworsten zijn of van elkaar verwachten te zijn...het is zoooo saai.
Accepteer elkaar en respecteer elkaar.
Men verwacht van iemand met 1 been ook niet dat hij fijn met jou mee gaat schaatsen, van iemand met het syndroom van Down verwacht je ook niet dat hij zich maar aanpast....waarom dan van iemand die anders denkt en intellectueel anders in elkaar zit wel?

Overigens is dit niet bedoelt als aanval op iemand hier persoonlijk hoor, maar gewoon in het algemeen :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:32

Ik heb het ook nooit hinderlijk gevonden. Juist heerlijk, beetje rommelen bij de pony en m'n eigen ding doen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:46

Ik verslond en verslind nog steeds boeken, niet per kast maar per bieb. Ik vind het heerlijk om te zitten en verhalen te schrijven en inderdaad, ik vind het ook heerlijk om lekker samen met mijn paardje wat aan te rommelen. Best leuk hoor, gezelschap, en sinds ik zeg maar 15, 16 was heb ik ook vriendinnen en vrienden zat, maar ik kan ook prima alleen zijn. Lekker juist. Dus... Ben ik nou een typische wegkruipende HB'er? :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:51

Dan zijn we dat gezellig samen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:52

Ik ben juist wel sociaal. Maar.... alleen als ik het wil :) vind het heerlijk om alleen te zijn. Ik speelde vroeger als kind ook erg graag alleen, dan ging ik de polder/het bos in om vogels te zoeken (ik was in die tijd nogal vogelfan en kende zo'n beetje alle soorten uit mijn hoofd. De periode daarvoor waren het dinosaurussen. :+ ) Of ik ging gewoon lezen of tekenen. Ik kon mezelf heerlijk vermaken :j
Ik ben nooit echt gepest, speelde op school ook gewoon met de kinderen mee. Overigens deden we dan wel vaak spelletjes die ik bedacht had, zoals het naspelen van dinosaurussen :') Het werd ook niet vreemd gevonden als je je terug trok met een boek. Ik denk dat ik gewoon best een fijne klas had. :) Dus mijn basisschooltijd was helemaal niet zo vervelend. Middelbare school was dan wel weer minder.
Werd later toen ik een jaar of 14 was wel wat meer aangekeken, toen werd het op school namelijk niet gewaardeerd door je klasgenoten als je hogere cijfers haalde dan de rest terwijl je er minder moeite voor deed. Ik heb het toen wel een tijdje lastiger gehad maar dat gevoel is later wel over gegaan. :)