Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
geerke schreef:maar....ging dit topic nu over hoe je tegen HB kinderen aankijkt of ging het er over hoe het is om zelf HB te zijn?(als ik HB zie staan denk ik steeds aan hoefbevangenheid)
Ik heb er zelf geen last van....ben ZB.
Ik zoek dan vooral naar reacties van mensen die geen ervaringsdeskundige zijn, dat die weinig representatief zijn voor iemand zonder kennis van het onderwerp mag geen verrassing heten.
phormicola schreef:xMarloes schreef:Ik had zo'n jongen in mijn klas op de bassischool, een klein ventje, rood haar en een brilletje op. Hij kwam bij ons in de klas omdat hij een klas mocht overslaan....
Zit nu ondertussen op het MBO en hij zou vast het hoogste nog doen op de middelbare school, zie hem soms nog fietsen maar heb het toch altijd wel met hem te doen, al heb ik geen idee of hij zielig is....
Maar hij heeft nooit echt met leeftijdsgenootjes kunnen omgaan... onze klas bestond ook uit veel die waren blijven zitten dus 2/3 jaar ouder waren dan hem en hij was altijd een buitenbeentje. Had ze huiswerk altijd af, haalde hoge cijfers en was daarmee altijd anders dan de rest. Hij begreep alles en gaf ons juist bijles.... dus aansluiting had hij nooit echt.
Ik weet niet of je blij moet zijn in je jeugd als je hoogbegaafd bent.....
Denk dat je trotser op je kind kan zijn als die lekker mee kan met de restDaarom vind ik het van die ouders ook altijd een beetje een rare beslissing, want je geeft je kind zo wel echt een leer jeugd...
Wat bedoel je met het dikgedrukte?
Volgens mij zijn mijn ouders best trots op me, ondanks dat ik alles op een andere manier heb gedaan dan 'de rest'.
Lielle schreef:overigens verwoordt die post wat mij betreft wel het onbegrip waar HB kinderen vaak mee te maken krijgen.
.
. xMarloes schreef:Lielle schreef:overigens verwoordt die post wat mij betreft wel het onbegrip waar HB kinderen vaak mee te maken krijgen.
Heb het over de basischool, ik vind dat je je kind kind moet laten en niet moet pushe om hup leren leren, hoge cijfers, een 6 is ook voldoende....
Leren kan je heel je leven nog, net als werken. Dat je na de basischool wat meer vraagt kan ik best begrijpen maar op de bassisschool, mijn ervaring is daar gewoon mee dat dat echt onder die kinderen lijdt kwa sociaal ontwikkelen....
ze kruipen altijd weg, zijn altijd op de achtergrond en hebben geen vriendjes en vriendinnetjes.... en ja dat vind ik best triest om te zien.
Blue_Eyes schreef:Volgens mij begrijpen wij elkaar niet zo, NynckeL.![]()
Jij spreekt toch vrij direct mij aan, daar. Jouw eerste opmerkingen, onder andereheb ik toch wel opgepakt als gaande over hoogbegaafdheid. Dat lijkt me niet zo vreemd, in een topic over dat onderwerp.Citaat:Dat ouders vaak verwachtingen hebben die totaal niet bij het kind aansluiten en alleen maar een hele hoge belasting voor ze neerleggen. Voor kind een spagaat omdat ze eraan willen beantwoorden.
Jij begrijpt dan weer niet waar ik het over heb als ik spreek over 'willen dat een kind HB is'. Want dat kan ik dan nog net wel zien aan je antwoord, dat je mijn opmerking echt heel anders hebt opgepakt.
xMarloes schreef:ze kruipen altijd weg, zijn altijd op de achtergrond en hebben geen vriendjes en vriendinnetjes.... en ja dat vind ik best triest om te zien.
geerke schreef:maar....ging dit topic nu over hoe je tegen HB kinderen aankijkt of ging het er over hoe het is om zelf HB te zijn?(als ik HB zie staan denk ik steeds aan hoefbevangenheid)
Ik heb er zelf geen last van....ben ZB.

xMarloes schreef:ze kruipen altijd weg, zijn altijd op de achtergrond en hebben geen vriendjes en vriendinnetjes.... en ja dat vind ik best triest om te zien.
xMarloes schreef:Lielle schreef:overigens verwoordt die post wat mij betreft wel het onbegrip waar HB kinderen vaak mee te maken krijgen.
Heb het over de basischool, ik vind dat je je kind kind moet laten en niet moet pushe om hup leren leren, hoge cijfers, een 6 is ook voldoende....
Leren kan je heel je leven nog, net als werken. Dat je na de basischool wat meer vraagt kan ik best begrijpen maar op de bassisschool, mijn ervaring is daar gewoon mee dat dat echt onder die kinderen lijdt kwa sociaal ontwikkelen....
ze kruipen altijd weg, zijn altijd op de achtergrond en hebben geen vriendjes en vriendinnetjes.... en ja dat vind ik best triest om te zien.
Lielle schreef:heel bokt is niet waar, maar we zijn het niet met je eens en dat wordt gemeld. Zo werkt dat in een discussie.
Wat mij dus opvalt is dat je een heel erg generaliserende uitpsraak durft te doen over een enkele individuele ervaring, waarbij je bovendien nog eens jouw normen oplegt aan zijn leven. 'pff jeetje, je weet niet wat je mist nu in je jeugd', misschien denkt hij wel zo over jou, omdat je met 'maar een 6' tevreden bent.
Maar je post is wel een helder antwoord op de vraag van TS, dat is ook waar.

xMarloes schreef:Ik geef mn mening, hoe ik het heb gezien, met mijn ervaring met een jongetje uit mijn basisschool klas en krijg gelijk heel bokt over me heen.....
Wat ik wil zeggen is dat ik het vanuit mijn punt zie, en dan vergeet ik misschien naar enkele dingen te kijken maar bij die jongen uit mn bassischool tijd zie ik die punten toch echt terug, en dan denk ik; pff jeetje, je weet niet wat je mist nu in je jeugd. Zo zien jullie het blijkbaar niet....maar ik denk dat die jongen met wat minder gas ook wel gekomen was waar die nu staat.
En tuurlijk houdt de een van een boek lezen, de ander niet, de ander is liever bij vrienden, de ander liever op zichzelf, de een haalt liever alleen maar 10e terwijl de een al blij is met een 6....
Dus op bovenstaande post waar ik dat op basseer is uit mn ervaring met die jongen....
vind het heerlijk om alleen te zijn. Ik speelde vroeger als kind ook erg graag alleen, dan ging ik de polder/het bos in om vogels te zoeken (ik was in die tijd nogal vogelfan en kende zo'n beetje alle soorten uit mijn hoofd. De periode daarvoor waren het dinosaurussen.
) Of ik ging gewoon lezen of tekenen. Ik kon mezelf heerlijk vermaken 
Het werd ook niet vreemd gevonden als je je terug trok met een boek. Ik denk dat ik gewoon best een fijne klas had.
Dus mijn basisschooltijd was helemaal niet zo vervelend. Middelbare school was dan wel weer minder.