Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:01

Ik vind het niet egoistisch, zolang je maar je best doet dat je kind de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.
Maar goed....hoeveel kinderen zijn er niet die bijna niks lusten. Zo heb ik een neefje wat volgens mij alleen maar pannekoeken, aardappelen en brood lust. Ik neem aan dat zijn moeder hem vitamines "bijvoert", want hij lust (bijna) niks van vlees, kaas en groente.

Wij eten hier vlees. Ik zet het mijn dochter dus ook voor. Maar ze eet er heel vaak heel weinig van (behalve als we in Oostenrijk zijn, dan eet ze in haar eentje een gigantische wienerschnitzel). Rood vlees vind ze zowieso niet lekker. Wij eten hierdoor tegenwoordig heel vaak met zijn 3-en een portie wat we vroeger met zijn 2-en aten, gewoonweg omdat het geen nut heeft mijn dochter een heel stuk vlees voor te zetten. Als ze het echt niet wil, vlees bij haar avondeten, dan dwing ik haar niet.
Ik vind echter wel dat je een kind geen rare dingen moet aanpraten over hoe zielig het wel niet is! Vlees wordt al miljoenen jaren gegeten door de mens. Dat heet nu eenmaal "de natuur". Ik vind wel dat je bewust mag eten; ik koop dus alleen nog maar koeienvlees van koeien van de boer bij mij achterom. Van die beesten weet ik dat ze een aangenaam leven hebben gehad.
Mijn broer eet met zijn vrouw en kinderen nog maar een keer of 3-4 per week vlees/vis. Ik zou dat zelf niet kunnen, daar vind ik vlees te lekker voor. Maar ik heb er respect voor dat hun het wel doen en wel omdat je in principe niet elke dag vlees nodig hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:03

Odetteke, ik let ook op die dingen, alleen die gelatine bij drop vind ik een lastige. :o

Yamcha, nee, dat wist ik niet, dat je koosjer eet, weer wat over je geleerd! :)
Ja, ik ben net als jij gemiddeld meer boodschappengeld kwijt, want het is echt niet goedkoop, gezond eten. Eigenlijk belachelijk, het zou andersom moeten zijn!

Madelief, nou..... Ik heb ook met verbazing gekeken naar dat programma over die te dikke kinderen. Die ouders, ongelofelijk!

Ik geef eerlijk toe dat ik mijn kind heb verteld over zielige dieren m.b.t. het vlees. Ik vind het namelijk ook zielig, al hoewel ik het als volwassene anders omschrijf natuurlijk. Maar dat begrijpt een jong kind nog niet. Ik vind veel soorten vlees ook vies, vooral vleeswaren, aaarggggg!!! Maar een gegrilde kip zou ik best nog lusten, maar ik eet het absoluut niet. Dus nee, ik roep echt niet overal bah tegen waar mijn kind bij is. Ze mag van mij knakworsten eten, maar ze wil het gewoon niet. Tja, en wie ben ik om tegen haar te zeggen dat ze het moet?
Knakworsten voegen niet veel toe aan je gezondheid, hoor. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:04

Isabonny schreef:
Ik vind echter wel dat je een kind geen rare dingen moet aanpraten over hoe zielig het wel niet is! Vlees wordt al miljoenen jaren gegeten door de mens. Dat heet nu eenmaal "de natuur". Ik vind wel dat je bewust mag eten; ik koop dus alleen nog maar koeienvlees van koeien van de boer bij mij achterom. Van die beesten weet ik dat ze een aangenaam leven hebben gehad.

Ik denk dat het bij veel mensen vooral om gaat hoe de dieren worden gehouden, niet dat het eten ervan op zichzelf per se zielig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:05

En wat heeft de bio industrie met de natuur te maken?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:07

Twiggy2008 schreef:
Ja, ik ben net als jij gemiddeld meer boodschappengeld kwijt, want het is echt niet goedkoop, gezond eten. Eigenlijk belachelijk, het zou andersom moeten zijn!

Dat was precies wat ik afgelopen week in de supermarkt dacht :o

En nee knakworstjes voegen niks toe aan het leven, maar kinderen eten ze vaak wel heel graag :D En als jij het dan als ouder gaat verbieden vind ik dat niet echt "eerlijk"

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:07

Fiffill schreef:
Vlees is sowieso niet zo gezond voor zulke jonge kinderen. ;)

En hoe kom je erbij dat ik mezelf generaliseer als het boegbeeld van de perfecte vegetariër? Er zijn zelfs mensen die vinden dat ik mezelf geen vegetariër zou mogen noemen omdat ik milieu en dierenleed niet als reden nummer 1 heb dat ik geen vlees eet. Ik zou eerder geen perfecte vegetariër zijn omdat ik dan wel geen vlees eet maar er verder niet zozeer op let. Gelatine ed. maak ik me bijv ook niet druk om. Inderdaad wat je zegt, het is voor mij heel normaal om geen vlees te eten. Ik zou mezelf eerder zien als iemand die geen vlees eet.

En je zienswijze wordt altijd beïnvloedt, ook mensen die wel vlees eten hebben dat ;) maar wat ik wilde zeggen is dat je als je vegetarisch wordt opgevoed niet altijd vlees "bah" hoeft te vinden of er een hekel aan hebt.

Nee maar goed, op brood en dergelijk komt het op die leeftijd al snel, en dan moet je toch op de een of andere manier geleerd hebben dat het "niet normaal" is, net als dat voorbeeld wat ik gaf over Hitler. Ik bedoel het ook echt niet vervelend hoor, maar je zegt zelf je bloedwaardes zijn normaal, als je eens vlees eet wordt je er niet ziek van etc. Dus dat vind ik dan wel uitzonderlijk, want de meeste vegetariers worden echt wel ziek. En ik vind vegetariers prima, zoals ik al zei ik wilde het zelf ook zijn, mijn tweelingzusje en oudste zus zijn het ook. Ik eet vaak vegetarisch, vind het geen probleem vegetarisch te koken als er een vegetarier komt etc etc. Maar het topic onderwerp was natuurlijk over kinderen en door mijn opleiding begin ik wel meer en meer de belangrijke voedingsstoffen voor de mens en ook de kinderen te leren/zien en ben ik dus wel van mening dat het beter maar wel gedaan kan worden. Maar dat heeft er meer mee te maken, dat er een heleboel ouders zijn die weinig van voeding afweten :j

Twiggy, nee, maar je geeft het je kind toch mee, onbewust. En ik zeg niet dat het super slecht is oid, ik zou er niet voor kiezen. Kijk, wij aten thuis bv. nooit bietjes, en die eet ik dus ook nooit. Das dus vergelijkbaar. Maar een kind krijgt natuurlijk niet zomaar ideeën, tis niet zo dat ie geboren wordt en denk "ah, ik lust/wil geen vlees", want dat zit niet in onze natuur. Dus dat wordt echt wel door nurture op de een of andere manier (positief of negatief) beïnvloed. De kennis van de gemiddelde Nederlander over voedsel is gewoon zo weinig. Leuk boekje over fabels etc. over voeding om te lezen trouwens, Wat is nu gezond? Van M. Katan.

Maar moet nu echt bezig met mijn voorlichtingsproject (over voeding, geen vlees haha, voor kinderen), dus even het laatste wat ik nu plaats. Vind het wel een hele leuke discussie!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:12

Ik word trouwens wel ziek van bepaalde soorten vlees. Heb een jaartje vlees gegeten en de magere soorten vlees (kip e.d.) gingen prima, alleen van bijvoorbeeld een enorm vette slavink (vond ik trouwens ook niet meer te vreten, vroeger was het mijn favoriete vlees, maar nee, bah :+ ) kreeg ik wel last. Aan de andere kant krijg ik sowieso last van mijn maag als ik te vet eet (mac bijvoorbeeld), dus dat kan daar ook mee te maken hebben..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:14

madelief88, misschien ligt het aan mijn ijzersterke maag := maar van 'n keertje een klein stukje vlees word ik inderdaad niet ziek. Als ik nu een gehaktballetje zou eten word ik niet ziek. Maar wie weet komt dat wel gewoon omdat ik dat als kind ook wel eens at?
Ik merkte dat toen ik ineens echt vlees moest gaan eten (en dan heb ik het over elke dag bij het avondeten) ik wel last kreeg van m'n buik (na de 3e dag), maar van een klein stukje niet. Misschien dat dat per persoon verschilt. En wat voor vlees het is. Want zoals ik al zei, ik merk dat ik niet goed tegen varkensvlees kan en echt heel "zwaar" vlees heb ik nog nooit gegeten (iig niet in een normale hoeveelheid) dus wie weet kan ik daar ook niet zo goed tegen.

Mijn bloedwaardes zijn idd helemaal in orde, maar met een goede voeding (vlees of niet) is dat ook heel normaal natuurlijk. :j Hier thuis wordt goed op de voeding gelet dus dat geeft gewoon geen problemen. We eten heel gezond hier.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-02-11 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:16

Slavinken zijn me ook een partijtje vet :o Mijn vriend eet graag van die vette verse worst en slavinken en dat soort uhm "troep" :+ Gevolg is dat hij het meeste opeet en ik maar een klein stukje en alweer genoeg op heb en dat terwijl ik een echte vleeseter ben :7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:17

Ik word ook ziek van de Mac (ben er vorig weekend geweest, maar dat is voorlopig ook meteen de laaste keer! :r Dat was gewoon een berg zout en vet :\ ). Maar ik eet ook zo weinig patat. Als ik een patatje eet, heb ik daar een paar uur buikpijn van. Moet ik dan maar meer patat eten? Het lijkt mij juist een gezond teken, dat mijn lichaam die vette troep, waar geen voedingswaarde in zit, afwijst. Nee, geef mij maar een lekkere maaltijdsalade of een lekkere, voedzame maaltijdsoep met een bruin stokbroodje, als makkelijk eten. Voel ik me veel fijner bij. :)

Als ik dus makkelijk wil eten, eet ik liever dat. Of een pizza met extra verse groenten er op. Ook heel lekker! :j

Fenrir

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:18

Patat vind ik gewoon niet zo lekker, soms heb ik wel zin in zout en denk ik ja, een patatje en dan heb ik het op en voel ik me altijd weer vies :r blegh, het gevoel erna, en die nasmaak...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:20

Ja, ik had vroeger ook wel eens zo'n moment van 'ik wil NU patat'. En het viel altijd zo tegen....
Nu ik het vrijwel nooit meer eet, heb ik die neiging ook niet meer. Ik mis het totaal niet. Ovenfrietjes zijn nog een fijn alternatief.
Ik hou wel van mayonaise (eet ik op basis van olijfolie) met gebakken aardappeltjes (met wat zeezout, beetje peper, in de olijfolie en met kruiden) ofzo, die eten we hier wel regelmatig......
Maar die gefrituurde zooi, neeeeeee..........
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-02-11 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:20

Jeps dat heb ik dus ook, heb ik echt trek in een frietje en dan ben ik halverwege en denk ik alweer bleghhh het is gewoon echt niet lekker. :')
Terwijl ik het als kind een stuk lekkerder vond. :j

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:21

Ik vind patat best lekker, maar niet met de hoeveelheden zout die de mac erbij geeft :7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:21

Hahaha........ ik ben dus niet de enige (voelt soms wel zo namelijk). :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:22

Nou Rianneke, ik was echt in shock hoeveel zout er op die frietjes zat!!! Gatver, je hele smaak wordt verziekt. En dat is weer een ander verhaal, maar ik denk dat bij veel mensen hun smaak verziekt is door de toevoegingen, al dan niet chemisch.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-02-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:22

Enige moment dat een patatje me beter kan smaken is midden in de nacht na het uitgaan als ik ontzettende trek heb in zout en vet :Y) maar verder bedank ik er liever voor. Mijn broertje is er wel dol op. Het ergste vind ik nog wel die rare, weeïge nasmaak die zo lang blijft "plakken" in je mond.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-02-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:23

Citaat:
Beter lezen dan, want ik vergelijk het niet met elkaar.

Twiggy: ja precies :j
Ik eet koosjer, misschien wist je dat, en anders nu, maar ik schrik vooral als een hoor en zie hoe onbewust mensen omgaan met eten....... al die bewerkte dingen, al dat zout, geraffineerde suikers, verzadigde vetten, dat kán niet goed zijn voor een mens :n
Goed eten is zó belangrijk, want idd, je bent wat je eet. Ik eet geen varkensvlees (en al zeker geen bewerkt vlees, omdat ik dan niet weet wat erin zit, en dus weet ik dan niet wat ik eet) maar wel rundvlees, dat op een biologische, 'schone' manier is gehouden. Op een schone manier geslacht, zodat het dier een dierwaardig leven heeft, en geen leed ondervindt van het slachten. Ik eet schaap, en lam, en kip en soms eend.
Maar ik koop dus geen vlees in de supermarkt, ivm antibiotica en hormonen die erin zitten (de schepper zal ruim voldoende hormonen in mijn lijf hebben gestopt, denk niet dat ik extra nodig heb, wel?). Maar er zijn hele weken dat ik geen vlees eet, omdat mijn lichaam er niet om vraagt. En wat jij zegt over lekker eten herken ik wel ja :j
Toegegeven, ik zal meer huishoudgeld kwijt zijn dan de meeste mensen, maar mijn eten is goed en gezond.

Misschien wat beter formuleren dan, want bij mij komt het toch echt zo over ;)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:24

Rianneke schreef:
Ik vind patat best lekker, maar niet met de hoeveelheden zout die de mac erbij geeft :7

oh heerlijk <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:25

xxriiannee, ik denk dat Yamcha niet zozeer spinazie en vlees vergelijkt maar meer wat er in zit (voedingsstoffen die je nodig hebt). In een huishouden waar vlees wordt gegeten worden die stoffen vooral daaruit gehaald, als iemand dan ineens stopt met vlees eten mis je die aangezien er niet zo op vervangende stoffen wordt gelet. Je kind dan wel vlees laten eten doe je dan niet uit egoïsme, maar omdat je vindt dat 'ie gewoon gezond moet eten.
Dat je evt. vleesvervangers zou kunnen halen of op een andere manier zou kunnen eten laat ik daar buiten, dat is imo een keus voor de ouders (want die maken nog altijd het eten).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-02-11 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:26

xxriiannee schreef:
oh heerlijk

De patat of de hoeveelheid zout van de mac? :7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:29

Al dat zout verdooft je smaakpapillen. :j
Niet dat er aan Mac food nou veel smaak zit, dus ik snap de Mac wel, whahaha!!! :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:29

Brrr..... patat is echt vieze rotzooi...... Nah, dat eet ik niet hoor. Hou sowieso niet van junkfood. Lege calorieen zijn dat, alleen maar belastend voor je lijf. En ik denk dat je door zulke dingen de kans op kanker groter is. Het kost je lichaam energie om het te verwerken, en het levert niks behalve zout en vet. Niks voor mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:30

Inderdaad, Yamcha...... Oh man, het was zo ranzig..... Nikki vond het ook niet te vreten trouwens. Heerlijk kind, lijkt zo op mij! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:31

Ik vind gefrituurde dingen al gauw veel te vet, dat is gewoon niet lekker meer. :n En teveel zout is al helemaal niet te eten, dan proef je niet eens meer wat je eet (behalve zout).