uitnodiging, maar zónder kleine kinderen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:30

joss schreef:
opisop_shop schreef:
hier gaat het idd om een brunch maar de vraag van TS is al beantwoord en ze heeft al reactie van haar broer, dus een leuke discussie houden lijkt me toch geen probleem? :)

Ik heb niet het hele topic doorgelezen :o ....dacht dat jullie nog steeds naar een oplossing zochten :=

Ik wou net zeggen..... je klonk wel erg onvriendelijk..... ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:31

AlexandraM schreef:
het is gewoon niet leuk te horen dat je kind wat jou leven is niet welkom is...

Ja maar dat is het hem nou juist; dat is toch helemaal niet de boodschap?
Jouw kind is altijd welkom, maar bij deze gelegenheid even niet uit praktische overwegingen.
Daar is niets persoonlijks aan, als je het zelf zo opvat dan is dat aan jezelf maar zo is het niet bedoeld.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:33

opisop_shop schreef:
AlexandraM schreef:
het is gewoon niet leuk te horen dat je kind wat jou leven is niet welkom is...

Ja maar dat is het hem nou juist; dat is toch helemaal niet de boodschap?
Jouw kind is altijd welkom, maar bij deze gelegenheid even niet uit praktische overwegingen.
Daar is niets persoonlijks aan, als je het zelf zo opvat dan is dat aan jezelf maar zo is het niet bedoeld.

+1

Inderdaad verjaardagen enz, geen probleem, 75% van de bruiloft geen probleem maar bij de laatste 25% van het feest wil ik geen kinderen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:37

opisop_shop schreef:
ze moeten toch juist als kind al een beetje leren wat afscheid nemen is want anders kun je dat later niet goed relativeren.
Ik heb als kind van 12 mijn opa begraven en daarna nooit meer een begravenis meegemaakt.
Heb dit jaar afscheid genomen van mijn tante van in de 70 en met mijn 26 jaar voelde ik me daar zo ontzettend kapot van omdat ik er eigenlijk nauwelijks ervaring mee had, en dat terwijl ik geen goed contact met haar had. Ik vind het goed om kinderen mee te nemen naar een afscheid, maar zoals ik al zei wel alleen van bekenden en niet van vreemden om ze het te leren. Want als het dan misgaat (kind stoort tijdens de dienst op welke manier dan ook) dan is dat niet te relativeren voor de naasten die afscheid nemen op dat moment.

Even off-topic:
Als er niemand overlijd als kinderen klein zijn (wat te hopen is voor ze) of als de opa's en oma's al overleden zijn voor hun geboorte kunnen ze het ook niet "leren" toch? Ervaring krijg je er nooit mee naar mijn idee, dus zie niet in wat je hier van zou kunnen leren als kind.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:37

joss schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen :o ....dacht dat jullie nog steeds naar een oplossing zochten :=

Ik wou net zeggen..... je klonk wel erg onvriendelijk..... ;)[/quote]

Jaaaaaaaa, wel on topic blijven hoor .. :D

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:38

Val zo in topic heb niet alles gelezen

Is jullie feest *\o/* en je kan zo vieren zoals je zelf wilt :(:)

Willen jullie er geen kinderen bij dan is dat jullie eis en anders komen mensen maar niet

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:44

Flappie ik vind dat je wel degelijk leert van een afscheid als je er als kind bij bent.
Ik was lichtelijk in paniek omdat het een crematie was en ik ineens het idee kreeg dat de kist ter plekke weggebracht zou worden de oven in, omdat ik er nog geen ervaring in had.
Ook de hele routine kende ik dus niet en ik wist dus eigenlijk niet wat ik kon verwachten.
Ik ga er vanuit dat afscheid nemen niet gemakkelijker wordt als je meer evraring hebt hoor, en misschien zelfs wel steeds moeilijker omdat je altijd weer wat meeneemt qua gevoel van vorige afscheiden.
Maar je kunt het misschien wel beter relativeren als je er meer ervaring mee hebt.

HeleneDas

Re: uitnodiging, maar zónder kleine kinderen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:52

Ik ben 1x mee geweest naar een begravenis, van de oma van mn moeder. toen was ik iets van 5.
Ik zag haar niet heel vaak denk 1x per maand, maar ik kan me er niks van herineren.
Dus ik denk dat een klein kind er niets aan heeft om mee te gaan, dat ben je als je 13 bent echt wel weer ''vergeten'' hoor!
Ik ben nu en 3 maanden geleden is mn oma overleden, ik vond het vreselijk & was\ben heel verdrietig.
Dus het is echt niet zo als je het al eerder meemaakt dat het je dan de volgende keer helpt.
En het lijkt mij heel vervelend als je voor de allerlaatste keer afscheid van iemand neemt, een kind er door heen loopt te huilen\klieren.. die dag kan je nooit meer over doen, echt nooit meer!
Ik was 5 maar mn ouders hebben toen mn jongere zusje ook bij de buren gebracht hoor & als ze wisten dat ik niet stil kon zijn hadden ze mij echt niet meegenomen ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:04

opisop_shop schreef:
Omdat je ze op alle andere dagen (feestdagen, familiedagen, verjaardagen enz) gewoon wel uitnodigt en ook uiteraard bij de kids op verjaardag komt. Wat maakt die ene bijzondere keer (trouwerij, 25jaar huwelijk of wat voor speciaals dan ook) dan zo vervelend?
Want 9 van de 10 keer (feitelijk gezien vaker, want hoe vaak heb je een zeer speciale gelegenheid waarbij je geen kids wilt normaliter?) zijn ze van harte welkom en die ene keer niet.
Waarom dan die ene keer je zo hard aantrekken en de andere 9 keren blijkbaar vergeten?
Of waarom voor die ene dag in iemands leven niet even tegemoet komen aan een ander, ook al zou je het zelf anders doen?!

Nee, ik denk dat het eerder is omdat de meeste ouders het fijner vinden hun kinderen zelf bij zich te houden. Althans als ik naar mijn omgeving kijk, zijn maar weinig mensen blij als ze hun kinderen elders moeten laten logeren omdat iemand een feestje geeft waar ze niet bij mogen zijn. Ik vind het niet vervelend dat mijn kind niet mag komen, wel dat ik hem wéér weg moet brengen. Daarom zullen wij (zakelijke aangelegenheden daargelaten) ook nooit gezamelijk naar een feest vertrekken in dat geval: 1 blijft thuis voor de kinderen, de ander gaat even naar het feestje. Mijn broers lossen dat op dezelfde manier op.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:11

opisop_shop schreef:
Ik merk het ook heel duidelijk nu mijn zus een kleine van een jaar oud heeft. Als we op visite zijn dan moet je dus continu opletten; pakt hij de hete thee niet van de tafel? Heeft ie weer een poepbroek Moet hij weer een flesje? Kinderen vragen nu eenaal veel aandacht en ik merk nu ook duidelijk dat de grootste aandacht (ook vaak onbedoeld) naar hem uitgaat.
Ik vind hem geweldig en speel ook veel met hem dus vind het niet erg ofzo hoor! Maar het valt wel op en ik zou dat bij een hele officiele gelegenheid misschien ook niet willen nee.

Het heeft veel meer daar mee te maken dan met dat kinderen zo vervelend zouden zijn (al vind ik ze dat wel)
Als er kinderen bij zijn dan heb je gewoon een totaal andere sfeer dan bij een feestje met volwassenen onder elkaar. Ik vind de reacties van sommige moeders hier echt té bizar, alsof je als individu niet meer bestaat zodra er kinderen in beeld komen :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:32

HeleneDas schreef:
Ik ben 1x mee geweest naar een begravenis, van de oma van mn moeder. toen was ik iets van 5.
Ik zag haar niet heel vaak denk 1x per maand, maar ik kan me er niks van herineren.
Dus ik denk dat een klein kind er niets aan heeft om mee te gaan, dat ben je als je 13 bent echt wel weer ''vergeten'' hoor!
Ik ben nu en 3 maanden geleden is mn oma overleden, ik vond het vreselijk & was\ben heel verdrietig.
Dus het is echt niet zo als je het al eerder meemaakt dat het je dan de volgende keer helpt.
En het lijkt mij heel vervelend als je voor de allerlaatste keer afscheid van iemand neemt, een kind er door heen loopt te huilen\klieren.. die dag kan je nooit meer over doen, echt nooit meer!
Ik was 5 maar mn ouders hebben toen mn jongere zusje ook bij de buren gebracht hoor & als ze wisten dat ik niet stil kon zijn hadden ze mij echt niet meegenomen ;)

Ik weet niet hoe jij als 5-jarige was, maar die van mij zou echt behoefte hebben aan afscheid nemen als een van haar grootouders of iemand anders die een zeer grote rol in haar leven speelt, zou overlijden. Die mensen zitten in haar hartje, en wat doet het er toe of ze het nog weet als ze 20 is? Het gaat mij om het NU en voor haar is dat nu wel belangrijk. Hoe ik dat weet? Gekke vergelijking misschien, maar ze was dol op een oude Shetlander bij ons op het land. Beestje is dik in de 30 geworden en twee jaar terug hebben ze haar laten inslapen. Ze huilt er nu nog regelmatig om en als ze buiten een heldere ster ziet is dat Nouschka (die Shet). ;)
Alleen al daaraan merk ik hoe ze er mee bezig is, ze was toen 3 jaar! Heeft geen afscheid kunnen nemen van haar lieveling.

Laat staan als ze iemand verliest waar ze een goede band mee heeft. Ze weet wat doodgaan is. Weliswaar op een kindermanier, maar ze weet het. En ze zou zeker huilen daar, net als ik waarschijnlijk, want dat doe ik ook altijd op begrafenissen. Klieren, tja..... ik denk eerder dat ze diep onder de indruk zou zijn....... Was ze twee, dan was het een ander verhaal, dan hebben ze nog te weinig besef, maar nu met 5, bijna 6, dan is het toch een ander verhaal. Ze is er bijdehand genoeg voor en weet eigenlijk dondersgoed wat zich afspeelt in haar omgeving. Ik ben overtuigd dat ze gewoon boos zou zijn, als ze niet mee zou mogen. En terecht. Zij hoort er net zo goed bij, mits het een goede bekende is.

Alleen denk ik dat het per kind verschillend kan zijn. De een is zich wat bewuster van de buitenwereld dan de ander. Dat verschil tussen kinderen zie ik wel om me heen. Ik heb er toevallig eentje die je niet voor de gek houdt en die voor vol aangenomen wil worden. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:38

Equimotion schreef:
Het heeft veel meer daar mee te maken dan met dat kinderen zo vervelend zouden zijn (al vind ik ze dat wel)
Als er kinderen bij zijn dan heb je gewoon een totaal andere sfeer dan bij een feestje met volwassenen onder elkaar. Ik vind de reacties van sommige moeders hier echt té bizar, alsof je als individu niet meer bestaat zodra er kinderen in beeld komen :?

Van wie dan? Want ik lees maar weinig heel bizarre reacties, hoor. ;)
Namen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:41

Bij een begrafenis zou ik echt jonge kinderen tijdens de speeches/plechtigheden even met een oppas naar buiten laten gaan.
Het afscheid nemen en de condoleances en het nakletsen enz. mogen ze van mij wel bij zijn, maar ik zou het respectloos vinden als net mijn kind gaat klieren/rondrennen terwijl er van alles verteld wordt.
Ik zou daar misschien geen problemen mee hebben, maar er zijn daar meer mensen waar je ook rekening mee moet houden.
Op het moment dat je een kind duidelijk uit kunt leggen, dat veel mensen heel verdrietig zijn en dat ze even stil moeten zitten en stil moeten zijn kunnen ze best in de zaal blijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:54

Met begrafenissen ligt er ook aan wie het is.
Bij mijn opa en oma waren alle klein en achterkleinkinderen aanwezig.

Mijn opa en oma waren dol op hun en ja natuurlijk zijn er dan die gaan spelen om de kist (niet tijdens de dienst natuurlijk!!).
Mijn opa vond het fantastisch dat er juist veel leven aanwezig was en het was precies zoals mijn oma wilde.
Het was een moment van een lach en een traan. Moeilijke momenten en leuke anekdotes.
Alle kinderen kregen een moment om nog wat tegen oma te zeggen (als ze wilde) en een kleinigheid bij de kist te leggen.

Ik zou het ook zo willen. Leven en dood komt samen. Een mooi en moeilijk moment om samen te delen.

Voor feesten zijn ook vaak andere regels (wel of geen kinderen).
Het wordt wel moeilijk als bv je broer trouwt en er geen kinderen mee mogen.
Dan wordt het soms moeilijk om oppas te regelen omdat opa/oma ook aanwezig zijn op de bruiloft wat je mogelijkheden natuurlijk beperkt.

Wel vind ik het raar om mensen voor de feestdagen (kerst/oud en nieuw) uit te nodigen en erbij te melden dat kinderen niet welkom zijn. Tja... daar kan ik met mijn pet niet bij. (en dan heb ik het niet over een groot feest, maar over een gezellig bij elkaar zijn).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:05

Mijn tante is jong aan kanker overleden, het dochtertje van mijn nicht was toen geloof ik een jaar of 3, misschien 4? Niet zo heel oud iig. Door de stemmige sfeer was ze heel stil en eigenlijk was het ergens wel fijn en brak het de gespannen sfeer als ze een keer iets vroeg in haar kinderlijke onschuld. Voor mijn nicht is ze een grote troost geweest tijdens de plechtigheid. :j

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:07

Ik zie ook het hele probleem niet. Feestjes waar iets te doen is voor een kind als bv vermaak, speelruimte, oppas is leuk om met zn allen te gaan maar heerlijk met zijn twee naar een mooi feest of gelegenheid is ook heerlijk!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:14

Brainless schreef:
Wel vind ik het raar om mensen voor de feestdagen (kerst/oud en nieuw) uit te nodigen en erbij te melden dat kinderen niet welkom zijn. Tja... daar kan ik met mijn pet niet bij. (en dan heb ik het niet over een groot feest, maar over een gezellig bij elkaar zijn).

Jeetje......, gelukkig nog nooit meegemaakt. En mocht het ooit wel gebeuren (kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen): dan zou ik dus echt niet gaan, als mijn meissie niet mee zou mogen. Die hoort toch gewoon bij haar papa en mama op dit soort dagen? Gelukkig weten de mensen (familie en vrienden) waarmee ik dit soort dagen vier dat wel, die willen haar er graag bij. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:20

dat zou ik inderdaad ook niet snappen; kerstdagen draait om familie!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:36

Bij mij draaien kerstdagen ook om vrienden, hoor, niet alleen maar familie. Ik combineer het allebei. ;)
Oud & Nieuw vier ik het liefst met vrienden erbij!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:01

je snapt wel wat ik bedoel toch? ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:05

Ja hoor! ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:08

Ooh ik snap op restaurant en savonds feesten, maar met kerst en nieuwjaar snap ik heel goed dat er voor ouders kinderen bijhoren!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:40

Twiggy2008 schreef:
Brainless schreef:

Jeetje......, gelukkig nog nooit meegemaakt. En mocht het ooit wel gebeuren (kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen): dan zou ik dus echt niet gaan, als mijn meissie niet mee zou mogen. Die hoort toch gewoon bij haar papa en mama op dit soort dagen? Gelukkig weten de mensen (familie en vrienden) waarmee ik dit soort dagen vier dat wel, die willen haar er graag bij. :)

Wij hebben ook vriendelijk bedankt voor de uitnodiging.
Met eerst al excuus..."sorry, moeilijk oppas te vinden met kerst".
Daar kregen we als reactie op: "maar we hebben die en die gevraagd... daar kunnen jullie kids wel logeren als het moet. Ze mogen 2de kerstdag ook wel blijven... hebben jullie lekker nog een dagje vrij".

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:49

Hey hallo,
Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar wilde meteen reageren.
Je kan het beter omdraaien. Niet ik wil de kinderen er niet bij hebben maar zeggen dat je het graag met de volwassenen viert. Klinkt in mijn oren een stuk positiever. Als ze uitleg willen. Kan je altijd zeggen dat je het leuk vind om ze te zien zonder kinderen zodat jullie echt aandacht voor elkaar kunnen hebben.
Groetjes S

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:59

Brainless schreef:
Wij hebben ook vriendelijk bedankt voor de uitnodiging.
Met eerst al excuus..."sorry, moeilijk oppas te vinden met kerst".
Daar kregen we als reactie op: "maar we hebben die en die gevraagd... daar kunnen jullie kids wel logeren als het moet. Ze mogen 2de kerstdag ook wel blijven... hebben jullie lekker nog een dagje vrij".

Echt waar, joh??? Jeetje..... ik zou vragen of ze gek geworden zijn, geloof ik. :+
Hoe haalt iemand het in zijn/haar hoofd dat je als ouders je kind lekker uit gaat besteden met kerst. Nou, ikke niet, hoor....
Vind het al erg dat ze een gedeelte bij mijn ex is (al gun ik hem en haar dat van harte, hoor, om samen te zijn), maar als ik de keuze had was ze al die tijd lekker bij mij. <3