Zakelijke, vrouwelijk kleding met een eigen bite

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arnyek

Re: Zakelijke, vrouwelijk kleding met een eigen bite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:53

Elegante, niet dozige laarzen zijn onvindbaar en erg prijzig. Dus als ik er tegen aanloop, ben ik niet blij met mijn bankafschrift aan het eind van de maand ;). Ook 's winters loop ik geregeld op pumps. Vergeet niet dat de temperatuur op kantoren vaak prima is.
Overigens is de Amsterdamse binnenstad inderdaad een verschrikking op smalle hakken.

Verder is het bij mij zeer afhankelijk van de klant wat ik draag. Wat de één casual vindt, wordt door de ander als te zakelijk gezien.
Variërend van een mantelpak (dus rok met bijbehorende blazer) in zwart/donkerblauw/grijs, witte blouse, panty, bescheiden zwarte pumps (verzekeraar) tot spijkerbroek met gympen en shirt (entertainment wereld). En vooral alles daar tussenin. En dat gebied is erg grijs, zeer afhankelijk van klant en waar je jezelf prettig bij voelt.
Jurkjes vind ik zelf heerlijk, vrouwelijk en makkelijk aan te passen naar zakelijker of juist minder zakelijke stijl. Ik heb vele variaties van het welbekende "little black dress". Waarbij allen anders zijn met bepaalde laarzen/pumps/riem/jasje/sieraden. Dus ook makkelijk vaker dan één keer per maand te dragen.

En sexy, ook dat is zo verschillend per organisatie. Ik ben uiteindelijk, in de hoop om geen starende blikken meer te hebben als volgt naar een klant gegaan; in een broekpak dat nog net niet als een hobbezak zit, gesloten platte schoenen, blouse tot aan mijn kin dicht geknoopt, vestje erover, haar in een knot, geen sieraden en geen make-up. En nog barstten mijn collega's in gelach uit als ik een meeting bij die klant binnenkwam of tijdens de lunch in de kantine (was een echt mannenbedrijf). Wat was dat vreselijk zeg!
Of tijdens een meeting continu knipoogjes en glimlachjes krijgen, ook normaal gekleed, broekpak, bescheiden pumps, lichte make-up, haar vast.
Binnen bepaalde type organisaties blijf je dat houden. Maak er gebruik van! Ik krijg sommige dingen veel makkelijker gedaan door klant of leverancier dan mijn (mannelijke) collega's. En als je zorgt dat jij die slimme opmerking maakt tijdens een meeting of de klant bij paniek uit de brand helpt, wordt je echt wel serieus genomen (ok, je blijft altijd uitzonderingen houden, maar dat blijft ongeacht hoe je je kleed, helaas).

En om terug te komen op het vasthouden van een wijnglas, ik heb een keer een klant enorm beledigd door hem te corrigeren op de manier waarop hij een bepaalde champagne uitsprak (hij gebruikte een zeer Amerikaanse uitspraak waarbij deze toch echt Frans behoorde te zijn). Ik begreep in eerste instantie niet eens over welke champagne hij het had. Helaas was het een verschrikkelijke yup die zich nogal snel op zijn teentjes getrapt voelde.
En dames, bij een goede wijn is het echt zonde van de smaak om je glas niet bij de steel vast te houden (je ruikt je handen ipv de wijn, verkeerde temperatuur van de wijn door de warmte van je hand).

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:55

Ariebombarie schreef:
manzano schreef:
_O- :)) (ik ben te visueel ingesteld voor dit soort posts :)) )

ik krijg oh oh cherso beelden voor me :')
Zoiets ja :D alleen dan niet ordi (dat is moeilijk voor te stellen)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:55

Persoonlijk zou ik het ook niet appericieren en als klant. Daarvoor moet je geen yup zijn. Ik zou niet snel een klant corrigeren.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:56

hier ook kantoorchicky, ik hoef gelukkig niet altijd op sjiek haha
maar ik heb een aparte pantalon, met een overslagje aan de voorkant, en een vanillia pantalon, die me helaas echt te groot is. ( iemand interesse is maat 40) verschillende blousjes, jasjes, ik draag ook wel nette spijkerbroek met een stoer shirt en een blazerjasje, werk wel in een grafisch bedrijf, dus dat past wel.verder draag ik wel veel rokjes en jurkjes

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:00

Ook niet echt slim. Maar dat is een goede leer voor de volgende keer!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:10

Corrigeren is een groot woord. Ik begreep niet wat hij bedoelde en daarna heb ik aangegeven dat het normaal gesproken in het Frans wordt uitgesproken.

Overigens, ik word betaald om de klant te corrigeren op fouten (niet conform wet- en regelgeving)/adviseren over verbeteringen (op financieel vlak).
Dus JA, ik corrigeer mijn klanten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:12

Ik ben heel blij met mijn Airfield jasje:
Afbeelding

Die kan op een spijkerbroek en een nette broek. En als ik zin heb draag ik er een rose shirt onder. En soms degelijk wit. ;)

Gelukkig zijn bij ons op het werk de kledingeisen niet erg strikt. Maar ik wil er zelf redelijk netjes bij lopen. Ik draag ook spijkerbroeken, maar dan wel nette.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:17

Wat doe je precies?
Ik ben assistent accountant.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:18

Arnyek schreef:
Corrigeren is een groot woord. Ik begreep niet wat hij bedoelde en daarna heb ik aangegeven dat het normaal gesproken in het Frans wordt uitgesproken.

Overigens, ik word betaald om de klant te corrigeren op fouten (niet conform wet- en regelgeving)/adviseren over verbeteringen (op financieel vlak).

Lijkt me logisch dat ik met corrigeren dat laatste niet bedoel...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:21

Arnyek schreef:

OK, prima. Als de klant het ook tolereert is een informele situatie, is er niks aan de hand. Corrigeren is ander dan bijdehand zijn. Betrap mezelf erop dat die scheidslijn dunner en dunner lijkt te worden in mijn beleving ;)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:25

Kiwipitje schreef:
Wat doe je precies?
Ik ben assistent accountant.

Zo ben ik begonnen (Big Four, jaarrekeningen controleren), tegenwoordig consultant.

Ik blijf erbij dat als ik iemand niet begreep, ik prima kan uitleggen dat normaliter de uitspraak anders is. Als je dan al beledigd bent, pff, wat heb je dan een zwaar leven!

_Patriesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:32

Leuk topic :D
Ben sinds een maandje werkzaam als afdelingssecretaresse bij een GGZ instelling. Hoef dus eigenlijk niet in pak, iedereen loopt hier eigenlijk erg casual rond. Maar vind het zelf wel prettig om er wat zakelijker bij te lopen en blijf waarschijnlijk toch niet altijd in deze branche ;) Kan mooi ideeën opdoen in dit topic!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:34

Dept is ook leuk!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:36

In de gezondheidszorg bij vrouwen bij ons bijna nooit.
De mannen wel altijd strak in pak als ze dokter zijn, assistenten lopen in vrijheidskleding zelfs bij vergaderingen. De vrouwen dragen gewoon dagelijkse kleren zowel secretaresse als bestuursleden als dokters.
Als ik op sponsorvergadering ga binnen de gezondheidszorg heb ik ook nog nooit iemand zakelijk gekleed gezien.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:41

Ik heb vorig jaar de vetste laarzen gekocht. Classy maar wel een tikkie sexy. Zwart lak, slanke schacht en mooie hak. Afgeprijsd van 300 voor 100. Hopla! En ze zijn nog mooi. Ze krikken de meest simpele outfit op tot een classy outfit. Fijn, zulke basisstukken.

_Patriesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:41

Klopt inderdaad, ik heb eigenlijk alleen de grote baas in pak gezien.
Maarja de rest van mijn collega's zijn wat ouder 40+ en ik 22, dus ook voor de cliënten waarmee ik te maken let ik toch wel op wat ik aantrek.

Dat zijn altijd fijne aankopen ilse!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:49

Maakt een meisje zo blij ;)

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:17

Arnyek schreef:
Jurkjes vind ik zelf heerlijk, vrouwelijk en makkelijk aan te passen naar zakelijker of juist minder zakelijke stijl. Ik heb vele variaties van het welbekende "little black dress". Waarbij allen anders zijn met bepaalde laarzen/pumps/riem/jasje/sieraden. Dus ook makkelijk vaker dan één keer per maand te dragen.

En sexy, ook dat is zo verschillend per organisatie. Ik ben uiteindelijk, in de hoop om geen starende blikken meer te hebben als volgt naar een klant gegaan; in een broekpak dat nog net niet als een hobbezak zit, gesloten platte schoenen, blouse tot aan mijn kin dicht geknoopt, vestje erover, haar in een knot, geen sieraden en geen make-up. En nog barstten mijn collega's in gelach uit als ik een meeting bij die klant binnenkwam of tijdens de lunch in de kantine (was een echt mannenbedrijf). Wat was dat vreselijk zeg!

Ik geloof dat ik ook zou lachen hoor,... :o :D zie nu echt zo'n dametje voor me, zoals dat omaatje van "een kloddertje rose hierrrrrrr".
(was dat niet "de Poppekraam"?)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:33

Arnyek schreef:
En dames, bij een goede wijn is het echt zonde van de smaak om je glas niet bij de steel vast te houden (je ruikt je handen ipv de wijn, verkeerde temperatuur van de wijn door de warmte van je hand).

Dan vraag ik me af hoe jij voor je ziet dat ik mijn glas vasthoudt :=

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:39

manzano schreef:
Arnyek schreef:

met twee handen, als een kommetje om het glas heen :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:42

Ariebombarie schreef:
manzano schreef:

En het dan opslurpen door een rietje :D

Arnyek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:46

Westernfreak schreef:
Ariebombarie schreef:

Klinkt heerlijk ;)!

Maar voor de ongelovigen, Google maar eens op etiquette en de reden waarom je een wijnglas bij de steel vasthoudt.
Laatst bijgewerkt door Arnyek op 10-11-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:47

Westernfreak schreef:

:)* dan hoef ik het glas helemaal niet meer aan te raken +:)+

(als jij dat ook met je bier doet is het bij deze een deal Westernfreak :)) )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:55

Geloof het ook van het wijnglas, maar ik geloof ook dat iemand die er niks over geeft het verschil niet zo hard proeft.
Of eigenlijk beter weinig om geeft als het beter smaakt als je de steel vastneemt.

Maar wat hebben jullie klanten allemaal goede manieren, hier missen ze die soms :=

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:57

:') Deal Manz....

Valina schreef:
Ik geloof dat ik ook zou lachen hoor,... :o :D zie nu echt zo'n dametje voor me, zoals dat omaatje van "een kloddertje rose hierrrrrrr".
(was dat niet "de Poppekraam"?)

Tante Til van Familie Knots! :D

_Patriesz, ik merk ook wel dat je serieuzer genomen wordt door klanten (ships...nu wil ik dus helemáál NIET op z'n vrijdagmiddags denken' :')) als je netjes kleedt. Als twintiger heb ik ook al een stuk oudere klanten moeten adviseren.