Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Betteke schreef:MamboBeach schreef:Oh ja, en mijn moeder en ik hebben een perfecte relatie en is niet gebaseerd op angst!
![]()
Heb die paar tikjes op mijn vinger en schop onder mijn kont haar vergeven.![]()
We gaan niet lollig doen he!![]()
Wat ik bedoel is dat sommige kind-ouderrelaties gebaseerd zijn op angst vanuit het kind. Dat komt niet door een opvoedkundige(?) tik, maar door het dreigende wat van de ouders uit kan gaan. Om mij heen zie ik genoeg liegende en bedriegende pubers omdat ze bang zijn voor hun ouders, en daar hou ik dus niet van. Het lijkt me vreselijk als je kind bang voor je is.
De enige hier in huis met driftaanvallen ben ik trouwens en niemand die me corrigeert met een tik.
Betteke schreef:Nee en dat boeide mij totaal niet, ik vind andere dingen belangrijker.
Betteke schreef:Dat is niet helemaal waar Twiggy.Mijn dochter riep als 6-jarige tegen een buurmeisje prutsmuts en dat had ze echt niet thuis gehoord, want toen ze klein waren kwamen wij niet verder dan dombo of sukkel, waar ze het wel had gehoord? Ik heb geen idee.
Bon_Bon schreef:Als je vroeger op je donder kreeg van de lerares/wijkagent/politie en je vertelde dat thuis kreeg je thuis ook nog eens de wind van voren. tegenwoordig gaan veel mensen op hoge poten naar de betreffende persoon toe om te vertellen dat die zich niet met de opvoeding mogen bemoeien...
Als je niet wilt dat andere mensen zich met de opvoeding van jouw kind bemoeien voedt het dan verdorrie zelf eens goed op.
Urielle schreef:Opvoedingsideeën verschillen nu eenmaal.
Zo hebben mijn schoonmoeder en schoongrootmoeder mijn toen tweejarige dochter zitten bewerken dat ze haar tutje weg moest doen. Dat hoefde niet van mij, kind moet der leven lang nog diëten, stoppen met roken, minder drinken, zich fatsoenlijk gedragen overal,.. laat haar lekker met haar tutje. Ze is zaterdag 4 geworden en in bed heeft ze hem nog steeds. Ze komt vanzelf op de leeftijd dat ze hem niet meer wil (afmeten aan de peergroup begint al dus lang gaat het niet meer duren).
Dus ik heb ook vriendelijk maar nadrukkelijk verzocht om zich niet te bemoeien met mijn opvoeding.
Twiggy2008 schreef:Mijn kind eet ook haar korstjes niet. Deed ik vroeger ook niet en dat is ook goed gekomen. Ik snijd ze er nu af, als ze moet overblijven, anders gaat de overblijfjuf weer tegen haar te keer
. Oh, wat ben ik toch een slechte moeder, maar ik kan me er niet druk over maken. Waarschijnlijk ook, omdat ik ze zelf vroeger ook niet at, dus ik heb er wel wat begrip voor. Ze eet verder prima haar brood, lust er ook van alles op enzo.
Joltsje schreef:zodra een tik uit uit woede of onmacht komt, dan wordt het slaan.
je kind stevig vastpakken doe ik dan liever dan slaan. bij de arm. recht in de ogen kijken en zeggen dat het echt niet mag.
(en innd, als het dan echt niet lukt.... ja dan weet ik het ook nie tmeer hah)
Betteke schreef:MamboBeach schreef:Oh ja, en mijn moeder en ik hebben een perfecte relatie en is niet gebaseerd op angst!
![]()
Heb die paar tikjes op mijn vinger en schop onder mijn kont haar vergeven.![]()
We gaan niet lollig doen he!![]()
Wat ik bedoel is dat sommige kind-ouderrelaties gebaseerd zijn op angst vanuit het kind. Dat komt niet door een opvoedkundige(?) tik, maar door het dreigende wat van de ouders uit kan gaan. Om mij heen zie ik genoeg liegende en bedriegende pubers omdat ze bang zijn voor hun ouders, en daar hou ik dus niet van. Het lijkt me vreselijk als je kind bang voor je is.
De enige hier in huis met driftaanvallen ben ik trouwens en niemand die me corrigeert met een tik.
Twiggy2008 schreef:Betteke schreef:
Nee en dat boeide mij totaal niet, ik vind andere dingen belangrijker.
Precies, dat vind ik dus ook.![]()
Daarom trek ik dat gezever van die overblijfjuffen ook niet en snij ik ze er thuis alvast af (als ik haar brood meegeef).
Ik heb liever dat ze die kinderen eens aanpakken die tegen mijn kind zeggen (tijdens het overblijven) 'ik ga je dood maken' (kinderen van 4 a 5 jaar oud)!!!!! Echt, er zijn al zulke jonge kinderen die dat tegen andere kinderen zeggen. En waar leren ze dat? Thuis!!!! Om dat soort zaken maak ik me een stuk drukker, want ik vind dat niet normaal en zeker niet op die leeftijd.
Betteke schreef:Dat is niet helemaal waar Twiggy.Mijn dochter riep als 6-jarige tegen een buurmeisje prutsmuts en dat had ze echt niet thuis gehoord, want toen ze klein waren kwamen wij niet verder dan dombo of sukkel, waar ze het wel had gehoord? Ik heb geen idee.
Urielle schreef:Bon_Bon schreef:Als je vroeger op je donder kreeg van de lerares/wijkagent/politie en je vertelde dat thuis kreeg je thuis ook nog eens de wind van voren. tegenwoordig gaan veel mensen op hoge poten naar de betreffende persoon toe om te vertellen dat die zich niet met de opvoeding mogen bemoeien...
Als je niet wilt dat andere mensen zich met de opvoeding van jouw kind bemoeien voedt het dan verdorrie zelf eens goed op.
Opvoedingsideeën verschillen nu eenmaal.
Zo hebben mijn schoonmoeder en schoongrootmoeder mijn toen tweejarige dochter zitten bewerken dat ze haar tutje weg moest doen. Dat hoefde niet van mij, kind moet der leven lang nog diëten, stoppen met roken, minder drinken, zich fatsoenlijk gedragen overal,.. laat haar lekker met haar tutje. Ze is zaterdag 4 geworden en in bed heeft ze hem nog steeds. Ze komt vanzelf op de leeftijd dat ze hem niet meer wil (afmeten aan de peergroup begint al dus lang gaat het niet meer duren).
Dus ik heb ook vriendelijk maar nadrukkelijk verzocht om zich niet te bemoeien met mijn opvoeding.
Brainless schreef:En dan nog... ik kan niet bij; dat waar je zo van houd, je eigen vlees en bloed, pijn kan doen!
Twiggy2008 schreef:Bon_Bon schreef:
Ik heb in mn hele leven nog nooooooit iemand geslagen om een ruzie/conflict op te lossen.
Dus wat je zegt slaat (ha ha) nergens op..
Helaas ken ik ze dus wel, kinderen die wel eens een tik krijgen en zelf (vermoedelijk daardoor) ook gauw er op gaan slaan en schoppen. Kan toeval zijn, maar lijkt mij niet.![]()
Eentje komt hier zelfs zeer regelmatig over de vloer namelijk en ik herken het gedrag van de ouders (in dit geval de vader en die ken ik vrij goed) helemaal in het jochie. En ik vind het uiterst irritant, eerlijk gezegd. Mijn dochter slaat niet terug, ze is verbaal al assertief genoeg. Ze zegt dan dat hij eens normaal moet doen, dat slaan niet mag en dat ze niet meer met hem wil spelen. En dan gaat ze ook meteen weg bij hem. Vind dat zo goed van haar, al hoewel ik haar dat ook aangeraden heb, hoor, dus ze heeft het van mij......
![]()
Met slaan verneder je een kind. Daarbij vind ik het een verkeerde boodschap naar je kind toe. Slaan mag niet, maar jij als ouder mag het ineens wel? Tja....... Ik los het liever op door op een andere manier te straffen. Geen TV, geen kindjes die mogen komen spelen, op de gang staan, in de hoek staan, geen snoepjes/koekjes meer, manieren genoeg. Werkt prima en ik heb er eentje met een flinke kop er op, op zijn tijd, dus ik moet ook echt af en toe goed doordringen en dat kan ook op een andere manier dus.![]()
Overigens kreeg ik zelf vroeger regelmatig een dreun en ik kan je vertellen dat het altijd uit machteloosheid van mijn ouders was. En dat is ook wat ik om me heen zie, eerlijk gezegd. Dus nee, ik geloof daar niet in.
En wat het slechte opvoeden betreft; de maatschappij is totaal anders dan vroeger. Zet alleen de TV al aan en zie wat een ellende er voorbij komt. Kijk op straat of in winkels, hoe alleen al volwassen mensen met elkaar omgaan. Daarbij hebben veel ouders het te druk, naar mijn idee. Er heerst ook een sfeer van 'laat maar gaan' in Nederland. Kinderen zijn een afspiegeling van de maatschappij. Dus..... Eerst naar jezelf kijken, zou ik zo zeggen. Geef het goede voorbeeld, wees vriendelijk tegen andere mensen en gedraag je niet aso. Denk dat kinderen heel veel kopieeren ook. Dus als pa en ma al zo lekker bezig zijn, wat verwacht je dan van hun kinderen? Ik kan wel roepen dat veel kinderen slecht opgevoed worden, maar hun ouders zijn net zo beroerd opgevoed.![]()
En verder is het wenselijk om bepaalde mooie principes na te streven, denk ik.
Edit: Ik geloof verder niet dat je meteen mishandelt wordt als je eens een tik krijgt, maar ik vind het persoonlijk niet echt wenselijk om het als uitgangspunt te hebben in de opvoeding.
JessAndHope schreef:Je bent wel hardnekkig heah.... het is geen slaan!!! Je vernedert je kind niet, je attendeert het ergens op waar je op een andere manier niet de aandacht krijgt.
Het is dus heel duidelijk te zien dat diegene die nooit een tik hebben gehad vroeger, hier op tegen zijn. En diegene die wel eens een tik kregen, er voor zijn omdat ze het resultaat weten en hoe het over komt.
Mensen denken altijd gelijk dat je je kind helemaal het leven uit slaat. Dat is echt niet zo hoor. Gewoon even een tik op zijn tijd (als ze het écht te bont maken) kan heus geen kwaad hoor....
Dat truttige opvoeden van tegenwoordig... dát helpt lekker"mamma is een trut!' Moeder: 'nou, pietje... ik wil niet dat je dat zegt hoor. Dat is niet lief en doet mama pijn. Dus niet meer doen oke?' Tuuuurlijk denkt pietje, wat jij wil... 'mama is een trut met pijn!'
nou nee hoor, als mijn kind het lef zou hebben zo iets te zeggen, zou die tik er aankomen voordat ze het woord 'tik' kan hebben gezegd....
Urielle schreef:Bon_Bon schreef:Als je vroeger op je donder kreeg van de lerares/wijkagent/politie en je vertelde dat thuis kreeg je thuis ook nog eens de wind van voren. tegenwoordig gaan veel mensen op hoge poten naar de betreffende persoon toe om te vertellen dat die zich niet met de opvoeding mogen bemoeien...
Opvoedingsideeën verschillen nu eenmaal.
MamboBeach schreef:Ik denk ook dat het verschil niet kan worden gezien tussen een tik of slaan. Zijn voor mij toch 2 heel andere dingen maargoed, ieder zijn ding.