kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:23

Ik vind slaan onmacht,ik weet het niet meer niks help en dan sla ik maar.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:27

Betteke schreef:
MamboBeach schreef:
:+ Oh ja, en mijn moeder en ik hebben een perfecte relatie en is niet gebaseerd op angst! _O-
Heb die paar tikjes op mijn vinger en schop onder mijn kont haar vergeven. :') :roll:

We gaan niet lollig doen he! >;)

Wat ik bedoel is dat sommige kind-ouderrelaties gebaseerd zijn op angst vanuit het kind. Dat komt niet door een opvoedkundige(?) tik, maar door het dreigende wat van de ouders uit kan gaan. Om mij heen zie ik genoeg liegende en bedriegende pubers omdat ze bang zijn voor hun ouders, en daar hou ik dus niet van. Het lijkt me vreselijk als je kind bang voor je is.
De enige hier in huis met driftaanvallen ben ik trouwens en niemand die me corrigeert met een tik. :D

Precies sta open voor je kind, hoe gek sommige dingen ook zijn geef ze het vertrouwen ten allertijde naar je toe te komen.
Die maffe meid van mij deelt heeeel veel tot smsjes toe, hoeft niet hoor maar doet ze zelf. Door het delen van haar geheimpjes weet ik dus wat er in haar omgaat en met wie ze omgaat.

Voorbeeld ze vraagt gisteren aan me ma mag in met L omgaan (meisje uit haar klas) dus ik huh ja waarom niet? Nou zegt ze die rookt. Ik dus ja en waarom zou je dan niet met har om mogen gaan? Nou zegt ze om dat veel ouders dat niet willen. Tja en wat gaan die meisjes doen? Stiekem met L om gaan en misschien wel roken. Sorry maar ik vindt dat dus onzin, het is haar leven (van L) en heb mijn dochter gezegt meid ik zou het zonde vinden als je gaat roken, maar ik kan je daarin niet tegen houden. Nee zegt ze maar ik wil niet roken en L zei dat ze trots op me was dat ik er niet aan begon :D

Tja de corrigerende tik is niets mis mee alleen weten sommige ouders niet wat een corrigerende tik inhoud :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:30

Betteke schreef:
Nee en dat boeide mij totaal niet, ik vind andere dingen belangrijker. :D

Precies, dat vind ik dus ook. :D
Daarom trek ik dat gezever van die overblijfjuffen ook niet en snij ik ze er thuis alvast af (als ik haar brood meegeef).
Ik heb liever dat ze die kinderen eens aanpakken die tegen mijn kind zeggen (tijdens het overblijven) 'ik ga je dood maken' (kinderen van 4 a 5 jaar oud)!!!!! Echt, er zijn al zulke jonge kinderen die dat tegen andere kinderen zeggen. En waar leren ze dat? Thuis!!!! Om dat soort zaken maak ik me een stuk drukker, want ik vind dat niet normaal en zeker niet op die leeftijd. :\

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:34

Dat is niet helemaal waar Twiggy. ;) Mijn dochter riep als 6-jarige tegen een buurmeisje prutsmuts en dat had ze echt niet thuis gehoord, want toen ze klein waren kwamen wij niet verder dan dombo of sukkel, waar ze het wel had gehoord? Ik heb geen idee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:52

Betteke schreef:
Dat is niet helemaal waar Twiggy. ;) Mijn dochter riep als 6-jarige tegen een buurmeisje prutsmuts en dat had ze echt niet thuis gehoord, want toen ze klein waren kwamen wij niet verder dan dombo of sukkel, waar ze het wel had gehoord? Ik heb geen idee.

Heb je gelijk in, Betteke. Thuis, op school of van de straat. Hoe dan ook, ik wil dat soort teksten niet horen. ;)
Dit jochie roept me iets te veel rare teksten, ook waar ik gewoon naast zit. Dan krijg je toch een vermoeden dat hij dat van thuis heeft.... Wat denk je van oudere broers/zussen? Daar leren ze vaak ook een hoop ellende van en natuurlijk kun je dat niet voorkomen, maar ik schrik als mijn dochter me dit soort dingen vertelt. Zij vertelt me namelijk alles, tot op de kleinste details na. Hoop dat ze dat nog lang blijft doen, want het is erg interessant. :D
Maar ook wel eens erg confronterend. :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:40

Bon_Bon schreef:
Als je vroeger op je donder kreeg van de lerares/wijkagent/politie en je vertelde dat thuis kreeg je thuis ook nog eens de wind van voren. tegenwoordig gaan veel mensen op hoge poten naar de betreffende persoon toe om te vertellen dat die zich niet met de opvoeding mogen bemoeien...
Als je niet wilt dat andere mensen zich met de opvoeding van jouw kind bemoeien voedt het dan verdorrie zelf eens goed op.

Opvoedingsideeën verschillen nu eenmaal.
Zo hebben mijn schoonmoeder en schoongrootmoeder mijn toen tweejarige dochter zitten bewerken dat ze haar tutje weg moest doen. Dat hoefde niet van mij, kind moet der leven lang nog diëten, stoppen met roken, minder drinken, zich fatsoenlijk gedragen overal,.. laat haar lekker met haar tutje. Ze is zaterdag 4 geworden en in bed heeft ze hem nog steeds. Ze komt vanzelf op de leeftijd dat ze hem niet meer wil (afmeten aan de peergroup begint al dus lang gaat het niet meer duren).
Dus ik heb ook vriendelijk maar nadrukkelijk verzocht om zich niet te bemoeien met mijn opvoeding.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:52

Urielle schreef:
Zo hebben mijn schoonmoeder en schoongrootmoeder mijn toen tweejarige dochter zitten bewerken dat ze haar tutje weg moest doen. Dat hoefde niet van mij, kind moet der leven lang nog diëten, stoppen met roken, minder drinken, zich fatsoenlijk gedragen overal,.. laat haar lekker met haar tutje. Ze is zaterdag 4 geworden en in bed heeft ze hem nog steeds. Ze komt vanzelf op de leeftijd dat ze hem niet meer wil (afmeten aan de peergroup begint al dus lang gaat het niet meer duren).
Dus ik heb ook vriendelijk maar nadrukkelijk verzocht om zich niet te bemoeien met mijn opvoeding.

Mijn zoon had toen hij klein was altijd een pop bij zich. Zo'n lappen geval met plastic hoofd, armen en benen. Zelfs in het zwembad..... dan durfde hij alles, maar zonder dus niet. M'n ex-schoonouders pasten destijds 1 dag in de week op. M'n ex-schoonvader is weken bezig geweest om hem die pop af te pakken, want jongens spelen niet met poppen (anders was het een homo) en wel met auto's. Wat ik ook zei en wat ik ook deed het maakte geen bal uit. Zodra hij in de buurt was moest de pop weg. Ik heb hem zelfs een keer de deur uitgezet met dat stomme geklets van hem. Nu slaapt zoonlief nog steeds met diverse knuffels......... lekker laten gaan. Als hij nieuwe sloffen krijgt..... slaapt hij daar ook maanden mee. Zelfs met de zonnebril van z'n zus heeft hij maanden geslapen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:47

Twiggy2008 schreef:
Mijn kind eet ook haar korstjes niet :D . Deed ik vroeger ook niet en dat is ook goed gekomen. Ik snijd ze er nu af, als ze moet overblijven, anders gaat de overblijfjuf weer tegen haar te keer :+ . Oh, wat ben ik toch een slechte moeder, maar ik kan me er niet druk over maken. Waarschijnlijk ook, omdat ik ze zelf vroeger ook niet at, dus ik heb er wel wat begrip voor. Ze eet verder prima haar brood, lust er ook van alles op enzo. ;)

Mijn kinderen eten altijd zonder morren hun korstjes op, ze hebben ook geen keus. :D
Als jij het niet erg vindt, is het toch geen probleem?

Joltsje schreef:
zodra een tik uit uit woede of onmacht komt, dan wordt het slaan.

je kind stevig vastpakken doe ik dan liever dan slaan. bij de arm. recht in de ogen kijken en zeggen dat het echt niet mag.
(en innd, als het dan echt niet lukt.... ja dan weet ik het ook nie tmeer hah)

Bij mij is het niet uit onmacht of woede, gewoon niet aan mijn spullen komen. }>

Betteke schreef:
MamboBeach schreef:
:+ Oh ja, en mijn moeder en ik hebben een perfecte relatie en is niet gebaseerd op angst! _O-
Heb die paar tikjes op mijn vinger en schop onder mijn kont haar vergeven. :') :roll:

We gaan niet lollig doen he! >;)

Wat ik bedoel is dat sommige kind-ouderrelaties gebaseerd zijn op angst vanuit het kind. Dat komt niet door een opvoedkundige(?) tik, maar door het dreigende wat van de ouders uit kan gaan. Om mij heen zie ik genoeg liegende en bedriegende pubers omdat ze bang zijn voor hun ouders, en daar hou ik dus niet van. Het lijkt me vreselijk als je kind bang voor je is.
De enige hier in huis met driftaanvallen ben ik trouwens en niemand die me corrigeert met een tik. :D

_O- _O- _O- Altijd lollig, weet je toch! :+
Wat jij zegt over liegende pubers enz. Ik zal dat altijd proberen voor te zijn maar dat heeft in mijn ogen niets te maken met een corrigerende tik. Als die kinderen op die leeftijd bang zijn voor hun ouders vrees ik dat het mandjes muilperen zijn ipv een corrigerende tik.

Twiggy2008 schreef:
Betteke schreef:

Nee en dat boeide mij totaal niet, ik vind andere dingen belangrijker. :D

Precies, dat vind ik dus ook. :D
Daarom trek ik dat gezever van die overblijfjuffen ook niet en snij ik ze er thuis alvast af (als ik haar brood meegeef).
Ik heb liever dat ze die kinderen eens aanpakken die tegen mijn kind zeggen (tijdens het overblijven) 'ik ga je dood maken' (kinderen van 4 a 5 jaar oud)!!!!! Echt, er zijn al zulke jonge kinderen die dat tegen andere kinderen zeggen. En waar leren ze dat? Thuis!!!! Om dat soort zaken maak ik me een stuk drukker, want ik vind dat niet normaal en zeker niet op die leeftijd. :\

Mag ik eerlijk zijn? In mijn ogen komt het nu zo over van, korstjes opeten doet ze niet onder het mom van is niet erg, maar erge dingen zegt ze niet.
Mijn dochter eet haar korstjes op en zegt ook geen lelijke dingen, heb ik nu een wereldkind? :+
Wat ik wil zeggen is dat ieder zijn of haar kinderen opvoedt in wat je belangrijk vindt. In alles is dat zo. Wellicht vindt jij mijn kinderen ergerlijk en ik de jouwe. Maar wat is nu goed?

Betteke schreef:

Dat bedoel ik! ;)

Urielle schreef:
Bon_Bon schreef:
Als je vroeger op je donder kreeg van de lerares/wijkagent/politie en je vertelde dat thuis kreeg je thuis ook nog eens de wind van voren. tegenwoordig gaan veel mensen op hoge poten naar de betreffende persoon toe om te vertellen dat die zich niet met de opvoeding mogen bemoeien...
Als je niet wilt dat andere mensen zich met de opvoeding van jouw kind bemoeien voedt het dan verdorrie zelf eens goed op.

Ook zoiets, bemoeien met andere kinderen. Dat is iets wat je bij mij niet moet doen! Heb daar al eens hele lange discussies over gehad! :oo :=

Geef je gelijk hoor, laat ze met zichzelf bemoeien!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:47

Brainless schreef:
En dan nog... ik kan niet bij; dat waar je zo van houd, je eigen vlees en bloed, pijn kan doen!

omg! Pijn doen??????????????????????????
Ik heb echt heel veel tikken gehad! (hardleers heah :+) maar geen enkele heeft pijn gedaan hoor! Het is het schrik effect.
Mensen die hun kind pijn doen, die sláán. Een tik is iets heel anders...

Kom op zeg... beetje realistisch mensen ....

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:50

Er zijn zoveel manieren om je kind pijn te doen en dan hoef je echt niet te slaan hoor. Als je je kind een keer teleursteld met het één of ander dan doe je je kind ook pijn...... Een corrigerende tik echt wel goed werken. De mensen die daar niet in geloven of niet willen uitvoeren.... die doen het lekker niet. Maar laten we ophouden met elkaar veroordelen over je wel of geen tik geeft af en toe.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:51

ok geen tikken ook wel klappen gehad, en dat veroorzaakt geenj fijne gevoelens mn moeder wilde me op mn 23tigste nog slaan en deed dat ook maar ja slaan is onmacht he. of ik kreeg een appel naar mn kop ik hield haar arm dan vast en dan was ze bang dat ik haar sloeg maar ik waarschuwde haar allen maar en liet haar merken dat ik dit niet pikte en dan kreeg ik vanalles naar mn kop gesmeten in woorden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:58

Twiggy2008 schreef:
Bon_Bon schreef:

Ik heb in mn hele leven nog nooooooit iemand geslagen om een ruzie/conflict op te lossen.
Dus wat je zegt slaat (ha ha) nergens op..

Helaas ken ik ze dus wel, kinderen die wel eens een tik krijgen en zelf (vermoedelijk daardoor) ook gauw er op gaan slaan en schoppen. Kan toeval zijn, maar lijkt mij niet. ;)
Eentje komt hier zelfs zeer regelmatig over de vloer namelijk en ik herken het gedrag van de ouders (in dit geval de vader en die ken ik vrij goed) helemaal in het jochie. En ik vind het uiterst irritant, eerlijk gezegd. Mijn dochter slaat niet terug, ze is verbaal al assertief genoeg :D . Ze zegt dan dat hij eens normaal moet doen, dat slaan niet mag en dat ze niet meer met hem wil spelen. En dan gaat ze ook meteen weg bij hem. Vind dat zo goed van haar, al hoewel ik haar dat ook aangeraden heb, hoor, dus ze heeft het van mij...... :D

Met slaan verneder je een kind. Daarbij vind ik het een verkeerde boodschap naar je kind toe. Slaan mag niet, maar jij als ouder mag het ineens wel? Tja....... Ik los het liever op door op een andere manier te straffen. Geen TV, geen kindjes die mogen komen spelen, op de gang staan, in de hoek staan, geen snoepjes/koekjes meer, manieren genoeg. Werkt prima en ik heb er eentje met een flinke kop er op, op zijn tijd, dus ik moet ook echt af en toe goed doordringen en dat kan ook op een andere manier dus. :+

Overigens kreeg ik zelf vroeger regelmatig een dreun en ik kan je vertellen dat het altijd uit machteloosheid van mijn ouders was. En dat is ook wat ik om me heen zie, eerlijk gezegd. Dus nee, ik geloof daar niet in.

En wat het slechte opvoeden betreft; de maatschappij is totaal anders dan vroeger. Zet alleen de TV al aan en zie wat een ellende er voorbij komt. Kijk op straat of in winkels, hoe alleen al volwassen mensen met elkaar omgaan. Daarbij hebben veel ouders het te druk, naar mijn idee. Er heerst ook een sfeer van 'laat maar gaan' in Nederland. Kinderen zijn een afspiegeling van de maatschappij. Dus..... Eerst naar jezelf kijken, zou ik zo zeggen. Geef het goede voorbeeld, wees vriendelijk tegen andere mensen en gedraag je niet aso. Denk dat kinderen heel veel kopieeren ook. Dus als pa en ma al zo lekker bezig zijn, wat verwacht je dan van hun kinderen? Ik kan wel roepen dat veel kinderen slecht opgevoed worden, maar hun ouders zijn net zo beroerd opgevoed. ;)
En verder is het wenselijk om bepaalde mooie principes na te streven, denk ik.

Edit: Ik geloof verder niet dat je meteen mishandelt wordt als je eens een tik krijgt, maar ik vind het persoonlijk niet echt wenselijk om het als uitgangspunt te hebben in de opvoeding.

Je bent wel hardnekkig heah.... het is geen slaan!!! Je vernedert je kind niet, je attendeert het ergens op waar je op een andere manier niet de aandacht krijgt.

Het is dus heel duidelijk te zien dat diegene die nooit een tik hebben gehad vroeger, hier op tegen zijn. En diegene die wel eens een tik kregen, er voor zijn omdat ze het resultaat weten en hoe het over komt.
Mensen denken altijd gelijk dat je je kind helemaal het leven uit slaat. Dat is echt niet zo hoor. Gewoon even een tik op zijn tijd (als ze het écht te bont maken) kan heus geen kwaad hoor....
Dat truttige opvoeden van tegenwoordig... dát helpt lekker :+ "mamma is een trut!' Moeder: 'nou, pietje... ik wil niet dat je dat zegt hoor. Dat is niet lief en doet mama pijn. Dus niet meer doen oke?' Tuuuurlijk denkt pietje, wat jij wil... 'mama is een trut met pijn!'

:+ nou nee hoor, als mijn kind het lef zou hebben zo iets te zeggen, zou die tik er aankomen voordat ze het woord 'tik' kan hebben gezegd....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:14

Het slaan geeft dus een schrik effect, kom op je wil toch niet dat je kind bang van je wordt of wel? Ik blijf het nog steeds onmacht vinden, kind luisterd echt niet meer dan maar een tik.

Jess1989

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:21

Als ze oversteken zonder te kijken en een auto toetert schrikken ze ook :+ goh... nu heb je een kind wat gelijk bang is voor auto's.

Wees toch even reeël. Als ik het zo hoor denken de meeste hier dat ik vroeger dan zwaar ben mishandeld. Want ik kreeg echt nog wel eens een pets voor mn harses hoor!
En goh wat ben ik bang geworden voor mn vader :? Not... maar het leerde me wel dat er ergens een grens was die absoluut niet overschreden mocht worden. (dat ik het vervolgens toch deed... tsja... dat heet uitproberen)

Dus nee hoor, met een tik maak je je kind niet bang van je en sla je hem/haar ook het leven niet uit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:21

Maar kan het dan echt niet anders?

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:25

Ik merk wel dat consequent zijn bij mijn kinderen goed helpt, maar heb er zelf nog wel is moeite mee om het te zijn :o Als ik moe ben of weinig tijd dan heb ik niet altijd zin om de politie uit te hangen. Tot nu toe moet ik zeggen zijn ze redelijk goed te hanteren. Ik heb wel wat basis-opvoeding en regels. Eigenlijk gewoon de normen en waarden in mijn ogen. Bijvoorbeeld ze mogen nooit beginnen met slaan, maar krijgen ze een mep of wat in die orde mogen ze terug meppen. Spullen van andere mensen dienen met respect behandeld te worden en blijven ook van een ander. Vreemden worden met U aangesproken en er worden geen woorden gebruikt die enige betrekking op het menselijk lichaam hebben of ernstige ziektes voorstellen. dat zulk regeles en ik wil ook niet dat andere last hebben van mijn kinderen. Dus schreeuwen en rennen is niet echt nodig. En zelfs mijn puber dochter is tot nu toe redelijk te harden. Ze heeft gelukkig geen behoeften aan stappen. Vind drank en roken super achterlijk als je dat doet +:)+ en jongens hinneken niet dus geen belangstelling. Mijn vriend en ik drinken en roken beide niet, maar ik heb wel al is met hem overlegt dat ik er geen punt van maak als ze op een feestje of ergens is wat drinken als ze oud genoeg zijn. En als ze is zo dronken zijn dat het er weer uit komt zet ik een teil met dweil naast hun bed, mogen ze zelf schoonmaken. Tja en ik hoop dat ze opgroeien tot stabiele normaal functionerende mensen in de maatschappij.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:46

Ik vind slaan een teken van onmacht. Je laat zien dat je even geen andere oplossing hebt... Het gebeurt mij meestal na een lange dag. Als ik moe ben, dan kan ik de situatie niet ombuigen met een grapje, afleiden oid. Ik waarschuw altijd wel even 'Pas op, ik heb een kort lontje dus voor je het weet haal ik uit.'

Slaan heeft zeker niet mijn voorkeur en ik zie het als teken van zwakte, maar ach, ik ben ook maar eens mens he?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:23

JessAndHope schreef:
Je bent wel hardnekkig heah.... het is geen slaan!!! Je vernedert je kind niet, je attendeert het ergens op waar je op een andere manier niet de aandacht krijgt.

Het is dus heel duidelijk te zien dat diegene die nooit een tik hebben gehad vroeger, hier op tegen zijn. En diegene die wel eens een tik kregen, er voor zijn omdat ze het resultaat weten en hoe het over komt.
Mensen denken altijd gelijk dat je je kind helemaal het leven uit slaat. Dat is echt niet zo hoor. Gewoon even een tik op zijn tijd (als ze het écht te bont maken) kan heus geen kwaad hoor....
Dat truttige opvoeden van tegenwoordig... dát helpt lekker :+ "mamma is een trut!' Moeder: 'nou, pietje... ik wil niet dat je dat zegt hoor. Dat is niet lief en doet mama pijn. Dus niet meer doen oke?' Tuuuurlijk denkt pietje, wat jij wil... 'mama is een trut met pijn!'

:+ nou nee hoor, als mijn kind het lef zou hebben zo iets te zeggen, zou die tik er aankomen voordat ze het woord 'tik' kan hebben gezegd....

Jeetje, jij slaat pas door :+ . En lezen kun je ook al niet, want ik kreeg vroeger echt regelmatig klappen. :\
Ik zou zeggen; meid, krijg eerst je kindje maar eens en kijk dan eens hoe het gaat. ;)
Want het kan best anders gaan, dan jij nu van tevoren denkt.
Wat ik ook heel jammer vind is dat jij meteen doorslaat naar het 'truttige opvoeden'. Alsof er geen tussenweg is?

Tja, nou, ik heb een prima opgevoed kind, hoor, en ik ben zeker niet van het truttige opvoeden. Verre van zelfs....... :D

Mijn kind leert tenminste waarom ze iets niet mag in tegenstelling tot jouw kind, die blijkbaar meteen een lel krijgt. Dus die leert uit angst iets niet te doen, dat lijkt me duidelijk uit jouw verhaal. ;)
Ik heb liever een kind wat leert te snappen waarom bepaalde zaken absoluut niet mogen.

Tikken geven is wel degelijk vernederend en je geeft een geweldig voorbeeld als ouder :\ . Dat is wat ik vind. Maar doe lekker je ding, hoor, succes. :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:48

Je hebt een kind een tik geven en je hebt afslaan. Sommige zien hier duidelijk het verschil niet.
Ik vraag net aan haar: "wanneer krijg jij een tik op je billen?"
"Weet ik niet"
"Wanneer krijg je straf?"
"Maar ik krijg geen straf, ik ga de hele dag flink zijn" :j
"Wanneer krijg je een tik op je billen als je niet............?"
"luistert"
"Krijg jij veel tikken op je billen?"
"Nee"
"Luister jij altijd goed dan?"
"Ja"
Ze is wel eerlijk, ze krijgt zelden straf.
Mocht ik een tik uitdelen dan is ze echt 3x gewaarschuwd.
Ofwel ik zeg: maak mama niet boos hé!
Of ik tel tot 3. Bijna altijd hoef ik niet verder te gaan als 2.
Ik ben een hele vrije makkelijke moeder, ze hoeft zelden iets te doen voor me. Ze is 5 en moet lekker vrij kunnen opgroeien. Oke, haar vieze kleren moet ze af en toe in de wasmand gooien, maar dat is opvoeden ;)
Ze helpt me ook graag, als ik ergens niet bij kan dan gaat ze het halen voor me.
Ik stel wel duidelijke lijnen, dit wel, dit niet.
Ik ken mama's die alleen maar tegen hun kind kunnen schreeuwen, dat doe ik niet.
Zelf kalm blijven en ze niet laten winnen, hoe groot de mond ook is.
Mijn zus was altijd zo ontzettend opvliegerig tegen haar kinderen :n ik heb een goed voorbeeld hoe het NIET moet!
Traag zijn kinderen nu eenmaal.
Ze wordt om half 7 wakker gemaakt en tussen 7 en half 8 vertrek ik. Ik neem dubbele ruimte.
Als ze echt gaat treuzelen, tja, dan pak ik ze wel eens iets harder als normaal beet. Meestal weet ze dan wel dat het punt is bereikt dat ze op moet schieten. Maar dan moet ze heel ver gaan :o
Opstaan is niet leuk en haasten al helemaal niet!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:55

Ik denk ook dat het verschil niet kan worden gezien tussen een tik of slaan. Zijn voor mij toch 2 heel andere dingen maargoed, ieder zijn ding.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:20

consequent..........tja! Dat is het belangrijkste en één lijn met je partner. Dus alles wat jij zegt moet je partner ook zo zeggen zodat ze niet kunnen uitspelen. Want dan verlies je het als ouder zijnde ook altijd.

Maar blijft lastig. Nu lach ik erom maar op mment zelf werd ik groen van woede toen ik tegen mijn zoon van 8 zei;
Oke brutaal tegen je moeder..... twee weken geen computer!
Mijn zoon antwoorde doodleuk weljáá, maak er gelijk drie van! Ik dus weer oke vier weken. Toen hield hij maar zijn mond dicht maar zijn ogen spraken boekdelen.

Wat ik in het voorgaande als herkenning lees, gelukkig, is het steeds moeten herhalen van rituelen die dagelijks terug komen. Hebben ze haast om weg te gaan uit logeren of zo dan gaat het als vanzelf!! Raar maar waar! Lekker ten strijde met je ouders.

Niet opruimen ik leg alle spullen in hun bed, onder de dekens als verrassing. Stuur ik ze een half uur eerder naar boven en dan ruimen ze netjes op. Doe ik als het echt de spuigaten uitloopt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:41

Ik trek tegenwoordig gewoon hun kamerdeuren dicht, zodat ik de troep niet zie. :D Maar goed, ik ben zelf ook niet zo'n opruimer en totaal niet consequent, toch zijn mijn dames leuke mensen geworden. Vind ik dan he. :D

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:48

Urielle schreef:
Bon_Bon schreef:

No offence! Maar dit valt niet onder wat ik bedoelde, dit is een ander soort bemoeien.. en snapheel goed dat je daar geen trek in hebt, je kind doet er niemand kwaad mee.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:53

MamboBeach schreef:
Ik denk ook dat het verschil niet kan worden gezien tussen een tik of slaan. Zijn voor mij toch 2 heel andere dingen maargoed, ieder zijn ding.

Denk het ook niet, volgens mij hebben sommige hier een beeld van een rood aangelopen hysterisch kwade ouder die er vervolgens een mep op geeft :p

Mijn ouders verhieven hun stem niet eens haha het was simpel weg 'Ik waarschuw je niet nog een keer, als je door gaat krijg je een draai om je oren'

Das toch best duidelijk lijkt me. Stop je is er niks aan de hand, ga je door dan krijg je m, meestal stopte je, soms niet, naja. Eigen keuze.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:20

Leuk al die alternatieve straffen die hier aangevoerd worden...... Maar als je zo'n eigenwijs gebakkie als ik heb, werkt dat allemaal dus niet. Het enige dat dan echt helpt (zoals ik in eerder post ook al gemeld heb) is een pak op haar kont (zijn 3 tot 5 goed rake tikken). Dit is ongeveer eens per half jaar. En dat werkt dan is ze weer een tijdje handelbaar.