Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:02

schuld schreef:
Sorry maar ik snap je niet helemaal. Nee mijn schulden komen niet door de IBG maar door mij. Heb er zelf voor gezorgt en de IBG is op dit moment mijn minste zorg.

En daarom vind ik het dus niet helemaal realistisch als je iets gaat roepen als 'NOOIT BIJLENEN BIJ HET IBG'.

Citaat:
Daar wil ik iedereen op wijzen.

Dat kan, dan moet je dat doen. Maar op de manier waarop jij het doet is het niet 'erop wijzen' maar overdramatisch afschrikken. En dat is nog steeds niet de basis van verantwoord met geld omgaan. Als je iemand de risico's wilt laten zien, prima.

Citaat:
En 40 euro kan wel iemands ondergang betekenen.
Nee. Die 40 euro maken niet het verschil tussen ondergang of niet. Als 40 euro je kaartenhuis ineen doet storten, heb je de fout al een paar honderd euro eerder gemaakt.

Citaat:
Stel jij verdient 1000 per maand. Nadat je vaste lasten zijn betaald houdt je 100 euro over.

Dan lijkt me dat de ondergang hierin zit: 900 euro vaste lasten op 1000 euro inkomsten is GEEN goede situatie. Aangewezen oplossing is: breng je vaste lasten omlaag.

Citaat:
dan komt de IBG met 40 per maand terug betalen. Tuurlijk denk jij dat doe ik maar dan is je weet ik veel opeens kapot wat heel belangrijk is en wat vervangen moet worden en dat is 60 euro. Dan denken veel mensen nou dan hou ik die 40 ook wel. Volgende maand betaal ik dubbel maar dan gebeurt er weer wat en dan weer.

Dan zit het probleem dus nog steeds niet in de 40 euro, maar in de beslissingen die je vervolgens neemt. Als je betalingen voor je uit gaat schuiven waarvan je behoorlijk zeker bent dat je ze de volgende maand ook niet kunt betalen... dan weet je dat je op een probleem afgaat. DAT is een zorgpunt. Die 40 euro op zich zijn dat niet.

Citaat:
Ik ben ook simpelweg dom geweest maar ik wil anderen hiervoor behoeden.

Dat kun je doen door een realistische inschatting te geven, niet door dramatiek.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:13

ik vraag me ook af hoe je in je eentje op 900 euro vaste lasten komt :n
dan moet je een huurwoning hebben van zo'n 700/750 euro, maar een 1 kamer app. is wel goedkoper, zelfs in Utrecht. (en utrecht is duur)

er zit dan echt iets mis daar.

schuld

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:16

Ik noemde maar even een simpel voorbeeld die niet klopt met de realiteit daarom staat er ook stel en bijvoorbeeld bij.

Toen alles nog normaal was verdiende ik ongeveer 1000 euro pm en de vast lasten waren ongeveer 500 pm en dat is inc boodschappen.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:17

Jullie kunnen je van alles afvragen maar ik ben gewoon superstom geweest icm met een samenloop van omstandigheden. Via PB heb ik ook verhalen van bokkers gehoort die ook heel veel schulden hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:22

schuld schreef:
Ik noemde maar even een simpel voorbeeld die niet klopt met de realiteit daarom staat er ook stel en bijvoorbeeld bij.

Maar van voorbeelden die niet kloppen met de realiteit leert niemand dus iets over de realiteit. Dat is precies het punt dat ik wil maken. Als je mensen wat wilt leren, en ze reeel wilt behoeden voor fouten, dan moet je met realistische voorbeelden en inschattingen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:58

Schuld, kennelijk kan jij niet met geld overweg. De meeste mensen die in de schulden komen, rekenen zich rijk. Leven op een te grote voet. Hebben hang naar luxe en nieuwe moderne items te bezitten. Iets wat je moet gaan afleren en beseffen dat er een hoop is wat gewoon niet bij je levenstandaard past.

Pas als je kunt rekenen en weet dat wat je niet hebt, niet kunt kopen, leer je het om geen schulden te maken.

Er zijn trainingen die geloof ik door gemeenten worden gegeven, de schuldsanering leert je een huishoudboekje bij te houden.

Koopziek zijn is ook een "ziekte" waar je alleen zelf maar van af kan komen.

Zo zijn er genoeg die een uitkering hebben en gewoon elke cent die ze binnen krijgen weer meteen uitgeven. Op vakantie bv, komt het geld binnen, dan meteen een reisje boeken, ga dan camperen van het geld wat je heel het jaar in een potje hebt gedaan, het begint bij het statiegeld wat je in een potje doet.

Kleren kopen via postorder, of in de uitverkoop. Ga eens naar 2e hands winkels, op de markt, daar kan je heel goed slagen als je maar regelmatig kijkt. Stop met roken, friet, McDonalds, pizza al die ongein hartstikke duur, maar vaak is dat wel waar weer veel geld naar toe gaat.

Kortom leer omgaan met een klein budget, want of je nou 1000 in de maand verdient of 2000 in de maand, bij sommige mensen moet het op en kopen gewoon. Zien een tv van 800 euro en kopen die, want het salaris van 1000 euro wordt immers volgende week gestort, duh.....dat ze al rood staan, willen ze dan niet weten, dat er nog huur te betalen is, dat er nog gegeten moet worden....dan maar die zak friet, maar in de supermarkt kan je beter eten voor de helft van het geld, als je maar slim bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:02

ik had ooit als jonkie 20.000 GULDEN schuld........... ik had een koophuis.......

mijn pa heeft alles betaald, maar....... mijn paard moest eruit, ik moest mijn huis verhuren en weer bij mijn ouders gaan wonen, mijn auto verkocht........ mijn witte salaris werd op mijn vaders rekening gestort, en wat ik zwart verdiende mocht ik zelf houden voor mijn dingetjes (roken ed)

was er binnen een half jaar vanaf...........

maar mannn, wat heb ik daarvan geleerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:03

Je paps heeft het goed opgelost, idd daar leer je van.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:07

Ik heb ook gzd geen schuld meer.
Dat is weleens anders geweest, maar ik ben nu helemaal schuldenvrij en dat voelt zo goed!!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:08

ik moet dat helaas straks gaan doen bij mijn broer, mijn broer heeft nooit die "lessen" gehad van mijn moeder want hij was 17 toen ie t huis uit ging en zijn vriendin deed toen jaren alles voor hem.

Toen t uitging ging t dus mis, mijn broer verdiend 1700(!) euro netto maar zit alsnog in de schulden omdat hij het gewoon gigantisch verkeerd aanpakt.

Ik ga dus met hem samenwonen (huur) en zijn pinpas wordt in beslag genomen door mij, wat hij zwart verdiend (fooi) mag hij spenderen wat ie wilt, maar zijn pinpas is van mij, voordat het echt gigantisch mis gaat. ik hou mijn hart vast..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:12

Ik heb geen schulden. Maar moet waarschijnlijk straks gaan lenen. Ben klaar met MBO4 en wil HBO paardensport in Deurne gaan doen. Kost hartstikke veel geld, gelukkig helpen mn ouders me. En ga ik er heel veel naast werken.

Hopelijk gaat het lukken zonder te lenen!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:13

russel schreef:
De meeste mensen die in de schulden komen, rekenen zich rijk.

Wat ik mee heb gemaakt van mensen (met laag salaris) die bijv. om leningen bij de baas kwamen, was dat ze inderdaad op afbetaling een tv haden gekocht van die laatste extra euro's die ze overhielden per maand en toen kwam de afrekening van de energie, oeps...

russel schreef:
Stop met roken, friet, McDonalds, pizza al die ongein hartstikke duur, maar vaak is dat wel waar weer veel geld naar toe gaat.

Een hoop mensen willen of kunnen niet koken met een klein budget... Kijk bijv. maar eens naar topics die hier geopend worden over [LZP] Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:14

@ Dramaqueen: waarom ga je met je broer samenwonen als je bij voorbaat je hart al vasthoudt?
Daarnaast denk ik niet dat je met zijn pinpas in beslag nemen, problemen kunt voorkomen. Jullie moeten om de tafel en ervoor zorgen dat hij doordrongen is van het feit dat hij verantwoordelijkheden heeft en daar dus naar moet handelen.

Overigens zie je vaak juist de mensen die het helemaal niet zo slecht hebben in de schulden zitten, die willen dan juist een beeld ophouden dat alles goed gaat en maar kan. Maar het is imo helemaal geen schande om eens iets niet te kunnen.
Zo hebben wij een prima gezamenlijk inkomen, maar ook nog een huis te koop, dus gaan we niet op vakantie dit jaar. Het kan gewoon niet allemaal, heel logisch, maar blijkbaar heel gek om dat hardop te zeggen.
Terwijl je mensen wel over elkaar hoort praten in de trant van 'waar doen ze het toch van?'.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:21

RiandeV schreef:
Overigens zie je vaak juist de mensen die het helemaal niet zo slecht hebben in de schulden zitten, die willen dan juist een beeld ophouden dat alles goed gaat en maar kan. Maar het is imo helemaal geen schande om eens iets niet te kunnen.

Nu met de wereldwijde crisis wel, maar toen ik in de problemen raakte en niet zo luxe meer kon leven werd ik wel raar aangekeken en voelde me ook vaak een sukkel.

Kom je bij een zusje thuis die 3x per jaar op vakantie ging, de nieuwste electronica had, dure merkkleding kocht en je raar aankeek als je zei dat je geen geld had voor elke dag vlees en er even geen vakantie inzat.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:30

RiandeV schreef:
@ Dramaqueen: waarom ga je met je broer samenwonen als je bij voorbaat je hart al vasthoudt?
Daarnaast denk ik niet dat je met zijn pinpas in beslag nemen, problemen kunt voorkomen. Jullie moeten om de tafel en ervoor zorgen dat hij doordrongen is van het feit dat hij verantwoordelijkheden heeft en daar dus naar moet handelen.

Zo hebben wij een prima gezamenlijk inkomen, maar ook nog een huis te koop, dus gaan we niet op vakantie dit jaar. Het kan gewoon niet allemaal, heel logisch, maar blijkbaar heel gek om dat hardop te zeggen.
Terwijl je mensen wel over elkaar hoort praten in de trant van 'waar doen ze het toch van?'.

zodat ik mee kan betalen aan de huur en de andere kosten :) ik hou me hart vast omdat ik geen idee heb hoe diep ie erin zit... hij wéét dat ie fout zit maar hij kan het gewoon niet alleen oplossen :n hij wil t degelijk wel, maar zodra ie weer iets moois zie gaat ie t halen en denkt ie geen 2de keer na.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:35

Dat zou ik toch eerst helder willen hebben, zeker voor hij jou meesleept in zijn ellende... Deurwaarders die beslag komen leggen willen keihard bewijs dat iets van jou is en niet van hem...
Niet om je bang te maken, maar om je te behoeden.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:43

zo ver is het (gelukkig) nog niet, hij is al wel bezig met afbetalen, we hebben ze wel gehad hoor maar dat is wel afbetaald, maar hij is er zeker nog niet.

ik snap je wel hoor want ik wilde in eerste instantie ook niet met hem samen wonen, maar na een gesprek met mijn moeder toch besloten het gewoon te doen :)

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:21

russel schreef:
Schuld, kennelijk kan jij niet met geld overweg. De meeste mensen die in de schulden komen, rekenen zich rijk. Leven op een te grote voet. Hebben hang naar luxe en nieuwe moderne items te bezitten. Iets wat je moet gaan afleren en beseffen dat er een hoop is wat gewoon niet bij je levenstandaard past.

Pas als je kunt rekenen en weet dat wat je niet hebt, niet kunt kopen, leer je het om geen schulden te maken.

Er zijn trainingen die geloof ik door gemeenten worden gegeven, de schuldsanering leert je een huishoudboekje bij te houden.

Koopziek zijn is ook een "ziekte" waar je alleen zelf maar van af kan komen.

Zo zijn er genoeg die een uitkering hebben en gewoon elke cent die ze binnen krijgen weer meteen uitgeven. Op vakantie bv, komt het geld binnen, dan meteen een reisje boeken, ga dan camperen van het geld wat je heel het jaar in een potje hebt gedaan, het begint bij het statiegeld wat je in een potje doet.

Kleren kopen via postorder, of in de uitverkoop. Ga eens naar 2e hands winkels, op de markt, daar kan je heel goed slagen als je maar regelmatig kijkt. Stop met roken, friet, McDonalds, pizza al die ongein hartstikke duur, maar vaak is dat wel waar weer veel geld naar toe gaat.

Kortom leer omgaan met een klein budget, want of je nou 1000 in de maand verdient of 2000 in de maand, bij sommige mensen moet het op en kopen gewoon. Zien een tv van 800 euro en kopen die, want het salaris van 1000 euro wordt immers volgende week gestort, duh.....dat ze al rood staan, willen ze dan niet weten, dat er nog huur te betalen is, dat er nog gegeten moet worden....dan maar die zak friet, maar in de supermarkt kan je beter eten voor de helft van het geld, als je maar slim bent.

Ik kan ook niet met geld omgaan tenminste. Ik weet wel hoe het moet en hoe ik het zou moeten doen als de situatie zo is zoals het bij een anderen is. Op dit moment weet ik zelf echt niet meer wat ik moet doen. Gelukkig gaat een bokker mij helpen met uitzoeken. Al mijn kleding komt van de markt vandaan. Mc Donalds kom ik weleens maar betaal dan zelf nooit. Pizza bestel ik nooit dat is superduur. Wel koop ik soms die pizza´s waar er 3 van in 1 pak zitten. Luxe dingen heb ik eigenlijk niey. TV en laptop komen bij het vuil vandaan zoals ik al eerder zei. Ik heb wel een telefoon die heb ik wel gekocht. Dat is prepaid en heb eigenlijk misschien 1x in de 3 maanden beltegoed.

Training bij de gemeente kan ik wel volgen en dat ga ik ook navragen. In de supermarkt kijk ik altijd naar de onderste schappen want daar staan de goedkoopste dingen. Ik eet ook heel erg ongezond omdat dat goedkoper is. Voor 47 cent heb je al een zak patat.

Ik ben gewoon heel erg dom geweest en als ik nu geen schulden had dan zou ik makkelijk rondkomen voor het bedrag wat ik verdien. En dan zou ik misschien nog wat kunnen sparen. Op vakantie ben ik al jaren niet meer geweest. De laatste keer was toen mijn ouders nog samen waren en dat is al lang geleden maar dat mis ik ook niet. Stappen doe ik soms wel maar dan hoef ik zelf niets te betalen.

kopen bij de Wehkamp heb ik ook gedaan maar dat doe ik nu al jaren niet meer. Heel soms koop ik nog iets via internet maar dan betaal ik direct via Ideal.

Ik ben ook heel erg stom geweest maar om heel eerlijk te zijn zie ik nu door de bomen het bos niet meer. Ik heb zelfs schulden waarvan ik geen idee heb waarvan die zijn en ik heb volgens mij een aantal schulden die niet eens kloppen.

Bijvoorbeeld een schuld van ong 1000 euro schoolgeld terwijl ik dat jaar wel heb betaald volgens mij.

Ik ga in elk geval mijn best doen om ervan af te komen en ik zie wel tot waar ik kom.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:22

Komt goed schuld :(:)

Eerst maar eens orde in de chaos zien te scheppen... en dan kan je van daaruit verder gaan werken :)

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:26

RiandeV schreef:

Ik vind het wel een schande en heel veel anderen ook. Een vriendin van mij weet bijvoorbeeld alleen dat ik krap zit verder niets. Stappen betaald zij voor mij. Dan geeft zij makkelijk60 euro op een avond voor mij uit terwijl ik dan liever heb dat we een fles rose kopen en gewoon thuis gezellig doen en dat ik dan wat geld heb om iets af te lossen.

En het is ook zo dat ik weleens wordt gevraagt voor een avondje bioscoop dat doe ik sowieso niet ookal had ik geen schulden want dat vind ik te duur maar dan wordt er gezegt ach jij hebt nooit geld dus waarom vraag ik het ook aan jou.

Dan schaam ik mij heel erg. Ik zou dit allemaal ook nooit tegen mijn vrienden en kenissen vertellen.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:27

bromfiets schreef:
Komt goed schuld :(:)

Eerst maar eens orde in de chaos zien te scheppen... en dan kan je van daaruit verder gaan werken :)

Dank je wel. Of het goed komt weet ik niet maar orde zou al heel fijn zijn en van daaruit kan ik weer verder kijken.
Ben de bokker ook heel erg dankbaar dat morgen met mij alles gaat uitzoeken. Ik weet niet of ze wil dat haar hier bekend maak maar als ze dat goed vind dan zal ze vast wel in dit topic reageren.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:31

Dat denk ik ook...

Ik heb gisteren al mijn afschriften bij elkaar gezocht en aangevuld, wat een werk zeg... Maar het geeft wel een goed gevoel, want nu kan ik morgen bij maatschappelijk werk laten zien dat ik er wel iets voor doe :D

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:37

Schuld ik vind het heel erg om lezen wat de schulden in je leven voor verdriet en stress voor je veroorzaken. Ik kan me voorstellen dat je gewoon radeloos wordt. Zet inderdaad je schulden op een rijtje. En blijf positief hier leer je van. Als je met weining geld nu moet rondkomen, kan je voorstellen hoe het straks is als je beter zit. Je moet blijven denken aan het vrij zijn van schulden. En niet aan hoeveel schulden je hebt. Ik wens je heel veel sterkte. Geef niet op

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:42

Schuld, je schuldgevoel en schaamte maken het voor jou alleen maar erger. En dat vind ik verdrietig voor je..

Tijdje terug zamelden we geld in voor een cadeau voor iemand. Men had een bedrag afgesproken, maar ik vond dat te hoog (niet omdat ik schulden heb, maar omdat mijn budget gewoon niet zo groot is). Natuurlijk vind ik het dan niet leuk om dat toe te geven, maar een andere optie was het feestje afzeggen, zodat het niet op zou vallen. Toen heb ik degene die het geld beheerde gewoon verteld dat het bedrag niet in mijn budget pastte. En weet je, zij reageerde gewoon heel oke. Ze vond het fijn dat ik het zei en vond het prima dat ik gewoon wat minder overmaakte, ze kon immers niet in mijn portemonnee kijken en daar al helemaal niet over beslissen.
En zo zou het eigenlijk moeten zijn, maar ik weet ook dat dat vaak niet zo is.
Tijdens studie was het ook normaal dat je excursies voor bepaalde colleges zelf betaalde. Universiteit had hier ook een potje voor, voor als je dat zelf niet kon betalen. Mooi dat ik mezelf een keer over de drempel heb geschopt en echt, ik werd niet uitgelachen of weggehoond. Nee, daar was het geld voor bedoeld, fijn dat we je kunnen helpen.
De wereld is heel vaak stom, maar ook heel vaak niet. :) We doen het dus voor een heel groot deel onszelf aan...

Overigens is mijn vader vrijwilliger bij Humanitas en helpt hij mensen met het op orde brengen van hun administratie. Als de bokker er niet uitkomt, zou je je misschien ook tot Humanitas in jouw woonplaats kunnen wenden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:18

is goed hoor schuld :) :)

ik heb het ook financieel niet slecht gehad de afgelopen paar jaar, nu dat het bedrijf failliet is, zal ik moeten teren op mijn spaarcenten.......... dat betekend voor mij 20 stappen terug, maar dat geeft niet :) iedereen in mijn omgeving en al mijn vrienden en kennissen, zelfs heel bokt weet ervan af...... dus tjsa, bij mij valt het effe niet meer te halen....... wel ga ik alles terughalen wat ik uitgeleend heb en niet teruggekregen........

want he, dat is nu mijn inkomen :)

en nee, ik kan niet meer uit eten gaan nu...... so be it :) :) over twee jaar zien we wel weer :)