Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:43

_Tara_ schreef:
Over die fossielen trouwens. Ik heb op die link gekeken van Niwla. Daar staat dan dat fossielen zijn ontstaan tijdens de zondvloed. Prima. Maar, er zijn toch fossielen gevonden uit verschillende tijdperken? En ze hebben het over de zondvloed. Hoe zit dat dan?

waarom neem je die link uberhaupt serieus :+ Als we moeten gaan tegenspreken wat er allemaal mis is op die site dan zijn we nog wel ff een paar uur zoet haha

*niet banketstaaf bedoeld tegenover niwla*

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:45

Voor de gelovigen: hoe zien jullie god voor je?
Is hij fysiek of ontastbaar?

verootjoo schreef:
De evolutie theorie is helemaal niet bewezen... En al zou die bewezen zijn; wie zegt dat die 'oerknal' er zomaar was? Misschien heeft God die wel gemaakt.

En waarom zou zo'n vage evolutietheorie wel kunnen, en het scheppingsverhaal niet. Ik vind ze allebei moeilijk te bevatten :=

De evolutietheorie kun je in de praktijk waarnemen. Om het dichtbij bokt te houden en op korte termijn; denk aan de resistentie van wormen en zie de verandering van paarden door het fokbeleid. Elke generatie worden er eigenschappen en kenmerken doorgegeven (toeval welke sterker doorkomen?) en door survival of the fittest (in fokbeleid natuurlijk door de mens bepaald) sterven zwakke kenmerken uit en blijven sterke over. En zo kan heel langzaam een diersoort of de mens evolueren. Wat is daar vaag aan?

De oerknal en de evolutietheorie zijn trouwens wel twee verschillende dingen. De oerknal vind ik moeilijker te bevatten.

Het scheppingsverhaal daarintegen klinkt mij weer compleet onlogisch in de oren. Maar ik moet ook zeggen dat ik er geen kaas van gegeten heb. Ik ben niet gelovig, niet gelovig opgevoed, mijn ouders zijn al nauwelijks gelovig opgevoed en zelf niet gelovig en weinig mensen in mijn omgeving zijn gelovig.

Maar om hiermee ook terug te komen op de vraag hoe god eruit ziet. Hoe zie je het voor je dat god de wereld gecreeerd heeft? Was hij een beetje aan het kleien of een soort van toveren? Ik kan me er echt totaal geen voorstelling bij maken.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 03-05-10 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:46

christel1857 schreef:
Niemand hoeft de bijbel gelezen te hebben om te weten dat moorden en stelen niet goed is. Toen ik op jonge leeftijd mijn kat een muisje zag doodmaken heb ik zo hard staan janken. En dat verdriet, dat besef dat een ander levend wezen doodmaken iets slechts is, dát gevoel. Dat leren mensen niet van de bijbel, dat hoort als het allemaal goed is, aangeboren natuurlijk gedrag te zijn van een normaal mens.

Vind overigens dat de bijbel faalt op het gebied van regelgeving. Waarom staat er alleen maar wat over moorden en stelen. Waarom hadden ze er niet even 10 regels bij geschreven met: Je mag niet pedofiel zijn, je mag niet mishandelen, je mag niet martelen etc.

Heb je de hele wet wel gelezen := De tien geboden zijn maar 1 vers van een heel bijbelboek met een stuk of 15 hoofdstukken.

8nnemiek

De zondvloed is trouwens ook al verklaard :j (of in ieder geval weten ze het bíjna zeker, maar hebben ze geen perfecte bewijzen)
Was op discovery een tijdje geleden.
Schijnt ergens in die buurten (bij de dode zee??) eens een gigantische tsunamie te zijn geweest die het hele land maandenlang heeft blank gezet.

Rianne_

_Tara_ schreef:
@ Rianne: Kunnen jullie eigenlijk wel gewoon trouwen later? Of moet je vriend zich dan ook aanmelden bij de kerk?

Nog niet in verdiept, maar ik neem aan dat ik gewoon met hem kan trouwen.. Ook als hij besluit niet bij de kerk te gaan. Sowieso ben ik niet verplicht om te trouwen in de kerk. Al wil ik dat zelf wel.. :) Oh ik weet al een goed voorbeeld: mensen die niet geloven kunnen ook in de kerk trouwen om wat voor reden dan ook. Misschien omdat ze vinden dat het er bij hoort? De zus van mijn vriend is nl getrouwd met een jongen die ook niet geloofde (zij zelf ook niet) en ze zijn wél gewoon in de kerk getrouwd..

_Tara_ schreef:
Maar wat zou jou dat nou uitmaken als je niet in hem geloofd maar hij bestaat toch? Dat is toch jouw keus. Als god echt zo'n goed iemand is, dan rekent hij jou daar toch niet op af? Hij heeft ons, zeg jij, een eigen wil gegeven. Dan kun jij, ik in ieder geval, met die eigen wil toch ook beslissen dat je helemaal niet in god gelooft. Had hij de mensen maar geen eigen wil moeten geven :P

Nou ja, dat is meer mijn geweten denk ik. Ik zou dat zelf echt heel vervelend vinden. Wie weet zou hij het me wel vergeven, als ik verder gewoon op een goeie manier heb geleefd.

_Tara_ schreef:
Ik snap je wel over dat iedereen de bijbel anders interpreteert. Maar stel nou, god vind homo zijn ok. Jij gaat zitten vertellen: nee god vind homo's niet ok. Kom je dan niet alsnog in de hel? Ik weet 't niet hoor. Of neem ik 't dan te letterlijk dat god iets zus of zo bedoelt? Of interpreteert iedereen het hele god iemand ook weer anders? Want ik zou 't zien als 1 persoon iig die ik weet niet waar zou moeten zijn eigenlijk als 'ie al bestond dan.

Ik denk niet dat je in de hel komt als je een ander verhaal verteld dan hoe God heeft gedacht. Volgens mij gaat het daar helemaal niet om. Ik weet zelfs niet eens of er een hel is, maar ik geloof wel dat er een hemel is en dat niet iedereen daar komt. Dat zou makkelijk zijn, doen wat je wil ook al is het fout, en toch nog in het paradijs komen. Ik denk dat je God kan zien zoals je wilt, er zijn zoveel verschillende meningen over Hem. Het is gewoon moeilijk.. Sommige dingen moet je inderdaad ook niet te letterlijk nemen, net zoals sommige verhalen in de bijbel.

_Tara_ schreef:
Wat betreft priesters en paus die dingen met kleine jongetjes doen die niet door de beugel kunnen... Tja, dat maakt voor niet-gelovigen toch ook niet dat we nou positiever gaan denken over heel het kerk gebeuren. Wat heeft de bijbel en geloven in god dan nog voor waarde als diegene die dat woord verspreiden (als ik het goed zeg) precies dat doen waar zelf niet gelovigen het toaal niet mee eens zijn. Maar goed daar zullen gelovigen ook wel helemaal niet blij mee zijn natuurlijk, dat dat allemaal zo gaat.

En nog zo iets. Als je soms in kerken kijkt, hoeveel goud en alles er overal hangt en ligt en weet ik 't wat. Zou 't dan ook niet eerlijker zijn om die kerken niet zo groot en mooi te maken maar juist meer geld te geven aan de armen bijvoorbeeld?

Maar denk je dat gelovigen vinden dat het wél door de beugel kan? Ik snap heel goed dat mensen die niet geloven niet bepaald positief gaan denken na de dingen die die priesters hebben gedaan. Maar zijn alle gelovigen dan meteen slecht? Ik denk inderdaad dat weinig gelovigen daar blij mee zijn. En wbt dat goud, daar kan ik je niets over vertellen. Dat is in katholieke kerken, en daar heb ik totaal geen ervaringen mee..

_Tara_ schreef:
@ Christel: Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens. Mensen die hun zonden gingen afkopen en weet ik veel wat. Even biechten en alles is je vergeven.

Dat is niet waar. Die mensen denken misschien wel dat ze hun zonden hebben afgekocht, maar denkt God er ook zo over? Hij is de enige die kan beoordelen, wij als mensen zijnde niet.
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 03-05-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:47

christel1857 schreef:
Niemand hoeft de bijbel gelezen te hebben om te weten dat moorden en stelen niet goed is. Toen ik op jonge leeftijd mijn kat een muisje zag doodmaken heb ik zo hard staan janken. En dat verdriet, dat besef dat een ander levend wezen doodmaken iets slechts is, dát gevoel. Dat leren mensen niet van de bijbel, dat hoort als het allemaal goed is, aangeboren natuurlijk gedrag te zijn van een normaal mens.

Vind overigens dat de bijbel faalt op het gebied van regelgeving. Waarom staat er alleen maar wat over moorden en stelen. Waarom hadden ze er niet even 10 regels bij geschreven met: Je mag niet pedofiel zijn, je mag niet mishandelen, je mag niet martelen etc.

De 10 geboden gaan zoveel dieper dan in eerste instantie lijkt.

De aanvulling op de geboden is:
Citaat:
gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod groter dan deze, bestaat niet.

Oftewel: niet pedofiel zijn, niet martelen, niet mishandelen etc.

Nogmaals ik -en vele andere christenen- geloven wél in een vorm van evolutie. Zoals hierboven de resistentie van wormen, het aanpassen van kleuren van vlinders, het ontwikkelen van de mens etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:47

Maar de belangrijkste gebod, die boven allen staat is:
Gij zult u naaste liefhebben als u zelf!!

edit: Niwla was mij voor.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:48

Niwla schreef:
Nogmaals ik -en vele andere christenen- geloven wél in een vorm van evolutie. Zoals hierboven de resistentie van wormen, het aanpassen van kleuren van vlinders, het ontwikkelen van de mens etc.

Inderdaad. Maar dat vind ik nog weer anders dan de oerknal en dat soort dingen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:50

Een beetje klei hier, een beetje klei daar *poef* een mens

Oh hij is helaas mislukt, hij is niet perfect en hij maakt vreselijke fouten.

@niwla: waarom wel moorden en stelen er letterlijk in vermelden, en de andere (misschien wel veel ergere) zonden niet? Waarom die ruimte openlaten voor interpretatie? Iedere ruimte over voor interpretatie kan worden misbruikt door aanhangers.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:50

Of de wereld door de oerknal ontstaan is betwijfel ik als niet-gelovige ook.. Maar ik geloof er ook weer niet in dat God het gecreëerd heeft. Sommige dingen laat ik ook gewoon open en hoef ik niet zozeer van te weten hoe het ontstaan is :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:51

Christel1857: het spijt me, maar ik vind je manier van reageren echt niet tof. :)

Niwla

christel1857 schreef:
_Tara_ schreef:
Over die fossielen trouwens. Ik heb op die link gekeken van Niwla. Daar staat dan dat fossielen zijn ontstaan tijdens de zondvloed. Prima. Maar, er zijn toch fossielen gevonden uit verschillende tijdperken? En ze hebben het over de zondvloed. Hoe zit dat dan?

waarom neem je die link uberhaupt serieus :+ Als we moeten gaan tegenspreken wat er allemaal mis is op die site dan zijn we nog wel ff een paar uur zoet haha

Nou sorry hoor, maar ik vind het eigenlijk wel banketstaaf overkomen. Wij gelovigen laten jullie ongelovigen toch ook in jullie waarde? Jullie komen met argumenten, dan mogen wij dat toch ook?

Tara: ik heb niet overal een antwoord op wat die fossielen betreft.

flamingoo

Rianne_ schreef:
Zoals ik al zei: ik geloof niet dat je met zelfmoord in de hemel komt. En hoe erg ik ook in de hemel geloof, ik ben juist bang om dood te gaan.. Dus waarom zelfmoord plegen dan?

Hier wil ik iets over kwijt , een collegatje van mij [ erg gelovig en keurig meisje ] gaf mij jaren terug , pokemon flippo's voor mijn kids , ze zei , "mijn broertje mag ze toch niet , ze zijn duivels of zoiets ] wat aangaf dat het verkeerd was maar ze wilde niet zeggen waarom .
We raakten aan de praat over het geloof en ik eindigde met "nou ja , jij hoeft niet bang te zijn om dood te gaan , jij komt in de hemel '
Toen schrok ik echt van haar antwoord en had medelijden ,ze zei , nee ik kom niet in de hemel , want daar ben ik te zondig voor ik heb MTV gekeken , en ik heb de duivel een keer aangeroepen , ze legde uit dat ze in een soort buitenring van de hel zou komen , die niet zo erg was , als in het midden , waar de ongelovigen belanden hahahaaaa
ik lach erom , maar vind dit zo zielig dat zo'n kind zo wordt opgevoed , door ouders die zelf ook zo bang zijn omdat zij dit ook met de paplepel hebben in gekregen .

Ze zat op een reformatorische school [ niet vrijgemaakt ] weet niet wat dat betekent , maar dat meisje lijdt dus een leven waarin bijna alles verkeerd is ,je kan mij niet wijsmaken dat je dan gelukkig kan zijn , want je geloofd ook dat je na de dood in de hel komt , dus tis niks en 't wordt niks zal ik maar zeggen !

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:52

Celiien schreef:
Wees maar niet bang, ook christelijke mensen mogen de gevangenis in :j

eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord dat een priester of bisschop de gevangenis inging, jij wel ?
evolutietheorie is iig meer bewezen dan uit de bijbel..
komop mensen zijn ontstaan uit 2 mensen, die samen op 1 plek waren en waar 2 kinderen uit kwamen (als ik het goed heb), die een vrouw hadden?
waar komen die partners dan vandaan?
of hebben ze een grote gangbang gedaan en zijn we eignelijk een happy family?

nee dat gaat er bij mij eigenlijk niet in :)

Ik denk dat je het scheppingsverhaal niet zo letterlijk moet nemen. Het is vast meer figuurlijk bedoeld. Niet dat wij allemaal letterlijk familie van elkaar zijn, nee, er wordt denk ik bedoeld dat wij, de hele wereldbevolking, allemaal gelijk zijn.

Volgens mij zijn mensen in god gaan geloven omdat het in de natuur van de mens zit om overal maar een verklaring voor te willen hebben. Het is een verpersoonlijking van alles wat er op aarde gebeurt. Vroeger dachten mensen ook dat er een god bezig was als het onweerde bijvoorbeeld. Tegenwoordig weten we allemaal wel beter, doordat de wetenschap heeft bewezen wat er echt gebeurt. De Bijbel is al zo oud, dat de opvattingen ook niet allemaal meer in dit tijdperk passen :o Daarom neemt niet iedereen de bijbel even letterlijk. (denk ik :+ ) maar: de moraal van het verhaal, leef als een goed mens, is niet verkeerd natuurlijk ;)

Ik denk ook dat mensen in god blijven geloven omdat ze er houvast aan hebben. Het is een steunpunt in moeilijkere tijden om je aan vast te houden, het is fijn als er een almachtige over je waakt.

Ik geloof er zelf niet in, maar toch heb ik wel respect voor degenen die wel geloven. Behalve dan de schijnheilige pedofielen, kinderverkrachters e.d. maar die kun je niet aan het geloof koppelen, die hebben echt een steekje los! Gelovig of niet, elke groep heeft wel mensen die niet goed bij hun hoofd zijn :Y)

kraam ik nu allemaal onzin uit of klopt het een beetje wat ik zeg? probeer gelovige mensen te begrijpen en me erin te verdiepen namelijk ;)

christel1857

Rianne_ schreef:
_Tara_ schreef:
@ Christel: Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens. Mensen die hun zonden gingen afkopen en weet ik veel wat. Even biechten en alles is je vergeven.

Dat is niet waar. Die mensen denken misschien wel dat ze hun zonden hebben afgekocht, maar denkt God er ook zo over? Hij is de enige die kan beoordelen, wij als mensen zijnde niet.

Had dat een paar honder jaar geleden gezegd en ze hadden je op de brandstapel gegooid ;) Mij ook trouwens haha :P

antwoord: "ja maar we leven nu in 2010"
ik: maar jullie hangen wel aan een boek die meer dan 2010 jaar oud is ;)

Niwla

christel1857 schreef:

@niwla: waarom wel moorden en stelen er letterlijk in vermelden, en de andere (misschien wel veel ergere) zonden niet? Waarom die ruimte openlaten voor interpretatie? Iedere ruimte over voor interpretatie kan worden misbruikt door aanhangers.

De wet is grotendeels uitgelegd in de bijbel, dus er is niet zoveel ruimte over voor interpretatie. Op dat moment, in de woestijn, waren dat waarschijnlijk de ergste zonden en de zonden die het meeste voorkwamen. Vandaar dat die expliciet genoemd zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:53

Rianne_ schreef:
_Tara_ schreef:
Maar wat zou jou dat nou uitmaken als je niet in hem geloofd maar hij bestaat toch? Dat is toch jouw keus. Als god echt zo'n goed iemand is, dan rekent hij jou daar toch niet op af? Hij heeft ons, zeg jij, een eigen wil gegeven. Dan kun jij, ik in ieder geval, met die eigen wil toch ook beslissen dat je helemaal niet in god gelooft. Had hij de mensen maar geen eigen wil moeten geven :P

Nou ja, dat is meer mijn geweten denk ik. Ik zou dat zelf echt heel vervelend vinden. Wie weet zou hij het me wel vergeven, als ik verder gewoon op een goeie manier heb geleefd.

Ik geloof dat dus niet. Hoe kan iemand je vergeven waarvan je niet gelooft dat hij bestaat. Je kunt niet naar iemand toe als je niet weet dat hij bestaat. Je moet wel met God leven om naar hem toe te kunnen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:54

upendo schreef:
Christel1857: het spijt me, maar ik vind je manier van reageren echt niet tof. :)

Zo bedoel ik het niet ;)

Khad gisteren een jehova's getuige aan de deur die maar niet weg ging, vandaar misschien mijn fanatieke reacties nu.

Veirl

Relatie in plaats van religie

Religie is de vijand van de kerk, de vijand van God. In naam van religie is veel fouts aangericht (oorlogen). Religie is dodelijk en kwaadaardig. Zoveel mensen willen God niet kennen door de oorlogen die in Zijn naam zijn gevoerd, terwijl het niet in Zijn naam gebeurt, maar in dat van de religie. Religie is niets anders dan het voertuig van de duivel.

Wat is religie?
Een religie is het erkennen van God, maar verder je eigen leven leiden. Je eigen verlangens en gedachtes volgen. Dat betekent dat je twee keer naar de kerk kunt gaan, drie keer per dag in de Bijbel kunt lezen, dat je vijf keer per dag kunt bidden, dat je theologie gestudeerd kunt hebben en dat je toch geen relatie hebt met God. Dat je Hem niet echt kent.
Een man en een vrouw kunnen samen in een huis wonen, kinderen hebben, geld verdienen, huishoudelijk werk doen, maar geen relatie hebben. Waarom groeit deze relatie niet? Sommige mannen/vrouwen weten niet wat hun partner denkt, voelt, ervaart, naar verlangt. Er is geen echte communicatie. Ze praten niet met elkaar over de echte dingen, er is geen vriendschap. Ze doen geen dingen samen. Ze hebben samen geen toekomstplannen, geen 'hoe zullen we ons leven samen invullen?' Zo leven veel christenen met God. Paulus zegt in Handelingen 17:28 "Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij."
God is er altijd. Niet alleen op woensdag, maar de hele week. Hij is er wanneer je eet, doucht, als je in bed ligt, wat je ook doet. Dus je kunt mensen zien die van alles doen voor de kerk, maar die niet groeien in hun relatie met God. Hoe komt dat? Ze voldoen aan de verplichtingen: ze gaan naar de kerk, bidden, lezen de Bijbel, hebben een functie in de kerk, maar er is geen echte relatie.
God wil meer dan dat wij formeel naar de kerk gaan, God wil meer dan dat wij de Bijbel lezen. Misschien moet je de Bijbel eens aan de kant leggen. Misschien moet je in plaats van er drie keer in te lezen er één keer in lezen en twee keer met God praten.
God houdt van alle mensen, van ons allemaal. Paulus schrijft: "wat geen oor heeft gehoord, wat geen oog heeft gezien, wat in geen mensenhart is opgeklommen, heeft God bereikt - voor wie? - voor degenen die Hem liefhebben."
Het gaat niet om religie, om onze vormen, om de dingen die we doen. Het gaat erom dat we Hem liefhebben. God vraagt ons Hem lief te hebben. Daar draait het om.
Liefde is een duurzame relatie, als je van elkaar houdt probeer je ieder moment dat je kunt vinden met elkaar door te brengen. Liefde is altijd met elkaar in gesprek. Mensen die verliefd zijn die MSNen, bellen, hebben hoge telefoonrekeningen. Waarom? Ze zijn aan het communiceren, aan het praten met elkaar en dat mag alles kosten.
Dus als we God willen liefhebben: communicatie met God, vriendschap met God, een toekomst met God. Dat zijn onderdelen van God liefhebben. Het enige waar een verliefd stel over praat is over hun toekomst samen, "wat gaan we allemaal doen?", "waar gaan we wonen?"
In een goede relatie deel je successen, je gevoelens, je ervaringen, je overwinningen, je teleurstellingen en je falen. In een relatie zijn geen geheimen.
In Jeremia lees je hoe God Zijn volk ziet, lees je dat Hij een liefdevolle relatie met Zijn volk heeft en dat Zijn vrouw (volk) fout doet, maar Hij houdt van haar. Ondanks dat ze fout doet, houdt hij nog van haar. 'Kom terug,' zegt God. Een paar verzen verder staat er: 'En wat Mij ook krenkt, is dit: dat je Mij nooit vertelt dat je fout hebt gedaan.' Een goede relatie met God begint met eerlijk tegen Hem zijn. Tegen Hem durven te vertellen wat er goed en fout gaat. God weet het toch al, maar de relatie begint met eerlijk zijn.
Weet je wat God nog meer kwetst? Dat je het voor je houdt. "Ja, maar Hij weet het toch al?" We hebben het over relatie, we hebben het over vriendschap. Stel je bent een goede vriend van iemand, maar je hoort van iemand anders dat hij gaat trouwen, op reis gaat, een bedrijf heeft opgericht. Allerlei verhalen, maar je hoort het niet van hem. In vriendschap gaat het er niet om of je het weet, maar wie het vertelt tegen je en God wil vriendschap met jou. God wil dat je met Hem praat. Hij wil alles van je horen, Hij is de hele dag om je heen. Hij wil dat je met Hem omgaat als met een vriend. Hoe praat jij met vrienden?
Als je met God leeft en een relatie met Hem hebt, dan zijn er geen geheimen.
(...)

Misschien heb je God nog nooit gevoeld, maar als je Hem gaat zoeken, een vriendschap met Hem gaat opbouwen, gaat communiceren, als je begint met "God, wat gaan wij samen in dit leven doen?" dan zul je Hem ervaren. Dan ben je veraf van religie, je bent vol van liefde. Vol van wie God is en God is liefde. Iemand die zo vol liefde is gaat geen vliegtuig door een gebouw boren.

---

Mensen hier halen religie en een relatie hebben met God verschrikkelijk vaak door elkaar.

christel1857

Niwla schreef:
christel1857 schreef:

De wet is grotendeels uitgelegd in de bijbel, dus er is niet zoveel ruimte over voor interpretatie. Op dat moment, in de woestijn, waren dat waarschijnlijk de ergste zonden en de zonden die het meeste voorkwamen. Vandaar dat die expliciet genoemd zijn.

oke daar heb je gelijk in

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:55

Sjonnie48, dat is dan wel weer heel extreem. En natuurlijk zijn er mensen die zo opgevoed worden, maar niet alle of het hele geloof is zo. :n Ik vind het altijd jammer dat sommige mensen zo'n verkeerde indruk krijgen van wat het geloof inhoud. Natuurlijk worden sommige mensen/kinderen bang gepraat over de hel en dat soort dingen, maar ligt dat aan het geloof? Meer aan degene die het verteld denk ik.

Niwla

sjonnie48: ik vind het heel erg triest dat kinderen zo opgevoed worden en totaal niet christelijk.

Mooi verwoord Magiccc. :j

christel1857 : nogmaals: lees het boek "moderne wetenschap in de bijbel" eens.

Magiccc

sjonnie48 schreef:
Rianne_ schreef:
Zoals ik al zei: ik geloof niet dat je met zelfmoord in de hemel komt. En hoe erg ik ook in de hemel geloof, ik ben juist bang om dood te gaan.. Dus waarom zelfmoord plegen dan?

Hier wil ik iets over kwijt , een collegatje van mij [ erg gelovig en keurig meisje ] gaf mij jaren terug , pokemon flippo's voor mijn kids , ze zei , "mijn broertje mag ze toch niet , ze zijn duivels of zoiets ] wat aangaf dat het verkeerd was maar ze wilde niet zeggen waarom .
We raakten aan de praat over het geloof en ik eindigde met "nou ja , jij hoeft niet bang te zijn om dood te gaan , jij komt in de hemel '
Toen schrok ik echt van haar antwoord en had medelijden ,ze zei , nee ik kom niet in de hemel , want daar ben ik te zondig voor ik heb MTV gekeken , en ik heb de duivel een keer aangeroepen , ze legde uit dat ze in een soort buitenring van de hel zou komen , die niet zo erg was , als in het midden , waar de ongelovigen belanden hahahaaaa
ik lach erom , maar vind dit zo zielig dat zo'n kind zo wordt opgevoed , door ouders die zelf ook zo bang zijn omdat zij dit ook met de paplepel hebben in gekregen .

Ze zat op een reformatorische school [ niet vrijgemaakt ] weet niet wat dat betekent , maar dat meisje lijdt dus een leven waarin bijna alles verkeerd is ,je kan mij niet wijsmaken dat je dan gelukkig kan zijn , want je geloofd ook dat je na de dood in de hel komt , dus tis niks en 't wordt niks zal ik maar zeggen !

haha dit vind ik wel heel extreem! sorry hoor maar dit is van de zotten ;)
dit is niet meer zelf geloven maar van kleins af aan al zo opgevoed worden dat je geobsedeerd raakt door angst voor god.. dit vind ik niet gezond meer. zodra het je doen en laten in het dagelijks leven heel erg gaat belemmeren heb ik er ook geen respect meer voor, dan vind ik het ronduit belachelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:56

Niwla schreef:
christel1857 schreef:

Nou sorry hoor, maar ik vind het eigenlijk wel banketstaaf overkomen. Wij gelovigen laten jullie ongelovigen toch ook in jullie waarde? Jullie komen met argumenten, dan mogen wij dat toch ook?

Tara: ik heb niet overal een antwoord op wat die fossielen betreft.

Idd Niwla... en feit blijft dat níemand ooit te weten zal komen hoe de aarde is ontstaan. De wetenschap is net zo min goed bewezen als de Bijbel :) Je kunt dus enkel 'geloven'. Hee... zou het daarom ook 'geloof' heten? :)*

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:56

verootjoo schreef:
Rianne_ schreef:

Ik geloof dat dus niet. Hoe kan iemand je vergeven waarvan je niet gelooft dat hij bestaat. Je kunt niet naar iemand toe als je niet weet dat hij bestaat. Je moet wel met God leven om naar hem toe te kunnen.

Waarschijnlijk heb ik het niet goed uitgelegd. Met dit soort dingen vind ik het altijd moeilijk te verwoorden wat ik precies in mijn hoofd heb. En ook omdat ik het gewoon moeilijk vind om iemand te vertellen die niet geloofd, hoe ik er over denk. Ik geloof namelijk dat God er is, en ik vind het tegenover hem heel erg dat er mensen zijn die het niet geloven en er maar de gek mee hebben..