OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:08

Je moet overal in- en uitchecken, behalve bij de trein :j
Daar hoef je alleen maar je OV te laten zien (+ eventueel een los kaartje met korting als je buiten je gratis reizen periode reist).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:28

Ow ja, Ov -chip.... ARG! KRijg er grijze haren van. Mijn ov voor 3 maanden ingeruild voor vergoeding vanwege stage in buitenland, dat is allemaal mooi gegaan. Pas hoefte ik niet in te leveren, en dat is de info die ik kreeg. Kreeg ik juist een brief dat ik de afgelopen maanden (dat ik dus die vergoeding en buitenland zat) in overtreding was, want ik moest blijkbaar het product eraf halen. Wist ik veul! Dus dat netjes vandaag gedaan, maar staat geen nieuw product voor mij klaar terwijl ik dat WEL heb aangevraagd vanaf 1 augustus weer met OV reizen en vanaf september ook gewoon met een 0-lening. Maar dat is blijkbaar niet overgekomen, en dus heb ik nu geen product meer op mijn pas, en kan ik dus niet meer reizen :? WtF. Echt een pauper systeem. Net als dat ik vorige keer een brief kreeg dat ik hem niet aan geactiveerd, terwijl ik dat al maanden geleden had gedaan. Echt een top systeem en ze hebben de administratie top in orde :j Grmbl.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:55

Szan schreef:
Daar hoef je alleen maar je OV te laten zien (+ eventueel een los kaartje met korting als je buiten je gratis reizen periode reist).

Maar als je niet in en uitcheckt, dan betaal je toch niet lijkt mij ? M'n moeder heeft vandaag een ov-chipkaart gehaald omdat ik vanaf volgende week met de trein naar school moet. Morgen ga ik er alvast heen, maar weet echt niet hoe zoiets werkt. :o

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:24

Het is een gruwelijk onding := Doe mij de OV-Jaarkaart maar weer terug. Ik weet zeker dat er geen enkele Nederlander is die voor de volle 100% snapt hoe de chipkaart in elkaar zit of werkt. Niet echt een ideaal systeem dus!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:43

xkimmx schreef:
Szan schreef:

Maar als je niet in en uitcheckt, dan betaal je toch niet lijkt mij ? M'n moeder heeft vandaag een ov-chipkaart gehaald omdat ik vanaf volgende week met de trein naar school moet. Morgen ga ik er alvast heen, maar weet echt niet hoe zoiets werkt. :o

Je hebt het over een gewone OV-chipkaart? Zonder studentenregeling?
Dan moet je gewoon een kaartje kopen zoals iedereen, dan is de OV-chipkaart nog niet van toepassing bij de trein.

Het gaat er juist om dat je met een studenten OV-chipkaart doordeweeks gratis en 's weekends met 40% korting kunt reizen.
Maar dat is dan in jouw geval niet van toepassing.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:01

Ik snap héeelemaal niks van dat ding!
Ik heb de 16e (kon vanaf de 15e mijn studentenreisproduct ophalen) mijn OV geactiveerd, en probeerde gelijk in te checken maar ik kreeg hier een foutmelding. De man achter de balie zei dat ik niet hoefde in te checken maar alleen mijn kaart hoefde te laten zien doordeweeks, en in het weekend met korting kon reizen, omdat dat inchecken nog niet overal werd ingevoerd.

Vervolgens werd ik uit de trein getrapt omdat ik reisde zonder kaartje en er geen reisproduct op mijn OV stond, fijn :') het meisje tegenover mij zei dat ik deze pas vanaf 1 september kon gebruiken en dat ik hem ook niet als kortingskaart kon gebruiken. Mijn nichtje zei vervolgens dat ik hem wél als kortingskaart kon gebruiken. Google heeft me nog niet kunnen helpen zover en ik moet over een uurtje de trein hebben dus had niet zoveel tijd om het topic door te lezen, sorry!

Kan ik nu dus wel of niet met korting reizen?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:10

Als je je ovchipkaart dit jaar voor het eerst hebt, kun je hem pas gebruiken de maand dat je studiefinanciering in gaat.
Dus vanaf de 15e kan je je product ophalen en vanaf (waarschijnlijk) 1 september kun je hem gaan gebruiken.
Dus nee je kunt niet gratis en niet met korting reizen nu.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:24

He verdorie, dan word het een duur retourtje Roosendaal volgend weekend :')

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:43

Ik vind het z'n onzin ding, ik moet 30 augustus weer naar school, maar ik kan de ov-chip pas vanaf 1 oktober kan gebruiken. En wie betaald die 2 maanden dat ik elke week een nieuwe strippenkaart moet voor mij??? Is ook weer 22.50 per keer. Maandkaart kreeg ik niet meer volgens postkantoor. En ik moet de 30ste eerst nog naar Terherne reizen dus wordt een dure 2 maanden... Van mij part mocht het gewoon de oude ov-jaarkaart. Al die technische (soms)onzin dingen zoals dit ik snap het niet allemaal hoor, ov-jaarkaart werkte toch goed???

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:47

Ik heb hetzelfde.. Ik moet begin september weer naar school maar mijn studiefinanciering krijg ik ook pas vanaf oktober, dus daarvoor kan ik mijn ov ook niet gebruiken. En het reizen is al zo duur..

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:47

waar kan ik vinden waar de activiveerapperaten zitten??

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:10

Kun je dat niet op de ov-chipkaart site vinden? Ik dacht dat ik dat laatst had opgezocht.. dan kun je je postcode invoeren en dan geeft ie aan waar de dichtsbijzijnde zit!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:02

Celinee_ schreef:
Kun je dat niet op de ov-chipkaart site vinden? Ik dacht dat ik dat laatst had opgezocht.. dan kun je je postcode invoeren en dan geeft ie aan waar de dichtsbijzijnde zit!

Klopt. Ik heb zojuist mijn 'reisproduct' opgehaald bij de plaatselijke Primera.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:14

Ik heb een treinkaartje van een vriend gekregen, een kaartje dat ze op de stations aan het uitdelen waren. Er staat op dat het een "Overgang 2-1 dagkaart" is, en je kan ermee in de 1e klas reizen. Als voorwaarde staat er alleen dat het geldig is in combinatie met een geldig 2e klas vervoerbewijs... Is mijn OV chipkaart een geldig 2e klas vervoerbewijs?

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:47

mememe schreef:
Ik vind het z'n onzin ding, ik moet 30 augustus weer naar school, maar ik kan de ov-chip pas vanaf 1 oktober kan gebruiken. En wie betaald die 2 maanden dat ik elke week een nieuwe strippenkaart moet voor mij??? Is ook weer 22.50 per keer. Maandkaart kreeg ik niet meer volgens postkantoor. En ik moet de 30ste eerst nog naar Terherne reizen dus wordt een dure 2 maanden... Van mij part mocht het gewoon de oude ov-jaarkaart. Al die technische (soms)onzin dingen zoals dit ik snap het niet allemaal hoor, ov-jaarkaart werkte toch goed???

Celinee_ schreef:
Ik heb hetzelfde.. Ik moet begin september weer naar school maar mijn studiefinanciering krijg ik ook pas vanaf oktober, dus daarvoor kan ik mijn ov ook niet gebruiken. En het reizen is al zo duur..

Dat ligt niet aan de OV chip hoor ;) Dat was vroeger met de gewone kaart ook al zo :) Ik denk dat jullie net 18 zijn? Of iig na eind juni? Want je ouders krijgen namelijk kinderbijslag tot je 18e. Als jij bijvoorbeeld 1 augustus 18 geworden bent dan hebben jou ouders nog van juli t/m september kinderbijslag gekregen en dat betekend dat je studiefinanciering ook pas vanaf eind oktober in gaat, evenals dus je ovchipkaart :) Dit was dus met de papieren kaart ook zo.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:36

Ik hoop dat mijn vraag hier op z'n plek is.
Kan ik met mijn studenten ov gratis met de intercity naar Brussel reizen? Op de website van nshispeed.nl vind ik dit:
Citaat:
Reizen met een studenten OV-Chipkaart
Op de treinen van NS Hispeed kun je als student ook terecht met je Studenten OV-chipkaart. Je hoeft in deze treinen nog niet in en uit te checken. De conducteur leest bij controle je kaart uit en ziet dan of je een geldig reisrecht hebt.

Op de IC Berlijn en de IC Brussel kun je gewoon instappen, net als op de binnenlandse treinen. In de kortingsuren koop je voorlopig nog een papieren kortingskaartje.

Voor de ICE International en Fyra heb je – naast je Studenten OV-chipkaart met studentenreisproduct – nog wel een papieren toeslagkaartje nodig.

Reizen met de Thalys en internationale reizen zijn volledig uitgesloten van de Studenten OV-chipkaart.

Maar vraag ik aan Sophie van de klantenservice :+ of ik met met studenten ov de IC Brussel kan pakken, zegt ze dat je alleen binnen Nederland gratis kan reizen met je ov.
Nu lijkt me dat ook logisch, maar zoals het in het eerste stukje staat, komt het op mij over alsof het wel kan.
Wie kan mij helpen?

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:59

Je kunt tot het laatste station van Nederland gratis reizen ;) Ik denk dat het zo op de site staat omdat je dus wel tussen 2 bepaalde stations gratis mag reizen binnen Nederland.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:00

Ok, wat een gedoe zeg. Kan iemand mij misschien meer duidelijkheid geven?
Ik heb een brief gehad dat je dat reisproduct vanaf de 15e van de maand kan ophalen, dus gewoon augustus of pas september? Ik las hierboven dat iemand het al had gedaan, dus ik denk dan augustus? Maar je kan er pas vanaf oktober mee reizen? Dus de maand september gewoon zelf betalen?
En moet je nu wel of niet in- en uitchecken bij NS? Waarom staan dan wel van die ov chipkaart paaltjes er... -O- Wanneer reis je binnen de tijdslimieten/zones? Of is dat gewoon van maandag tot vrijdag?

Damn, wat een gedoe zeg.

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:04

Hoe oud ben je? Daar ligt het namelijk aan. Als jij in juli nog geen 18 was dan heb jij inderdaad pas vanaf oktober recht op je ov. Als je hiervoor al wel 18 was dan zal hij waarschijnlijk al wel werken als je je reisproduct op haalt. Maar check dit voor de zekerheid nog even bij een conducteur ;) Overigens, als het in september pas kan dan staat er daarvoor nog geen reisproduct voor je klaar dus kun je niets ophalen in principe ;)

Bij de NS hoef je nog niet uit te checken. De paaltjes die er staan zijn voor "gewone" reizigers die met OV chip reizen. Op saldo dus. Jij hebt een studenten-ovchip en die werkt nog niet met de NS. In bussen/trams/metro moet je wel in- en uitchecken.

Als jij een week-ov hebt dan mag je maandag t/m vrijdag gratis reizen. Op zaterdag en zondag reis je met 40% korting en dan moet je dus gewoon een kaartje (reductie tarief) kopen.

Hoop dat zo alles duidelijk is.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:06

Oke, top! Ik ben idd nog geen 18, maar als ik in het dorp ben zal ik eens kijken of ik het reisproduct al kan ophalen en dan zal ik binnenkort wel eens testen of hij het doet. (Al denk ik van niet) :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:01

Wat kan ik toch moe worden van die instelling hoor..

Mijn reisproduct voor mijn nieuwe opleiding staat niet klaar dus ik kan nu niet reizen..
De DUO heeft alle gegevens en de aanvraag op 31 juli al doorgestuurd, maar de ov chipkaart.nl heeft het reisproduct niet voor mij klaargezet. Nu duurt het dus 10 werkdagen voordat ik mijn kaart weer kan gebruiken en die medewerker zegt doodleuk: Dat wordt op eigen kosten reizen. Nu heb ik doorgegeven dat ik het daar niet mee eens ben, maar er werd niet op gereageerd. ik moest het maar uitzoeken volgens haar op de site.. Kan daar zo boos om worden!

Nu heb ik een klacht ingediend en doorgegeven dat ik nu door hun toedoen kosten maak die ik vergoed wil hebben.

Wie heeft hier nog meer problemen mee?
Heeft er iemand tips? Want ik ga natuurlijk niet alles zelf betalen terwijl ik mijn zaakjes wel gewoon op orde heb..

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:24

Gisteren reisproduct afgehaald en moet morgen naar school. Ik kan dus niet met mijn OV chipkaart reizen? Pas vanaf 1 september?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:25

Ga het toch proberen, dan koop ik onderweg maar ergens een kaartje als het niet mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:29

Het kan wel hoor! Ik heb vorige week mijn kaart op gehaald en heb er de dag erna meteen mee kunne reizen. :D

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:32

Echt? Oke nou ja ik kijk wel, ben echt een schijterd op dat gebied. Ben 1 keer bijna in tranen uitgebarsten nadat ik mijn kaartje verloren was :')