Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gemiddeld bedrag per maand aan boodschappen (gebasseerd op 2 personen)

< 100 euro
42 (7%)
100 - 150 euro
89 (15%)
150 - 250 euro
160 (27%)
250 - 350 euro
147 (24%)
350 - 450 euro
93 (15%)
> 450 euro
60 (10%)

Totaal aantal stemmen: 591

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:50

250-300 euro per maand (incl. shampoo en andere badkamerspullen). Ik doe alleen boodschappen bij de AH (albert) en kook iedere dag een 'normale' maaltijd (aardappelen/pasta/vlees/groenten). We zijn met zn tweeen plus een kat :+

Door bij de Albert boodschappen te doen kan ik op mijn gemak speuren naar het goedkoopste product en alle aanbiedingen af gaan. AH heeft goede huismerken, dat scheelt echt veel geld. Evenals verse groenten kopen ipv voorgesneden (150 gram aardappelplakjes a 1,50 per pak of 3 kg aardappelen voor 1,99?). Schillen is een kleine moeite maar scheelt ook geld :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:29

Ineke2 schreef:
Nicolletje schreef:
Bij mij wordt er dus niks meer weggegooid als het niet nodig is en ik kan hele lekkere dingen maken van restjes.

Precies... daarom dus macaroni bij de chili con carne saus. Kun je zeggen "dat vind ik niet lekker". Dan zeg ik op mijn beurt, dan ben je dus verwend. Het smaakt prima met rijst en ook met pasta. Ik kan wel weer rijst nemen, maar varieer dan liever met pasta, zodat we toch wat anders eten.
Ben net trouwens even naar de super geweest en zag dat de gemende sla in de aanbieding was. Dat eten we nu dus bij de rest van de ovenschotel wat nog over was van dinsdag (zie mijn eerdere weekmenuutje) samen met wat tomaat, komkommer en een gekookt eitje :9

Als ik restjes heb van groente en vlees ofzo maak ik er ook wel is roerbak van met rijst en eventueel een sausje. Heerlijk :)

Nee, dan maak ik de week erop weer rijst. Ik vertik dat bij macaroni te doen. Heeft niets met verwend te maken maar dat ik ook lekker wil eten. Overigens lukt het me erg goed aan te passen wat we dagelijks nodig hebben, dus is eigenlijk elke dag alles op. Zit je ook niet met snotgare kliekjes waar de vitamine uitgaan door het wederom opwarmen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:52

samantha5 schreef:
Het oude brood verdwijnt hier altijd naar de konijnen en dat is behoorlijk veel want ik ben echt een zeur met brood. Brood moet vers zijn anders hoef ik het niet meer :o Sausjes invriezen doe ik eigenlijk ook nooit dat gaat de vuilnisbak in. Dus als wij zouden willen zouden we een stuk zuiniger kunnen leven. Ook drinken wij graag dubbelfris en andere sapjes. Ook de sapjes van Health (nog wat) gaan er hier graag in. Pak kost al gauw 2,00 euro. Ook ben ik graag van het snelle soort. Liever een zakje dat kant en klaar gesneden is dan dat ik het zelf nog moet gaan maken. Voorbeelden boerenkool en spinazie. Als ik een hele dag heb gewerkt heb ik echt geen zin meer om dan nog eens zo lang met mijn eten bezig te zijn. Als het even kan koop ik ook uitjes die al voor mij gesneden zijn. :o
Dochterlief krijgt ook alleen maar pamper luiers om haar billen heen. Andere luiers koop ik echt niet meer. 1x voor goedkopere luiers gegaan en het resultaat was dat ze een schimmelinfectie had. Nou nee dank je was ook niet zo'n pretje. Ik koop ze wel altijd in de aanbieding. Op de zolder ligt een kleine etos opslag. ;)

Kortom als we echt goedkoper zouden willen leven zou dat makelijk kunnen. In de poll was ik uitgegaan van 250 euro maare denk dat ik er deze maand dik boven kom :o
Brood naar de konijnen is altijd nog beter dan brood in de prullenbak, doen mijn collega's hier heel veel, is het 3 dagen oud, pleuren ze gewoon het hele brood weg. Echt TE zonde, en ik word er soms ook wel boos om. Brood kun je ook invriezen he, en dan steeds sneetjes eraf halen als je wat nodig hebt. En dubbelfris drinken wij ook hoor, als ik bij de AH boodschappen doen pak ik wel die van de AH, die scheelt gewoon 20 cent per pak ofzo! Sausjes invriezen kan toch prima? Als je nog maar voor 1 persoon sausje hebt, en je hebt na een tijdje 2 bakjes, hoef je op 1 avond niet te koken :D
Ik vind al dat weggooien echt zonde. Nu scheelt het dat ik altijd kippen gehad heb en als ik iets over had, ging het altijd naar de kippen. Weggooien doe ik niet gauw.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:56

Een broodmaaltijd 's avonds vind ik ook niet zo dramatisch hoor. 'Oud' brood gebruikt als tosti merk je niks van. Vind het vaak zelfs zonde om daar vers brood voor te pakken :j Vind het knap dat jullie het zo doen Ineke! Nog gecondoleerd :(:) Wij aten vroeger standaard op zaterdag brood 's avonds :) vaak met een soepje erbij.

Chili con carne saus zou ik ook niet zo snel bij de pasta eten, maar dat zou ik dan gewoon invriezen en week later weer rijst maken met deze saus :j

Esgaroth

Re: Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:44

1x per week in de avond brood eten is ook helemaal niet erg. Je kunt er heus iets leuks van maken! Eitje erbij, tafel dekken, ALLES wat maar met brood te maken heeft erbij zetten, soepje vooraf... kan prima hoor :j

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:27

omdat mijn vriend vrachtwagenchauffeur is eet ik veel alleen.
soms heb ik dan geen zin om te koken, en dan maak idd ook een tosti van oud brood, of ik pak een soepje uit blik, waar ik het brood dan in doop..
lekker hoor :9

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:28

Wij eten ook als we ECHT geen zin hebben om te koken, knakworst op broodjes uit de oven. Is ook goed te doen ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:28

Majo schreef:
Wij eten ook als we ECHT geen zin hebben om te koken, knakworst op broodjes uit de oven. Is ook goed te doen ;)

:j met soep erbij en wat komkommer/paprika met fetakaas (althans, dat is meestal onze vrijdagavond maaltijd :+ )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:39

Hmm lekker nog meer goede ideeën :)
Valt me mee dat er maar weinig mensen zeggen "Als ik geen zin heb om te koken haal ik een patatje, pizza of vul zelf maar in" :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:41

Marieke_K schreef:
:j met soep erbij en wat komkommer/paprika met fetakaas (althans, dat is meestal onze vrijdagavond maaltijd :+ )
Ik heb helaas een vriend die niet zo van de groente is, dus soep ja, en ik komkommer en hij 3 knakworsten meer dan ik ;)

Op vrijdag hebben wij standaard frietdag, gaan dan om de week bij een stel vrienden zitten.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:50

Ineke: oh dat gebeurt hier ook hoor als we geen zin hebben om te koken ;) komt niet heel vaak voor, soms op zondagavond.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:52

ik probeer dat zo min mogelijk te doen, zorg wel altijd dat ik ene paar overheerlijke pizza's van de aldi (die met de dikke bodem, kip of ananas) daat kan geen dokter oetker oid tegen op, in de vriezer heb liggen.

of bak zelf hamburgers met bruine bollen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:13

fokfanaat schreef:
of bak zelf hamburgers met bruine bollen.

Dat doe ik ook wel is weer met komkommer, sla, tomaat, uitje etc erbij :D Met een lading mayo en/of curry erop :9

Pizza haal ik wel is op maandag of dinsdagavond. Dan is die maar 5 euro (en pap en ik eten 1 pizza met zijn twee op. Je kan zelfs zeggen de ene helft wil ik margarita en de andere pollo bijvb) of soms Lasagne, kost hetzelfde dan en eet je ook makkelijk met zijn tweetjes.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 26-02-10 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:13

Pizza is bij ons voor als een van de twee niet thuis eet :+ Heb altijd wel in de vriezer liggen, maar houd er zelf niet zo van :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:24

Je kan ook prima kaasfonduen van oud (wit) brood :9

Afgelopen kerst gedaan; voor 50 cent bij de Lidl een witbrood gekocht, hier kerstboompjes uit gesneden en zo in de vriezer gegooid, met kerst zelf geroosterd.
Was echt een hit!
Van de restjes afgesneden witbrood kaasfondue gemaakt :9

Pizza bestel ik nooit, mij te duur en nieteens lekker! We eten dat vaak op zondag, van die dikke bodems en die koop ik dan het liefst in de aanbieding, meteen een hele zooi :Y)

Op zondag eten wij vaak pizza dus, of snert (zelfgemaakt, uit de vriezer) met stokbroodjes en kaasjes smeren of iets anders restjes.
De kruidenboter of kruidenkaasjes maak ik zelf, voor 79 cent die goedkope roomkaas kopen en daar met kruiden en knoflook een kruidenkaasje van maken.
Of eigengemaakte Hummus :9

Sowieso maak ik alles zoveel mogelijk zelf, de smaak is altijd uniek!

Zonder vriezer ben ik ook echt reddeloos verloren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:32

Ik heb mezelf een budget gegeven van 300 euro per maand.
Dat is inclusief sigaretten (de ene luxe die ik niet ga opgeven :+ ) en spullen voor de kat, wasmiddelen, make-up, shampoo etc.
Heb ik extra lasten, dan gaat wordt het een sport zo cheap mogelijk de maand door te komen :D

Zodra ik boodschappen heb gedaan of iets heb gekocht, verwerk ik het 's avonds meteen in mijn excelbestand met al mijn lasten en zo kan ik gaandeweg de maand goed zien hoeveel ik nog heb. Ik vries ook veel in :j Brood en vlees van aanbiedingen gaat per vleesje in een zakje in de vriezer. Groente koop ik ook diepvries, omdat ik anders teveel moet gaan weggooien en dan zou ik juist duurder uit zijn. (Heb nogal eens geen zin om te koken en maak dan paar boterhammen..).

Soms baal ik er wel van dat er geen geld is om eens lekker een keer uit eten te gaan, of avondje naar de kroeg (daar spaar ik echt voor). Ik vind uit eten gaan echt zo onzettend leuk, maar dat zit er helaas niet meer in voorlopig :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:53

Wat ik vaak doe is een 'stoplicht' paprika's in de aanbieding kopen, er 1 of evt. 2 meteen die week gebruiken en de rest invriezen.
Paprika kan je dan makkelijk nog in macaroni of chili verwerken :j (niet meer in de sla ofzo)

Idem met prei, sperzieboontjes, broccoli (wel eerst een minuutje koken)

Vaak pak ik dat dan als ingredient in: pastasaus, chili, ovenschotel enz.

Van dingen als een courgette of een winterwortel kan ik vaak 2 of meer gerechten maken.
Ik moet wel toegeven, toen ik nog alleen voor mezelf kookte, was ik niet zo enthousiast, dan gooide ik rustig een blikje mais in de koekenpan en klaar :=

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:34

suze_ schreef:
Groente koop ik ook diepvries, omdat ik anders teveel moet gaan weggooien en dan zou ik juist duurder uit zijn. (Heb nogal eens geen zin om te koken en maak dan paar boterhammen..).

Verse groenten kan je ook invriezen :) Schoonmaken, even de kook er over laten gaan en afspoelen met koud water. Daarna goed laten afkoelen en de vriezer in. Dit werkt goed met 'harde' groenten zoals brocolli, boontjes, bloemkool, spruiten (witlof is geen succes :+).

Toch weer wat goedkoper dan diepvriesgroente kopen :)

En ook ik kan niet zonder diepvries.. Heb een koelkastmodelletje in de berging staan met drie lades en onder de koelkast zitten ook nog drie lades. Meestal is alles afgeladen met eten :+

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:47

ing0204 schreef:
Nou als ik het zo lees ben ik erg zuinig. Met 2 volwassenen 3 kinderen en 2 honden kom ik op 250 euro per maand.

Hoe doe je dat? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:20

Ik had deze week 35 euro aan boodschappen, voor 2 volwassen mensen met sinas en cola erbij.

Ons weekmenu:

Ma: Knodel-kipschnitzel-roerbakgroente
Di: Pizza (beide sporten)
Wo:Pasta bolognese
Do:Aardappelkroketjes-shoarma-sla
Vrij:Rodekool overschotel met gehakt en aardappelpuree
Za: Frietjesdag!
Zo: Mexicaanse wraps

Overdag eet ik meestal beschuit en fries roggebrood en mijn vriend 5 boterhammen, cupasoup en vla. Daarnaast eten we beiden 2 stuks fruit, meestal een appel en een banaan.
We drinken voornamelijk sinas en koffie, en ik veel water en thee. Daarnaast heb ik extra snacks gekocht omdat we een verjaardag vieren. Het kan dus wel!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:23

toch vind ik dat wel weinig hoor, das 5 euro per dag, brood, vlees, groente, aarddappels/pasta, fris, fruit, koffie en snacks.
voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:33

fokfanaat schreef:
toch vind ik dat wel weinig hoor, das 5 euro per dag, brood, vlees, groente, aarddappels/pasta, fris, fruit, koffie en snacks.
voor

Het is weinig, maar als je veel aanbiedingen shopt is het mogelijk. En zo'n raar eetschema heb ik toch niet?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:36

@Angela: raar schema is het niet, maar zelf geef ik wat meer geld uit aan vlees en wij hebben redelijk duur broodbeleg (tonijnsalade van Johma..) en we eten veel brood (gaan 4 hele broden door heen per week..)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:38

ik en mijn vriend zijn per maand aan boodschappen ongeveer tussen de 150 en 250 euro kwijt..we wonen samen en hebben 4 katten 2 hamsters in huis..dit is erbij gerekend..

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:41

Wij zitten hier op ongeveer 300 euro per maand met zn tweetjes, 2 katten, 2 konijnen, 3 cavia's en een baardagame. Ik kook bijna altijd voor 2 dagen en het beetje dat over blijft gaat de vriezer in. Brood gaat standaard de vriezer in en wat oud is, gaat naar de vogeltjes in de tuin. Wat minder gezond; we eten eigenlijk vrijwel geen fruit, wel veel groente, maar dus geen fruit. We vinden het beiden niet lekker en als ik denk 'laat ik eens gezond doen' en ik een zak appels koop, verdwijnen die later toch naar de diertjes omdat we ze niet zo eten. Daarnaast eten we geen vlees en koop ik ongeveer 1x in de week vega-iets. Ikzelf slik vitamientjes, mijn vriend helaas niet.

Ik heb zelf gemerkt dat het heel erg helpt om voor meerdere dagen boodschappen te doen en voor meerdere dagen te koken. We doen op zondag boodschappen voor tot en met zaterdagochtend. Snoepjes en koekjes word hier ook nauwelijks gegeten. We eten wel weer zeer gevarieerd.