Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

WowAmigo schreef:Heb dus laatst voor het eerst een tik op de billen gegeven. Maar dat vond ik niet leuk trouwens.

Menino schreef:Diablo schreef:
Liever helemaal niet.
Of die pedagogische tik nou wel of niet verboden is (en is een tik die gegeven wordt te controleren?), iemand die zijn kind wil/gaat mishandelen, doet dit toch wel.
niemand wil zijn kind mishandelen,
maar de grens tussen een pedagogische tik, en mishandeling is te vaag. Het ene gaat te makkelijk in het ander over, zonder dat een ouder het ook maar door heeft. Vaak is het dan nooit een pedagogische tik geweest, maar dat weten die ouders niet. Zolang ouders hier nog trots op Bokt vertellen dat ze hun kind 'echt wel een flinke klets verkopen als ze er om vragen'....
Verbale en fysieke mishandeling is allebei schadelijk, ja.. Maar ik denk dat als je verbaal mishandeld wordt, en fysieke mishandeling komt daar nog eens bovenop, dat je het wel een stukje zwaarder krijgt... Daarnaast is fysieke mishandeling wel iets gevaarlijker.
Yamcha schreef:Denk dat het er vooral om gaat, dat de sanctie in proportie is met de 'misdaad'.
Een kind tot moes slaan omdat die een glas laat vallen, gaat nergens over. Een peuter een tik op de vingers geven omdat die na 3x waarschuwen, nog steeds niet van de stereo afblijft, is wel redelijk in proportie.
Een puber uitschelden en vertellen wat die zijn hele leven heeft fout gedaan omdat die weer te laat thuis komt, gaat ook nergens over, dat is overtrokken. Maar een week of 2 huisarrest geven, kan heel zinvol zijn.
Verder vind ik dat je je moet afvragen, of je het effect wat je wilt hebben, bereikt met je actie. Leert een kind delen doordat je het een tik geeft als het zijn speelgoed voor zichzelf wil houden. De kans is groot van niet, wss bereik je zelfs het tegenovergestelde, kind is boos en wil helemaal niet meer spelen, en al zeker niet delen. Er bij gaan zitten, het voordoen, en samen met het kind (en het andere kind) spelen, is waarschijnlijk veel effectiever. Bij een kind van anderhalf, twee jaar kan dit prima werken.
Opvoeden is ook nadenken, wat wil je bereiken en hoe?
Een kind kan in de supermarkt heel vervelend zijn. Boodschappen doen kan je leuk maken door het kind zelf een boodschappenlijstje te geven, op een rustig moment te gaan, en het kind te laten helpen.
Consequent zijn is bij alles de crux. Als iets nu niet mag, mag het 2 uur later ook niet, als iets nu wel mag, kun je het later niet opeens verbieden omdat je moe bent of een zware dag gehad hebt. Redelijk blijven..... altijd.
unicorn_kiss schreef:Wat een hoop onzin zeg.
Als je wat verstand in je hoofd hebt kun je als ouder verdomd goed aanvoelen wanneer je te ver gaat.
Tussen een tik op de billen en een blauw oog slaan zit een wéreld van verschil. Niks vage grens.
Bovendien kan verbale mishandeling een stuk zwaarder zijn dan verbale.

odetteke schreef:unicorn_kiss schreef:Wat een hoop onzin zeg.
Als je wat verstand in je hoofd hebt kun je als ouder verdomd goed aanvoelen wanneer je te ver gaat.
Tussen een tik op de billen en een blauw oog slaan zit een wéreld van verschil. Niks vage grens.
Bovendien kan verbale mishandeling een stuk zwaarder zijn dan verbale.
Als de grens zo simpel was, dan liepen er niet zo veel getraumatiseerde kinderen rond
Een blauw oog is makkelijk te definieren en is zichtbaar letsel, maar die knal op de ribben? De gekneusde enkel? Stomp in de maag? De hersenschudding die niet wordt opgemerkt? De tik omdat een 2 jarige niet alles volgens commando doet? De pets die een 4 jarige krijgt omdat er een gat in de broek zit na het spelen op het schoolplein?
Ze meld het wel als ze het niet leuk vind, en dat doet ze echt. Ik heb wel eens gehad dat ik 3 avonden achter elkaar niet thuis was..... en dan word ik echt wel op het matje geroepen door haar.
) en dan zeg ik tegen haar "sanne, mamma heeft maar een taakje in dit leven en dat is ervoor zorgen dat jij opgroeit tot een zelfstandige bewuste vrouw, dus zelf doen" En dan kijkt ze me aan en dan zegt ze al zuchtend "Tja, das ook weer zo"