draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:46

Hmmm, qua temperatuur nu vind ik een jas met bont niet écht een luxeproduct.
Maargoed, hoeveel graden moet het onder nul zijn voordat het geen luxe product meer is ? Als je het nogal snel koud hebt met dit gure weer zoals het nu is kan ik goed begrijpen dat je eerder zou kiezen voor bont (wegen bovenstaande voordelen) dan nep bont.

Als je nu in de zomer in ieen complete bontjas zou rondwandelen zeg ik oké, dan is het wel een luxe product (dus heeft het bont eigenlijk niet het effect waarvoor bont is).
Maar zo voor de winter kan ik het heel goed begrijpen.

Al houd ik het nu nog goed uit met m'n lederen jasje + dikke sjaal :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:47

misschien alleen konijnenpels omdat een konijn een veel gegeten dier is.. maar er bestaat meer dan konijnenpels. Dit hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen, dat weet je zelf ook :) ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:49

En weer staat er een bontjasjes reclame onder het topic van de grootste bruidsshop. Wat een timing.

Maar je hebt gelijk.
Met zulke dingen is het ineens niet meer zo 'bont'.
Dan is het mooi en effectief.

Moet zeggen dat mijn roodvos bontmuts super is in deze temperaturen.
Flappen kunnen boven opgeknoopt worden en eenmaal naar beneden heb ik warme oren.

Konijn heeft meestal de vervelende neiging om bij het ouder worden te verharen.

eppie38

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:51

Nee ik zelf niet maar ook wel beetje schijnheilig want ik eet wel vlees, wat maakt het uit waar ze voor gefokt worden, vlees, eieren, of wat dan ook, mijn bankstel is ook suede dus super super schijnheilig van mezelf daarom tja hoe erg ook, als je perse bont wilt dragen, wie kan daar in hemelsnaam nog iets over zeggen, (behalve natuurlijk een veganist respect daarvoor)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:52

Idd en ik geef ook eerlijk toe dat ik een vossen-of nertsenpels niet zou dragen (hoewel, zeg natuurlijk nooit nooit). Waarom niet? Tja, gevoelsmatig ligt dat net toch iets anders dan konijnenpels. Een vos is een bedreigde diersoort en dan vind ik het sowieso niet kunnen om dat dier te gaan doden omwille van zijn vacht, ook al gebeurt het snel en netjes!
Nertsen worden vaak in te kleine kooien gehouden, hebben geen aangenaam leven en sterven op een gruwelijke manier. Dat keur ik ook niet goed! :n Maar doe dan iets aan de manier WAAROP het gebeurt. Dan bereik je imo veel sneller resultaat dan wanneer je de kopers van bontjassen gaat aanvallen.
Maar goed, ik geloof dat ik in herhaling val ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:54

Ik geef toe dat ik een leren jas met echte bontkraag heb. Ik wist op het moment toen ik de jas kocht niet dat de bontkraag echt is.

Tja over de fokkerijen. Hoeveel kippen, varkens, koeien zitten ook niet op 1 m2?

Ik ben zeker niet voor 'massa' productie maar ik keur het werk van sommige 'dier vriendelijke' organisaties ook niet goed. Deze organisaties laten de beesten ontsnappen en de beesten komen om van de honger omdat ze niet in de natuur kunnen overleven.

Mijn mening is dat als je bont wilt dragen je op de hoogte moet zijn van hoe die beesten gedood zijn. Helaas kun je de wereld niet veranderen en zullen er altijd mensen zijn die, de beesten op beestachtige wijze dood maken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:55

Ja, maar het moet allemaal zoveel mogelijk opleveren. Nertsen in grotere kooien is dan denk ik geen optie. De bontopbrengst per kooi wordt dan aanzienlijk lager.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:59

Heb echt een vies gevoel als ik al nep bont om me heen heb en het jeukt zo :+ laat staan dat ik er nog bij weet dat er een of ander kadaver aan me nek hangt (zo denk ik dan weer)
Een leren jas draag ik dan weer wel
Maar het leed van die dieren is natuurlijk verschrikkelijk.

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik er over moet zeggen. }:0

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:01

mensen, ik volg jullie later weer. ik ga gtst kijken ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:05

Een vos is niet overal een bedreigde diersoort.
Zelfs in Nederland worden er afschot vergunningen gegeven wegens de overlast in bevolkte gebieden.
Maar in de Oostblok en in Russia hebben ze meer vossen dan mensen.
De meeste vossen komen dan ook daar vandaan en worden niet voor de bont industrie gefokt.
De vos metweinig tot geen schade aan de vacht brengt het meeste op.
Zodoende schiet een jager een vos bij voorkeur in 1 x dood i.p.v. het dier te doorzeven.
Vossenbont is een mooie soort bont wat ook mooi blijft.
Tevens is het niet zo patserig nadat het is verwerkt.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:17

Voor alle bonte mensen, dit bontje gaat sluiten.
Tot morgen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:45

Precious20 schreef:
Fiffill schreef:
Dit is niet waar. Bont is helemaal geen restproduct, dieren worden er speciaal voor gefokt. ;) Net als melkkoeien niet naar de slacht gaan, daar heb je vleeskoeien voor.

Bont is inderdaad heel warm, maar dat hebben wij hier helemaal niet nodig... als je op de noordpool woont kan ik me heel goed voorstellen dat je een bontjas aantrekt voor de warmte, maar hier is het toch echt een luxeproduct.

Sommige dieren worden er idd voor gefokt. Maar bijv. konijnenpels is wel degelijk een restproduct want deze dieren worden ook voor hun vlees geslacht.

Goed konijnenbont van hoge kwaliteit is geen restproduct.... rexkonijnen bijv. worden echt speciaal voor de vacht gefokt.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:36

Moggsy schreef:
En weer staat er een bontjasjes reclame onder het topic van de grootste bruidsshop. Wat een timing.

Dat is een google adv. haalt de trefwoorden uit het topic en zoekt daar reclame voor. :D

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:41

Oké, dat wist ik niet.
Ik vind het wel treffende manier om iets te onderstrepen.
Ga mijn bontje op 4 benen rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:48

Zo en de TS-er heeft een ban want ze was een Schaduwaccount...

Kunnen we hier rustig door discusieren zonder dat ze boos wordt...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:52

hahaha wat een lauw figuur. een schaduwaccount... als je niet in discussie wilt gaan, moet je niet op een forum rondhangen.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:54

Nee waarom zou ik, je betaald er rete veel voor.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:54

hihi da's ook een beetje mijn punt. maar leer is ook duur... dat draag ik wel. maar da's toch anders... gevoelsmatig dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:16

Ik heb bij de organisatie gewerkt (op kantoor) die het dierenwelzijn van nertsen en konijnen controleert. De controleurs zeiden dat het erg verschilde qua kwaliteit van leven voor de dieren maar dat het vooral voor de nertsen wel erg was. Maar ze moesten alleen controleren wat er in de wet stond, en dat was niet veel goed begreep ik.

Desondanks ben ik niet 'tegen' bont. Mensen moeten het zelf weten. Ik vind het alleen zo nutteloos, omdat mensen met een jasje willen rondlopen worden die dieren gefokt. Want de konijnen en de nertsen werden niet opgegeten (wel verwerkt tot katten/hondenvoer geloof ik, maar dat weet ik niet zeker meer).
Toen ik op skivakantie was met kerst/oud en nieuw zag ik veel Russen rondlopen met echte bontjassen. Tja, mijn ding is het niet maar dan niet omdat ik zo bewust stilsta bij het leven dat die dieren hebben geleid. Ik vind het gewoon niet mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:23

Ik hou van bont .. lekker zacht er heerlijk warm .....

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:25

Ik ben vegetarisch, ben tegen bont, tevens ook tegen dons.
Zonder leer kan ik echter echt niet, denk aan paardrijden, zou een flink probleem worden..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:25

wintec? ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:27

ilse86 schreef:
wintec? ;)

En hoofdstel dan?
Teugels, beugels, singel?
Mijn steunzolen zijn van leer.
Daar zit ik gewoon echt aan vast..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:28

je hebt alles wel van kunststof. echt. maar ik begrijp je wel hoor. bont hoeft van mij ook niet. eet wel vlees en draag ook gewoon leer.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:31

ilse86 schreef:
je hebt alles wel van kunststof. echt. maar ik begrijp je wel hoor. bont hoeft van mij ook niet. eet wel vlees en draag ook gewoon leer.

De reden dat ik geen vlees eet, is omdat ik het enorm vies vind, en het vervoer is gewoon slecht..
Mijn ouders eten wel gewoon vlees, dat is hun keuze, vind ik prima.
Ik werk in de horeca, en moet dus ook gewoon vlees bereiden, zolang het mijn mond niet ingaat, vind ik het oke. :)
En dons en bont.. tsja, gewoon een luxe die ik niet nodig vindt (ook een persoonlijk besluit dus).
Als ik geen leer zou gebruiken zou ik zoveel opnieuw aan moeten schaffen dat ik geen geld over zou houden.