hoe lang doe jij met kleding, beddengoed, pyama etc?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:30

MamboBeach schreef:
Op vakantie gebruik ik mijn handdoek ook maar 1 keer en kleding ook. Daarna ga ik het gewoon wassen, is dat raar dan?

In mijn ogen is het helemaal niet zo dat de 1 schoner gevonden wil worden dan de ander maar als ik iedere dag een schone handdoek pak ga ik hier in het topic niet zeggen dat ik er 3 dagen mee doe, dan zou ik pas liegen!
Wat iedereen doet moet iedereen voor zich weten, toch!
Ik moet wel zeggen dat ik altijd veel zweet, met name in de zomer, dus wil ik altijd schone kleding aan. In de winter doe ik dat ook maar dat is misschien een automatisme.
Ventileren in huis is ook zeer belangrijk, wordt lang niet zo veel meer gedaan. Ik probeer altijd wel een aantal uren de ramen open te zetten op een dag.

:D :wave:

Pebblesther

Re: hoe lang doe jij met kleding, beddengoed, pyama etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:42

Op vakantie gebruik ik mijn handdoek ook maar één keer, de volgende dag krijg je toch wel weer schone (in een hotel).

Ik ga in ieder geval geen 2 handdoeken per keer gebruiken. Ik droog eerst mijn lichaam af en dan doe ik de handdoek in mijn haar, werkt prima!

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:45

:=

beddegoed elke week! pyama verwissel ik ongeveer 2 tot 3x peer week handoek ook een keer of 3 .. je bent toch schoon als jeje afdroogd :+ :P en kleding élke dag :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:48

Elicious schreef:
MamboBeach schreef:
Op vakantie gebruik ik mijn handdoek ook maar 1 keer en kleding ook. Daarna ga ik het gewoon wassen, is dat raar dan?

In mijn ogen is het helemaal niet zo dat de 1 schoner gevonden wil worden dan de ander maar als ik iedere dag een schone handdoek pak ga ik hier in het topic niet zeggen dat ik er 3 dagen mee doe, dan zou ik pas liegen!
Wat iedereen doet moet iedereen voor zich weten, toch!
Ik moet wel zeggen dat ik altijd veel zweet, met name in de zomer, dus wil ik altijd schone kleding aan. In de winter doe ik dat ook maar dat is misschien een automatisme.
Ventileren in huis is ook zeer belangrijk, wordt lang niet zo veel meer gedaan. Ik probeer altijd wel een aantal uren de ramen open te zetten op een dag.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:30

Beddengoed elke week, pyama? om de dag en ik trek elke dag schone kleding aan, alleen mijn spijkerbroeken draag ik 2 of 3 keer. Handdoeken om de 2 á 3 dagen.

Loves_You

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:57

myn pyama 2 of 3 x per week
en mijn kleding elke dag nieuwe
mijn beddegoed 2 of 3 weken.

bah dat is wel ranzig ja!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:00

Volgens mij ben ik een echte smeerlap als ik dit zo lees :')
Ik hou mijn pyjama altijd een week aan voordat ie de was ingaat, beddengoed wordt elke zaterdag verschoond, kleren.. tsja 1 keertje denk ik, of 1 keer aan naar school en dan later die week naar stal :))
Handdoeken gebruik ik soms rustig een week hoor :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:46

Pyama doe ik zo een week aan, behalve als ik heel erg heb gezweten gaat hij eerder de was in. Beddengoed wordt 1x in de 2 of 3 weken gewassen of ik moet heel erg heb liggen krabben dat alles onder het bloed en schilfers zit.
Shirtjes 2 dagen, trui 3. Spijkerbroek gaat pas in de was als hij écht vies is, dat kan na 1 keer dragen zijn of na 3 weken. Maar als ik hem al een keer of 3 heb gedragen hang ik hem wel even te luchten.

Handdoeken gebruik ik 1 keer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:09

In de Stentor van zaterdag stond een heel artikel over wassen en temperaturen. Was wordt dus níet schoon bij 10-15 graden.

Artikel:
Citaat:
Ze dacht dat ze goed bezig was, zegt Titia ten Hove beteuterd. Een ultrazuinige wasmachine gekocht met AA-keurmerk, altijd wassen op lage temperatuur en de trommel lekker vol stoppen. Keurig zoals de milieuaanwijzingen het voorschrijven.
Maar na een paar maanden rook de schone was 'alsof ik mijn bejaarde hond in de machine had gestopt', zegt ze. Een muffe geur kwam uit de trommel, de rubberen randen zagen grijs van de drab en het wasgoed zat vol bruine spikkels. "De oorzaak was vetluis, hoorde ik van de monteur. Dat is een bacterie die in wasmiddel gedijt. Het is te verhelpen door af en toe een kookwas te draaien met soda of azijn. Het kostte mij tachtig euro en een hoop ergernis voor ik daar achter was. Ik ben heus bezorgd over het milieu, maar voorlopig zet ik de machine gewoon weer op 60 graden."
Bij de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van huishoudelijke apparaten Vlehan komen veel klachten binnen over vetluis. "Om energie te besparen draaien consumenten de verwarmingsknop van hun wasmachine terug', zegt directeur Jeroen de Roos. "Maar de machine kan daardoor kapot gaan."
Inge van Kessel van onderzoeksbureau SOHIT beaamt dat voor echt vuile was heet water nodig is. Maar ook de nieuwste generaties wasmachines kunnen een negatieve invloed hebben op de hygiëne. "Machines gebruiken nu veel minder water dan vroeger", legt Van Kessel uit. Er wordt dus ook minder vuil afgevoerd.
"Ik ben er van overtuigd dat je was daar niet schoner van wordt."
Of consumenten daadwerkelijk ziek worden van alle ongenode gasten in de trommel, is niet onderzocht.
"Bij gezonde personen kan het geen kwaad", zegt universitair docent consumententechnologie Carja Butijn van de Wageningen Universiteit. "Maar ik vermoed dat het voor kwetsbare mensen, ouderen, kleine kinderen, echt dubieus kan zijn op 15 graden te wassen. Wassen bij 40 graden is vermoedelijk al de grens."
De wasmachine van Annelies van Bronswijk, hoogleraar gezondheidstechniek van de TU in Eindhoven, staat op 60 graden. Vanwege een huisstofmijtallergie doet ze het zelden voor minder. En de kleren die niet tegen een hoge temperatuur kunnen, gaan na het wassen subiet nog even in de vriezer.

www.destentor.nl

Ik ben weer eens gesterkt in mijn overtuiging dat 'koud' wassen gewoon goor is, bij mij gaan beddengoed/handdoeken/keukenspul dus fijn in de was van 60 graden zoals altijd :Y)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:15

Berdien schreef:
In de Stentor van zaterdag stond een heel artikel over wassen en temperaturen. Was wordt dus níet schoon bij 10-15 graden.

Ik ben weer eens gesterkt in mijn overtuiging dat 'koud' wassen gewoon goor is, bij mij gaan beddengoed/handdoeken/keukenspul dus fijn in de was van 60 graden zoals altijd :Y)

Helemaal mee eens, anders kun je het net zo goed niet wassen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:22

Wat ik me zo afvraag....

Ik zie hier mensen die hun handdoek dus meerdere keren gebruiken.... Ok, je bent schoon na het wassen, maar als je je er helemaal mee hebt afgedroogd (dus ook je kont :P ) dan ga ik de dag erna toch niet weer de rest van mijn lichaam mee afdrogen??? Dat is toch goor???

Hier dus:
pyjama en beddegoed 1x per week
handdoeken: 1x per dag
kleding: doe ik 2-3 dagen aan (ligt eraan wat ik gedaan heb)
ondergoed en sokken: dagelijks

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:37

Ik gebruik een handdoek 2x, eerst de ene kant en dan de andere kant :+ Tussendoor hang ik hem dan te drogen. Soms gebruik ik een handdoek 3x, dan heb ik er eerst mijn haar mee gedroogd en dan gebruik ik hem nog voor mijn lichaam. Als ik mijn haar was, pak ik nl. wel 2 handdoeken, anders gewoon eentje. Handdoeken gaan over het algemeen op 40 graden in de wasmachine, tenzij er nog andere was bij zit, dan op 30 graden. Heb liever wel een wasmachine vol nl. :) Heb geen droger dus alles moet hier in de kamer, als ik allemaal kleine wasjes heb dan staat de hele week mijn huis vol, vind ik niks :n

Beddengoed gaat elke 2 weken in de was en sla ik iedere ochtend open. Raam in slaapkamer staat eigenlijk altijd open en anders staan de ventilatieluikjes wel open. Pyjama heb ik eigenlijk alleen 's ochtends aan om in te ontbijten :+ Dus die gaat 1x per week of 1x per 2 weken in de was. Beddengoed gaat overigens op 60 graden :)

Ondergoed en sokken verschoon ik dagelijks, soms wel 2x per dag. Broeken heb ik 2 dagen aan, soms 3 of 4 dagen (lievelingsbroeken bv O:) ). Shirtjes en truien wisselt heel erg. Soms een dag, meestal 2, tenzij ik heel erg gezweet heb, maar sinds ik Odorex gebruik valt dat ook best mee. Vesten gaan in de was als ze vies zijn. Dat soort spul was ik eigenlijk altijd op 30 graden.
Laatst bijgewerkt door Tamara op 06-12-09 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:16

Beddengoed: elke week in was.
Kleren: draag ik 2 dagen.
ondergoed+sokken: draag ik 1 dag.
pyama: 2 keer in week in de was.
handdoek: gebruik ik 1 keer.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:22

Aranel schreef:
Handdoeken gebruik ik soms rustig een week hoor :+

Ah bahh!!! :))

Bij mij?
Handdoeken 1x
T-shirts/vesten 1x
Broeken 2x
Ondergoed uiteraard 1x _O-
Pyjama geen idee? 5 dagen ofzo :o
Beddengoed ook geen idee, doet mijn moeder altijd dat houd ik niet bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:33

Jenny21 schreef:
Wat ik me zo afvraag....

Ik zie hier mensen die hun handdoek dus meerdere keren gebruiken.... Ok, je bent schoon na het wassen, maar als je je er helemaal mee hebt afgedroogd (dus ook je kont :P ) dan ga ik de dag erna toch niet weer de rest van mijn lichaam mee afdrogen??? Dat is toch goor???

Tuurlijk wel, je hebt je kont toch net gewassen :+ Dan is die toch niet goor?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:56

Bij mij verdwijnen de handdoeken na 1 keer gebruiken meteen in de wasmand! Net zoals de washandjes :j

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:04

Blijheid schreef:
Jenny21 schreef:
Wat ik me zo afvraag....

Tuurlijk wel, je hebt je kont toch net gewassen :+ Dan is die toch niet goor?

Dat mag ik ook hopen, je bent toch op zijn schoonst als je daaruit komt? :+

Gelukkig zal ik geen smetvrees krijgen :Y)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:08

Beddengoed: wil ik 1 week mee doen, maar soms schiet het er wel bij in en gebruik ik het 2 weken of eigenlijk 10 dagen.
Kleren: draag ik zo'n 3 dagen
ondergoed+sokken: draag ik 1 dag.
pyama: dit ook 1 week
handdoek: gebruik ik ook 1 week.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:37

Berdien schreef:
Artikel:
Citaat:
Ze dacht dat ze goed bezig was, zegt Titia ten Hove beteuterd. Een ultrazuinige wasmachine gekocht met AA-keurmerk, altijd wassen op lage temperatuur en de trommel lekker vol stoppen. Keurig zoals de milieuaanwijzingen het voorschrijven.
Maar na een paar maanden rook de schone was 'alsof ik mijn bejaarde hond in de machine had gestopt', zegt ze. Een muffe geur kwam uit de trommel, de rubberen randen zagen grijs van de drab en het wasgoed zat vol bruine spikkels. "De oorzaak was vetluis, hoorde ik van de monteur. Dat is een bacterie die in wasmiddel gedijt. Het is te verhelpen door af en toe een kookwas te draaien met soda of azijn. Het kostte mij tachtig euro en een hoop ergernis voor ik daar achter was. Ik ben heus bezorgd over het milieu, maar voorlopig zet ik de machine gewoon weer op 60 graden."
Bij de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van huishoudelijke apparaten Vlehan komen veel klachten binnen over vetluis. "Om energie te besparen draaien consumenten de verwarmingsknop van hun wasmachine terug', zegt directeur Jeroen de Roos. "Maar de machine kan daardoor kapot gaan."
Inge van Kessel van onderzoeksbureau SOHIT beaamt dat voor echt vuile was heet water nodig is. Maar ook de nieuwste generaties wasmachines kunnen een negatieve invloed hebben op de hygiëne. "Machines gebruiken nu veel minder water dan vroeger", legt Van Kessel uit. Er wordt dus ook minder vuil afgevoerd.
"Ik ben er van overtuigd dat je was daar niet schoner van wordt."
Of consumenten daadwerkelijk ziek worden van alle ongenode gasten in de trommel, is niet onderzocht.
"Bij gezonde personen kan het geen kwaad", zegt universitair docent consumententechnologie Carja Butijn van de Wageningen Universiteit. "Maar ik vermoed dat het voor kwetsbare mensen, ouderen, kleine kinderen, echt dubieus kan zijn op 15 graden te wassen. Wassen bij 40 graden is vermoedelijk al de grens."
De wasmachine van Annelies van Bronswijk, hoogleraar gezondheidstechniek van de TU in Eindhoven, staat op 60 graden. Vanwege een huisstofmijtallergie doet ze het zelden voor minder. En de kleren die niet tegen een hoge temperatuur kunnen, gaan na het wassen subiet nog even in de vriezer.

http://www.destentor.nl

Dat is dus de reden dat ik alles op 40 graden was. Behalve de ondergoed/sokken was die gaat op 95 graden. Soms gaat het beddengoed op 60 graden. Het wordt anders gewoon niet schoon.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:39

Mijn bh's zouden het niet lang volhouden in 95 graden... Of was je die op lagere temp?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:05

Bh's gaan met de rest van de was mee. Dus donker of zwart in de donkere was en licht of wit met de bonte was. Die gaan dus op 40 graden. Mijn bh's zullen 95 graden ook niet echt overleven denk ik.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:59

40 graden overleven ze idd nog net ;)
Aan de andere kant, als ze het niet lang zouden overleven, kun je wel lekker vaak lingerie kopen, dat is ook niet echt een straf! haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:45

ik doe m'n bh's met de hand wassen, gezien ik beugel bh's heb en dat gewoon niet goed is voor de bh's (ofja de beugels dus)

geen idee hoe warm het water is dan, maar laat 't een behoorlijk tijdje in 't water staan. Denk eerst niet zo heet, want 't warme water was 'kapot' maar nu zit 't weer op 'vingerverbrandtempratuur'

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:59

ik verbruik:
elke dag schoon shirtje
een week met een vest (als deze niet stinkt of vies is)
elke dag een schone string
een week met een broek(als deze niet stinkt of vies is.)
1x per week schoon bed.
1 schone handdoek per keer.
edit: bh een keer of 4

paardrijkleding:
een broek vaak wel een keer of 6
per keer een schoon shirt
een trui of vest ook wel een keer of 6
ik heb me rijkleding vaak maar een uur of 3 aan en ja er is toch niemand die er last van heeft als er een vlek op zit, als het stinkt (zweet bijv) dan eerder de was in.

ben ik erg of te erg :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:13

Maartje:
Ik heb zo'n wasnetje waar mijn "gevoelige" was in gaat. Mijn bh's gaan daar ook in en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad. Alles blijft er gewoon netjes in.

Joyce:
Ik heb al een hekel aan kleding kopen, dus laat staan aan lingerie. Ik word dus ook regelmatig letterlijk aan mijn haren de winkels ingetrokken door mijn vriendje om kleding te kopen. Of als hij een shopaholic bui heeft dan komt hij thuis met lingerie en kleding voor me. En verbazingwekkend genoeg altijd de goede maat en smaak.