Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:33

Tuurlijk is het beter als het kind twee liefdevolle ouders heeft. Maar het spijt me zeer. Inmiddels is bekend dat er meiden door de pil heen zwanger kunnen raken. (en toch komt dit minder vaak voor dan je denkt, ik ken in mijn omgeving al verschillende die het zeggen maar eigenlijk gewoon geplant hadden ;) ) Dus doe dan een condoom om als je als jongen écht geen kindje wilt...
Een abortus plegen omdat je vriend het kind niet wil vind ik nog veel erger.........

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:42

Ik heb niet alle reactie gelezen en ben zelf ook nog geen moeder.
Maar had het er laatst wel over met een collega van mij, die door ivf 4 schitterde kinderen heeft gekregen waarvan ze er helaas 2 veelste vroeg heeft moeten afgeven.
Vroeger zeiden wij altijd rond onze 23 ste dat is een leuke leeftijd.
We werden allemaal 23 en hadden allemaal nog geen kinderen.
Toen werd de leeftijd bijgesteld tot 27 ook een hele leuke leeftijd.
Inmiddels hebben we die leeftijd ook gehad en zijn we allemaal nog kindloos.
Op dit moment hebben we de grens bij 30 staan ben benieuwd.

Even een vraag dit kwam afgelopen week te sprake:

Een collega van mij heeft door ivf 4 prachtige kinderen gekregen, waarvan ze er helaas 2 veelste vroeg heeft moeten afstaan.
Een andere collega van mij is nu voor de 5de keer bezig met ivf en heeft het dus erg moeilijk als andere collega's aankondigen zwanger te zijn. ( is natuurlijk heel logo)

Nu vroeg ik me af aangezien mijn collega al voor de 5de keer z'n behandeling doormaakt.
Ga je echt tot zover door?
Ik bedoel wanneer is het genoeg?
Moet je voor jezelf dan niet eens een besluit nemen, van helaas mag het niet zo zijn dat ik zelf zwanger kan of zal worden.
Ik zeg dit niet omdat ik iemand die poningen niet gun of om hartloos te zijn.
Maar hoe groot is de kans dat het na 5x wel aanslaat?
Dit moet geestelijk toch ook een enorme klap zijn?

Ik hoop niemand tegen heeft hoofd te stoten of pijn te doen en nogmaals ik ben zelf nog geen moeder, dus misschien bekijk ik de dingen ook wel verkeerd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:46

Nathalie schreef:
Een abortus plegen omdat je vriend het kind niet wil vind ik nog veel erger.........

Tja, dat zijn twee belangen die er dan spelen. Belang van de vader, en belang van de moeder. Waarom zou die van de moeder zwaarder moeten wegen? Dat er geen tussenweg is begrijp ik, en je zal er nooit uit komen, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom jij het besluit kind of geen kind bij de moeder neerlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:49

Omdat het in de buik van de moeder moet groeien, het psychische gevolgen voor de moeder heeft om het weg te laten halen, de vrouw de lichamelijke risico's moet dragen en de vader er zelf voor kan kiezen of hij wel of geen deel wil uitmaken van het leven van een kind?

Niemand hoeft te weten wie de vader is van een kind. De moeder is altijd bekend...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:38

Yep, precies zoals Rock het zegt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:14

Dat van die risico's snap ik, maar er vader kan ook heel veel verdriet hebben wanneer het kindje weggehaald wordt tegen zijn zin. Ik snap dat je toch nooit tot een compromis kan komen met dit soort dingen hoor, maar ik vind het wel sneu dat vader eigenlijk zo weinig te zeggen heeft.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:52

Ik denk alleen dat het minder vaak gebeurt dat de moeder het weg wil laten halen en de vader niet, dan dat de moeder het niet weg wil laten halen en de vader wél... Maargoed dat denk ik, geen idee of dat echt zo is..
Maar heb toch altijd het idee, dat een zwangere vrouw veel meer gevoel erbij heeft omdat het toch in haar groeit...

Maargoed als de vader het wil houden en de moeder niet, is het ook heel erg voor de vader als het dan toch weggehaald wordt. Dat ben ik zeker met je eens.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:55

Tussen mijn 27e en 30e wil ik mijn eerste kind denk ik :j
Dan heb ik nog 10 jaar of meer dus *D

Ik 'ken' een meisje van 18, die is net haar eerste kind verloren (omdat ze gewoon dronk, rookte e.d. tijdens de zwangerschap is het kindje te vroeg geboren en dus na een maand of 2/3 overleden) en ze is nu weer zwanger :oo

Dat snap ik echt niet, als je 18 bent ben je zelf nog een kind vind ik, ookal ben je voor de wet volwassen..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:22

Nouja, hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk.
Maar als je drinkt en rookt tijdens de zwangerschap, dan heb je nou niet echt een verantwoordelijkheidsgevoel..... :n ;(

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:41

Ik heb altijd geroepen dat ik geen kinderen wil...
Inmiddels een hele leuke vriend (sinds 2 maanden :+ ). Ik begin echt wel kriebels te krijgen.
We hebben het nog niet over kinderen gehad (wil hem niet afschrikken). Ik ben nu 23, baby's vallen me overal op, waar ik voorheen dacht, dat is toch lastig, denk ik nu wat een schatje, ik wil ook!

Mijn vriend is 29, heeft een goede baan. Dus financieel zou er absoluut geen probleem zijn. Heb verder het gevoel echt mijn levens partner gevonden te hebben, en ik weet het dat klinkt misschien afgezaagd, en dat zecht iedereen in het begin, maar na de relatie die ik achter de rug heb (2 jaar) heb ik naar mijn idee wel meer "kijk" gekregen op een relatie, en ook een hele hoop geleerd uit die relatie. In mijn geval was het zo, liefde maakt blind.
Nu een nieuwe start, en ik merk dat ik veranderd ben. En ik hoor van vriendinnen die mijn vriend ook al kenden, dat ze hem ook veranderd vinden, en dan wel op een positieve manier.

Om verder op de vraag in te gaan, ik hoop zelf wel voor mijn 30ste moeder te worden. Maar vind eerder dan 23 ook nog wel erg jong.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:49

Als ik klaar ben met de pabo, ben ik 21. Mijn planning is als volgt: werken/misschien doorstuderen/trouwen :') en dan rond mijn 24-25 aan kindjes beginnen! Ik wil graag jong moeder worden :)

Ik snap sommige reacties alleen niet als ''je moet eerst leven'' , als je kinderen krijgt wordt je leven toch alleen maar mooier, dan leef je toch alleen maar meer?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:48

Dat laatste ben ik idd met je eens, alsof kinderen een verplichting zijn....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:51

IkbenMarije schreef:
Als ik klaar ben met de pabo, ben ik 21. Mijn planning is als volgt: werken/misschien doorstuderen/trouwen :') en dan rond mijn 24-25 aan kindjes beginnen! Ik wil graag jong moeder worden :)

Ik snap sommige reacties alleen niet als ''je moet eerst leven'' , als je kinderen krijgt wordt je leven toch alleen maar mooier, dan leef je toch alleen maar meer?

Idd... zo kijk ik er ook tegenaan... ik hoef niet naar Tokyo, een dikke auto of weet ik het wat bereikt te hebben voordat er kinderen zijn. Ik geef namelijk niks om reizen enzo en zie kinderen in ons leven ook als een verrijking!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:03

Ik begrijp het ergens wel. Veel mensen denken naar mijn mening ook te licht over kinderen krijgen. Je kan niet zomaar even zeggen "vandaag heb ik geen zin". Kinderen zijn er altijd, ook als je ziek bent, je beste vriendin je belt of je mee gaat naar een terrasje, als je een avondje uit bent moet je rekening houden met de oppas en kan je niet nog even blijven hangen, zijn er als je lekker ligt te seksen (huilende kinderen is een echte libidokiller :P) etc.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:12

Alles heeft toch zijn voor en zijn nadelen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 06:49

Ja inderdaad, ze zijn er altijd. :D

Maar in mijn geval heb ik gelukkig nog een partner die ook dol is op zijn kinderen, dus als ik eens weg wil is er geen probleem, dan is hij gewoon bij ze thuis. Als een vriendin belt dan ga ik meestal even in de keuken staan, wat rustiger, en als het niet werkt bel ik later terug. En via msn hoor je het gegil niet :')

Ergens heen lukt vaak ook wel. Mijn kinderen zijn van jongs af aan vaak mee geweest en vinden dat prima :)

Huilende kinderen tijdens de seks hebben we wonderbaarlijk nog geen last van gehad, en we hebben vaak fijne oppassen die het niet erg vinden als we wat later thuiskomen. Tja, we zijn toch niet van die stapbeesten.

Als ik een nadeel moet noemen is het het gebrek aan uitslapen :O

Gisteravond was ik naar een concert, en vanmorgen ging om half 7 de wekker weer omdat de oudste naar zwemles moest... Maar ja, dan had ik haar ook gewoon twee middagen moeten laten zwemmen in plaats van zo belachelijk vroeg :')

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 06:57

Inderdaad voor & nadelen zijn er, maar ik vind de voordelen toch een stuk groter.
Wat Heino opnoemt zie ik niet daadwerkelijk als een nadeel, dat zijn nl dingen die ik toch al niet doe. Wat dat betreft ben ik misschien heel erg burgerlijk. :+
Ik ga nooit stappen, voor mijn gevoel heb ik die tijd gehad.. Heb er ook absoluut geen behoefte aan.
Ik ga alleen overdag bij vriendinnen op bezoek een kopje koffie doen, dus dan kan een kleine lekker mee. (mijn vriendinnen hebben overigens zelf ook al kinderen, dus dat lijkt me juist geweldig)
Het enigste wat ik 's avonds graag doe is een flink stuk met de hond wandelen, maar dan hebben we nog een papa die thuis kan blijven... :D

Enne wbt reizen, carriere maken etc, dat ligt mij ook niet zo.
Vakantie vind ik leuk maar een leuke kindvriendelijke vakantie vind ik nog leuker. ;) Verre reizen zoek ik al niet. Carriere maken ook niet. We hebben ons eigen bedrijfje en dat vind ik goed genoeg. Ik werk daar parttime en mijn vriend fulltime.
Dus in mijn ogen 'past' het allemaal. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:00

Kan het me heel goed voorstellen Nathalie :j

Het enige waar ik moeite heb om alle drie mijn kinderen mee naartoe te nemen is stal, maar dat komt doordat mijn jongste nog in de kar zit en mijn middelste een ongelooflijke druktemaker is die altijd 'mama' wil... Beetje de leeftijd, ze is een peuter :=

Verder heb ik gelukkig altijd een boel vriendinnen die het leuk vinden om samen met mij en de kinderen wat te doen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:24

Das inderdaad een moeilijke leeftijd alsof één keer puberen niet genoeg is, verder vind ik dat je moet leven niet mag zien als je hebt geen leven.
Is gewoon de persoon zijn interpretatie van leven, en zal nooit met die van jou stroken. Mijn leven zou tekort gedaan worden als ik nu zwanger word heeft gewoon met de situatie te maken, betekent niet dat dit hetzelfde is als bij een ander.
IEdereen wil nu eenmaal andere dingen en gelukkig maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:35

Klopt, ik zou ook niet mensen gaan aanraden om aan kinderen te beginnen. Dat ik er blij mee ben wil niet zeggen dat anderen dat zijn met een kind.

En zeker op mijn leeftijd zijn de meeste mensen echt nog party-animals :')

Ik weet nog heel goed dat mijn moeder toen ik zwanger was van mijn oudste in haar shock dingen riep als 'nu kan je nooit meer uit en een jaar naar Australië!!!'

En dat ik echt zoiets had van; euh ja... want ik zit elke avond in de kroeg? >;) En een jaar naar Australië daar heb ik het al mááánden over? >;)

Tja, kinderen van vrienden deden dat, dus ik paste niet in het beeld :=

Nu heb ik nog steeds niet de neiging om naar Australië te gaan, en als ik eens een lange reis wil maken dan doe ik dat wel als de kinderen wat ouder zijn (met of zonder ze) en gisteren ben ik voor het eerst in vier jaar (!!!) naar een concert geweest.

Woohoo nou echt m'n leven is dood hoor mam, met kinderen :z

:')

Nee gelukkig is mijn moeder inmiddels wel bijgedraaid wat dat betreft :) en ik heb allerlei soorten vriendinnen. Van de druk stappende studente van 20 tot de bewust kinderloze van 40, tot de moeder-met-kind van 30... Dus van alle levens pik ik wel wat mee :)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:06

ik wil eind dit jaar stoppen met de pil en ben dan 23. Vind dit een mooie leeftijd :D
Maar heb dan ook een vaste relatie van ruim 6 jaar, hebben een eigen huis wat helemaal klaar is en vaste baan .

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:15

Ben het met iedereen eens hierboven :+ Wat me opvalt is dat tegen jullie ook vaak de opmerking word gemaakt dat vakanties er niet meer in zitten of de eerste tijd niet. Misschien zijn wij dan een uitzondering en doe ik het maar 1x nadat we ook daadwerkelijk geweest zijn, maar wij gaan toch echt volgend jaar gewoon met de kleine op vakantie naar Lesbos. Ben eind juli uitgerekend en ze is dan maand of 9-10 oud.
Ben echt iemand die van vakanties houdt en als het niet gaat houd het even op daar ben ik heel simpel in (financieel word het natuurlijk na 2e jaar ook stuk duurder).
De reacties die ik hierop krijg soms verbazen me echt, vrienden van onze leeftijd doen net alsof je geen leven meer hebt. Dit ook met stappen of gewoon weggaan, tuurlijk pas je je aan maar dat weet je als je aan kinderen begint. Nou is dat stappen iets wat we toch bijna nooit meer deden, heb de party tijd al tijdje gehad }> De één wil zich aanpassen voor een kleine en de ander (nog) niet en daar heb ik alle begrip voor, maar word moe van de mensen die net doen alsof je geen leven meer hebt zodra er een kleine is. _-:(

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:51

Ik word dit jaar 29 en moest ik nu zwanger worden dan zou dat echt niet uitkomen.
Ik wil helemaal geen kinderen... het zou me doodgewoon ook niet lukken.

Ik zo'n superdruk leven, ik werk alle dagen van 9 tot half 6, dan ga ik naar mijn paard.
Daarna kom ik thuis en probeer ik nog wat te studeren (voor mijn werk) en daarna drink ik graag met vriendlief nog een wijntje voor 't slapen gaan.
Ik zet nog heel graag een stapje in de wereld (niet naar dancings ofzo, maar toch naar trendy café's).. ik ga supergraag uit eten , liefst 2x per week met mijn vriend.
We gaan ook graag een aantal keer op een jaar op reis, een gewone reis en nog wat citytrips..
Ik droom ooit nog naar Japan te gaan, mijn vriend wil naar Canada en Nieuw Zeeland ... we willen nog in de bergen gaan trekken, de fjorden bezoeken, etc etc etc...

We zijn bezig samen bezig met fotografie (hij vooral), paardrijden (ik vooral- zeker de laatste tijd met mijn Endurance-training) , en hij gaat ook nog eens vliegen.

We klagen regelmatig dat we het te druk hebben, want we zijn ook nog eens heel graag bij elkaar.. en dat proberen we ook niet te verwaarlozen.
Dus nee, voor mij geen kinderen.. ik zou het er allemaal niet voor willen laten.. ik weet nu al soms niet wat ik eerst zou willen doen en loop mezelf constant voorbij.
De drukte van een kind zou ik niet aankunnen, en ik wil al mijn bezigheden en de tijd met mijn vriend er niet voor laten.
Ik ben op dat vlak heel egoïstisch.. maar het zou egoïstischer zijn om toch voor een kind te kiezen en het bij een oppas te steken.

Als je voor kinderen gaat, dan moet je er ook voor thuis willen blijven vind ik.
Laatst bijgewerkt door Sin op 25-04-09 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:53

Nathalie schreef:
Wat Heino opnoemt zie ik niet daadwerkelijk als een nadeel, dat zijn nl dingen die ik toch al niet doe. Wat dat betreft ben ik misschien heel erg burgerlijk. :+

Ik denk er zelf hetzelfde over als jij hoor, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wél beperkingen vinden :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:56

@ Sin: Ik kan me jou goed voorstellen.
Zo te horen hebben jullie ook een reuze druk leven!

Ik heb wel mijn baan, en mijn paard, maar mijn paard staat zelf ook alleen maar moeder te wezen...
Verder ben ik absoluut geen feestbeest. En heb ook geen plannen voor lange reizen.
Weekend gaan vriendlief en ik wel graag "weg" maar dat is alleen om het weekend, omdat ie anders dienst heeft, en hetgene wat we doen als we weg gaan is kastelen bezoeken etc.
Dus bij dat alles is een kind zo in te passen.
Wel moet onze relatie nog wat langer duren natuurlijk, maar ik zeg geen nee tegen zwanger worden.