Ik vind jou namelijk in het algemeen een gelovige die dit graag als de (enige) waarheid verkondigt. Ook sta je niet open voor andere geloven, als het spiritime. Dus sorry, ik had niet het idee dat je de draak ergens mee stak....
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mayo schreef:Blue_Eyes schreef:Je weet dat dat niet waar is, Mayo?
Nou ik heb nooit anders geleerd. Of iedereen moet gek zijn die mij dat ooit verteld heeft? Dan zijn er een boel mensen gek. De allereerste druk en dan de állereerste zou anders zijn dan de versies van nu.
Citaat:De bijbelse manuscripten zijn van groot belang geweest om de overlevering van de tekst te kunnen bestuderen. Voor de vondst van de Dode Zee-rollen waren onze oudste manuscripten van de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament uit de Middeleeuwen (de zogenaamde Masoretische traditie). Met de vondst van de Dode Zee-rollen konden wetenschappers een sprong van ruim 1000 jaar terug maken in de geschiedenis. Dit laat enerzijds zien dat de tekstoverlevering van de Masoretische traditie betrouwbaar is gebleken. Verschillen zijn merendeels klein, en niet van theologische of historische betekenis. In enkele gevallen zijn de verschillen wel belangrijk, zoals in het geval van Deuteronomium 32:8-9 en 1 Samuël 10:27-11:1. [dit raakt echter niet de basis van het christelijk geloof en haalt minder dan 1% van de teksten, red. B_E]
Anderzijds laten de Dode Zee-rollen zien dat er ook andere teksttradities waren. In het geval van de Septuaginta (de Griekse vertaling) is dit belangrijk omdat vast te stellen is dat sommige verschillen tussen de Masoretische traditie en de Septuaginta niet het gevolg zijn van interpretatieverschillen van de vertalers maar teruggaan op een andere Hebreeuwse teksttraditie.
Blue_Eyes schreef:Voor heel veel mensen is God wel degelijk voelbaar, Mayo. Niet altijd en niet op afroep, maar hij is er en dat kun je voelen. Ook ik hou van God. Ja, ik kan bv. echt een warm gevoel van binnen krijgen als ik aan God denk.
fojoe schreef:waarom zou je niet van de zon of de maan kunnen houden?![]()
hou je van je dieren?
waarom?
zij 'houden' niet van jou zoals jij van hen houdt.
ze zijn jouw gezelschap gewend, ze zien je als kuddeleider, of weet ik veel wat, maar 'houden van' kunnen ze niet.
of kan je pas van iets houden als je het kan aanraken?
een steen, om maar wat te noemen?
als iemand van wie je houdt gestorven is, kan je daar dan niet meer van houden omdat die nu niet meer 'tastbaar' is?
ik hou van de warmte van de zon (voelbaar), van het licht van de maan (zichtbaar), waarom kan dat dan niet?
fojoe schreef:waarom zou je niet van de zon of de maan kunnen houden?![]()
hou je van je dieren?
waarom?
ze zijn jouw gezelschap gewend, ze zien je als kuddeleider, of weet ik veel wat, maar 'houden van' kunnen ze niet.
als iemand van wie je houdt gestorven is, kan je daar dan niet meer van houden omdat die nu niet meer 'tastbaar' is?
ik hou van de warmte van de zon (voelbaar), van het licht van de maan (zichtbaar), waarom kan dat dan niet?
Blue_Eyes schreef:Even nog dan:Citaat:De bijbelse manuscripten zijn van groot belang geweest om de overlevering van de tekst te kunnen bestuderen. Voor de vondst van de Dode Zee-rollen waren onze oudste manuscripten van de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament uit de Middeleeuwen (de zogenaamde Masoretische traditie). Met de vondst van de Dode Zee-rollen konden wetenschappers een sprong van ruim 1000 jaar terug maken in de geschiedenis. Dit laat enerzijds zien dat de tekstoverlevering van de Masoretische traditie betrouwbaar is gebleken. Verschillen zijn merendeels klein, en niet van theologische of historische betekenis. In enkele gevallen zijn de verschillen wel belangrijk, zoals in het geval van Deuteronomium 32:8-9 en 1 Samuël 10:27-11:1. [dit raakt echter niet de basis van het christelijk geloof en haalt minder dan 1% van de teksten, red. B_E]
Anderzijds laten de Dode Zee-rollen zien dat er ook andere teksttradities waren. In het geval van de Septuaginta (de Griekse vertaling) is dit belangrijk omdat vast te stellen is dat sommige verschillen tussen de Masoretische traditie en de Septuaginta niet het gevolg zijn van interpretatieverschillen van de vertalers maar teruggaan op een andere Hebreeuwse teksttraditie.
Mayo schreef:Nou moet ik ook zeggen dat ik het niet heel gaaf vind dat er volgens het geloof verkondigd wordt dat mijn zus praktisch een melaatse zou zijn en een ziekte zou hebben omdat ze lesbisch is. Mensen of groeperingen die dat verkondigen hebben geen respect voor emoties en mensen. Walgelijk dat soort uitingen.
Mayo schreef:Blue_Eyes schreef:Voor heel veel mensen is God wel degelijk voelbaar, Mayo. Niet altijd en niet op afroep, maar hij is er en dat kun je voelen. Ook ik hou van God. Ja, ik kan bv. echt een warm gevoel van binnen krijgen als ik aan God denk.
Maar is dat dan niet een zelf-gecreëerde emotie?
En wat bedoel je met voelbaar, kan je mij dat uitleggen? Een mens, boom, dier, gebouw, de warmte van de zon, de wind kan ik voelen. Menselijke en dierlijke emoties kan ik voelen. Wat voel je dat als je God voelt? Ik neem aan niets letterlijks? Een emotie in je gedachten denk ik dan? Of heb ik dat verkeerd?
Citaat:34 Nadat de farizeeën hadden vernomen dat hij de sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. 35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
Tavanta schreef:Mayo schreef:Nou moet ik ook zeggen dat ik het niet heel gaaf vind dat er volgens het geloof verkondigd wordt dat mijn zus praktisch een melaatse zou zijn en een ziekte zou hebben omdat ze lesbisch is. Mensen of groeperingen die dat verkondigen hebben geen respect voor emoties en mensen. Walgelijk dat soort uitingen.
Ze mag volgens de bijbel best lesbisch zijn als ze er maar niets mee doet![]()
(Is dan ook niet nodig want sex is alleen ter voortplanting..... )
Blue_Eyes schreef:Ik zal nog antwoord geven en dan ban ik mezelf, want ik ben veel te nieuwsgierigZo komt er niks van werken.
Nee, ik denk niet dat dat een zelfgecreëerde emotie is. Het verschilt weinig van wat ik voel voor anderen van wie ik houd. Misschien met meer ontzag.
God die voelbaar is, is heel verschillend. Sommige momenten zijn niet uit te leggen, tenminste, ik zou niet weten hoe ik dat in woorden moet vatten. Maar soms kan het ook gewoon heel letterlijk zijn, de wind langs je oren op een plek waar nauwelijks luchtstroom is, het gevoel van een hand op je schouder. Dat zijn echter heel zeldzame momenten. Het gros van de tijd zit het gevoel 'gewoon' binnenin je. En dat is dat gevoel dat ik niet uit kan leggen. Soms zit het hem in kleine dingen, die ik 'knipoogjes van God' noem.
Mayo schreef:waar trek je de grens?fojoe schreef:waarom zou je niet van de zon of de maan kunnen houden?![]()
hou je van je dieren?
waarom?
Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel. Tuurlijk hou ik van de zon, maar dat is omdat het licht en warmte afgeeft. Het is geen liefdesemotie zoals ik bij m'n ouders, vriend, dieren of iets heb.
Mayo schreef:ligt eraan wat jij precies bedoelt met 'houden van'.En hoe weet je dat dieren niet van iemand kunnen houden?
xTamara schreef:Ik geloof ook in 6 dagen.. want God kan alles, dus ook de aarde maken in 6 dagen.
Rena100 schreef:Dit soort discussies over geloven en religies! ONZIN, je gelooft wat je gelooft en ik geloof niet in een god. Wetenschap daarintegen geloof ik wel in.
Discussies over dit soort onderwerpen zijn precies de dingen die oorlogen veroorzaken. Bijna alle oorlogen die ooit zijn geweest, gaan over geloofsovertuigingen e.d.
laten we hier maar slotje op zetten, want hier komt toch nooit een einde aan...laat gewoon ieder in zijn/haar waarden en probeer een ander niet te overtuigen met wat nou beter is of niet!