Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:09

BE, Dat komt dan niet over :o
Ik vind jou namelijk in het algemeen een gelovige die dit graag als de (enige) waarheid verkondigt. Ook sta je niet open voor andere geloven, als het spiritime. Dus sorry, ik had niet het idee dat je de draak ergens mee stak....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:10

Voor heel veel mensen is God wel degelijk voelbaar, Mayo. Niet altijd en niet op afroep, maar hij is er en dat kun je voelen. Ook ik hou van God. Ja, ik kan bv. echt een warm gevoel van binnen krijgen als ik aan God denk.

Faye: dan ken je me toch niet goed genoeg. Ik denk inderdaad dat God waarheid is en ik zal niet gauw ergens anders 'bij gaan' ;) maar dat maakt mij nog geen veroordelende, niet-openstaande gelovige. Ik ben juist iemand die niet veroordeelt, ook niet jouw spiritisme. Als jij daar gelukkig van wordt is dat jouw keus.

Maar goed, ik heb hier nog een kerkblad te maken en een kamer te stofzuigen, dus ik ga nu offline! :wave:
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-02-09 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:11

Blue_Eyes schreef:
Je weet dat dat niet waar is, Mayo? ;)

Nou ik heb nooit anders geleerd. Of iedereen moet gek zijn die mij dat ooit verteld heeft? Dan zijn er een boel mensen gek. De allereerste druk en dan de állereerste zou anders zijn dan de versies van nu.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:14

Mayo schreef:
Blue_Eyes schreef:
Je weet dat dat niet waar is, Mayo? ;)

Nou ik heb nooit anders geleerd. Of iedereen moet gek zijn die mij dat ooit verteld heeft? Dan zijn er een boel mensen gek. De allereerste druk en dan de állereerste zou anders zijn dan de versies van nu.

Even nog dan:
Citaat:
De bijbelse manuscripten zijn van groot belang geweest om de overlevering van de tekst te kunnen bestuderen. Voor de vondst van de Dode Zee-rollen waren onze oudste manuscripten van de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament uit de Middeleeuwen (de zogenaamde Masoretische traditie). Met de vondst van de Dode Zee-rollen konden wetenschappers een sprong van ruim 1000 jaar terug maken in de geschiedenis. Dit laat enerzijds zien dat de tekstoverlevering van de Masoretische traditie betrouwbaar is gebleken. Verschillen zijn merendeels klein, en niet van theologische of historische betekenis. In enkele gevallen zijn de verschillen wel belangrijk, zoals in het geval van Deuteronomium 32:8-9 en 1 Samuël 10:27-11:1. [dit raakt echter niet de basis van het christelijk geloof en haalt minder dan 1% van de teksten, red. B_E]
Anderzijds laten de Dode Zee-rollen zien dat er ook andere teksttradities waren. In het geval van de Septuaginta (de Griekse vertaling) is dit belangrijk omdat vast te stellen is dat sommige verschillen tussen de Masoretische traditie en de Septuaginta niet het gevolg zijn van interpretatieverschillen van de vertalers maar teruggaan op een andere Hebreeuwse teksttraditie.

fojoe

waarom zou je niet van de zon of de maan kunnen houden? :?
hou je van je dieren?
waarom?
zij 'houden' niet van jou zoals jij van hen houdt.
ze zijn jouw gezelschap gewend, ze zien je als kuddeleider, of weet ik veel wat, maar 'houden van' kunnen ze niet.
of kan je pas van iets houden als je het kan aanraken?
een steen, om maar wat te noemen?
als iemand van wie je houdt gestorven is, kan je daar dan niet meer van houden omdat die nu niet meer 'tastbaar' is?

ik hou van de warmte van de zon (voelbaar), van het licht van de maan (zichtbaar), waarom kan dat dan niet?

Mayo

Blue_Eyes schreef:
Voor heel veel mensen is God wel degelijk voelbaar, Mayo. Niet altijd en niet op afroep, maar hij is er en dat kun je voelen. Ook ik hou van God. Ja, ik kan bv. echt een warm gevoel van binnen krijgen als ik aan God denk.

Maar is dat dan niet een zelf-gecreëerde emotie?

En wat bedoel je met voelbaar, kan je mij dat uitleggen? Een mens, boom, dier, gebouw, de warmte van de zon, de wind kan ik voelen. Menselijke en dierlijke emoties kan ik voelen. Wat voel je dat als je God voelt? Ik neem aan niets letterlijks? Een emotie in je gedachten denk ik dan? Of heb ik dat verkeerd?

Anoniem

Re: O en dat mag wel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:17

Ik vind BE juist iemand waar ik heel prettig mee kan praten over de verschillende geloven en ze toont altijd respect voor mijn geloof. :)

Anoniem

fojoe schreef:
hou je van je dieren?
waarom?
ze zijn jouw gezelschap gewend, ze zien je als kuddeleider, of weet ik veel wat, maar 'houden van' kunnen ze niet.
als iemand van wie je houdt gestorven is, kan je daar dan niet meer van houden omdat die nu niet meer 'tastbaar' is?

ik hou van de warmte van de zon (voelbaar), van het licht van de maan (zichtbaar), waarom kan dat dan niet?

:j eens!

Mayo

fojoe schreef:
hou je van je dieren?
waarom?

Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel. Tuurlijk hou ik van de zon, maar dat is omdat het licht en warmte afgeeft. Het is geen liefdesemotie zoals ik bij m'n ouders, vriend, dieren of iets heb.

En hoe weet je dat dieren niet van iemand kunnen houden? :?

En hoe het houden van werkt bij een overleden persoon hoef ik je niet uit te leggen, dat is voor ieder mens hetzelfde

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:18

Blue_Eyes schreef:
Even nog dan:
Citaat:
De bijbelse manuscripten zijn van groot belang geweest om de overlevering van de tekst te kunnen bestuderen. Voor de vondst van de Dode Zee-rollen waren onze oudste manuscripten van de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament uit de Middeleeuwen (de zogenaamde Masoretische traditie). Met de vondst van de Dode Zee-rollen konden wetenschappers een sprong van ruim 1000 jaar terug maken in de geschiedenis. Dit laat enerzijds zien dat de tekstoverlevering van de Masoretische traditie betrouwbaar is gebleken. Verschillen zijn merendeels klein, en niet van theologische of historische betekenis. In enkele gevallen zijn de verschillen wel belangrijk, zoals in het geval van Deuteronomium 32:8-9 en 1 Samuël 10:27-11:1. [dit raakt echter niet de basis van het christelijk geloof en haalt minder dan 1% van de teksten, red. B_E]
Anderzijds laten de Dode Zee-rollen zien dat er ook andere teksttradities waren. In het geval van de Septuaginta (de Griekse vertaling) is dit belangrijk omdat vast te stellen is dat sommige verschillen tussen de Masoretische traditie en de Septuaginta niet het gevolg zijn van interpretatieverschillen van de vertalers maar teruggaan op een andere Hebreeuwse teksttraditie.

Ah oké, dan is het mij in overdrevenheid verkondigt al die jaren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:19

Citaat:
De meeste christenen geloven dat 'God doesn't hate anyone'

Hmm... als we het "boek" moeten geloven, heeft-ie wel degelijk de pest aan bepaalde groeperingen. Of zouden dat niet-goddelijke interpretaties zijn? Dan is wat mij betreft het cirkeltje weer rond. *D

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:21

Nou moet ik ook zeggen dat ik het niet heel gaaf vind dat er volgens het geloof verkondigd wordt dat mijn zus praktisch een melaatse zou zijn en een ziekte zou hebben omdat ze lesbisch is. Mensen of groeperingen die dat verkondigen hebben geen respect voor emoties en mensen. Walgelijk dat soort uitingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:21

mayo ik kan echt wel een liefdesgevoel krijgen van een mooie ochtend met een zonsopgang, de warmte die je voelt komen, prachtige natuur die je om je heen ziet.. dat kan mij een intens gelukkig gevoel geven. gevoelens uitleggen/uitdrukken is alleen zo moeilijk.. het is een ander soort liefdesgevoel.. zoals je voor je partner andere liefde hebt als voor je ouder en je vriendinnen en je dieren..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:23

Dit soort discussies over geloven en religies! ONZIN, je gelooft wat je gelooft en ik geloof niet in een god. Wetenschap daarintegen geloof ik wel in.

Discussies over dit soort onderwerpen zijn precies de dingen die oorlogen veroorzaken. Bijna alle oorlogen die ooit zijn geweest, gaan over geloofsovertuigingen e.d.

laten we hier maar slotje op zetten, want hier komt toch nooit een einde aan...laat gewoon ieder in zijn/haar waarden en probeer een ander niet te overtuigen met wat nou beter is of niet!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:24

Mayo schreef:
Nou moet ik ook zeggen dat ik het niet heel gaaf vind dat er volgens het geloof verkondigd wordt dat mijn zus praktisch een melaatse zou zijn en een ziekte zou hebben omdat ze lesbisch is. Mensen of groeperingen die dat verkondigen hebben geen respect voor emoties en mensen. Walgelijk dat soort uitingen.

Ze mag volgens de bijbel best lesbisch zijn als ze er maar niets mee doet :n
(Is dan ook niet nodig want sex is alleen ter voortplanting..... )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:26

Mayo schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar is dat dan niet een zelf-gecreëerde emotie?

En wat bedoel je met voelbaar, kan je mij dat uitleggen? Een mens, boom, dier, gebouw, de warmte van de zon, de wind kan ik voelen. Menselijke en dierlijke emoties kan ik voelen. Wat voel je dat als je God voelt? Ik neem aan niets letterlijks? Een emotie in je gedachten denk ik dan? Of heb ik dat verkeerd?

Ik zal nog antwoord geven en dan ban ik mezelf, want ik ben veel te nieuwsgierig :D Zo komt er niks van werken. :=

Nee, ik denk niet dat dat een zelfgecreëerde emotie is. Het verschilt weinig van wat ik voel voor anderen van wie ik houd. Misschien met meer ontzag.

God die voelbaar is, is heel verschillend. Sommige momenten zijn niet uit te leggen, tenminste, ik zou niet weten hoe ik dat in woorden moet vatten. Maar soms kan het ook gewoon heel letterlijk zijn, de wind langs je oren op een plek waar nauwelijks luchtstroom is, het gevoel van een hand op je schouder. Dat zijn echter heel zeldzame momenten. Het gros van de tijd zit het gevoel 'gewoon' binnenin je. En dat is dat gevoel dat ik niet uit kan leggen. Soms zit het hem in kleine dingen, die ik 'knipoogjes van God' noem.

Suze: thanks. :D

Jannepauli:
Citaat:
34 Nadat de farizeeën hadden vernomen dat hij de sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. 35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je dit leest, denk je dan werkelijk dat er mensen zijn die door God gehaat worden?

@Rena: take it easy. Het laatste deel van deze discussie lijkt niet eens op oorlog. Gaat er heel rustig en respectvol aan toe en heeft tot doel (van mij uit tenminste) om begrip te kweken tussen verschillende 'geloven'.

De discussie over homoseksualiteit ga ik hier nu niet aan, gebruik de zoekfunctie maar. Zijn de laatste tijd genoeg topics over geweest.
Seks alleen voor voortplanting? := Dat geldt ook niet voor christenen hoor...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:26

@Suze_ maar ook in het algemeen :

Daarom kan ik het gevoel van houden van God persoonlijk niet snappen. Watvoor emotie is dat? Het is geen verliefd/houden-van emotie of een emotie die je voor een mens of dier of iets kan hebben.

En ja de zon kan een emotie losmaken, maar dat is voor mij een heel ander soort emotie dan wat ik bedoel met een liefdesemotie. Ik kan het heerlijk fantastisch geweldig vinden en ja woordelijk spreek ik het uit als dat ik van de zon hou, maar ik heb toch echt geen liefdesemotie met de zon. Met liefdesemotie bedoel ik denk ik misschien te zeggen een emotie met/om iets wat ook zelf emotie heeft.
Laatst bijgewerkt door Mayo op 27-02-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:29

Tavanta schreef:
Mayo schreef:

Ze mag volgens de bijbel best lesbisch zijn als ze er maar niets mee doet :n
(Is dan ook niet nodig want sex is alleen ter voortplanting..... )

Is er een stuk tekst dat dit weerlegt? Een officieel document? Of is dat een gedachtenspinsel van de Paus of de Imam of weet ik wat?
Ik kom niet verder dan de bewering dat homo's en lesbische personen ziek zijn. Niet of ze praktiseren. Dan zouden ze tussen relaties door gezond zijn en praktiserend zouden ze weer ziek zijn bij wijze van. Slaat nergens op. Een mens is een mens en bloed hetzelfde als een ander.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:35

Blue_Eyes schreef:
Ik zal nog antwoord geven en dan ban ik mezelf, want ik ben veel te nieuwsgierig :D Zo komt er niks van werken. :=

Nee, ik denk niet dat dat een zelfgecreëerde emotie is. Het verschilt weinig van wat ik voel voor anderen van wie ik houd. Misschien met meer ontzag.

God die voelbaar is, is heel verschillend. Sommige momenten zijn niet uit te leggen, tenminste, ik zou niet weten hoe ik dat in woorden moet vatten. Maar soms kan het ook gewoon heel letterlijk zijn, de wind langs je oren op een plek waar nauwelijks luchtstroom is, het gevoel van een hand op je schouder. Dat zijn echter heel zeldzame momenten. Het gros van de tijd zit het gevoel 'gewoon' binnenin je. En dat is dat gevoel dat ik niet uit kan leggen. Soms zit het hem in kleine dingen, die ik 'knipoogjes van God' noem.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet tegen geloven, ik probeer alleen te snappen hoe het is om zo te voelen en wat je dan voelt. Voor mij is het gevoel van een écht aparte wind of een duidelijk gevoel van een hand op m'n schouder namelijk ook eerder een overledene die iets laat merken dan dat ik het associeer met God. Snap je wat ik bedoel? En ik kan niet houden van iets waarvan je nieteens weet dat het bestaat of bestaan heeft en nooit zélf een echte band mee hebt gehad zoals die je gehad hebt met een persoon of dier die je in je leven hebt gehad. En helemaal als het iets is waarvan je de oorsprong, dus het eventuele leven of wat dan ook niet hebt meegemaakt.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:36

Mayo schreef:
fojoe schreef:
hou je van je dieren?
waarom?

Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel. Tuurlijk hou ik van de zon, maar dat is omdat het licht en warmte afgeeft. Het is geen liefdesemotie zoals ik bij m'n ouders, vriend, dieren of iets heb.
waar trek je de grens?
kan je houden van een hond?
kan je houden van een goudvis?
kan je houden van een kamerplant?
kan je houden van een grassprietje?
kan je houden van een hoopje zand?

Mayo schreef:
En hoe weet je dat dieren niet van iemand kunnen houden? :?
ligt eraan wat jij precies bedoelt met 'houden van'.

citaat uit 'Als fluisteren niet helpt - paard en mens veranderen hun gedrag om er beter van te worden' door André Geeroms:
Normbesef en zelfbeheersing zijn bij het paard weinig of niet ontwikkeld, terwijl het zelfbewustzijn volledig ontbreekt. Wetenschappelijke testen hebben aangetoond dat er naast de mens nog andere hogere diersoorten zijn, bijvoorbeeld de chimpansee en de dolfijn, die een duidelijk zelfbewustzijn hebben.

volgens mij is zelfbewustzijn een voorwaarde om te kunnen 'houden van'.
dit is de beste illustratie die ik zo snel kon vinden, maar er zijn er vast nog veel betere.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:47

xTamara schreef:
Ik geloof ook in 6 dagen.. want God kan alles, dus ook de aarde maken in 6 dagen.

Niet alles gelezen maar hier wilde ik eventjes op reageren:
-Kan god een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet op kan tillen?
Ja? Dan kan god niet alles, hij kan die steen nieteens optillen. Nee? Dan kan hij niet alles, hij kan de steen nieteens maken.
-Kan god een vraag bedenken die zo moeilijk is dat hij hem zelf niet kan beantwoorden?
Ja? Dan kan god niet alles, hij kan die vraan nieteens beantwoorden. Nee? Dan kan hij niet alles, hij kan de vraag nieteens bedenken.

Zo, en nu ga ik verder lezen :+

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:50

Geloven of niet geloven, ik geloof niet persoonlijk, denk wel dat er meer tussen hemel en aarde is maar dat is meer spiritueel.
Hele punt is dat je elkaar in zijn of haar waarde laat, ik hoef op zondag ook niet mijn voortuin te maaien omdat mijn gelovige buren dat niet zouden waarderen, ik doe dat dus ook niet uit respect voor hen, maar zou ik het wel doen dan wordt dat absoluut niet gewaardeerd, kijk en dat bedoel ik met elkaar in de waarde laten, en dat schort er vaak nog aan.

Geloven is dat je straks door die hemelpoort heen mag omdat je gelooft, als je niet gelooft mag je er niet in ( even kort door de bocht) persoonlijk denk ik niet dat ik een slechter mens ben ( of beter) dan een ander die wel heeft geloofd in god. Denk dat een goede ongelovige eerder door die poort zou moeten dan een slechte gelover.

Verantwoording afleggen als er iets is..................... Is er niets dan is het gewoon over en uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:51

Rena100 schreef:
Dit soort discussies over geloven en religies! ONZIN, je gelooft wat je gelooft en ik geloof niet in een god. Wetenschap daarintegen geloof ik wel in.

Discussies over dit soort onderwerpen zijn precies de dingen die oorlogen veroorzaken. Bijna alle oorlogen die ooit zijn geweest, gaan over geloofsovertuigingen e.d.

laten we hier maar slotje op zetten, want hier komt toch nooit een einde aan...laat gewoon ieder in zijn/haar waarden en probeer een ander niet te overtuigen met wat nou beter is of niet!

Geloven in wetenschap? ;)
Daar kan je helemaal niet in geloven.
'Ik geloof in zwaartekracht.' :? :o?

Al die oorlogen hadden toch wel zeker een economische drijfveer, maar het is lastig mensen zo gek te krijgen zich in een vreemd land dood te laten schieten voor een ander zijn portemonnee.
Om een of andere reden willen mensen zich maar wat graag dood laten schieten voor een niet gefundeerde overtuiging.
Dus meestal is macht en geloof onontwarbaar verstrengeld, met de bekende gevolgen.
Dat is echter niet het gevolg van geloof op zich, maar van de verdeling van macht en politiek.

Eigenlijk niet te geloven. ;)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:53

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij of zij wel of niet gelooft.
Wel vind ik het overdreven dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die folder die door 'christenen' verspreidt is..
Die folder is wrs gemaakt om meer mensen kennis te laten maken met het christendom, omdat er heel veel mensen zijn die bijvoorbaad al zeggen dat ze niet geloven en er niksm ee te maken willen hebben zonder dat ze er ook maar iets vanaf weten. Mijn ouders gaan wel naar de kerk en vroeger kwam ik er ook vaak maar k heb nu voor mezelf besloten dat ik er niet in geloof. Ik weet er dus wel vanalles vanaf en ik respecteer het dat anderen wel geloven. Ik vind het ook niet erg dat er zulke folder worden verspreid. Wel vind ik het kinderachtig dat er dan zo'n 'tegenfolder' komt.. (ik heb een interview gehoord op de radio en het staat er niet letterlijk op, maar zoals die man het vertelde was het echt een reactie op..)
Ik gooi die folder gewoon in de prullenbak en dat zouden meer mensen moeten doen dan er zo'n ophef over maken..

(okee rommelig verhaal maar k wilde t ff kwijt haha)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:54

Ook ik heb niet alles door gelezen maar wou nog even terug komen op het bord langs de weg.
Folders mogen van de evolutionairen niet en van de christenen mag het evolutionaire bord niet. Eindeloze discussie, maar ik rij al 7 jaar langs de A6 en zie al 7 jaar een bord ind e wei staan met daarop.
"Wie in de zoon van god geloofd heeft het eeuwige leven".
of de borden met de text "een vloek stoort"
mag dat wel??? En dat is niet het enige bord, ook nabij Appeldoorn, Meppel Arnhem staan ze ook.
Laat mensen toch geloven wat ze willen, maar ik vind niet dat je een ander moet opdringen wat zij zouden moeten geloven!.