Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:01

ja.zo ken ik er ook wel een paar.
Ik rijd bijna dagelijks op een dergelijke weg,van en naar mijn werk.
Ik rijd hartstikke voorzichtig,maar toch gebeuren op die weg veel ongelukken.
Onder andere door overstekend wild.
Natuurlijk moet je zelf opletten,maar je hebt niet overal zelf de hand in.
En het heeft ook niet altijd te maken met ver doorglijden,als je tegen een zwijn aanrijdt en een zwieper maakt,en vervolgens tegen een van de vele bomen aanknalt...dan kan je langzaam rijden,maar je hebt geluk,als je dat na vertelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:04

hmzzzz. als je 30 rijd, overleef je het echt wel hoor Lachen Lachen als je 60 plus rijd wordt het al wat penibeler Lachen

maar ik neem aan dat je op een donkere, ijzige weg waar er veel kans is op overstekend wild.......... toch echt niet harder dan 30 rijd Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:05

Anoniem schreef:
En het heeft ook niet altijd te maken met ver doorglijden,als je tegen een zwijn aanrijdt en een zwieper maakt,en vervolgens tegen een van de vele bomen aanknalt...dan kan je langzaam rijden,maar je hebt geluk,als je dat na vertelt.

Da's natuurlijk echt onzin :) Als jij met (bv) een km/u of 10 een zwijn voor je neus krijgt, heb je ten eerste meestal genoeg tijd om te remmen, en ten tweede is er dan bij een botsing heel weinig aan de hand.
Tuurlijk, het is geen realistische snelheid, maar het is dus echt wel van hele grote invloed - als je maar rustig genoeg doet is er niks aan de hand. De keuze is om daar een afweging in te maken: welke nadelen ben je nog bereid te dragen voor grote veiligheid?

/me schrijft voor de tweede keer vrijwel hetzelfde als Kiwiko :)

Huertecilla

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:06

Anoniem schreef:
ach houd op....de ongelukken komen zeker uit onkunde van de automobilist voort??
Dus jij rijdt veilig over een zeer donkere,gladde,met bomen omgeven weg,waar ook nog zwijnen oversteken?en als je dan tegen een boom schuift,lach je even en zeg je..."tsja,eigen schuld,ík had beter uit moeten kijken?".

Klopt. Áls je al vindt dat boos worden enige zin heeft, kan je alleen boos op jezélf zijn.
Pas gewoon je snelheid aan = nul probleem. Nu ja, nul niet; je kan niet altijd voorkomen met een overracend zwijn te botsen, doch erdoor tegen een boom schuiven is echt alleen jezelf te verwijten.
Pas je snelheid aan = Nul escalatie Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:08

Ik rijd zeker rustig ja,ik wil graag nog langer leven. Haha!
Maar echt onzin,nee,het is niet echt onzin Shadow..ik rijd die weg echt veel,en het is maar 1 van de wegen waarvan ook gezegd wordt dat het een gevaarlijke weg is.
Maargoed,dit wordt toch een ja/nee discussie waar ik voor pas verder...ík vind het grote onzin dat er "dan maar niet meer hoeft te worden gestrooid en verlicht want we doen er zelf maar moeite voor".
Dát valt me echt totaal verkeerd. Sigaar
En ik ben zeker niet iemand die roekeloos de weg opgaat ofzo,ik rijd nooit hard en zeker niet waar het glad/donker/gevaarlijk is,dat stukje ben ik met jullie eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:09

Huertecilla schreef:
Anoniem schreef:
ach houd op....de ongelukken komen zeker uit onkunde van de automobilist voort??
Dus jij rijdt veilig over een zeer donkere,gladde,met bomen omgeven weg,waar ook nog zwijnen oversteken?en als je dan tegen een boom schuift,lach je even en zeg je..."tsja,eigen schuld,ík had beter uit moeten kijken?".

Klopt. Áls je al vindt dat boos worden enige zin heeft, kan je alleen boos op jezélf zijn.
Pas gewoon je snelheid aan = nul probleem. Nu ja, nul niet; je kan niet altijd voorkomen met een overracend zwijn te botsen, doch erdoor tegen een boom schuiven is echt alleen jezelf te verwijten.
Pas je snelheid aan = Nul escalatie Haha!

hc

oja,je schuift door je eigen onkunde tegen een boom.
wat stom van mij om te denken,dat dat door de gladheid komt... Frusty
en even voor de duidelijkheid,ik ben niet boos(als ik boos ben,reageer ik wel anders,geloof me),ik heb dit niet meegemaakt het is slechts een voorbeeld.
Maargoed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:10

Anoniem schreef:
aargoed,dit wordt toch een ja/nee discussie waar ik voor pas verder...ík vind het grote onzin dat er "dan maar niet meer hoeft te worden gestrooid en verlicht want we doen er zelf maar moeite voor".

HC woont niet in Nederland :) Dat ze daar de wegen graag onverhard en onverlicht hebben vind ik helemaal prima :j

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:12

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
Lekker kortzichtig.

Integendeel: 'dat zouden meer mensen moeten doen'. Ongelukken ontstaan vrijwel altijd door een samenloop van omstandigheden en 1 van die omstandigheden is dat de chauffeur zichzelf / het materiaal / de situatie overschat. Het zou ongelofelijk veel schelen als mensen zich meer bewust zouden zijn van hun eigen invloed op ongelukken, ipv altijd de verantwoording af te schuiven.

En als je met een slakkegangetje van zeg 5km/u rijdt zijn de ongelukken absoluut minder en minder ernstig.
Alleen: dan kom je wel in botsing met dat gebruiksdoel: om ook nog een beetje op te schieten - en dat is de afweging die men maakt.[/

Er zat vanochtend ook een plakker achter me die harder wou Nagelbijten / Gniffelen. Maar ga echt niet harder dan 20 rijden op deze ijsbaan ondanks m'n winterbandjes. Want ook daarmee kun je goed uitglijden en de bomen aan de zijkant van de weg zie ik liever niet dichter bij komen dan nodig.
Dat ik er dan drie kwartier over doe ipv 10 min. om op m'n werk te komen boeid me dan weinig liever veilig en heel dan niet en stuk Nagelbijten / Gniffelen Maar blijkbaar denken sommigen daar anders over.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 06-01-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:13

Anoniem schreef:
oja,je schuift door je eigen onkunde tegen een boom.
wat stom van mij om te denken,dat dat door de gladheid komt... Frusty

Beiden correct.

Het komt niet dóór de gladheid, maar door te hoge snelheid voor jouw mogelijkheden onder die omstandigheden.
De reden van harder rijden dan kan, kan een onjuiste risicobeslisiing, onkunde, onintelligentie e.d. zijn

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:16

Kán inderdaad zo zijn.Als je te hard rijdt en daardoor in de zwiep raakt,geef ik je gelijk.
Maar.
Als je onverwachts uit moet wijken,al is het met 10km per uur,dan nog kun je net een glibber maken over een bevroren plasje en dus tegen een boom aanrijden.
Ik rijd in mijn eigen straat,die dus niet gestrooid is en écht een ijsbaan is(oude klinkertjes)momenteel rondom de 10 km/ph áls ik dat al haal...en op de hoek glijd ik toch weg..zachter dan dat kan niet,dan sta ik stil.
Puur om even aan te geven dat het dus niet altijd die snelheid is,maar ook gewoon een superglad stuk kan zijn.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:21

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
aargoed,dit wordt toch een ja/nee discussie waar ik voor pas verder...ík vind het grote onzin dat er "dan maar niet meer hoeft te worden gestrooid en verlicht want we doen er zelf maar moeite voor".

HC woont niet in Nederland Lachen Dat ze daar de wegen graag onverhard en onverlicht hebben vind ik helemaal prima Ja

Hier worden ook wegen geasfalteerd en verlicht.
Het gevolg is harder rijden en meer en VEEL serieuzer ongelukken ondanks de grotere veiligheid van autos bij botsingen.
Tot de verbindingsweg hier vlakbij verhard werd nul verkeersdoden sinds de uitvinding van de automobiel. Daarna 4 in 8 jaar. De laatste 3 in de laatste 2 jaar sinds de 'verbetering'= verbreding en gedeeltelijke verlichting.

Je kan ook de vergelijking doortrekken naar Xenon koplampen. Meer licht bij dezelfde snelheid geeft beter zicht = veiliger.
De bestuurder gaat echter op de grens van diens zicht rijden, dus sneller en de ernst van gevolgen van de ongevallen neemt met kwadraat van de snelheid toe = ónveiliger....

It's elementary Cool

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:23

Nee,dat zijn aannames.
Je kan niet hardmaken dat die ongelukken gebeurd zijn omdat de wegen geasfalteerd/verlicht zijn. Je kunt hoogstens je vermoedens hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:25

Ik merk dat heel erg in de Vito HC Lachen

In de Vito zit ik hoog, heb ik veel overzicht........... en zit ik veel dichter op mijn voorganger dan als ik in de TT rij, en dus veel minder overzicht heb........

Aan de andere kant, de TT heeft allemaal gekkigheid, als ik daarbij op mijn rem blaas sta ik vanuit 100 inene stil.......... en ben ik van 0 naar honderd in een ademhaling.......... daar rijd ik wat roekelozer mee dan de Vito....... waar ik bij de TT denk, kan wel........ denk ik bij de Vito maar eventjes wachten tot die voorbij is.......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:27

HC: absoluut. En die rare Hummers die te groot zijn voor het verkeer (en zich daar ook maar al te vaak naar gedragen) zijn ook erg onveilig. Maar je schrijft wel maar steeds 1 kant van de vergelijking op. Natuurlijk: geen autoverkeer = geen verkeersslachtoffers met auto's. En als de wegen zo beroerd zijn dat je geen snelheid kunt maken is dat ook veiliger. Maar het punt is dus dat er ook een andere kant is, dat er een reden is dat mensen de auto pakken. Veiligheid is niet alles - spaar me :=

Ik denk trouwens dat het een systeem-met-terugkoppeling is: dat er een balans ontstaat tussen veiligheid en gemak, die nu eens naar de ene, dan weer naar de andere kant uitslaat maar uiteindelijk een soort acceptabel midden vindt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:37

Anoniem schreef:
Nee,dat zijn aannames.
Je kan niet hardmaken dat die ongelukken gebeurd zijn omdat de wegen geasfalteerd/verlicht zijn. Je kunt hoogstens je vermoedens hebben.

Als die ongevallen zijn gebeurd met snelheden die daarvoor niet mógelijk waren.

Er is een groot probleem met de menselijke perceptie van snelheid. Die is lineair en gerelateerd aan de hoeveelheid/intensiteit van stimuli.

Met 30 achterop een brommer met slechte vering over onverhard wegdek door een tunnel lijkt héél hard.
Met 130 in een Mercedes S-klasse over een glooiende provinciale weg lijkt ontspannen.
Onderuit met die brommer op het zand is... schrikken en afkloppen.
Van de weg met die Mercedes is .....

De ernst van de gevolgen van snelheid is exponentieel.

Ander probleempje is dat het blikveld van de mens vernauwt naarmate de snelheid toenneemt: Op de fiets zie je alles om je heen, bij 200 rij je in een tunnel van zichtvermogen.
Met het toenemen van snelheid neemt je blikveld lineair af en neemt de ernst van de gevolgen van een ongeval exponentieel toe.

Jep, VERREWEG de gootste oorzaak van ongevallen is het onbenul van de bestuurder. Door onvoldoende bewustheid van de risicos nemen de meeste bestuurders onbewust ongewilde risicobeslissingen.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:39

Huertecilla schreef:
De ernst van de gevolgen van snelheid is exponentieel.

Mathematisch incorrect - is gewoon een polynomiaal verband. Wel de juiste wiskundige termen pakken he ;)

Maar nu focus je bovendien nog steeds alleen maar op de veiligheidskant. Terwijl dat dus niet het enige is wat meespeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:44

en het blijft nog steeds een aanname.Ookal is het met snelheden gebeurd die,jouw inziens,daarvoor niet mogelijk waren.
Misschien waren er wel andere oorzaken,die jij niet weet.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:55

Shadow0 schreef:
Maar nu focus je bovendien nog steeds alleen maar op de veiligheidskant. Terwijl dat dus niet het enige is wat meespeelt.

Klopt. Bijvoorbeeld het streven naar comfort schakelt stimuli uit en maakt een correcte risico-beslissing moeilijker.
Vermeende tijdsdruk laat mensen risico-beslissingen nemen waar ze de gevolgen niet van overzien. Slechts een enkeling rijdt met daadwerkelijk, bij de mogelijke gladde plekken!!, aangepaste snelheid over een plaatselijk opvriezende weg; 'had anders net zo goed kunnen lopen' en wijt met het bevredigende van 'op tijd' als drogreden het tegen een boom schuiven dan aan een gladde plek Cool

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:03

Huertecilla schreef:
Klopt. Bijvoorbeeld het streven naar comfort schakelt stimuli uit en maakt een correcte risico-beslissing moeilijker.
Vermeende tijdsdruk laat mensen risico-beslissingen nemen waar ze de gevolgen niet van overzien.

Er is geen 'correcte' risicobeslissing, dat is een individuele afweging tussen alle factoren. Dat jij bereid bent om bepaalde concessies te doen vanwege de veiligheid maakt dat nog niet 'correcter' dan de keuze van een ander om dat niet te doen. Dat is een wisselwerking, een afweging en een uitbalanceren, maar geen eenvoudige 'goed-fout'-stelling.
(En, de gevolgen kun je trouwens uberhaupt niet overzien, tenminste, niet sneller dan je ze meemaakt. Mathematisch onmogelijk :) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:05

Anoniem schreef:
en het blijft nog steeds een aanname.Ookal is het met snelheden gebeurd die,jouw inziens,daarvoor niet mogelijk waren.
Misschien waren er wel andere oorzaken,die jij niet weet.

Die vier mensen zijn dood als gevolg van de snelheid.
De oorzaak was niet het asfalt, noch de verlichting.
De oorzaak was een foutieve risocoafweging op basis van de schijnbaar veilige hogere snelheid op de goede asfaltweg en het idee van (over)zicht.
De reden om harder te willen rijden??

Ik denk dat bij veel bestuurders de perceptie van het onnutte van reizen, het verlies van reistijd, zwaarder weegt dan de perceptie van het toenemen van de risicos van snelheid.
Onderschatten van de risicos en overschatten van de mogelijkheden maken dit ernstiger.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:09

ja,en misschien waren er inmiddels nu wel 15 doden geweest omdat de weg niet geasfalteerd en verlicht was...ofwel,je kunt het nooit zeker weten,omdat de omstandigheden veranderd zijn en je te maken hebt met mensen en menselijke interacties.
Dus de vergelijking gaat niet op.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:11

KiWiKo schreef:
een Vito heeft daar een enorme gave knop voor............ de TURBOKACHEL Haha! Haha! Haha!

Je brengt mij op een idee. Ik heb ook ergens zo'n klein knopje in mijn toet. Kan alleen even niet op de naam komen. Blond Na het indrukken maakt de motor iets meer toeren dan bij gewoon stationair. Heb dus geen baksteen nodig Tong uitsteken Ik heb alleen het probleem dat ik het weleens vergeet om te gebruiken. En als ik hem wel gebruik, vergeet ik hem weer uit te zetten.
Huertecilla schreef:
Van míj hoeft strooien niet en mag álle straatverlichting weg.

Hier is alleen straatverlichting binnen de bebouwde kom en als je geluk hebt bij een enkele rotonde. Maar, ik moet toch zeggen dat het niet prettig rijden is als het sneeuwt en als er een flinke laag sneeuw ligt. Het verschil tussen berm en weg is niet meer te zien, de hele weg is wit waardoor de strepen ook zijn verdwenen en de reflectiepaaltjes (als die er al zijn) zijn onder gesneeuwd waardoor je dus heel wat orientatie punten kwijt raakt. Als je dan ook nog eens onbekend bent op de betreffende weg is het echt niet leuk rijden.
Tja, je rijdt er wel lekker langzaam door.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:12

KiWiKo schreef:
Ik merk dat heel erg in de Vito HC Lachen

In de Vito zit ik hoog, heb ik veel overzicht........... en zit ik veel dichter op mijn voorganger dan als ik in de TT rij, en dus veel minder overzicht heb........

Aan de andere kant, de TT heeft allemaal gekkigheid, als ik daarbij op mijn rem blaas sta ik vanuit 100 inene stil.......... en ben ik van 0 naar honderd in een ademhaling.......... daar rijd ik wat roekelozer mee dan de Vito....... waar ik bij de TT denk, kan wel........ denk ik bij de Vito maar eventjes wachten tot die voorbij is.......

Oh, heb jij een TT?!?
Wát ben ik jaloers! Kwijl

Ik had de afgelopen weken wat problemen met mn accu, k had elke keer een startje nodig, dus maar even een nieuwe accu gehaald. Loopt nu weer als een zonnetje. Behalve dan dat de radiateur lek is, dus ik continu koelvloeistof moet bijvullen (en er een nieuwe radiateur in moet). Gelukkig kan ik dat nog even uitzingen door speciaal spul. Ijskrabbertje in de aanslag en verder ben ik wel aardig winter proof geloof ik!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:20

MandyR schreef:
Maar, ik moet toch zeggen dat het niet prettig rijden is als het sneeuwt en als er een flinke laag sneeuw ligt. Het verschil tussen berm en weg is niet meer te zien, de hele weg is wit waardoor de strepen ook zijn verdwenen en de reflectiepaaltjes (als die er al zijn) zijn onder gesneeuwd waardoor je dus heel wat orientatie punten kwijt raakt. Als je dan ook nog eens onbekend bent op de betreffende weg is het echt niet leuk rijden.
Tja, je rijdt er wel lekker langzaam door.

Hier staan in de bergen op plekken waar flinke sneeuwval te verwachten is ruim drie meter lange palen in de berm. Die zijn voor de sneeuwschuivers, opdat die kunnen zien waar ergens de weg onder de zeg 150 cm. dikke sneeuwdeken ligt.
Voor het sneeuwschuiven kan je er niet rijden. Na het sneeuwschuiven prima rustig met kettingen. Pekelen is een schijnoplossing omdat het s'nachts tóch opvriest en rijden met kettingen op kaal asfalt veel lastiger is dan op een laagje sneeuw.

In NL is het echter extreem, een uitzondering en dan maar tijdelijk. Geen probleem je aan te passen.

hc

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:37

Huertecilla schreef:
Hier staan in de bergen op plekken waar flinke sneeuwval te verwachten is ruim drie meter lange palen in de berm. Die zijn voor de sneeuwschuivers, opdat die kunnen zien waar ergens de weg onder de zeg 150 cm. dikke sneeuwdeken ligt.
Voor het sneeuwschuiven kan je er niet rijden. Na het sneeuwschuiven prima rustig met kettingen. Pekelen is een schijnoplossing omdat het s'nachts tóch opvriest en rijden met kettingen op kaal asfalt veel lastiger is dan op een laagje sneeuw.

In NL is het echter extreem, een uitzondering en dan maar tijdelijk. Geen probleem je aan te passen.

hc

Dat lijkt me ook wel wat, van die lange palen naast de weg. En dan het liefst bruin of zwart, in ieder geval geen wit maar, dus echt een kleur die duidelijk afsteekt tegen de sneeuw.
Kettingen heb ik hier nog niemand zien gebruiken (of ik heb er nooit goed op gelet Tong uitsteken ). Ik kijk nu naar buiten en krijg het idee dat de sneeuwschuivers wel in actie gaan komen vannacht. Pekelen zijn ze hier wel goed in, heb tenminste nog nooit meegemaakt dat het glad was door het opnieuw opvriezen. Ga nu niet vragen waar ze mee strooien want dat zou ik echt niet weten.
Als het enigzins meezit probeer ik niet in Nederland te zijn als het daar sneeuwt. Half auto rijdend Nederland raakt in paniek bij het zien van 1 sneeuwvlokje, waardoor er dus ook de nodige ongelukken gebeuren.
Hier daarentegen, kijkt iedereen een keer naar boven en zegt "Oh, het sneeuwt, nu is het winter, no problem."
Laatst bijgewerkt door MandyR op 06-01-09 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt