Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
als je 60 plus rijd wordt het al wat penibeler 
Anoniem schreef:En het heeft ook niet altijd te maken met ver doorglijden,als je tegen een zwijn aanrijdt en een zwieper maakt,en vervolgens tegen een van de vele bomen aanknalt...dan kan je langzaam rijden,maar je hebt geluk,als je dat na vertelt.
Als jij met (bv) een km/u of 10 een zwijn voor je neus krijgt, heb je ten eerste meestal genoeg tijd om te remmen, en ten tweede is er dan bij een botsing heel weinig aan de hand.
Anoniem schreef:ach houd op....de ongelukken komen zeker uit onkunde van de automobilist voort??
Dus jij rijdt veilig over een zeer donkere,gladde,met bomen omgeven weg,waar ook nog zwijnen oversteken?en als je dan tegen een boom schuift,lach je even en zeg je..."tsja,eigen schuld,ík had beter uit moeten kijken?".
Huertecilla schreef:Anoniem schreef:ach houd op....de ongelukken komen zeker uit onkunde van de automobilist voort??
Dus jij rijdt veilig over een zeer donkere,gladde,met bomen omgeven weg,waar ook nog zwijnen oversteken?en als je dan tegen een boom schuift,lach je even en zeg je..."tsja,eigen schuld,ík had beter uit moeten kijken?".
Klopt. Áls je al vindt dat boos worden enige zin heeft, kan je alleen boos op jezélf zijn.
Pas gewoon je snelheid aan = nul probleem. Nu ja, nul niet; je kan niet altijd voorkomen met een overracend zwijn te botsen, doch erdoor tegen een boom schuiven is echt alleen jezelf te verwijten.
Pas je snelheid aan = Nul escalatie![]()
hc
Anoniem schreef:aargoed,dit wordt toch een ja/nee discussie waar ik voor pas verder...ík vind het grote onzin dat er "dan maar niet meer hoeft te worden gestrooid en verlicht want we doen er zelf maar moeite voor".
Dat ze daar de wegen graag onverhard en onverlicht hebben vind ik helemaal prima
Shadow0 schreef:Anoniem schreef:ach houd op....de ongelukken komen zeker uit onkunde van de automobilist voort??
Dus jij rijdt veilig over een zeer donkere,gladde,met bomen omgeven weg,waar ook nog zwijnen oversteken?en als je dan tegen een boom schuift,lach je even en zeg je..."tsja,eigen schuld,ík had beter uit moeten kijken?".
Lekker kortzichtig.
Integendeel: 'dat zouden meer mensen moeten doen'. Ongelukken ontstaan vrijwel altijd door een samenloop van omstandigheden en 1 van die omstandigheden is dat de chauffeur zichzelf / het materiaal / de situatie overschat. Het zou ongelofelijk veel schelen als mensen zich meer bewust zouden zijn van hun eigen invloed op ongelukken, ipv altijd de verantwoording af te schuiven.
En als je met een slakkegangetje van zeg 5km/u rijdt zijn de ongelukken absoluut minder en minder ernstig.
Alleen: dan kom je wel in botsing met dat gebruiksdoel: om ook nog een beetje op te schieten - en dat is de afweging die men maakt.[/
. Maar ga echt niet harder dan 20 rijden op deze ijsbaan ondanks m'n winterbandjes. Want ook daarmee kun je goed uitglijden en de bomen aan de zijkant van de weg zie ik liever niet dichter bij komen dan nodig.
Maar blijkbaar denken sommigen daar anders over. Anoniem schreef:oja,je schuift door je eigen onkunde tegen een boom.
wat stom van mij om te denken,dat dat door de gladheid komt...
Shadow0 schreef:Anoniem schreef:aargoed,dit wordt toch een ja/nee discussie waar ik voor pas verder...ík vind het grote onzin dat er "dan maar niet meer hoeft te worden gestrooid en verlicht want we doen er zelf maar moeite voor".
HC woont niet in NederlandDat ze daar de wegen graag onverhard en onverlicht hebben vind ik helemaal prima


Anoniem schreef:Nee,dat zijn aannames.
Je kan niet hardmaken dat die ongelukken gebeurd zijn omdat de wegen geasfalteerd/verlicht zijn. Je kunt hoogstens je vermoedens hebben.
Shadow0 schreef:Maar nu focus je bovendien nog steeds alleen maar op de veiligheidskant. Terwijl dat dus niet het enige is wat meespeelt.
Huertecilla schreef:Klopt. Bijvoorbeeld het streven naar comfort schakelt stimuli uit en maakt een correcte risico-beslissing moeilijker.
Vermeende tijdsdruk laat mensen risico-beslissingen nemen waar ze de gevolgen niet van overzien.
) Anoniem schreef:en het blijft nog steeds een aanname.Ookal is het met snelheden gebeurd die,jouw inziens,daarvoor niet mogelijk waren.
Misschien waren er wel andere oorzaken,die jij niet weet.

KiWiKo schreef:een Vito heeft daar een enorme gave knop voor............ de TURBOKACHEL![]()
![]()
Na het indrukken maakt de motor iets meer toeren dan bij gewoon stationair. Heb dus geen baksteen nodig
Ik heb alleen het probleem dat ik het weleens vergeet om te gebruiken. En als ik hem wel gebruik, vergeet ik hem weer uit te zetten.Huertecilla schreef:Van míj hoeft strooien niet en mag álle straatverlichting weg.
KiWiKo schreef:Ik merk dat heel erg in de Vito HC
In de Vito zit ik hoog, heb ik veel overzicht........... en zit ik veel dichter op mijn voorganger dan als ik in de TT rij, en dus veel minder overzicht heb........
Aan de andere kant, de TT heeft allemaal gekkigheid, als ik daarbij op mijn rem blaas sta ik vanuit 100 inene stil.......... en ben ik van 0 naar honderd in een ademhaling.......... daar rijd ik wat roekelozer mee dan de Vito....... waar ik bij de TT denk, kan wel........ denk ik bij de Vito maar eventjes wachten tot die voorbij is.......
MandyR schreef:Maar, ik moet toch zeggen dat het niet prettig rijden is als het sneeuwt en als er een flinke laag sneeuw ligt. Het verschil tussen berm en weg is niet meer te zien, de hele weg is wit waardoor de strepen ook zijn verdwenen en de reflectiepaaltjes (als die er al zijn) zijn onder gesneeuwd waardoor je dus heel wat orientatie punten kwijt raakt. Als je dan ook nog eens onbekend bent op de betreffende weg is het echt niet leuk rijden.
Tja, je rijdt er wel lekker langzaam door.

Huertecilla schreef:Hier staan in de bergen op plekken waar flinke sneeuwval te verwachten is ruim drie meter lange palen in de berm. Die zijn voor de sneeuwschuivers, opdat die kunnen zien waar ergens de weg onder de zeg 150 cm. dikke sneeuwdeken ligt.
Voor het sneeuwschuiven kan je er niet rijden. Na het sneeuwschuiven prima rustig met kettingen. Pekelen is een schijnoplossing omdat het s'nachts tóch opvriest en rijden met kettingen op kaal asfalt veel lastiger is dan op een laagje sneeuw.
In NL is het echter extreem, een uitzondering en dan maar tijdelijk. Geen probleem je aan te passen.
hc
). Ik kijk nu naar buiten en krijg het idee dat de sneeuwschuivers wel in actie gaan komen vannacht. Pekelen zijn ze hier wel goed in, heb tenminste nog nooit meegemaakt dat het glad was door het opnieuw opvriezen. Ga nu niet vragen waar ze mee strooien want dat zou ik echt niet weten.