'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:39

Fitch schreef:
rebati schreef:
Ikheb heel het topic niet gelezen,misschien is er al wat van gezegt maar dit slaat alles.
Ten eerste de eerste melk(biest)(en de 3 dagen daarop volgende melk) van de koe die een kalf heeft gekregen gaat zeker wèl naar het kalfje,daar zitten belangrijke antistoffen in en ten 2e kunstmelk is meer uitgeballanceert met vitaminen ed, waarom zou je dan niet het beste voor je kalveren kiezen. Er zijn ook bedrijven die ze gewoon koemelk blijven geven,die de duurdere kunstmelk te duur vinden. Helemaal NIETS sneu's aan!!
Kistkalveren=verboden in NL zowiezo

Kistkalveren is niet verboden, althans, niet de eerste 4 weken van hun niet al te lange leven. Daarna moeten ze idd in een groepje. Officieel heten het dan geen kistkalveren meer, maar toch...

Ik snap trouwens niet waarom er überhaupt nog mensen elke dag veel vlees, melk of eieren eten. Je wordt er dik van, kunt ziektes krijgen van alle hormonen en antibiotica die in de beesten gestopt wordt, het rot in je darmen, en je veroorzaakt er dierenleed mee. Vlees is gewoon zo... holbewonerachtig! Toen we nog in berenvellen rondliepen en in grotten sliepen hadden we die eiwitten nodig, lijkt me. Nu leven we zo luxe dat vlees alleen maar overdaad is. Koe De enige reden die ik kan bedenken is dat het lekker is, maarja, als we altijd alles zouden doen wat lekker is, zou er helemaal geen moraliteit meer te vinden zijn...

Eh...Fitch.
Vlees is het enige product dat de vitamine B12 bevat.
Dus ja,er zit iets in vlees waar we niet zonder kunnen.
Dat is de oorzaak voor veel vegetariërs die ziek worden.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:40

Magnummm schreef:
Ze gebruiken geen stroomprikkers op het transport, die dieren worden vanaf de derde verdiepig van een veewagen zo over het randje naar beneden gedonderd.. Nagelbijten / Gniffelen

ow ja natuurlijk,denk je niet dat het vlees dan beschadigt wordt, met het gevolg dat er daar dan op gekort wordt --> minder geld!!
En bij biggen dat die in de stress raken--> minder snelle groei--> kosten hoger..

Zo'n stroomprikker is officieel verboden,gebruikt word het nog wel maar niet zo snel meer als vroeger want als een afgemest varken op weg naar de slacht in de stress schiet is de kwaliteit van het vlees minder goed.

Even over wat jij kistkalveren noemt. Dat zijn kalverhutjes of iglo's helemaal geen kisten zoals jij het zo zegt. En vaak staan die ook nog lekker in de buitenlucht ipv een donkere stal.die 4 weken zoals jij zegt gaan ze inderdaad in een groepsverblijfje bij hun leeftijdsgenootjes en daar is echt niets maar dan ook helemaal niets zieligs aan. De moderne stallen van tegenwoordig hebben goede verblijven voor hun jongvee.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:43

_Tivoli_ schreef:
Eh...Fitch.

Nee. Jammer dat je je zo slecht voor hebt laten lichten. Vitamine B12 zit inderdaad in vlees (en trouwens ook in vrijwel alle andere dierlijke producten, zoals melk en kaas, vegetariërs komen dus niets tekort), maar ook in zeeplanten zoals zeewier. Aangezien ik niet veel behoefte heb aan een dagelijkse portie zeewier neem ik tabletjes. Dat is ook het enige wat je extra nodig hebt als veganist. Maar gelukkig krijg ik door dat kleine tabletje een stuk minder kunstmatige shizzle binnen dan al die hormonen en antibiotica in vlees, zuivel en eieren. Lachen

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:43

Ik zie hier weer mensen het één en andere zeggen die eigenlijk geen weet hebben van wat er gebeurd en waarom dit gebeurd.

Kistkalveren zijn WEL verboden. De eerste weken van hun leven op een kalverhouderij (rond de 4/5, maximaal 8) staan de kalveren apart, in zogenaamde baby boxen. In deze ('tralie') boxen kunnen ze gewoon draaien, liggen, contact hebben met de buren. Het zijn hele jonge en gevoelige dieren die een behoorlijke opdonder hebben gehad door het heen en weer gesleep. Door ze individueel te huisvesten kunnen de boeren ze perfect in de gaten houden en bijsturen. Het uitval percentage wordt zo tot een minimum beperkt.

Dan: kalveren worden inderdaad direct van de moeder afgehaald. Hoe sneller, hoe minder de moeder-kind band is -> dus beter.

Iedereen die nog vragen/opmerkingen/klachten heeft over de kalverhouderij, kom maar op. Koe

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:43

Uhm Rebati; ik heb helemaal niks over kistjes gezegd? en over eerste 4 weken? Nagelbijten / Gniffelen

Tivoli;
die kalfjes komen in van die kleine iglootjes, alleen buiten te staan. Dus niet in groepjes..

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:44

Magnummm schreef:
Ja maar toch, het was echt direct naar de geboorte, de moeder kreeg amper de tijd het beestje schoon/warm te likken.. Dan worden ze meteen buiten in zo'n klein koud hokje gestopt...

Het lijkt mij heeeeel erg sterk dat die kalveren daar geen biest kregen, bijna onwaarschijnlijk zelfs!!
Het betekend niet als het diertje gelijk apart moet dat het dan geen biest krijgt hoor, is het misschien daarom dat je het denk. Want die biest wordt gewoon met een speenfles gegeven.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:45

Magnummm schreef:
Uhm Rebati; ik heb helemaal niks over kistjes gezegd? en over eerste 4 weken? Nagelbijten / Gniffelen

Tivoli;
die kalfjes komen in van die kleine iglootjes, alleen buiten te staan. Dus niet in groepjes..

Nee sorry, er was een bericht bijgekomen, over die kistkalveren was aan Fitch bedoeld.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:46

Rebati; naar MIJN idee kregen ze geen biest. Als ik keek/vroeg wat ze kregen was het kunstmelk. Misschien dat ze 's ochtends wel echte biest krijgen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:48

Fitch schreef:
_Tivoli_ schreef:
Eh...Fitch.

Nee. Jammer dat je je zo slecht voor hebt laten lichten. Vitamine B12 zit inderdaad in vlees (en trouwens ook in vrijwel alle andere dierlijke producten, zoals melk en kaas, vegetariërs komen dus niets tekort), maar ook in zeeplanten zoals zeewier. Aangezien ik niet veel behoefte heb aan een dagelijkse portie zeewier neem ik tabletjes. Dat is ook het enige wat je extra nodig hebt als veganist. Maar gelukkig krijg ik door dat kleine tabletje een stuk minder kunstmatige shizzle binnen dan al die hormonen en antibiotica in vlees, zuivel en eieren. Lachen

Ja laten we met zn allen pilletjes gaan slikken, niks is gezonder dan je dagelijkse portie vitaminen en mineralen in een potje Rolleyes

Sorry hoor, er zit echt wel meer in vlees dan je denkt. En die AB ed vallen echt wel mee, door de stricte maatregelen wordt er veel beter opgelet.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:48

Ja inderdaad je weet het dus NIET ZEKER, dus zeg het dan ook niet.
Juist ZO worden er van allerlei kwats verhalen de wereld in geholpen. Als die boer zijn kalveren geen biest liet,waar liet hij de biest dan, in de put?Een preventieproduct tegen ziektes zomaar in de put!?? tuurlijk niet, in de tank ook onwaarschijnlijk of hij wil graag een hoog celgetal en een kans op een boete...

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:49

rebati schreef:
Ja inderdaad je weet het dus NIET ZEKER, dus zeg het dan ook niet.
Juist ZO worden er van allerlei kwats verhalen de wereld in geholpen. Als die boer zijn kalveren geen biest liet,waar liet hij de biest dan, in de put?Een preventieproduct tegen ziektes zomaar in de put!?? tuurlijk niet, in de tank ook onwaarschijnlijk of hij wil graag een hoog celgetal en een kans op een boete...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:50

Medea schreef:
Ik zie hier weer mensen het één en andere zeggen die eigenlijk geen weet hebben van wat er gebeurd en waarom dit gebeurd.

Kistkalveren zijn WEL verboden. De eerste weken van hun leven op een kalverhouderij (rond de 4/5, maximaal 8) staan de kalveren apart, in zogenaamde baby boxen. In deze ('tralie') boxen kunnen ze gewoon draaien, liggen, contact hebben met de buren. Het zijn hele jonge en gevoelige dieren die een behoorlijke opdonder hebben gehad door het heen en weer gesleep. Door ze individueel te huisvesten kunnen de boeren ze perfect in de gaten houden en bijsturen. Het uitval percentage wordt zo tot een minimum beperkt.

Dan: kalveren worden inderdaad direct van de moeder afgehaald. Hoe sneller, hoe minder de moeder-kind band is -> dus beter.

Iedereen die nog vragen/opmerkingen/klachten heeft over de kalverhouderij, kom maar op. Koe

Oké, Medea, helaas is het dan nog erger dan ik dacht. Ik wist niet dat ze zelfs de 8 eerste weken van hun leven van zo'n 3/4 maanden in zo'n kist moeten staan. Kalven zijn namelijk niet alleen jonge en gevoelige, maar ook hele sociale dieren. Ik ben blij dat jullie tralieboxen gebruiken, maar ik heb ook gezien dat boeren die babykalfjes huistvestten in boxen met houten wanden. Ik geloof wel dat het straks wettelijk verplicht wordt dat kalveren elkaar moeten kunnen zien. Gelukkig maar.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:50

Ow, misverstand, ik had het over gewone melk voor de kalfjes. Excuse Moi Rebati Haha!

IndianLady; IK heb aan mijn vleesvervanger naar mijn idee genoeg. Ik neem alleen in de wintermaanden een tabletje, maar dat is niet voor mijn vegetarisme Lachen

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:52

Ow dus nu krijgen ze wel koemelk of wat bedoel je nu Magnum?
Nou fitch ik heb nog nooit gezien dat een kalf wat pas uit een iglotje komt een sociale stoornis heeft ofzo hoor Knipoog

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:52

ik vind dat vegetariers soms echt nep zijn..wel geen vlees eten maar ondertussen wel met leren schoenen etc lopen..of melk drinken kaas eten etc..dan vind ik je persoonlijjk geen vegetarier..
en voor je paard allerlei leren spullen hebben wat dan toch een dood beest is geweest..

maar goed...ik ben blij met me stukkie vlees ben geen herbivoor en zal t ook nooit worden.
de dieren worden gefokt voor de slacht niks zieligs aan hoor...t lekkerste vlees is paardenbiefstuk..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:53

IndianLady schreef:
Fitch schreef:

Ja laten we met zn allen pilletjes gaan slikken, niks is gezonder dan je dagelijkse portie vitaminen en mineralen in een potje Rolleyes

Sorry hoor, er zit echt wel meer in vlees dan je denkt. En die AB ed vallen echt wel mee, door de stricte maatregelen wordt er veel beter opgelet.

Indianlady: ik zou het intens waarderen als je mijn bericht eerst even zou LEZEN voordat je antwoordt. En:
1. Waar zeg ik dat ik mijn dagelijkse portie vitaminen en mineralen uit een potje haal? Naar mijn weten heb ik het alleen over B12? Wat trouwens voor de rest een natuurlijk gisttablet is? Dus ik krijg lekker geen groeihormonen, AB en salmonella binnen, maar wel dat ene B12 tabletje, zeg nou zelf, wat is gezonder?
2. Wat zit er meer in vlees dan ik denk?
3. Hoe weet jij dat er overal op die AB gelet wordt?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:54

Buster, ik geloof dat jij toch even het topic had moeten bekijken want nu zeg je dingen die allang besproken zijn Knipoog

Rebati; nee ze krijgen biest, geen echte koeienmelk. Er zijn nl ook kalfjes die echt koeienmelk krijgen ipv nepmelk.
Huh, hoe moet ik het uitleggen -.-'

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:54

rebati schreef:
Nou fitch ik heb nog nooit gezien dat een kalf wat pas uit een iglotje komt een sociale stoornis heeft ofzo hoor Knipoog

Hoe weet jij hoe een kalf zich normaal hoort te gedragen? Je hebt toch alleen maar sneue slachtoffertjes van de bio-industrie gezien, dan is dat inderdaad jouw norm... Jammer.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:56

Fitch schreef:
Medea schreef:

Oké, Medea, helaas is het dan nog erger dan ik dacht. Ik wist niet dat ze zelfs de 8 eerste weken van hun leven van zo'n 3/4 maanden in zo'n kist moeten staan. Kalven zijn namelijk niet alleen jonge en gevoelige, maar ook hele sociale dieren. Ik ben blij dat jullie tralieboxen gebruiken, maar ik heb ook gezien dat boeren die babykalfjes huistvestten in boxen met houten wanden. Ik geloof wel dat het straks wettelijk verplicht wordt dat kalveren elkaar moeten kunnen zien. Gelukkig maar.

Dit ging trouwens specifiek over de vleeskalverensector Lachen. De wettelijke eis staat op 8 weken, daarna is groepshuisvesting verplicht. Zelfs zieke kalveren die alleen worden gehouden in een grote stal met stro voldoen niet eens aan de wet Huilen van het lachen. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat geen één van onze kalveren (en dat zijn er veel ) in een houten box worden gehouden. De houten boxen mogen al jaren niet meer.
Laatst bijgewerkt door Medea op 03-10-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:56

buster4ever schreef:
ik vind dat vegetariers soms echt nep zijn..wel geen vlees eten maar ondertussen wel met leren schoenen etc lopen..of melk drinken kaas eten etc..dan vind ik je persoonlijjk geen vegetarier..
en voor je paard allerlei leren spullen hebben wat dan toch een dood beest is geweest..

maar goed...ik ben blij met me stukkie vlees ben geen herbivoor en zal t ook nooit worden.
de dieren worden gefokt voor de slacht niks zieligs aan hoor...t lekkerste vlees is paardenbiefstuk..

Dus als je de wereld een klein beetje beter wilt maken mag dat niet? Maar dan moet je jezelf gelijk van alles onthouden? Waarom is het niet zielig dat dieren gefokt worden voor de slacht? Ik gebruik trouwens helemaal geen dierlijke producten...

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:58

Fitch schreef:
rebati schreef:

Hoe weet jij hoe een kalf zich normaal hoort te gedragen? Je hebt toch alleen maar sneue slachtoffertjes van de bio-industrie gezien, dan is dat inderdaad jouw norm... Jammer.

Oja helemaal niet,want wij hebben hier een zuigkalfje lopen, vanaf mei mooi in de wei bij de moeder. En die gedraagt zich helemaal NIETS anders dan de kalveren in de stal.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:59

Ik heb je post gelezen
Dat pilletjes slikken is algemeen
Enig idee waarom wij ooit als omnivoor begonnen zijn? En nu nog steeds vlees eten, waarschijnlijk omdat wij het dus toch wel een beetje nodig hebben. Zolang er geen enkele medici tegen mij zegt: Oke nu moeten we allemaal stoppen met vlees eten want het is ongezond, laten we voortaan met zn allen planten eten.
MKZ, varkenspest, vogelgriep ring any bell?

Er wordt gewoon tegenwoordiger echt wel beter op mediactie gelet, medicatie die niet schadelijk is voor ons.

Blijf jij lekker je pilletje slikken, ik tast straks toe op mn stukkie vlees. Heb er nu al zin in

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:00

Fitch:
De hoeveelheden b12 die in andere producten zit is nihil in vergelijking met wat er in vlees zit.

Ik ben zelf vegetariër en heb dus veel met b12's te maken.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:02

rebati schreef:
Oja helemaal niet,want wij hebben hier een zuigkalfje lopen, vanaf mei mooi in de wei bij de moeder. En die gedraagt zich helemaal NIETS anders dan de kalveren in de stal.

Even gewoon een normaal vraagje, niks aanvallends bedoeld!

Wanneer zou jij je fijner voelen? Thuis bij je moeder opgroeien of een opvangtehuis waar je (buiten school bijvoorbeeld) de hele dag op je kamer zit?

Alleen zomaar een vraagje hoor!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:06

Magnummm schreef:
rebati schreef:

Even gewoon een normaal vraagje, niks aanvallends bedoeld!

Wanneer zou jij je fijner voelen? Thuis bij je moeder opgroeien of een opvangtehuis waar je (buiten school bijvoorbeeld) de hele dag op je kamer zit?

Alleen zomaar een vraagje hoor!

Nee nou moet je niet kalveren gaan vermenselijken.

Citaat:
De 7 productlijnen:
Voedingsmiddelen industrie waaronder:
Speciale smaak gebruikt voor drop, gestabiliseerde hemoglobine (rode bloedcellen) voor vleesproducten. Gelatine (gel 5)
Veelal gebruikt in voedingssuplementen, vleeswaren en de gelatine.

Voer voor huisdieren waaronder:
Lever, hart, maag en andere dierlijke onderdelen gevriesdroogd of vers. Sonac eend maatlijd, Sonac lam maaltijd en ook weer de gelatine (gel 5)
Veel producten die worden verwerkt in snacks en droog en nat voedsel.

Viskwekerijen waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen, er zijn echter nog wat regelementen gebonden aan het visvoer, dit vanwege de BSE.

Mengvoederindustire waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze producten worden dus gebruikt voor het maken van mengvoeder. Ook hier zitten nog BSE regelementen aan vast.

Voeder voor pelsdieren waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze worden gebruikt bij de productie van veevoer, petfood en organische meststoffen.

Messtoffenindustrie waaronder:
Proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze worden gebruikt als grondstoffen voor organische meststoffen.
Met onder andere "Hoof Meal"

Technische toepassingen waaronder:
Vetten, proteinen (eiwitten) en mineralen. Deze materialen worden bijvoorbeeld gebruikt in de aluminium industrie, kleefstoffen industrie, papier industrie en koper gieterijen.

De opgesomde dingen hierboven zijn korte opsommingen, er zijn verschillende gebruiksmogelijkheden voor de vele producten, nogmaals, voor de details zie DEZE link.

Zoals je nu dus wel snapt worden ook paarden hierbij verwerkt, paarden zijn net zo goed categorie 3 materiaal, dit geld voor hun bloed en botten.
Zo zullen de vele producten hierboven niet alleen koe of kip bevatten maar net zo goed paardenbotten en bloed.

Fitch doe me een lol en lees deze quote even. Ben benieuwd welke producten die hier in het lijstje staan JIJ niet gebruikt. Of het nu voor jezelf of voor je huisdieren is.