Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:32

Lieke_M schreef:
Mijn pesters pestten niet omdat ze zichzelf zwak vonden.... Helemaaaaaal niet, integendeel, ze voelden zich zooooooooo goed als dochter van de juwelier, advokaat, of andere rijke zelfstandige dat ik voor SUKKELAAR uitgescholden werd omdat ik geen Donaldson, Mer du Nord, ... droeg.

Toen ik voor m'n communie eindelijk een rokje van Donaldson kreeg, werd ik NOG MEER uitgescholden... 'kijk ze heeft ook eens iets van een merk aan hoor'....

Sorry dat zijn geen onzekere kinderen in mijn ogen.....

Dat probeerde ik ook te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:33

Shadow0 schreef:
russel schreef:
De geitewollen sok.

Zou je kunnen uitleggen wat je daar precies onder verstaat? Want de 'geitenwollen sok' is natuurlijk gewoon een karikatuur. Leuk voor komische accenten maar het doet geen recht aan wat ze zeggen of willen bereiken.

Krijg ik toch het idee dat er een generatie tussen ons zit. Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:03

Lieke_M schreef:
Mijn pesters pestten niet omdat ze zichzelf zwak vonden.... Helemaaaaaal niet, integendeel, ze voelden zich zooooooooo goed als dochter van de juwelier, advokaat, of andere rijke zelfstandige dat ik voor SUKKELAAR uitgescholden werd omdat ik geen Donaldson, Mer du Nord, ... droeg.

Toen ik voor m'n communie eindelijk een rokje van Donaldson kreeg, werd ik NOG MEER uitgescholden... 'kijk ze heeft ook eens iets van een merk aan hoor'....

Sorry dat zijn geen onzekere kinderen in mijn ogen.....

Ze zijn juist wel onzeker en zwak... Maar bij die 'rotzakjes' komt het verkeerd naar buiten.

Mensen die tevreden zijn met zichzelf en helemaal in balans zijn pesten niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:51

scheer ze niet allemaal over een kam.

ze zijn niet allemaal 'zo zielig'
en niet iedere pester is hetzelfde

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:04

Da's een feit...
Maar elke pester heeft wel een probleem... Anders zouden ze niet pesten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:07

ja zeker wel hebben ze een probleem.
wat zeer goed en streng aangepakt moet worden,dat ze het de volgende keer wel zullen laten.
en ja oke,een aantal zal zelf ook geestelijk in de problemen zitten,dat is waar.
maar een excuus is het niet,en het probleem ligt vaak ook voor een deel bij de ouders.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:24

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven, bedankt voor de medewerking Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:39

Ik ben weer veel wijzer geworden vandaag,ik was er al achter gekomen dat haar juf een bepaald gedrag naar haar toe had.Een gedrag van ik moet jou niet,zo bedoel ik het niet echt maar dat gevoel had ik.Nu heb ik gehoord dat ze op school niet weten hoe ze met haar moeten om gaan,ze is erg gevoelig ook nog.En daar weten ze ook geen raad mee,dus er rest mij nog maar 1 ding en dat is op zoek gaan naar een school die haar wel kan begeleiden.De school begeleider heeft ook gevraagd aan de vrouw van het doventeam of er geen andere school voor haar is waar ze haar wel kunnen begeleiden?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:48

Ik had inderdaad al zo'n buikgevoel over die juf...
Goed van je dat je het ook snel hebt opgemerkt!! Nu snel een nieuwe school zien te vinden voor je dochter.

Maareuh, dat doventeam..?? Ik denk dat ik iets gemist heb hier..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:52

Lieke_M schreef:
Goed van je dat je het ook snel hebt opgemerkt!!

Nou ja, snel... de problemen spelen al 2 jaar...

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:56

ik zou als ik jou was je dochter inderdaad een cursus of begeleiding aanbieden. Maar dat zou ik op de oude school doen zodat ze op de nieuwe school ook echt een nieuwe start kan maken. Een cursu zelfverdediging helpt vaak. Niet alleen omdat je je fysiek niet meer bedriegd voelt maar ook omdat dat mentaal heel sterk doorwerkt. Zorg ook dat je dochter een hobby kiest waar ze helemaal voor gaat en dat ze daar vriendjes kan maken.
Ookal werkt het dan niet helemaal op school kan ze daar naar uitkijken en sociale contacten hebben.
Helaas spreek ik uit ervaring

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:07

Shadow0 schreef:
Lieke_M schreef:
Goed van je dat je het ook snel hebt opgemerkt!!

Nou ja, snel... de problemen spelen al 2 jaar...

Jaja, dat weet ik maar ik bedoel sinds het gesprek met de school, dacht ze dat het alsnog in orde zou komen en heeft ze snel beseft dat die juf het niet goed met haar dochter voor heeft.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:09

Sinds het laatste gesprek met de school. Ze heeft er al tig gehad. Maar goed, gelukkig mag het meisje eindelijk naar een andere school.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:20

Heel goed dat je de knoop doorhakt.

Pestende leraren, ze bestaan: leve de lol voor de pesters, betekent dat.

Succes met het vinden van een andere school. Ach gut

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:27

De meeste denken dat het allemaal te lang heeft geduurd maar dat had een reden,het is een kind met meerdere problemen en ze moet op de juiste school geplaats worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:30

In onze buurt is ook geen geschikte school,op 25 km is de eerste.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:33

Kijk, dat er nog meer problemen waren dat wisten we natuurlijk niet.
Misschien zijn er meer ouders bij jou in de buurt die hun kineren naar die nieuwe school brengen. Dan kan je een soort roulatiesysteem maken waarbij je elkaars kinderen naar school brengt.

Met een beetje mazzel hoef je dan maar een paar keer per week te rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:59

lautje76 schreef:
Kijk, dat er nog meer problemen waren dat wisten we natuurlijk niet.

Marleen heeft mijn rechtstreekse vraag daarover niet beantwoord maar in principe was het tussen de regels wel te lezen (dat er ook een begeleider is bv). En ik wist het al uit andere topics van de TS. De oplossing is trouwens volgens mij (zoals ik nog wel even zal blijven herhalen) vooral dat er gekozen wordt voor een totale aanpak. Het blijven nu lapmiddeltjes, traininkje hier, gesprekje daar, maar ik heb niet de indruk dat er structureel gekeken wordt wat er gedaan kan worden en waar haar dochter het best op haar plek is.
Misschien dat dit het moment is...

Marleen_usar: heb je ook al gekeken naar opties in het speciaal onderwijs? Je dochter heeft een 'rugzakje' (leerlinggebonden financiering), toch? Dan zou ze in principe toegelaten kunnen worden op een school voor speciaal onderwijs, en in aanmerking moeten kunnen komen voor vervoer naar school.
Kun je wat meer vertellen over de scholen die je hebt bezocht / gaat bezoeken? Wat voor school is die school op 25km afstand en waarom zijn de scholen dichterbij niet geschikt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 17:53

Dit is een vrije school dus met atroposofische grondslag, en op een gewone school zeg maar werken ze klassikaal of hoe je dat schrijft dat is voor haar niet geschikt..Een vrije school doet echt veel dingen die voor mijn dochter belangrijk zijn, althans die zij erg leuk en belangrijk vind.Ik heb gekeken naar het vervoer en met de metro moet het beter te doen zijn.Ik wil in ieder geval gaan kijken op die school.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 17:54

Mijn oudste heeft op het speciaal basis onderwijs gezeten en daar werkten ze erg onder het niveau van de kinderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:07

Niet al het speciaal onderwijs is hetzelfde, maar zelfs als dat zo zou zijn: is het niet veel waardevoller dat je dochter zich fijn en zelfverzekerd kan voelen op school?

Welke problemen heeft je dochter op dit moment? Ze heeft in elk geval gehoor- en sociale problemen, dat is in dit verhaal al aan de orde gekomen, maar spelen er ook nog problemen qua schoolprestaties mee?

Daarnaast denk ik dat een school als een vrije school voor iemand met gehoorproblemen en sociale problemen gewoon een enorme opgave is. Het KAN vast en zeker heel waardevol zijn, maar net als bij montessori-onderwijs doet het een veel groter beroep op de vaardigheden van een leerling. Juist doordat ze zowel hoor- als sociale problemen heeft, lijkt me dat ze een heleboel dingen in het montessori-onderwijs niet meekrijgt. Dat is geen enkel probleem als het kind het daar goed doet en gelukkig is, en als de docenten en de leerlingen daar ook op inspelen. Dan kan de vrijheid van zo'n school heel waardevol zijn en veel toevoegen. Maar dat is NIET het geval. Jouw dochter bevindt zich dus nu in een omgeving die ze NIET volledig kan volgen omdat ze niet alles hoort, en ze krijgt daarbij geen steun van de medeleerlingen omdat er een vijandige sfeer is ontstaan.

Moet je haar dan weer in zo'n ongestructureerde omgeving plaatsen? Maak je het haar daarmee niet veel moeilijker? Ik denk namelijk dat zij, juist vanwege haar achtergrond, veel veiliger is in een situatie waar ze begrijpt wat er allemaal speelt, omdat dat grotendeels op routine gaat. Dat maakt het veel overzichtelijker en ik denk dat dat een eerste vereiste is. Dan kan ze daar rustig haar zelfvertrouwen weer opbouwen.

Toevoeging: en zelfs als je dit niet vindt, kan ik je echt aanraden om verschillende opties te bekijken en je niet blind te staren op 1 school. Kijk gewoon. Zie hoe verschillende scholen zijn, hoor wat ze te zeggen hebben en hoe ze het aan willen pakken met je dochter. Misschien hebben ze iets waar je zelf niet aan gedacht hebt. Proef de sfeer, doe ervaring op, dan kun je ook veel makkelijker weten wanneer iets niet klopt. Maar als je geen vergelijkingsmateriaal hebt is dat veel lastiger.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:25

Oh... de vrije school. Dat verklaart voor mij alles. Hardstikke leuk als middelbaar onderwijs maar niet voor jongere kinderen. En al helemaal niet voor jongere kinderen die niet zo sterk in hun schoenen staan. De vrije (basis)scholen die ik heb gezien waren een losgeslagen bende en het niveau bedroevend. Je pikt ze er 10 jaar later nog uit aan de grammaticale fouten.

Waarom denk je dat klassikaal onderwijs niet geschikt is voor je dochter? Misschien is het voor haar wel een verademing. Structuur, regelmaat, duidelijke grenzen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:35

Nou lautje76,daar wil ik wel wat op zeggen. Lachen
Ik heb zelf een vrije school verleden.
Ookal heb ik na een rotperiode op een openbare basisschool maar een paar jaartjes mogen genieten van het vrije school onderwijs.
Voor mij is een wereld opengegaan,en ja,ik kan heel fatsoenlijk schrijven.Het was geen losgeslagen bende maar een georganiseerde en fijne structuur.Mijn dochter gaat dan ook zeker naar een vrije school!

@TS: gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn,praktisch is het misschien niet,om 25 km te moeten reizen.
Maar je kind gaat je later heel dankbaar zijn als je ervoor gevochten hebt om haar laatste basisschool jaren fijn te laten beleven.
Kijk in de familie,mensen die willen helpen met vervoer of kosten.Kijk wat de overheid hier voor regels in kent,en wat je werk/dat van je man hierin kan betekenen.
Als je echt wil,is er een weg....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:45

Marleen: ik vind het goed van je dat je nu knopen begint door te hakken Lachen.

25 km is inderdaad ver... Maar zeg nu zelf: als je meid hierdoor gaat veranderen in een blij kind dan is het het zeker waard om zo ver te reizen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:01

_Tivoli_ schreef:
Voor mij is een wereld opengegaan,en ja,ik kan heel fatsoenlijk schrijven.Het was geen losgeslagen bende maar een georganiseerde en fijne structuur.Mijn dochter gaat dan ook zeker naar een vrije school!

Net als bij het montessori-onderwijs (en eigenlijk alle onderwijs) is de ene school de andere niet.

Op zich ben ik niet tegen de vrije school, hoewel ik sommige principes niet helemaal onderschrijf, maar in dit geval lijkt het me geen eerste keuze voor een meisje in deze situatie. Ik denk zeker dat het waardevol onderwijs kan zijn, maar de kans dat het TE veel vraagt van een onzeker meisje dat nieuw komt op een school en ook gehoorproblemen heeft, lijkt me erg groot.

Daarnaast vind ik het gewoon niet goed als er geen enkele andere optie bekeken wordt. Als dit uiteindelijk de beste optie is, dan is het de beste optie. Maar ik heb uit de berichten tot nu toe de indruk dat er alleen maar naar het 'systeem' gekeken wordt. Er wordt niets vergeleken, er wordt niet nagedacht over de risico's die een dergelijk schoolsysteem toch meebrengt, er is nog niets bekend van een plan van aanpak. (Marleen? Ben je eigenlijk al een keer op die vrije school gaan praten? Hoe kijken zij tegen de gehoorproblemen aan? Zijn er concrete afspraken of plannen gemaakt?)

Bovendien is 25 km niet niks. Het kan natuurlijk, als het moet. Maar het kost enorm veel tijd, geld en energie, alles moet gepland worden en geregeld worden en dan moet je wel hele goede redenen hebben om daarvoor te kiezen. (En met alle respect, de TS heeft ook al meerdere topics geopend dat het lichamelijk niet goed gaat. Om dan te kiezen voor een school die zo ver weg is dat het elke dag opnieuw een flink beslag legt op tijd en energie - het lijkt mij niet verstandig.)

Het speciaal onderwijs is niet DE oplossing en een klassikale school is ook niet DE oplossing, maar als je niet bereid bent naar de alternatieven te kijken en je alleen maar vastpint op dat ene aspect van een school is de kans heel groot dat het niet goed gaat en je over een tijd opnieuw met grote problemen zit. En het kind is daarvan de dupe.