Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:39

€250/€300 voor een volwassen ram is geen uitzondering. Je vindt ze goedkoper maar dan lever je ook wel flink in op kwaliteit.

De duurste schapen die ik tot nu toe heb gekocht waren €110 voor volle ooien. Maar ik moet toegeven: Ze zijn niet echt zwaar gebouwd, wat je op de foto wel ziet. Ze zijn wel allemaal mooi qua grote en hebben hoge vruchtbaarheidspercentages. Dus een dergelijke ram kan wel mooi body inbrengen :j

Straks wat rommelen in de moestuin en de fruitboompjes eindelijk planten :)

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:48

Hier is tussen de €100 en €120 normaal voor een ooi, voor een lam ligt de prijs ook rond dat bedrag. Een geteste dekram gaat vanaf €500.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:56

Mag ik vragen waarop ze worden getest?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:17

DeMolenhoek schreef:
€250/€300 voor een volwassen ram is geen uitzondering. Je vindt ze goedkoper maar dan lever je ook wel flink in op kwaliteit.

De duurste schapen die ik tot nu toe heb gekocht waren €110 voor volle ooien. Maar ik moet toegeven: Ze zijn niet echt zwaar gebouwd, wat je op de foto wel ziet. Ze zijn wel allemaal mooi qua grote en hebben hoge vruchtbaarheidspercentages. Dus een dergelijke ram kan wel mooi body inbrengen :j

Straks wat rommelen in de moestuin en de fruitboompjes eindelijk planten :)

Let je op dat zwaardere ram vaak ook zwaardere, dus grotere lammeren betekent incl. moeilijker geboren worden? Ram die flink massa vererft moet die groei pas na de geboorte geven, niet ervoor. En dat betekent vaak ook een hogere prijs of een flinke gok. Ooi moet ook genoeg ruimte hebben, maar fokken op massa (vleesproductie) is riskant.
Waar je naar kan kijken is ramlam voor dek (of zelfs meerdere) en die na het dekken te laten slachten. Dan heb je en lamsvlees en bloedspreiding. Afhankelijk van de verwantschappen tussen je ooien kan je dan ook meerdere bloedlijnen aanhouden en bij nood wel een jaartje met eigen ramlam dekken. Voor hobby en kleine kuddes zijn je ooilijnen super belangrijk, daar kan je zeer kritisch op zijn omdat je weet wat er uit gekomen is. De rammen die je aankoopt weet je weinig over en dat is altijd de gokfactor van fokken op kleine schaal. Veranker dus wat je wil in de ooien en dan is vruchtbaarheid, makkelijk aflammeren en gezond zijn een fundering waar je niet in wil gaan rommelen ook al maakt dat dat je ooien wat lager scoren op rastype. Gezonde dieren zijn het goedkoop te houden en duur om te kopen, zelf fokken is dus het fijnste, dan weet je ook dat ze het op jouw manier van houden goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:37

De rassen die ik heb zijn gekweekt om te worden gekruist met zware vleesrassen :) De swifter bv is er gekomen om te kruisen met een texel aangezien zij die geboorteproblemen niet hebben :) Het zou dus, in theorie, totaal geen probleem mogen zijn om een zwaardere ram te gebruiken. Daarom kijk ik ook naar een hampshire of suffolk ram, aangezien deze ook worden aangeraden vanwege het makkelijk lammeren en pas een grote groei na de geboorte. Bv een blue de main zou ik al zeker niet gebruiken omdat dat ook al grote lammeren zijn. Toch bedankt voor de input! :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:32

Zo jammer dat je niet dichterbij ons woont DMH! Dan had je onze 'Kerel' best mogen lenen.

Hier nu een ooi met uierontsteking. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:48

Iedereen woont precies vrij verspreid in dit topic :j Dat is rot. Kun je makkelijk een dierenarts bereiken in het weekend?

Zonet al 20 boompjes in de grond gestoken.

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 15:56

Ja, even antibiotica en pijnstiller opgehaald. Ze is gelukkig wel nog fit en laat de lammeren nog wel drinken.

Lekker bezig!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:42

Onze Suffolk lammeren zijn toch echt wel flink stevig bij geboorte hoor. Wat dat betreft hebben we heel graag charollais bloed. Mooie kleine pootjes en kopjes bij geboorte maar groeit relatief snel uit tot een mooi stevig vleeslam. Bij ons zitten die tussen de 3 en 4 maanden op slachtgewicht (+41kg).

Wij gebruiken voor uierontsteking zelden AB. Liever masseer ik met olie met essentiële oliën erdoor en melk goed leeg. Dan is het met een dag of 3 ook zo goed als over.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:54

Hier net ook de DA over de vloer gehad, heb Shelly, de 32 jarige shet in moeten laten slapen |(

En nu zit ik met een dilemma. Shelly was namelijk niet van mij, maar stond hier op 'pension' voor 25 euro in de maand.
Ik heb op dit moment niet de financiële middelen om snel even een andere pony er bij te kopen (ik wilde gaan sparen voor een leuk veulen als bleek dat mijn dochter (nu 5) echt interesse in paarden had) en een nieuwe pensioen pony waar alles voor betaald word is niet zomaar even gevonden.

Gelukkig krijg ik morgen een pony tijdelijk even te leen zodat Aagje niet alleen staat en kan ik rustiger opzoek gaan.

Dus als iemand hier nog iets weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:07

Veel sterkte Elise. Zoek je weer richting maatje shetlander?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:21

Ik wilde eigenlijk gaan sparen voor een stevige d-pony hengstveulen (kleur/ras/afstamming niet belangrijk). Maar ik gok dat ik die nu niet eentje ga vinden voor 500-750 euro.

En qua pension pony zou c of kleiner een mooi maatje zijn en die vind je ook niet zo maar.

Er worden vooral kapotte paarden aangeboden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:57

Omgh ben mij nu aan het afvragen waar ik in vredesnaam aan begonnen ben. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:19

Hier blijft het ooilam bijgeflest worden. Spenen werken ondertussen maar het vergt heel veel van de lammetjes om er wat uit te krijgen. Melken lukt ons ook haast niet tot nauwelijks. Het rammetje is er sterk genoeg voor maar het ooitje krijgt duidelijk niet genoeg binnen.

Gisteren al die boompjes gezet. Zat nu te kijken op de website van de leverancier. Heeft hij een paar rassen erbij die ik ook nog wil :D Eens kijken of ik nog wat ga bijbestellen... Dan moeten ze namelijk op een ander stuk weide maar dan mogen de paarden er niet meer op. Die eten ze namelijk volledig op.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:06

Wat wil je nog hebben DMH?

Tot nu toe zie ik overal, behalve de pawpaw, knopjes van blad of bloesem aankomen :D

Vandaag hebben we eventjes een wilgendome gezet, die stond al langer op mijn wensenlijstje. Hadden mooie lange takken via marktplaats gehaald laatst en in de poel gegooid, in afwachting van wat we ermee gingen doen. Uiteindelijk zijn we maar een paar uurtjes bezig geweest, en ziet er echt leuk uit! Ik ga de onderkanten nog wat vlechtwerk zetten met dunne wilgentakken denk ik, zodat dat ook mooi vol wordt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:13

Hier barsten de bloemknoppen van de peer al open! Ik hou van de lente :+:

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:17

JudithO schreef:
Hier barsten de bloemknoppen van de peer al open! Ik hou van de lente :+:

Mijn kers staat ook al bijna in bloei <3
Wanneer zetten jullie de aardappels erin? Ik was van plan om dat komend weekend te doen (ik heb een middenvroeg ras) maar met de vorst volgende week dinsdag weet ik nog niet of ik het durf..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:32

Perzik vol in bloei. <3

Nou de keuze genomen hoor en ben druk aan het verhuizen. Eerste 6 boompjes en paar struikjes zijn al verhuist hoop alleen dat de perzik het naar zijn zin gaat hebben op de hoek bij de kas. Nog 9 bomen, 3 druiven en de rest van de struiken. Heb een paar bomen weg gegeven waarvan ik uiteindelijk zoiets van had wat moet ik ermee en ook die grote gratis druif die ik opgehaald had.
Afbeelding
Afbeelding
Mini bos in aanplant. <3

Zal wel zeurpiet zijn, maar vind die grote pruimenboom te groot. Maar ben zelf maar 1.55 groot. :')

Morgen eerst de rest van 9 boomgaten maken en dan zien we wel hoever we komen met verhuizen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:32

Prairy schreef:
Wat wil je nog hebben DMH?

Tot nu toe zie ik overal, behalve de pawpaw, knopjes van blad of bloesem aankomen :D

Vandaag hebben we eventjes een wilgendome gezet, die stond al langer op mijn wensenlijstje. Hadden mooie lange takken via marktplaats gehaald laatst en in de poel gegooid, in afwachting van wat we ermee gingen doen. Uiteindelijk zijn we maar een paar uurtjes bezig geweest, en ziet er echt leuk uit! Ik ga de onderkanten nog wat vlechtwerk zetten met dunne wilgentakken denk ik, zodat dat ook mooi vol wordt.

Nog een gewone perzik. Zag dat hij ook een soort van ‘bloedperzik had. Dan nog een bloedpeer en ik denk 2/3 extra appelbomen. Heb je een foto van de doom? Lijkt mij heel erg mooi!

Judith: Hier alles vol maar nog niets open.

Hmd: Wij weten ook niet echt wat te doen...

Marcella: Hele klus zeg! Succes!

Gisteren kwamen de buren even langs om te zeggen dat zij de nieuwe perenbomen aan de rand van de weide zeer mooi vonden en het ons huis direct een andere uitstraling gaf.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:20

Perzik heb je in heel veel soorten. De mijne is winterhard en wordt niet blij in de kas. Maar je hebt ook soorten die moeten in een kas staan.

Viel mij gisteren ook op dat de mijne mooie donkere bloemetjes heeft. Meeste op de moestuin hebben licht roze. De mijne hard roze. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:04

Diegene die ik nu al heb is een platte perzik en inderdaad ook winterhard :j

Ik breng vrijdag 20 eitjes weg om uit te broeden. Ons huis is enorm vochtig en mijn broedmachine krijgt de vochtigheid nooit goed geregeld :( Nochtans een r com.

Zijn eitjes van mechelse koekoek haan zilvernek met gewone mechelse koekoek, witte mechelse koekoek en sasso kippen. Ben benieuwd wat deze mix gaat doen :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:40

Dat is leuk om van je buren te horen, DMH.
Spannend wat de kuikens gaan worden, klinkt als een interessante combi.

Mooie tuin Marcella, nieuw inrichten geeft je ook weer de mogelijkheid dingen te verbeteren vind ik zelf altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:00

Typisch.. in de vakantie besluiten de haantjes met elkaar te gaan vechten. "Gelukkig" moesten we vervroegd naar huis. Oude haantje met 2 oude dametjes apart gezet. Broertjes onderling hebben nog geen ruzie gemaakt. Maar komt vrees ook nog wel. Alleen het mooiste haantje is echt een sulletje. Ben bang als we die enkel houden de dames over hem heen walsen. En ik vind zelf slachten zonder ervaring een dingetje.. dus mocht iemand weten wie regio Wageningen dat kan en wil voordoen, graag!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-20 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:10

Bezemsteel zonder iets er aan en verhard stuk. Doen als het donker is en jij nog net genoeg ziet, dan zijn ze al niet helemaal bij/wakker. Handeling is simpel, het werkelijk doen minder. Je woont te ver weg helaas en filmen voor je is ook even lastig (geen overschot nu). Andere optie is leegbloeden via halssnede (mag van de wet niet in NL ivm niet eerst verdoofd, wat nek breken bv wel doet), maar zijn wel filmpjes van. Op yt zijn ze wel te vinden, maar daar is de censuur flink bezig, dus kan dat je net echte stukje mist.

Sulletje aanhouden kan best hoor, dat gedrag kan ook komen omdat de rest flink fel is. Haan die voor mensen opzij gaat is stuk fijner om in een toom te hebben dan felle donder die je aanvliegt. En ook sul/denk nog dat ik kuiken ben haan geeft rust in toom. Iets met feromonen misschien?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 17:36

Bezemsteel is inderdaad de makkelijkste methode. Ik woon niet mega dichtbij (45/50 minuten). Maar je mag altijd in het najaar mee kijken bij ons.