Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeerAppel

Berichten: 3983
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:27

Naja wie er dan ook dwarsligt in deze kwestie, ik vind het ongelooflijk dat er al 2 doden hebben moeten vallen en nu weer dit voordat er ook maar iets gebeurd. Kan me nog wel herinneren dat de vader van de 24-jongen veel in gesprek is geweest, maar dat ze maar niet toegeven. Hij gaf toen wel aan dat ProRail de dwarsligger was, maar zou kunnen dat het gemeente Winsum is ivm kosten. Denk dat het in het geval van deze spoorwegovergang al veel zou schelen als er bomen en een bel komen. Een heel viaduct oid is helemaal niet nodig lijkt mij? Hoe duur kan dat zijn?

daffieduck83

Berichten: 1803
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:29


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:32

Shadow0 schreef:
Een bewaakte overgang is toch in principe niet meer dan eentje met een licht+bel?
Dat soort dingen zouden toch niet zo'n probleem moeten zijn.

Lijkt heel simpel maar op dit soort trajcten rijdt een trein tussen de stations in niemandsland. Baanvakbeveiliging is daar geloof ik met assentellers en dus geen doorgaande beveiliging en treinsignalering in de spoorstaaf. Alleen een simpele bel zul je al een paar km spoor voor moeten vervangen. Daar komen dan nog alle relaiskasten, stroomvoorziening en spoor een week buiten gebruik bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:45

Berichtje op de NOS even gelezen. Dit soort investeringen voor meerdere overwegen lopen in de miljoenen. Snap dat prorail en gemeente dat niet zomaar gaan doen op grond die niet in hun bezit is en met een dwars liggende grondeigenaar.

fohadie
Berichten: 4910
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:12

Helaas weer een ontspoorde trein idd. Prorail wil hier zeker wel wat aan doen, maar ook Prorail heeft geen geldboompje in de tuin. Het staat voor over een paar jaar op de planning (Ik meen 2020, maar weet het niet zeker.) Als tenminste de gemeente en het rijk over de brug komt. Zover ik begrepen heb is dit stukje ook niet van Prorail maar " eigen terrein" en denken ze er aan om het te onteigenen zodat ze eerder de overweg aan kunnen pakken. maar ook dat gaat tijd en geld kosten die er niet 1,2,3 zijn. Iedereen weet wel dat je geld maar 1 keer kan uitgeven en zolang de regering roept dat er al teveel geld naar het spoor gaat en de minister van infrastructuur meld dat ze de geldkraan dichtdraait, van welk geld moeten de overwegen dan veiliger gemaakt worden?

Helaas is Nederland een land vol van bureaucratie en regeltjes. Het ligt niet alleen aan Prorail, ook de gemeente moet over de brug komen en zelfs het Rijk heeft iets te maken met dit stukje spoor.

Warboel
Berichten: 14954
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:08

Vreselijk dat ongeluk... Hopelijk wordt er uiteindelijk wat aan gedaan. Heftig om die trein zo naast de rails te zien "hangen".

Gemeentes en Prorail liggen elkaar wel vaker dwars..
Ik woon in een klein dorp met slechts 1 busverbinding. Het dorp hiernaast (Hazerswoude Rijndijk) ligt aan het spoor aan de lijn Leiden-Utrecht/Gouda. Jaren is er een station geweest, maar is in 1934 al gesloten en uiteindelijk gesloopt.
Nu moet er weer een station komen :j Superfijn, zou onwijs veel reistijd schelen! Het station zou er zijn, als ik naar het MBO ging.
Dat was in 2009. Inmiddels afgestudeerd van het MBO en er is nog geen station :') De plannen zijn nu wel iets concreter met de komst van R-Net op die lijn, en nu staat de bouw geloof ik gepland voor 2018.
Er was een heel station uitgerekend, maar toen kon het ineens toch weer niet omdat de bocht waar het spoor in ligt te krap is. Toen was het te duur. Inmiddels is het spoor op de meeste plaatsen verdubbeld zodat het toch mogelijk zou kunnen zijn. Ik hoop maar dat het ooit nog doorgaat :) En dan woon ik nog niet eens in de middle of nowhere, maar gewoon midden in de Randstad.

germie

Berichten: 28952
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:10

ERgernis: vandaag netjes ingechecked in de bus, was er een storing met uitchecken. Kan dus maandag naar Qbuzz om te kijken of ik geld terug kan krijgen ;(

fohadie
Berichten: 4910
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:26

germie schreef:
ERgernis: vandaag netjes ingechecked in de bus, was er een storing met uitchecken. Kan dus maandag naar Qbuzz om te kijken of ik geld terug kan krijgen ;(


Kan je als het goed is ook online doen, via ovchipkaart.nl of zoiets. Zo heb ik het van de week ook terug gevraagd van zowel een bus als een tram. (Ik was nogal verstrooid en vergat bij beide uit te checken.)

lor1_1984

Berichten: 12878
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:31


daffieduck83

Berichten: 1803
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:02

Warboel schreef:
Vreselijk dat ongeluk... Hopelijk wordt er uiteindelijk wat aan gedaan. Heftig om die trein zo naast de rails te zien "hangen".

Gemeentes en Prorail liggen elkaar wel vaker dwars..
Ik woon in een klein dorp met slechts 1 busverbinding. Het dorp hiernaast (Hazerswoude Rijndijk) ligt aan het spoor aan de lijn Leiden-Utrecht/Gouda. Jaren is er een station geweest, maar is in 1934 al gesloten en uiteindelijk gesloopt.
Nu moet er weer een station komen :j Superfijn, zou onwijs veel reistijd schelen! Het station zou er zijn, als ik naar het MBO ging.
Dat was in 2009. Inmiddels afgestudeerd van het MBO en er is nog geen station :') De plannen zijn nu wel iets concreter met de komst van R-Net op die lijn, en nu staat de bouw geloof ik gepland voor 2018.
Er was een heel station uitgerekend, maar toen kon het ineens toch weer niet omdat de bocht waar het spoor in ligt te krap is. Toen was het te duur. Inmiddels is het spoor op de meeste plaatsen verdubbeld zodat het toch mogelijk zou kunnen zijn. Ik hoop maar dat het ooit nog doorgaat :) En dan woon ik nog niet eens in de middle of nowhere, maar gewoon midden in de Randstad.


Er zou ook ooit een trein/tram/randstadrail komen die van Gouda, via Leiden (met oa Hazerswoude) naar Noordwijk aan Zee zou gaan. Dat is er uiteindelijk ook niet gekomen. En tussen Leiden en Utrecht is ook al jaren gedoe. Eigenlijk wil men 4 treinen per uur laten rijden, maar dat kan nog niet vanwege het enkelspoor tussen Alphen aan den Rijn en Woerden.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:16

Niet genoeg geld vind ik ook echt onzin, je betaald je krom om een dagje te reizen met de trein. Ik ben een gelukkige met studenten OV maar als ik dat niet had betaalde ik voor een retourtje van een kwartier 10€.. :')

En ik denk dat de overheid genoeg geld geeft voor al die gratis OV's.

Ik heb met economie geleerd dat een monopolie positie (wat NS in principe heeft - ik snap niet waarom NS reclame maakt op tv) praktisch niet kan, en anders grijpt de overheid in op prijzen etc. Maar ik vind het OV alsnog vrij duur en denk dat NS best een sterke positie in onderhandelen heeft.. NS zou maar eens stoppen met rijden, chaaaaaoooos.

Edit: of zeg ik nu iets heel doms?

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:23

De overheid is ook de grootste aandeelhouder van de NS en Prorail dus die vlieger gaat niet helemaal op := Wat wij betalen voor onze kaartjes is zelfs minder dan wat de overheid betaalt om de boel netjes te kunnen laten rijden. De overheid grijpt dus al op grote schaal in op de prijzen, wat jij betaalt voor een kaartje is een stuk minder dan wat het zou kosten als het volledig geprivatiseerd zou zijn.

Eske_B

Berichten: 15371
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:31

Bovendien zou dat onhandig zijn. 5 verschillende bedrijven op verschillende trajacten rijden bijvoorbeeld. Je blijft in en uitchecken. En hoe zit dat dan met stations? Wie rijdt waar en wanneer? Verschillende bedrijven dezelfde trajecten?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:32

Aha thanks voor de uitleg. Dus het klopt wel dat bij een monopolie positie de overheid ingrijpt: Omdat hier ook de overheid de grootste aandeelhouder is..

Dus eigenlijk zouden we geluk moeten hebben met de prijzen? Maar ik vind het alsnog wel duur... En denk dat ze daarmee ook niet bevorderen dat meer mensen de trein ipv de auto pakken.. zeker omdat de spits in de trein (staan, drukte) net zo irritant is als met de auto in de file staan.

Mijn traject is war dat betreft wel fijn. Sta binnen een kwartier op Eindhoven centraal en normaal doe ik er een half uur met de auto over, en wanneer het file is nog meer. :=

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 01:37

Eske_B schreef:
Bovendien zou dat onhandig zijn. 5 verschillende bedrijven op verschillende trajacten rijden bijvoorbeeld. Je blijft in en uitchecken. En hoe zit dat dan met stations? Wie rijdt waar en wanneer? Verschillende bedrijven dezelfde trajecten?

Dat is met bussen ook een heel getrek, wie waar rijdt. Maar zover ik weet heeft Veolia ook treinen in Limburg lopen en moet je daar ook over 'inchecken'.

Maar anderzijds... er vliegen ook 5 verschillende luchtvaart maatschappijen naar Spanje, KLM voor 200€, Ryan air voor 50€..

Het is niet vergelijkbaar maar hoop dat je een begrijpt wat ik bedoel met dat het wel mogelijk kan zijn én.. misschien wanneer er meerdere bedrijven rijden de kosten verdeeld gaan worden onder dir bedrijven dus wordt het ook minder duur.. Maar dit is totaal niet reëel, en ook raar gedacht van mezelf, maar zat even zelf na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:13

De overheid is enig aandeelhouder! De hele privatisering en opsplitsing van bedrijfsonderdelen is één grote farçe om Brussel te pleasen. Nederland is veel te klein en druk om marktwerking op het spoor te laten functioneren. Ooit gaan ze daarop terug komen.

germie

Berichten: 28952
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:53

lor1_1984 schreef:
http://www.ov-chipkaart.nl idd, wel ff een account aanmaken hiervoor. :)

Dit is een mobilitymixx kaart, dus dan kan dat niet zomaar, dan moet je echt langsgaan ofzo.

germie

Berichten: 28952
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:00

Wat ik niet begrijp is dat ze die chauffeur van die tankauto gisteren van dat ongeluk bij Winsum vasthouden om te verhoren als verdachte. Kan men niet gewoon accepteren dat er gewoon door pech een ongeluk ontstaat? Er was al eerder geklaagd over juist die overgang. Maar kennelijk moet de schuld afgeschoven worden naar iemand die dit z'n hele leven mee zal dragen.
Verder hoop ik dat de gewonden snel weer 100% fit zijn. Want uiteraard wil je dit niet meemaken.

Gianti

Berichten: 11151
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:05

Dat moment dat ALLE andere stoelen in coupe leeg zijn... en iemand exact naast je in vier zits gaat zitten

Eske_B

Berichten: 15371
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:20

sureido schreef:
Eske_B schreef:
Bovendien zou dat onhandig zijn. 5 verschillende bedrijven op verschillende trajacten rijden bijvoorbeeld. Je blijft in en uitchecken. En hoe zit dat dan met stations? Wie rijdt waar en wanneer? Verschillende bedrijven dezelfde trajecten?

Dat is met bussen ook een heel getrek, wie waar rijdt. Maar zover ik weet heeft Veolia ook treinen in Limburg lopen en moet je daar ook over 'inchecken'.

Maar anderzijds... er vliegen ook 5 verschillende luchtvaart maatschappijen naar Spanje, KLM voor 200€, Ryan air voor 50€..

Het is niet vergelijkbaar maar hoop dat je een begrijpt wat ik bedoel met dat het wel mogelijk kan zijn én.. misschien wanneer er meerdere bedrijven rijden de kosten verdeeld gaan worden onder dir bedrijven dus wordt het ook minder duur.. Maar dit is totaal niet reëel, en ook raar gedacht van mezelf, maar zat even zelf na te denken.

Die snap ik, dacht ik zelf ook al aan. Maar er zijn natuurlijk meerderere wegen en vluchtroutes, veel minder sporen. Denk dat daar het grootste probleem ligt.

Lienek

Berichten: 4110
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:31

Wat mij vooral irriteert is het feit dat ze doen alsof ov niet alleen sneller maar ook goedkoper zou zijn dan met de auto.
En dat is 9/10 keer niet zo. Mede doordat er altijd vertragingen zijn waardoor treinen niet goed aansluiten, vervolgens zit je als sardientjes in blik in de trein en soms kun je niet eens meer mee! Dus mag je een half uur wachten op de volgende trein.
Wat ook al gebeurd is is dat ik ergens strand omdat je aansluiting niet rijdt. Waardoor je dus opgehaald moet worden!
Daarnaast kun je soms beter in de file staan en als je zoals ik een fiat500 hebt ben je ook nog eens goedkoper uit!
Het is dat ik nu voor stage in belgië zit maar anders nam ik echt geen ov.. vorige week dik uur op een bus staan te wachten geen vervangend vervoer geen info niks. Echt verschrikkelijk en wel op delijn aangeven dat de bussen normaal rijden.. zo frustrerend

Shadow0

Berichten: 44632
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:55

Sureido, prima om na te denken ja!

Wat je ziet bij infrastructuur (eigenlijk alle infrastructuur) is dat je centralisatie echt nodig hebt. Omdat de ruimte beperkt is en de investeringskosten gigantisch, moet je dat soort dingen gezamelijk goed regelen, en kan niet iedereen maar wat aanklooien. Wegen moeten op elkaar aansluiten, je kunt niet dan weer eens een stuk links laten rijden en dan weer rechts, het systeem van verkeersregels en signalen moet kloppen.
Dat geldt bij treinen zeker net zo: standaardbreedtes, standaardvoltage, dat soort zaken
In de luchtvaart is de luchtverkeersleiding is centraal georganiseerd (per gebied): er is 1 punt dat vertelt waar je als vliegtuig mag vliegen.
(Het geldt trouwens ook voor infrastructuur zoals electriciteit, gas, telefoonkabels: er is een centrale infrastructuur waar je op aan kunt sluiten.)

Dat soort dingen kunnen niet ieder voor zich naast elkaar gelegd worden - geen 5 gasleidingen of 16 wegen of 30 telefoonkabels die hetzelfde doen en alleen door iemand anders zijn aangelegd. Dat zou een enorme verspilling zijn en binnen heel korte tijd volstrekt niet meer onderhoudbaar.
Vliegtuigen en auto's en treinen mogen niet zomaar gaan waar ze willen, dat moet worden geregeld om ongelukken te voorkomen.
Centralisatie heeft dus nut - en de centrale partij heeft daar in principe een monopolie op, en dat die dat monopolie niet misbruikt moet dus op andere manieren geregeld worden, door goed toezicht en democratische inspraak. (Niks mis met monopolies dus, als ze maar gecontroleerd en beheerst worden.)

Concurrentie rondom treinreizen heeft trouwens wel bestaan: https://decorrespondent.nl/5482/de-gesc ... 6-c7a43663
Maar het werkte niet. De bedrijven konden niet uit hun eigen smalle hokje stappen. Het is duidelijk dat het voor de reiziger veel handiger is om gewoon een goed vervoer van punt A naar punt B te hebben, met 1 kaartje en zo min mogelijk overstappen - maar voor ieder bedrijf apart betekende dat zij zich aan moesten passen aan anderen, ten koste van zichzelf.
(Juist vanwege dat dilemma leidt marktwerking helemaal niet altijd tot het beste resultaat, en loopt het zichzelf soms gewoon dood.)

PeerAppel

Berichten: 3983
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:27

Sneller? Dat is toch echt onzin. Met de auto kun je buiten de spits in 3,5 uur van een dorpje 12 km van de stad Groningen in Maastricht staan. Met de trein en bus doe ik hier toch echt 5,5 uur over, ook buiten de spits (maakt eigenlijk niks uit, trein rijdt niet langzamer met meer mensen ofzo)

Lienek

Berichten: 4110
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:35

PeerAppel schreef:
Sneller? Dat is toch echt onzin. Met de auto kun je buiten de spits in 3,5 uur van een dorpje 12 km van de stad Groningen in Maastricht staan. Met de trein en bus doe ik hier toch echt 5,5 uur over, ook buiten de spits (maakt eigenlijk niks uit, trein rijdt niet langzamer met meer mensen ofzo)

Dat zeg ik toch ook! :+

PeerAppel

Berichten: 3983
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:01

Meer gericht naar NS, dat het raar is dat ze er op die manier reclame voor maken. :')