Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:39

Nou sorry hoor maar ik vind dit echt een beetje pestgedrag. Er zijn meerdere manieren om een discussie te verliezen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:42

Ik steek meer de draak met de uitleg, ook al ben ik het er wel mee eens.

Excuses als het banketstaaf overkwam, was niet mijn bedoeling. Ik word ongemakkelijk van dit soort discussies en wil dan proberen de goede sfeer terug te halen. Maar was niet handig. Sorry.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:48

VuurVleugels schreef:
Nou sorry hoor maar ik vind dit echt een beetje pestgedrag. Er zijn meerdere manieren om een discussie te verliezen.

ja stel je voor dat je het probeert luchtig te houden, als op de reguliere manier uitleggen waarom iets op een bepaalde manier opgevat wordt niet werkt...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:00

996981 schreef:
VuurVleugels schreef:

ja stel je voor dat je het probeert luchtig te houden, als op de reguliere manier uitleggen waarom iets op een bepaalde manier opgevat wordt niet werkt...

Je kan ook gewoon een discussie verlaten als je punt niet over komt. "Prima, dan niet" en weg ben je. Zeg ik zelf ook wel eens in een topic, lekker simpel.

Je snapt zelf toch ook wel dat iemand die al geagiteerd is belerend gaan lopen corrigeren schoolpleingedrag is? Voor jou luchtig, voor een ander (goed mogelijk) kleinerend. Naar dit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:43

VuurVleugels schreef:
Je kan ook gewoon een discussie verlaten als je punt niet over komt. "Prima, dan niet" en weg ben je. Zeg ik zelf ook wel eens in een topic, lekker simpel.

Je snapt zelf toch ook wel dat iemand die al geagiteerd is belerend gaan lopen corrigeren schoolpleingedrag is? Voor jou luchtig, voor een ander (goed mogelijk) kleinerend. Naar dit.

Je wil niet weten hoe vaak ik dat eerste doe ;)

Als je er echt zo mee zit en het echt ongepast vindt is temmen waarschijnlijk een betere optie? Want voor jou geldt je eerste zin toch ook?

Hoe een discussie verloopt hebben alle partijen invloed op. Volgens mij mag je elkaar daar op (blijven) aanspreken. Hoe je een mening verkondigt heeft daar nu eenmaal veel invloed op. Als je dat al niet meer mag zeggen? De ene ingang (aangehaald door meerdere partijen nota bene) werkte niet. Dan probeer ik nog een andere. Volgens mij til je er te zwaar aan. Je weet tenslotte niet hoe de andere partij het ervaart. Dat die het als kleinerend zou kunnen ervaren is een aanname van jou.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:57

Nou, ik vind het inderdaad soms gewoon te irritant als mensen die iets niet kunnen handelen, dan maar gewoon er niet op aangesproken moeten worden want stel je voor dat ze nog geirriteerder raken..

Er is gewoon een verschil tussen een mening en een feit, en dat is mede te duiden door de verwoording. Als je die simpele uitleg al niet mag toelichten... sterker nog, dat dat als 'kleinerend' wordt ervaren??
Die ervaring ligt ook bij de ontvanger hoor... :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:05

Zeer typerend wie er nu met deze timing en deze opmerking opduikt. Jij en ik hebben een zeer andere visie op zaken en daar ga ik geen seconde meer aan verspillen. Dus: "prima, dan niet" :wave:

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:39

UO Gezeik hoort niet thuis in een UO topic.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:40

hebben we een definitie van een Opinion ? Want dat is het hele issue momenteel :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:41

Opinion = mening.
Het waait hard vandaag = feit
Ik vind het leuk dat het hard waait vandaag = mening.

Fijt is erg = feit
Fijt sucsk = mening.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:43

rien10 schreef:
Opinion = mening.

Fijt is erg = feit
Fijt sucsk = mening.

Of het hard waait is ook maar subjectief toch? :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:45

de uitspraak: "Zeilen is voor loosers"
moet dat worden "ik vind zeilen stom" of mag je zeggen dat "alle zeiler loosers zijn"?

(dat is het issue nu een beetje.. een les in Nederlandse verwoording, zoiets)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:45

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:46

Cer schreef:
de uitspraak: "Zeilen is voor loosers"
moet dat worden "ik vind zeilen stom" of mag je zeggen dat "alle zeiler loosers zijn"?

(dat is het issue nu een beetje.. een les in Nederlandse verwoording, zoiets)

Van mij mag je best zeggen "Zeilen is voor losers".
Ik vertaal dat dan als Cer vind dat zeilen voor losers is.
Dat het niet correct is, is evedent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:48

Hard mag dus pas vanaf winkracht 7 :')

Edit: ik snap dat jij dat zo vertaalt, maar volgens mij is het heel strikt gezien niet zo? Er staat letterlijk dat zeilers loosers zijn, en niet dat 'ik' dat vindt
net zoals generaliseren. Dat blijft een lastige waar veel mensen over vallen.
Maar, ik ben geen Nederlands Deskundige. Er zijn gewoon regels voor dacht ik?
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-02-24 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:48

rien10 schreef:
Nee. Dat kan je meten, daar is de schaal van Beaufort voor. https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... n-beaufort

Het waait slechts op twee meetpunten windkracht 7 = hard :D

Dus het waait niet hard vandaag. Op de meeste plekken waait het vrij krachtig tot krachtig :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:49

Cer schreef:

Edit: ik snap dat jij dat zo vertaalt, maar volgens mij is het heel strikt gezien niet zo?

Precies. Er zijn regels voor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:49

996981 schreef:
rien10 schreef:
Nee. Dat kan je meten, daar is de schaal van Beaufort voor. https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... n-beaufort

Het waait slechts op twee meetpunten windkracht 7 = hard :D

Dus het waait niet hard vandaag. Op de meeste plekken waait het vrij krachtig tot krachtig :j

Het ging over Hard als subjectief. Dat is het niet, het is meetbaar. Dus als ik zeg, het waait hard vandaag, kan je zeggen: jij vind dat het hard waait, maar het waait vrij krachtig.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 05-02-24 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:50

Oh, ik las over het woord "evident" heen, sorry :D

Ik was nog onder de indruk van "opwaaiend stof hinderlijk voor de ogen, gekuifde golven op meren en kanalen en vuilcontainers waaien om" waarschijnlijk :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:53

rien10 schreef:
Het ging over Hard als subjectief. Dat is het niet, het is meetbaar. Dus als ik zeg, het waait hard vandaag, kan je zeggen: jij vind dat het hard waait, maar het waai vrij krachtig.

Wind is meetbaar ja. Maar als ik zeg dat ik hard geslagen ben wordt het al minder objectief :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:13

Maar daar hadden we het niet over. We hadden het over hard als in kracht voor waaien.
Je haalt er nu iets anders bij.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:25

rien10 schreef:
Maar daar hadden we het niet over. We hadden het over hard als in kracht voor waaien.
Je haalt er nu iets anders bij.

Joh relax. Het was een grapje om aan te geven dat zelfs als je denkt dat je feiten bespreekt dit toch niet altijd zo feitelijk is als de schrijver denkt. Laat staan hoe dat gaat wanneer je nergens uit laat blijken of iets een feit of mening is, of wanneer je een mening gaat verkondigen als feit.

Want zelfs jouw aangehaalde feit klopt slechts gedeeltelijk. Waar jij woont waait het wellicht hard volgens de schaal van Beaufort. Maar dat betekent dus niet dat het hard waait vandaag, hoewel ik (subjectief) vind dat het ook hard waait, al halen we hier dat criterium eigenlijk niet.

Snappie?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:38

Cer schreef:

Edit: ik snap dat jij dat zo vertaalt, maar volgens mij is het heel strikt gezien niet zo? Er staat letterlijk dat zeilers loosers zijn, en niet dat 'ik' dat vindt

Klopt. Maar context is uiteraard ook een deel van de ervaring. Het is altijd handiger om dingen te verwoorden met 'il vind' enzo, maar bij dat type uitspraak blijkt ook wel duidelijk de subjectieve context.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:46

Sheran schreef:
Cer schreef:

Klopt. Maar context is uiteraard ook een deel van de ervaring. Het is altijd handiger om dingen te verwoorden met 'il vind' enzo, maar bij dat type uitspraak blijkt ook wel duidelijk de subjectieve context.

Het wordt moeilijk als je feiten met meningen gaat combineren maar nergens uitspreekt waar de scheiding tussen feit en mening ligt.

Als je hele bericht bestaat uit een mening gebracht als feit is dat vaak vrij duidelijk (nog steeds onwenselijk wat mij betreft maar vooruit).

Als je echter gaat zeggen: “je moet geen huis kopen in Den Haag. Het is de meest dichtstbevolkte gemeente van Nederland en het stinkt er”. Wordt het al vager. Het eerste is een feit, het tweede niet per definitie. Dan is het aan de lezer te bepalen waar de feiten ophouden en overgaan in meningen. Dat moet je volgens mij niet willen…

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:50

rien10 schreef:
Opinion = mening.

Fijt is erg = feit
Fijt sucsk = mening.

Voor sommigen is het een waardeoordeel. (Maar die weten nog steeds het verschil niet)

UO: sommige mensen proberen iets of iemand belachelijk te maken om te verbloemen dat ze het verschil niet snappen, en de letters UO gemist hebben.