Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:18

Bielsje schreef:
dierenfan schreef:
Weet iemand dit toevallig...Facebook marktplaats. Wordt gek van de mensen die koeriersdienst in willen schakelen die met contant geld mijn zadel op willen komen halen. Is het altijd 100% oplichting? Wat willen ze hiermee bereiken? Er staat duidelijk bij dat ik geen koeriersdiensten wil en alsnog gaat het los...vandaar de twijfel


Op een gegeven moment krijg je dan een link van die koeriersdienst waar je je gegevens moet invullen, door op die link te klikken kunnen ze je computer hacken, gegevens achterhalen, bankrekening leegtrekken. Dat willen ze ermee bereiken :Y)


Ik vreesde al beetje voor zulke praktijken. Ontzettend vervelend allemaal en echt een reden om die Facebook marktplaats te negeren. Je kan namelijk gesprekken wel verwijderen maar niet meer personen blokkeren op messenger Facebook. Me suf gezocht want sommigen zijn erg volhardend en opdringerig

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:19

Overigens nu voor eerst meegemaakt dat ik een knuffel via marktplaats ga ophalen morgen en ze vragen om betaling via marktplaats tikkie ipv contant

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:24

Snap ik wel. Ik heb ook liever digitaal geld dan contant. Ik vraag er niet om bij kopers, maar snap wel dat verkopers dat doet en zelf zou ik het wel zo prettig vinden om zo te betalen.

Tink89
Berichten: 3022
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 03:43

dierenfan schreef:
Bielsje schreef:

Op een gegeven moment krijg je dan een link van die koeriersdienst waar je je gegevens moet invullen, door op die link te klikken kunnen ze je computer hacken, gegevens achterhalen, bankrekening leegtrekken. Dat willen ze ermee bereiken :Y)


Ik vreesde al beetje voor zulke praktijken. Ontzettend vervelend allemaal en echt een reden om die Facebook marktplaats te negeren. Je kan namelijk gesprekken wel verwijderen maar niet meer personen blokkeren op messenger Facebook. Me suf gezocht want sommigen zijn erg volhardend en opdringerig


Kan wel, blokkeren is nog steeds een optie, ook op messenger. Je moet het (op een iPhone tenminste) doen doen voordat je het gesprek verwijdert, via de drie puntjes bovenin je scherm en dan 'lid blokkeren'.

Tallie1979
Berichten: 22805
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 19:17

xMyrth schreef:
Voor zover ik weet werken die oplichters met koeriersdiensten zo:

Ze komen het halen, zullen contant betalen zeggen ze.
Ze laden de spullen in de auto en komen er dan achter dat ze toch geen contant hebben, zijn dat vergeten.
Kunnen het niet voorschieten voor de "koper", want ze zijn enkel de "koerier".

Stellen vervolgens voor om alvast met de spullen naar de koper te rijden en het daar met een betaalverzoek over te laten maken. Dan zijn dus je spullen weg en heb je geen geld.


Dit is niet altijd hoe het werkt. Want het meeste oplichting volk zit, heel verrassend, nog steeds in Afrika.

Ik heb een keer het spelletje meegespeeld. Ze geven aan dat er een koerier met het geld naar je adres zal komen. Maar, ze voegen extra geld toe, voor het transport.

Dan gaan ze je documenten sturen van de zogenaamde koerier. Jij krijgt argwaan omdat het eruit ziet alsof je nichtje van 4 heeft zitten knutselen op photoshop. Dat is het moment dat jij begint af te haken. De oplichter heeft echter wel je adres en gaat dreigen dat hij je laat vervolgen. Dat hij de politie op je dak gaat sturen, een advocaat op je afstuurt etc. Tenzij je de kosten van de koerier gaat vergoeden, die hij natuurlijk al had betaald!

En daar zit het verdienmodel. Sommige mensen zijn daardoor geïntimeerd en betalen “de kosten van de koerier”.

In mijn geval heb ik destijds het adres van het politiebureau doorgegeven en heb ik de oplichter 3 uur bezig weten te houden. Ik heb me werkelijk de tranen gelachen.

Maar zo doen ze het dus.

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:02

Goed om te weten, beide verhalen! Ik weet wel dat een koerier niet betrouwbaar is, maar niet precies hoe ze dan kunnen werken.

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:20

Ah goed om het zo eens te lezen. Want ik vroeg het mij ook al af!

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:26

Nu heb ik ook zin om het politiebureau door te geven als ik weer zo’n bericht krijg :Y)

Tallie1979
Berichten: 22805
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:04

Rennie89 schreef:
Nu heb ik ook zin om het politiebureau door te geven als ik weer zo’n bericht krijg :Y)


Toen hij ging dreigen om op de koffie te komen, heb ik eerst gedaan alsof ik bang was. Ik heb woorden ook aan elkaar geplakt zodat hij het niet door Google vertaald kreeg. :)) Echt geweldig grappig :')

Uiteindelijk maakte ik een screenshot van Google waar het adres stond en Politie. Ik zei dat ze vast de koffie klaar hadden voor hem. :D

En ineens droop hij af, zo jammer! -O-

Maar doe het wel vaker hoor. Een oplichter zijn tijd verdoen. :))

_Nadia_

Berichten: 2660
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:05

Ik stuur ze naar 10 Downing street als ik dr weer eentje krijg (woon in de UK)

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:00

Tink89 schreef:
dierenfan schreef:

Ik vreesde al beetje voor zulke praktijken. Ontzettend vervelend allemaal en echt een reden om die Facebook marktplaats te negeren. Je kan namelijk gesprekken wel verwijderen maar niet meer personen blokkeren op messenger Facebook. Me suf gezocht want sommigen zijn erg volhardend en opdringerig


Kan wel, blokkeren is nog steeds een optie, ook op messenger. Je moet het (op een iPhone tenminste) doen doen voordat je het gesprek verwijdert, via de drie puntjes bovenin je scherm en dan 'lid blokkeren'.


Heb android en die geeft enkel de optie 'chat verwijderen' en nog paar andere dingen maar helaas geen blokkeren functie

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:02

Bedankt allemaal voor de reacties! Helaas absoluut geen tijd over voor zulke spelletjes maar wel leuk te lezen haha. Hopelijk komt er binnenkort een serieuze koper voor mijn zadel. De 2de hands knuffel die ik op ging halen en voordien via betaalverzoek betaald heb is fantastisch. Net zo groot als mijn hondje en hij sleept en slaapt er heerlijk mee.

TheNovelist

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:56

Iemand heeft een kaart te koop staan die ik graag zou willen hebben. Heb een berichtje gestuurd dat ik hem graag wil overnemen voor de vraagprijs. Hij heeft hem gistermiddag wel gelezen maar nog niet gereageerd.. ik wil niet opdringerig zijn maar weet niet zo goed of ik nu moet wachten of nog een berichtje moet sturen :+

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:00

Gistermiddag gelezen... dan zou ik er nog een bericht achteraan doen in de trant van 'misschien is mijn eerdere bericht niet aangekomen, maar..."

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:01

Van t weekend 2 dingen verkocht. Was een fijn contact ! En snel de deur uit. Hou ik van

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:30

Ik had gehoopt mijn zaterdagaankoop vandaan binnen te krijgen, maar post.nl heeft het druk blijkbaar : "Bezorgtijd wordt berekend".... al vanaf vanochtend vroeg ;(

Kirrietje
Berichten: 590
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:33

DubbelFun schreef:
Ik had gehoopt mijn zaterdagaankoop vandaan binnen te krijgen, maar post.nl heeft het druk blijkbaar : "Bezorgtijd wordt berekend".... al vanaf vanochtend vroeg ;(


Vaak is het dan nog niet eens op de post en moet de verkoper het nog wegbrengen...

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:17

Post.nl heeft een 'ontvangen' bericht gestuurd, dus het is 'op de post'.

thequeensmum
Berichten: 3609
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:11

Hou op, schei uit. Had cadeautjes besteld voor kleindochters, geleverd via Post.nl
Zouden zaterdag komen, krijg ik zaterdag bericht dat ze het niet halen, komt maandag. Net weer bericht ‘we halen het niet’
Nu komt het morgen ( hoop ik ). Vind dit zo balen

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:29

Balen!!

Bij mij staat het de hele dag al op : Bezorgtijd wordt berekend....

Tamara

Berichten: 10449
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:22

DubbelFun schreef:
Balen!!

Bij mij staat het de hele dag al op : Bezorgtijd wordt berekend....


Ik heb hier wel eens mee gehad dat het dan al op het afleverpunt lag. Ging na een paar dagen eens checken en toen bleek ie al bijna teruggestuurd te worden.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:14

Ik heb vanochtend meteen gekeken en zie dat het vanmiddag bezorgd zou moeten gaan worden... afwachten dus :)

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:34

Ik heb er ook weer eentje. Er stond een advertentie op van wat serviesstukken, verzenden en ophalen. Niet heel veel stukken, dus €15,- geboden
Als reactie kreeg ik "als je het op kunt halen heb je voor €20,- een prima koop gedaan."

Dus ik antwoordde dat €20,- wat mij betreft accoord is, maar dat ik het graag verzonden wil hebben. Als antwoord daarop krijg ik dat ze even gaat kijken, maar dat ze het wel veel werk vindt alles in te pakken voor €20,-. De dag erna komt een berichtje dat ze daar geen trek in heeft voor dit bedrag. Ik heb gevraagd voor welk bedrag ze dat wel wilde doen, verwachtende dat ze er misschien €30 of €40 van zou maken.

Antwoord: voor €85 wil ik het wel doen, want ik moet het dan ook verpakken en mee sjouwen.

:wow: :wow:

Ik heb maar terug gestuurd dat ik €35 redelijk zou hebben gevonden, maar dat ik €65,- extra voor wat oude kranten en een bananen doos van de supermarkt niet reëel vind. Heb d'r maar veel success met de verkoop gewenst.

Tallie1979
Berichten: 22805
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:46

Nou ja, gewoon het bedrag 4x zo hoog maken voor de moeite. Zo lust ik er nog wel een paar.

Ik had er van de week ook eentje.

Bied My Little Pony aan. De eerste generatie. Maar, eigenlijk waren het allemaal vrij veel voorkomend. Ik had al besloten dat ik daar wat anders van kon maken. :) ( Ik maak dus custom ponies )

Dus ik een bod gedaan van 20 euro. Geen andere bieders.

Stuurt ze: "Ik heb al een bod van 50."

Nou, oke, dan zou ik het voor dat bedrag verkopen. Alle begrip. Ik kan mij niet voorstellen dat ze ze aan een verzamelaar kan slijten voor dat bedrag, maar ok.

Krijg ik een heel relaas dat een frikandel speciaal meer kost dan wat ik heb geboden voor de ponies, dat ze meer waard zijn etc.

Helemaal best hoor, ik ben al afgehaakt. :))

Dag later, krijg ik een reactie op een gezocht advertentie op facebook. Dat zelfde mens, weer proberen te slijten. Dus ik heb haar gezegd dat ik hier voor pas, omdat ze mijn bod op marktplaats ook niet leuk vond. :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:57

Tamara schreef:
DubbelFun schreef:
Balen!!

Bij mij staat het de hele dag al op : Bezorgtijd wordt berekend....


Ik heb hier wel eens mee gehad dat het dan al op het afleverpunt lag. Ging na een paar dagen eens checken en toen bleek ie al bijna teruggestuurd te worden.

Ik kreeg recent dit bericht dat het terug gestuurd werd, niks meer aan tegen te houden, maar ook geen enkel bericht gehad, ook geen het ligt klaar enz. Ook de track and trace gaf geen enkele update, gelukkig kunnen regelen met de verkoper maar niet echt tof dit

Kwa verkoop,ligt het echt stil. Er komt wel een bod. Ik reageer daar op en dan verder stilte. Of niet realistische boden. Ik geef het op en ga het zelf wel hergebruiken of zo. -O-