Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:19

Maar dat zijn dus geen skinny jeans?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:25

Britta31 schreef:
Maar dat zijn dus geen skinny jeans?

Nee dat is slim fit en Skinny

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:36

Fijn,weet ik weer iets meer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 02:41

Nyaleti: vogelopvang bellen?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:58

Hoe werkt het bij het vertalen van een serie met meerdere talen? Als voorbeeld neem ik even Stranger Things: uiteraard wordt daar voor Nederland een Nederlandse ondertiteling onder gezet. Dus huren ze iemand in die Engels vertaalt naar Nederlands. Maar, er zitten ook Russische stukken in. Wordt daar een vertaler voor ingehuurd die Russisch spreekt, of wordt de serie dan al aangeleverd met een, bijvoorbeeld, Engelse tekst?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:22

Hoe bedoel je? Ze sturen meestal gewoon de originele tekst en zetten daar een vertaler op, al dan niet na een automatische vertaling...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:43

Maar is de originele tekst dan in het Engels of in het Russisch?

Want ik neem aan, dat er al ooit een Russische tekst gemaakt is aan de hand van een Engels plot.

Lastig uit te leggen wel eigenlijk _O-

Maar de vraag is eigenlijk vooral: hebben ze voor de Nederlandse ondertiteling 1 of 2 vertalers nodig zodra er meer dan 1 taal gesproken wordt?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:57

Ik denk 1, want in een engelse serie worden de buitenlandse stukken ondertiteld in het engels, dus dan kan de vertaler dat gebruiken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:06

Er wordt Russisch en Engels gesproken en de Russische stukken worden in de originele versie Engels ondertiteld. In de Nederlandse ondertiteling worden beide talen naar het Nederlands vertaald/ondertiteld. Dus daar heb je maar 1 vertaler voor nodig denk ik. Iemand die Engels-Nederlands kan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:21

De vraag is ook: wat voor vertalers? Hoe nauwkeurig moet t zijn? Kende vroegah iemand die voor Duitse rechtbanken Duits naar Nederlands vertaalde voor verdachten uit NL. Dan moet t dus heeeeeeel precies zijn. Voor TV? Misschien iets minder spannend?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:00

Cowboy55 schreef:
De vraag is ook: wat voor vertalers? Hoe nauwkeurig moet t zijn? Kende vroegah iemand die voor Duitse rechtbanken Duits naar Nederlands vertaalde voor verdachten uit NL. Dan moet t dus heeeeeeel precies zijn. Voor TV? Misschien iets minder spannend?

Nou laatst had ik op Videoland echt een hele slechte vertaler. Hit by a car werd vertaald als geslagen door een auto. Leek wel op een slechte vertaalmachine.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:39

Suzanne F. schreef:
Nou laatst had ik op Videoland echt een hele slechte vertaler. Hit by a car werd vertaald als geslagen door een auto. Leek wel op een slechte vertaalmachine.

_O- Leuk, beelddenker.....

Wij hadden op het werk ooit zo'n automatische vertaalde e-learning, ik vergeet de volgende pareltjes nooit meer:
-Ga uw naam binnen (hoe dan :? ) [enter your name]
-Volgende glijbaan _O- [next slide]

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:13

Haha ja, op de educatieve quizizz (site) staat dan bijvoorbeeld onder de quizzen:'5 toneelstukken' ('5 plays')
Maar dat komt echt gewoon uit een machine. Ook kun je schuifjes 'op' en 'uit,' zetten.

Vriendin is overigens vertaalster, soms krijgt ze ook een lap tekst volledig zonder context. Dan sluipen er soms vast ook fouten in.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:14

Kun je in je droom merken dat je pijn hebt zonder dat je het voelt? Even een hele vage vraag, maar...

Ik heb een tijd terug gedroomd dat ik in elkaar gekrompen zat en omstanders vroegen of het goed ging. Ik voel niets in dromen. Dus ook geen pijn. Die ochtend werd ik wakker met behoorlijke buikpijn.

Het is me nog nooit eerder opgevallen. Was dit toeval, of is dit een bekend fenomeen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:17

Dat kan. Net als dat je kan dromen dat je armen afgehakt worden omdat je ze niet meer voelt (wat ik nog wel eens heb, als ik ze beiden boven mijn hoofd heb liggen), bijvoorbeeld. Het lichaam geeft wel signalen door en als het niet ernstig genoeg is om wakker van te worden en jij je net in je REM slaap bevindt, wordt het op de een of andere manier in je droom verwerkt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:20

Ik dacht al, het is te toevallig en klinkt logisch.
Dankje! En yikes, afgehakte armen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:04

Ik ga morgen naar de tandarts, maar ben toch alvast benieuwd..

Weet iemand wat dit kan zijn? Het voelt alsof al mijn kiezen pijn doen, de hele onderste én bovenste rij.. Bij als ik iets zoets eet maar ook gewoon zomaar, als ik door mijn mond inadem ofzo.

Ik heb geen ontstoken tandvlees want mijn tandvlees doet niet zeer, het is niet rood en bloedt niet..

En het lijkt me toch ook onwaarschijnlijk dat er in iedere kies een gaatje zit..

Vind het zo stom want iedere dag poets ik 2x met een dure tandpasta, ik doe 2x per dag met mondspoelmiddel én met tandenstokers. En dan toch nog last.. :(

(Mss wel goed om te vermelden: Ik heb al langere tijd een kies die wel gevuld is maar toch nog pijn doet, kan het zijn dat die wortel eronder nu zo erg ontstoken is dat alle kiezen er zeer van gaan doen? Is m'n eigen schuld hoor, heb het te lang erbij gelaten..)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:27

Het kunnen meerdere dingen zijn. Het is mogelijk dat je bij een ontsteking de pijn op een andere of meerdere plekken voelt. Die pijn gaat vaak wel in golven en wordt over het algemeen erger als je ligt. Als ik je verhaal zo lees zou ik dat niet meteen denken.

Het kan ook zo zijn dat je klemt in je slaap. Hoe voelt het als je je wang bij de kaak masseert? Wordt je bijvoorbeeld wel eens wakker met hoofdpijn?

Het kan trouwens lang duren voordat een kies geen last meer geeft na een vulling. Is de vulling wel goed afgeslepen of is hij misschien een beetje te hoog, dat kan ook last geven

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:45

_Karlijn schreef:
Waarom zaten wij als meisjes standaard met twee benen aan een kant achterop de fiets en jongens wijdbeens? Lijkt me zeker voor hun toch ook veel prettiger om zijdelings te gaan zitten, naast dat het gewoon voor geen meter zit, wijdbeens?? := :')

Ik heb altijd wijdbeens gezeten :') dat opspringen kon ik ook niet. Ik was een waardeloze bagage, haha

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:15

Fearn schreef:
Ik ga morgen naar de tandarts, maar ben toch alvast benieuwd..

Weet iemand wat dit kan zijn? Het voelt alsof al mijn kiezen pijn doen, de hele onderste én bovenste rij.. Bij als ik iets zoets eet maar ook gewoon zomaar, als ik door mijn mond inadem ofzo.

Ik heb geen ontstoken tandvlees want mijn tandvlees doet niet zeer, het is niet rood en bloedt niet..

En het lijkt me toch ook onwaarschijnlijk dat er in iedere kies een gaatje zit..

Vind het zo stom want iedere dag poets ik 2x met een dure tandpasta, ik doe 2x per dag met mondspoelmiddel én met tandenstokers. En dan toch nog last.. :(

(Mss wel goed om te vermelden: Ik heb al langere tijd een kies die wel gevuld is maar toch nog pijn doet, kan het zijn dat die wortel eronder nu zo erg ontstoken is dat alle kiezen er zeer van gaan doen? Is m'n eigen schuld hoor, heb het te lang erbij gelaten..)

Knarsetanden of klemmen zoals amber-anne zegt lijkt me het meest logisch. Misschien ook doorkomende verstandskiezen? Alleen dan zou het meer focussen op 1 deel van je mond

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:22

Is het waar dat een binnenspin niet buiten kan overleven?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:32

Bowo schreef:
Knarsetanden of klemmen zoals amber-anne zegt lijkt me het meest logisch. Misschien ook doorkomende verstandskiezen? Alleen dan zou het meer focussen op 1 deel van je mond

Ik heb geen idee, de pijn is pas sinds een paar weken ontstaan. Ik heb geen pijn in mijn wangen of ergens anders. echt het oppervlak van mijn kiezen/tanden

Nee achterin mijn mond doet het ook niet specifiek pijn. het is echt dat bovenste laagje van mijn tanden en kiezen dat heel gevoelig lijkt te zijn en af en toe spontaan pijn doet

Die vulling was geplaatst omdat er een scheurtje in mijn kies zat(ze wisten niet hoe/waardoor) maar het leek telkens onder die vulling nog pijn te doen. De vulling is vorig jaar geplaatst dus al lang geleden. Ik had toen gewoon geen zin om weer terug naar de tandarts te gaan, maar achteraf stom natuurlijk :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:03

Zoals je het omschrijft zou ik denken aan knarsen of klemmen maar dat verklaart niet de pijn aan de kies die gevuld is. De twee hoeven natuurlijk ook niet aan elkaar gelinkt te zijn

Succes in ieder geval morgen, laat je weten wat het was

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:07

Mijn ervaring is met pijn in de mond dat het niet altijd de plek is die pijn doet die ook het probleem is.

Ik heb ook een kies gehad die af en toe nog pijn deed na een wortelkanaalbehandeling, een beetje zoals jij het beschrijft. Er was mij aangeraden om er een kroon op te zetten om splijten tegen te gaan (doen ze nog wel eens na een wortelkanaalbehandeling). Sindsdien is de pijn weg bij mij.
Toen de kies nog behandeld moest worden (vóór de wortelkanaalbehandeling) had ik laatst van pijn bij warm/koud e.d.

Geen idee of je hier iets van herkent of dat dit misschien gerelateerd aan jouw issues kan zijn?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:24

Bij mij was diezelfde pijn toen ik ontstoken wereld had en dus (weer) een wortelkanaalbehandeling. Eerst antibiotica en na 2 weken ofzo pas die behandeling. Maar de pijn verdween wel door die antibiotica: echt een hele rij was gevoelig, mijn hele kaak.. ook door een lekkende vulling trouwens.