Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 01:53

Mijn punt was, als troost:
Je weet niet altijd vooraf, waar je goed aan doet.
Je hoeft je niet schuldig te voelen, het is zoals het is.

Maar jij moet, zoals gewoonlijk, weer wat te zeggen hebben.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 02:08

Gecondoleerd Naskapower!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 02:17

Naskapower schreef:
Mijn moeder heeft mij uit angst voor corona sinds het begin van de pandemie op afstand gehouden. Ze was hoog risico patiënt en wilde koste wat kost geen corona krijgen.

Dat is haar gelukt, ze is 12 november overleden, maar niet aan corona. Bijna 61 geworden. De laatste 2 weken ben ik daar wel veel geweest, haar laatste week mantelzorg gedaan.

Ik begrijp echt wel het risico van Corona maar denk ook goed na over van wie je misschien wel geen afstand wil nemen.
Ik heb in ieder geval behoorlijk spijt van alle afspraken met mij die mijn moeder het laatste jaar uit angst afgezegd heeft, was ik maar wel gegaan want die tijd krijg ik nooit meer terug.

Wat verschrikkelijk voor je en wat was je moeder nog jong. Gecondoleerd en heel erg veel sterkte.

Helaas heeft een goede vriend het afgelopen jaar beide ouders verloren waarvan één bekend ongeneeslijk ziek en de ander zat tussen diagnose en overlijden zeer korte tijd. Dat doet inderdaad je ogen ook openen in de zin van dat het zomaar voorbij kan zijn. Ik ben blij voor hem dat hij zijn ouders nog wel is blijven zien, zelfs zonder afstand.

Je wilt absoluut geen dierbare besmetten, maar isoleren en geen of weinig contact kan zo ook zorgen voor tijd die je nooit meer in kan halen.

Een besmetting is een kans en bij een besmetting is de kans dat het goed afloopt bij de meeste mensen gelukkig het grootst. De tijd die je niet met elkaar doorbrengt is een feit en kan je inderdaad nooit meer inhalen.

Wij kiezen voor een tussenweg. Elkaar wel zien. Mijn ouders zien mij en mijn kinderen. En verder ook gewoon familie en vrienden. Zij hebben ook hun eigen kringetje. Nu zijn we even iets voorzichtiger tot ze de booster hebben gehad. Waarschijnlijk kunnen ze aankomende week een afspraak maken. Maar ze zijn al gevaccineerd, ik ben gevaccineerd en mijn oudste ook. Ik krijg morgen mijn booster. We doen een zelftest voor we er heen gaan. Maar afstand houden we bewust niet. We zitten niet bij elkaar op schoot, maar we letten er gewoon niet op. Dat is een keuze waar we samen over gehad hebben en waar iedereen achter staat. De impact van de kleinkinderen weghouden bij opa en oma en geen knuffel mogen geven vinden zij (en wij) veel groter dan het kleine risico wat we hiermee nemen. We handelen hierin vooral op gevoel. Met wat meer besmettingen en de boosters in het vooruitzicht zijn we even tijdelijk iets terughoudender. Maar dat is een korte overzichtelijke periode. Voor sommige mensen is 1,5 jaar en langer (want daar ziet het gewoon naar uit) elkaar amper zien en geen knuffels en altijd afstand het gewoonweg niet waard.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 07:45

Gecondoleerd Naskapower!

Wij doen gewoon wat goed voelt voor beide partijen. Ik heb geen moeite met knuffelen en kussen van mensen. Mijn ouders houden bijvoorbeeld van iedereen afstand behalve van ons. We doen zelftesten van te voren en verder doen we gewoon zoals we altijd deden voor corona.
met vrienden laatst ook drankjes geproefd uit hetzelfde glas... de enige opmerking was 'lekker coronaproof'. Wel ook allemaal een zelftest gedaan van te voren.

Ik vind zelf het levensgenot en plezier belangrijker dan altijd maar rekening houden met het risico om besmet te raken. Als ik mensen in mijn buurt heb die wel heel graag afstand willen houden dan heb ik daar respect voor en doe ik dat ook zeker.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 07:57

Ach Naskapower wat naar, heel veel sterkte

Ja gelukkig zijn wij ook niet zo knuffelig, enige die je als oma niet tegen kunt houden is de kleine en voor mij is dat een ingecalculeerd risico

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 08:54

Naskapower wat een verdrietig verhaal. Ik begrijp je schuldgevoel ook al is dat onnodig want als ze aan covid was overleden had je jezelf rotter gevoeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:52

Wat verdrietig Naskapower...

Ik ben mijn moeder wel blijven knuffelen.
Je naaste niet meer knuffelen vind ik echt te ver gaan!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:06

Naskapower veel sterkte.

Huertecilla schreef:
Boris J. heeft net een noodactie boosterprikken aangekondigd voor de ´ouderen´. Wil een miljoen per dag laten zetten tot einde jaar met hulp van het leger.

Wát een puinhoop allemaal.

Blij voor wat vreugde in NL over Max Verstappen.

Boris heeft wel wat goed te maken na de recentelijk uitgelekte foto' s en filmpjes van zijn wilde party's vorig jaar toen de rest van de UK thuis moest blijven := :')

Wordt trouwens tijd dat Max de belgische nationaliteit aanneemt O:) :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:18

Citaat:
Wordt trouwens tijd dat Max de belgische nationaliteit aanneemt
Niets ervan _O- ben jij betoeterd. Dan wordt het tijd dat Vlaanderen bij Nederland komt en Wallonië bij Frankrijk. Dan hoort hij ook bij jullie O:) :)F

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:20

}>
Max heeft veel meer met België als met NL, dus gewoon heel logisch dat hij belg wordt :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:21

Als ie zich Belg voelde had ie die vlag wel op z’n rug gehad :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:24

Toch wel een tikkeltje spijtig, al heb ik helemaal niks met F1 :o :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:34

pien_2010 schreef:
Naskapower wat een verdrietig verhaal. Ik begrijp je schuldgevoel ook al is dat onnodig want als ze aan covid was overleden had je jezelf rotter gevoeld.

Ik vind zulke situaties ook ontzettend droevig.
Schuldig voelen is natuurlijk niet nodig, je deed wat op dat moment het beste leek, maar het dilemma is zwaar Y;(

Dat laatste is echter niet zo stellig te zeggen.
Mijn ouders en schoonouders hebben duidelijk te kennen gegeven dat het risico op covid voor hun minder belangrijk is dan normaal bezoek en ze het risico aanvaarden.
Natuurlijk zou het dan alsnog vreselijk zijn als het dan toch mis gaat maar ik beslis dat niet voor een ander die nog gewoon in staat is deze beslissing zelf te maken. Dan is dat iets wat ik, met enig gezond verstand (dus niet met klachten op bezoek), dien te respecteren vind ik.
Voor de inenting was een andere situatie maar met de inenting willen een hoop mensen gewoon weer hun familie kunnen zien, en geef ze eens ongelijk. Mijn schoonvader zou overigens een stevige influenza waarschijnlijk ook niet overleven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:43

Needje schreef:
Als ie zich Belg voelde had ie die vlag wel op z’n rug gehad :P

Ook dat heeft ´grotere belangen´.
Bijvoorbeeld de breedte van de fan-basis, de prins en zijn Zandvoort.
Verder is nationaliteit toch helemaal een ding van het hek om het vee. Zie Max en zijn belastingwoonplaats. Gaat vast naar Monaco ;)

Maar goed, off topic.

Vriendin had ouders sinds najaar 2019 niet gezien door het Covidgeneuzel. Dit jaar besloten zij wél hierheen te komen voor het najaar. Wij, er extra veel heen gegaan. Toen ook nichtjes over waren is vriendin er een paar dagen gebleven zelfs. Knuffels et al. Geen maskers, geen afstand.
Ouders zijn oud en vallen vroeg of laat om. Het leven is tóch al onzeker. Je weet tóch al niet hoe lang je hebt. Hou ouder on zekerder die eindigheid.
Dat is de essentie van leven eigenlijk toch?! Afwegen van de risicos van wat dan ook; overleven versus kwali-tijd.

Bij Covid hebben we te maken met een heel onzeker, enórm ge-sensationaliseerd risico; de kans dat we het oplopen x de relatief kleine kans dat we er ernstig last van hebben.
Tja en dan kan angst voor het onzekere een grote rol spelen; gaat alle logica uit de overweging.

Ík kies voor kwali-tijd van leven; van juíst de tijd, het NÚ, gebruíken. Daarbij uiteraard de wens van anderen wel/niet te knuffelen respecterend, maar van míjn kant :knuffel:

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:54

Allereerst gecondoleerd, Naska. Jij hoeft je echt niet schuldig te voelen, het was immers de wens van je moeder om je niet te zien? Dan zou je die wens niet gerespecteerd hebben en dat is ook niet zo netjes.
Mijn vader wil hoe dan ook nog geen omhelzingen. Nou prima, dat is zijn wens en die respecteer ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:16

Ik denk dat dat vooral belangrijk is, dat je met elkaar in gesprek blijft en samen die afweging en beslissing maakt. Het is heel fijn als je daarmee op één lijn zit.

In ons geval zijn alle risico’s zo laag dat het ons het echt waard is. En helemaal als ik kijk naar die enkele vrienden waar ik close mee ben en niet let op afstand. We zijn jong, gezond en gevaccineerd en bij klachten of twijfel testen we. Dan is het risico al klein om corona te krijgen, laat staan een ernstig verloop.

Met ouders of opa en oma is die afweging weer net iets anders en idd als iemand liever afstand houdt zou ik dat absoluut respecteren. Het is gewoon een hele lastige situatie die maar lijkt te blijven duren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:52

Ik hou ook meer afstand van mijn bewust niet gevaccineerde moeder. Vind het jammer dat ik daardoor ook mijn vader veel minder zie.
Afgelopen week kon ik thuiswerken en dus afgelopen zaterdag samen gegourmet. Ik durfde dat nu wel aan. Een 0 kans dat ik iemand besmet zal er nooit zijn maar nu was er geen groot gevaar. Niet groter dan dat ze zelf in de supermarkt op kan lopen bij wijze van.
Het is idd wikken en wegen.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:03

Ik vraag het meestal gewoon. Als iemand bewust niet gevaccineerd is en ook aangeeft verder voor zichzelf niet extra voorzichtig te zijn dan laat ik het ook echt los dat ik op wat voor manier dan ook verantwoordelijk ben voor al dan niet besmetting.

Als iemand juist wel voorzichtig is dan pas ik me ook absoluut aan.

Ik behoor zelf tot de groep: als het mij treft (ondanks vaccin en maskerplicht) dan is dat zo, dikke pech.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:08

Mijn grootouders hebben vanaf het begin aangegeven dat wij gewoon op bezoek mochten (moesten) komen. Ze zijn halverwege de 80 en hebben een niet al te beste gezondheid. De laatste momenten dat ze hier op aarde mogen zijn besteden ze liever met ons dan in sociaal isolement.

Natuurlijk komen we niet als we ziek zijn, maar dat deden we daarvoor ook niet. Bij niemand. We zijn ook geen knuffelaars, of handenschudders of zoeners. Dus dat scheelt ook denk ik.

Elke zaterdagmiddag bakt oma mijn lievelingstaart, dus het is geen straf :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:48

Sizzle schreef:
Ik vraag het meestal gewoon. Als iemand bewust niet gevaccineerd is en ook aangeeft verder voor zichzelf niet extra voorzichtig te zijn dan laat ik het ook echt los dat ik op wat voor manier dan ook verantwoordelijk ben voor al dan niet besmetting.

Als iemand juist wel voorzichtig is dan pas ik me ook absoluut aan.

Ik behoor zelf tot de groep: als het mij treft (ondanks vaccin en maskerplicht) dan is dat zo, dikke pech.

Zo ga ik er tegenwoordig ook mee om. Wel zo relaxt.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:34

Ik heb zitten zoeken, maar kan geen ander bericht vinden dat antwoord geeft.... zijn er rijverenigingen die de binnenbak open houden zonder dat er een qr code getoond moet worden? Ik zag dat dan bijvoorbeeld alleen de kantine en wc niet toegankelijk zijn?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:49

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:14

Hipar schreef:
Ik heb zitten zoeken, maar kan geen ander bericht vinden dat antwoord geeft.... zijn er rijverenigingen die de binnenbak open houden zonder dat er een qr code getoond moet worden? Ik zag dat dan bijvoorbeeld alleen de kantine en wc niet toegankelijk zijn?

Wij mogen de rijhal van onze rijvereniging ook na 5 uur gebruiken. In de kleine bak (20x40) mogen 2 ruiters rijden in de grote hal (30x60) mogen 5 ruiters rijden. Lessen mogen niet gegeven worden. We hebben toestemming van de gemeente. Kantine is gesloten. Hier alleen bij een wedstrijd de qr code laten zien. De meeste verenigingslessen zijn naar de middag verschoven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:18

De britten krijgen ook nog een pakketje met antivirale pillen lees ik in het Nieuwsblad :P

Citaat:
Pfizer, Moderna en Johnson & Johnson hoopten met hun baanbrekende vaccins Covid-19 de wereld uit te helpen, maar anderhalf jaar later zitten we nog steeds met het virus opgescheept. Al zou dat binnenkort weleens kunnen veranderen. Want duizenden Britten krijgen deze week een pakketje met antivirale pillen die volgens experten een echte ‘gamechanger’ zouden kunnen zijn. “Het is merkwaardig dat daar nu pas op wordt ingezet”, zegt immunoloog Joeri Aerts (VUB).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:23

Pandora2 schreef:
De britten krijgen ook nog een pakketje met antivirale pillen lees ik in het Nieuwsblad :P

Citaat:
Pfizer, Moderna en Johnson & Johnson hoopten met hun baanbrekende vaccins Covid-19 de wereld uit te helpen, maar anderhalf jaar later zitten we nog steeds met het virus opgescheept. Al zou dat binnenkort weleens kunnen veranderen. Want duizenden Britten krijgen deze week een pakketje met antivirale pillen die volgens experten een echte ‘gamechanger’ zouden kunnen zijn. “Het is merkwaardig dat daar nu pas op wordt ingezet”, zegt immunoloog Joeri Aerts (VUB).

Wij krijgen die niet? Bezorgen ze eigenlijk pakketjes op de berg van HC? }>