Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:56

Mijn moeder neemt het helaas niet zo serieus, is vandaag nog naar een verjaardag! gegaan. Waren volgensmij maar 2/3 mensen maar nogsteed :\ gisteren ook gewoon nog even naar de markt.
Leuk dat ze dat wilt doen als ze alleen woont maar ik woon ook gewoon thuis en zit 9/10 binnen. Snap het echt niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:12

Met alle respect maar
'Ik denk niet dat Noord-Nederland snel zulke situaties als Italië gaat krijgen maar Zuid-Nederland misschien wel, maar dat zullen we over twee, drie weken zien.'
is gevaarlijke onzin.
Italië en Spanje zijn beiden meer dan 1000 km lang en daar is afstand geen barriere gebleken. Tussen noord en zuid in NL zit een ochtend fíetsen.
Er zijn in NL zóveel mensen die zich verplaatsen dat een noord-zuid onderscheid een illusie is.

Ik woon in Spanje en hoewel het, nog?, geen Italië is zijn er wel meer dan 20.000 gevallen. Nu éven opletten:
De medische zorg is hier érg goed. Er is een grote capaciteit.
De overheid heeft relatief vroeg echt draconische maatregelen getroffen met een volledige huisquarantaine.
Het leger is al een week geleden ingezet. Militaire hospitaals en ook veldhospitaals zijn ingezet.
De privé ziekenhuizen zijn gecommandeerd.
Toch neemt de omvang nog steeds snel toe en is in twee gebieden de max capaciteit bijna bereikt.
Hotels worden omgebouwd tot ziekenhuizen.

Dat de ernst hier nog steeds toeneemt ondanks alles op slot doen komt door de incubatie-tijd.
Bedenk dat er zo´n twee weken tijd zit tussen besmetting en de piek van het aantal met symptomen.
Wie niet getest is, is niet beked maar kan wel besmet zijn, anderen besmetten welke twee weken later in de IC liggen.
In NL is het aantal met het virus VEEL groter dan het aantal bevestigde gevallen. Die zijn echt niet onder de rivieren gebleven,
Jullie krijgen pas over twee/drie weken een piek en in ´noord´ hooguit een paar dagen later.

Nogmaals; kijk eens naar hoe het virus in VEEL grotere landen met ook nog eens een veel lagere bevolkongsdichtheid verspreid is/wordt.
Neem dit serieus: Redt levens; blijf thuis!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:15

Huertecilla schreef:
Met alle respect maar
'Ik denk niet dat Noord-Nederland snel zulke situaties als Italië gaat krijgen maar Zuid-Nederland misschien wel, maar dat zullen we over twee, drie weken zien.'
is gevaarlijke onzin.
Italië en Spanje zijn beiden meer dan 1000 km lang en daar is afstand geen barriere gebleken. Tussen noord en zuid in NL zit een ochtend fíetsen.
Er zijn in NL zóveel mensen die zich verplaatsen dat een noord-zuid onderscheid een illusie is.

Ik woon in Spanje en hoewel het, nog?, geen Italië is zijn er wel meer dan 20.000 gevallen. Nu éven opletten:
De medische zorg is hier érg goed. Er is een grote capaciteit.
De overheid heeft relatief vroeg echt draconische maatregelen getroffen met een volledige huisquarantaine.
Het leger is al een week geleden ingezet. Militaire hospitaals en ook veldhospitaals zijn ingezet.
De privé ziekenhuizen zijn gecommandeerd.
Toch neemt de omvang nog steeds snel toe en is in twee gebieden de max capaciteit bijna bereikt.
Hotels worden omgebouwd tot ziekenhuizen.

Dat de ernst hier nog steeds toeneemt ondanks alles op slot doen komt door de incubatie-tijd.
Bedenk dat er zo´n twee weken tijd zit tussen besmetting en de piek van het aantal met symptomen.
Wie niet getest is, is niet beked maar kan wel besmet zijn, anderen besmetten welke twee weken later in de IC liggen.
In NL is het aantal met het virus VEEL groter dan het aantal bevestigde gevallen. Die zijn echt niet onder de rivieren gebleven,
Jullie krijgen pas over twee/drie weken een piek en in ´noord´ hooguit een paar dagen later.

Nogmaals; kijk eens naar hoe het virus in VEEL grotere landen met ook nog eens een veel lagere bevolkongsdichtheid verspreid is/wordt.
Neem dit serieus: Redt levens; blijf thuis!

Helemaal met je eens HC. Dat is ook de reden dat ik als noordeling thuis blijf.

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:18

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:22

Neem het zeker serieus, maar ga wel naar de moestuin. Ik ga niet naar de winkels en mijd contact met andere mensen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:56

Kijk het nieuws en zie dat corso Noordwijkerhout?? afgelast wordt.

Bedenk me plots dat de verspreiding nog sneller over heel Nederland zou zijn gegaan als de afgelaste carnavalsoptochten ingehaald zouden worden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:38

Helemaal mee eens HC! Ook ik woon in Spanje.

Zó verdrietig, mijn dochter is 33 weken zwanger en mist ons zo ...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:57

Afbeelding
Geen screening
Geen verplichte totale quarantaine, niets.

En wij maar allemaal thuisblijven -O-
(België)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:00

Shadow0 schreef:
Leve online! Zoiets als paardenvoer lijkt me een uitstekende kandidaat voor bezorging - en dat je dat als leverancier ook liever doet.

Toevallig m'n trots opzij gezet en kattenbakvulling en kattenvoer gisteren besteld bij bol.com. Ideaal! Ook gelijk bij picnic aangemeld maar daar zijn er nog 7012 mensen voor mij :')

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:10

Ik werd wakker van het feestje van de achterburen. Die stonden niet vooraan bij het uitdelen van intelligentie....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:12

raket schreef:
Ik werd wakker van het feestje van de achterburen. Die stonden niet vooraan bij het uitdelen van intelligentie....

Dat soort imbeciele acties zullen juist jou helemaal in het verkeerde keelgat schieten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:29

In de fietsenstalling waar ik werk is het echt bizar rustig, maar wel een dame die met 2 flessen wijn op pad gaat.

Aan de andere kant wordt er nog niet gezegd dat je de hele tijd binnen moet blijven toch? Alleen als je (licht) verkoudheidsklachten hebt wordt het aangeraden om thuis te blijven. Of loop ik achter in de RIVM adviezen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:55

Weet iemand hoe het zit met openbare toiletten? Dacht dat die dicht moesten maar heb er nog enkele open gezien. Is er een verschil tussen toiletten in een winkel gevestigd of die eigenlijk bij een gebouw / "buiten" zitten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:06

sorry, laat maar....
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-03-20 02:45, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:10

raket schreef:

Ja. Buiten dat ze asociaal veel lawaai maken, zijn er patiënten vertrokken naar het noorden. Wordt het ziekenhuis compleet heringericht, maken heel veel mensen zich terecht heel veel zorgen en hun vieren een feestje. 1 van de feesters hoest harder dan ik....

Het maakt me bozer dan ik dacht.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:37

raket schreef:
raket schreef:

Ja. Buiten dat ze asociaal veel lawaai maken, zijn er patiënten vertrokken naar het noorden. Wordt het ziekenhuis compleet heringericht, maken heel veel mensen zich terecht heel veel zorgen en hun vieren een feestje. 1 van de feesters hoest harder dan ik....

Het maakt me bozer dan ik dacht.

Oeh ook nog iemand erbij die hoest. Hoop maar dat het een rokershoestje is >;) Snap dat je woest bent.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:56

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 07:48

:(
Snap die feestjes ook niet.
Hier moeten wij helaas wel werken.
Gedeeltelijk zorg verlof opgenomen zo zijn we om en om thuis bij onze dochter.
Naast de supermarkt zijn wij binnen of in de achtertuin.

Normaal hardloop ik en aan de ene kant denk ik wel om bv op dit tijdstip even te gaan hardlopen.
Dan is het nog rustig.
Moeilijk allemaal.
Afgelopen week ging hier de week markt nog gewoon door in het dorp.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:15

linnie050 schreef:
:(
Snap die feestjes ook niet.
Hier moeten wij helaas wel werken.
Gedeeltelijk zorg verlof opgenomen zo zijn we om en om thuis bij onze dochter.
Naast de supermarkt zijn wij binnen of in de achtertuin.

Normaal hardloop ik en aan de ene kant denk ik wel om bv op dit tijdstip even te gaan hardlopen.
Dan is het nog rustig.
Moeilijk allemaal.
Afgelopen week ging hier de week markt nog gewoon door in het dorp.

Hardlopen moet toch prima kunnen?

Las vanmorgen dat markten doorgaan maar dan alleen met levensmiddelen.
Het is buiten, en verlicht de druk op de supermarkten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:19

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:27

Wat nieuwtjes met bron

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:30

Gevoelsmatig klinken 'verwachting' en 'misschien' toch anders.. Als de weersverachting aangeeft dat het morgen gaat regenen klinkt dat als 'er is een heel grote kans op regen', als de weerman zou zeggen 'misschien gaat het morgen regenen' dan kan ook misschien de zon gaan schijnen... dat is denk meer wat LM bedoelt?

Hardlopen kan toch nog wel? Voor zover ik het begrepen heb (maar ik kan het mishebben) is de afstand tussen mensen, en dat is bij hardlopers denk meer dan 1,5 meter, erg belangrijk..

Vraag aan de echte binnenblijvers.. maken jullie nog een ommetje of zoiets, of zitten jullie echt 24 uur per dag in huis, binnen? En dan helemaal alleen?

Ik denk dat er misschien een verschil is tussen echt op vreemde plaatsen tussen vreemde mensen komen, en je bijv in een hele kleine kring bewegen (zoals een gezin ofzo?).
Als je bijv alleen woont en je ontmoet geen vreemden en je houdt je goed aan hygiene, zou je dan bij je buurvrouw, die alleen woont en geen vreemden ontmoet en hygiene in acht houdt, een kop koffie kunnen gaan drinken? En zo niet, waarom niet?

Zelf ben ik heel benieuwd naar de cijfers van na 6 april, maar ik denk dat het niet zomaar klaar is... nu nog is er veel te veel verplaatsing van mensen, denk/vrees ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:40

De enige bij wie ik kom is mijn moeder. Verder leef ik geisoleerd en zij nu ook. En ik zorg voor de boodschappen en ontsmet in de auto gelijk m'n handen en was ze thuis ook gelijk. We wandelen gelukkig wel want bos en natuurgebied vlakbij huis.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:42

Wanneer wordt eigenlijk bekend of de maatregelen t/m 6 april duren of verlengd worden?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:46

Ik ga er maar vanuit dat ze verlengd zullen worden. We zijn hier nog lang niet op de piek.