Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:22

Ik heb wel eens melding gemaakt van een vrachtwagen waarbij een sjorband los was gegaan en die best gevaarlijk in het rond zwierde.
Ik had zelf een klein vrachtwagentje bij me dus ik kon 'm ook niet even voorbij steken om te waarschuwen.

Hij was al bijna thuis dus politie heeft z'n baas gewaarschuwd om even alert te zijn.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:31

Ik zou wel politie bellen als iemand een gevaar op de weg is en dit ook niet eenmalig is (dus blijven slingeren) of inderdaad lading wat niet goed vast ligt. Ik wil eigenlijk een betere dashcam halen zodat dit soort dingen ook echt vastgelegd kunnen worden want ik heb wel eens een idioot gehad die echt om geen enkele reden een remtest ging houden. Toen heb ik 1 gekocht waar ik ook mijn botsing (niet mijn fout) mee vast heb kunnen leggen, maar de opname is gelukkig niet nodig geweest.

Overigens fietste ik gisteren hier;
Afbeelding
Op de fiets stond ik bij de haaientanden samen met nog wat andere auto's en fietsers. Eerst moesten we al even wachten omdat er auto's van links bleven komen en uiteindelijk ging 1 auto rechts af en de ander rechtdoor. Die ene die rechtdoor ging bleef ineens midden op die brug stil staan om met een vrouw te praten terwijl ik samen met nog een stuk of 6 fietsers er achter zaten. Er kwam ook een auto vanaf de andere kant dus we konden er ook niet omheen en intussen kwamen er ook auto's van links waar we eerst stonden te wachten.. Als het niet gevaarlijk werd, oké, maar dit was echt een hele domme plek om stil te staan.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 25-09-21 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:32

hagelslag schreef:
FrNo schreef:
Wel een keer bijna voor een vrachtwagen die 's avonds laat zonder achterlicht reed. Hij had zijn alarmlichten aan, maar die deden het ook niet. En reed ca 40 km/uur op een 80 km weg. Hij draaide af, richting het industrieterrein. Ik dacht er toen pas aan dat ik beter had kunnen bellen.
(dit vind ik niet hufterig, wel gevaarlijk)

Ik vermoed eerder dat er een technisch defect is geweest en dat hij dus zijn best gedaan heeft om van de straat te komen(tenminste zoals het nu geschilderd word met lichten achter doen het niet maar voorkant heeft wel alarmlichten aan).

In zo'n situatie zou ik er achteraan blijven rijden met alarmlichten aan.

Vandaag nog weer een idioot gehad die haast had.... Haalde echt flink veel auto's in over doorgetrokken streep etc

Ik ben er bewust achter blijven rijden en geseind in de bochten. Maar toen hij het industrieterrein op reed, moest ik de andere kant op. Ivm de alarmlichten ging ik er van uit dat de chauffeur het wist.
Het was ook niet hufterig gedrag, maar wel gevaarlijk.
Ps achter deed niets het, geen alarmlichten (deze zag ik alleen van de vrachtwagen zelf in de bocht) en geen kentekenverlichting.

hagelslag

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:43

Daarom ga ik er vanuit dat er een technisch defect was.
Kabeltje stuk tussen trekker en oplegger.

Maar gelukkig toen niks gebeurd.
Zulke situaties zijn best moeilijk.

Want waar doe je goed aan, doorrijden zodat je van de straat af kunt komen.
Of stil gaan Staan en niet goed kunnen seinen/met je alarmlichten kunnen aangeven dat je daat stilstaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 23:02

ik heb wel eens 112 gebeld toen er 100en motoren op de snelweg aan alle kanten gevaarlijk langsscheurden, wheelies maakten en de snelweg blokkeerden. is de enige keer dat ik echt bang was achter het stuur.. zo gevaarlijk.

achteraf ging het om ruim 3000 motoren.. allemaal politieheli's etc. was echt eng.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 23:06

Ik heb een keer melding gedaan toen ik naar m'n werk reed en er een busje levensgevaarlijk bezig was. Continu rechts inhalen waar dat niet kon en dan ertussen gooien, op een stuk van 2 km had 'ie bijna drie ongelukken veroorzaakt. Heb toen het kenteken en de bedrijfsnaam doorgegeven

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:57

Marije_1997 schreef:
Marjo schreef:
Soms ontkom je er niet aan, om tussen 2 vrachtwagens in te voegen. Zeker niet als ze allemaal zo dicht op elkaar hangen en daarmee kilometers baan blokkeren -O-

Als ik naar het werk ga, hoef ik maar een kort stukje over de snelweg. Maar het komt nog wel eens voor dat er zo 3/4/5 vrachtwagens achter elkaar zitten waardoor ik geen andere keus heb dan er tussen in te voegen. Ik heb een Suzuki Alto, geen wagentje dat snel optrekt, dus inhalen gaat hem niet worden want dan mis ik mijn afslag. Ik ga dus tussen de vrachtwagens invoegen en laat dan mijn gas los om afstand te creëren (gelukkig is er ook een vluchtstrook die ik uiteraard in de gaten houd).

Niet elke vrachtwagenchauffeur vind dat leuk, heb al eens seinende mensen achter me gehad. Maarja, dan moeten ze zelf maar gelijk afstand houden hoor, ik doe het ook niet voor m'n lol -O-

Weet je ook waarom vrachtwagen chauffeurs er geen auto tussen willen hebben en daarom zo deun op elkaar rijden?

Ik vraag me af hoe je dat in Duitsland doet dan? Daar heb je vaak makkelijk 20 vrachtwagens die neus aan staart rijden achter elkaar. Mijn auto gaat niet zo heel hard dus ik probeer vaak tegelijk met andere tragere auto's in de te halen of achter een andere vrachtwagen in te halen maar dat gaat niet altijd. Dan dus er maar tussen als ik zie dat er iemand achterop komt met 200km p/u. Hoe zou jij dat doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:15

Kaus schreef:
Marije_1997 schreef:
Weet je ook waarom vrachtwagen chauffeurs er geen auto tussen willen hebben en daarom zo deun op elkaar rijden?

Ik vraag me af hoe je dat in Duitsland doet dan? Daar heb je vaak makkelijk 20 vrachtwagens die neus aan staart rijden achter elkaar. Mijn auto gaat niet zo heel hard dus ik probeer vaak tegelijk met andere tragere auto's in de te halen of achter een andere vrachtwagen in te halen maar dat gaat niet altijd. Dan dus er maar tussen als ik zie dat er iemand achterop komt met 200km p/u. Hoe zou jij dat doen?

Ehm, ook in Duitsland geldt, voor zover ik weet, die 50mtr afstand.

Maar nog steeds: wat hebben die vrachtwagens misdaan?
Geen enkele personenauto is trager dan willekeurig welke vrachtwagen. Als ie weer op de weg mag, mag je het uit komen proberen. Jij met je Alto tegen mijn 8 ton, 220pk, 1000Nm, DAF. Wedden dat jij dat wint? En ja, in tegenstelling tot de beroeps; ik trap gerust door tot 2800 toeren (dat is oranje gebied) waar de paarden echt zitten. Er is niemand die mij afrekent op het feit dat ie op dat moment 25:1 loopt..... Maar dan nog, een Alto is sneller, echt waar :j

De andere kant: als een vrachtwagen naar links wil, bijvoorbeeld omdat ie op een 2x 2 rijbanen wisselstrook, de andere richting wil hebben, dan moet ie ook maar zien dat ie er tussen komt.

Ik heb in zo'n situatie ook weleens m'n plek met enig geweld afgedwongen omdat niemand me ruimte bood terwijl ik toch echt die andere richting op moest.
Dan is het richting aangeven, kijken, kijken, kijken en als iemand ruimte geeft, hop. Maar als er geen ruimte gegeven wordt? Juist, dan weet ik exact hoe groot mijn wagentje is en ga ik heel strak aan de streep rijden. Dan komt er vrij vlot ruimte. Maar eigenlijk is dat geen oplossing. Sterker nog, al die auto's die mij niet de ruimte boden waar ik, middels m'n richtingaanwijzer, om vroeg, die zijn allemaal in overtreding! Jij MOET ruimte bieden aan een auto die in wil voegen!! Lees de wegenverkeerswet er maar op na....

Maar andersom: die 50mtr afstand is eerst en vooral de 2-sec-regel maar tevens is het bedoelt om ervoor te zorgen dat er ruimte blijft om uit te voegen of ruimte te bieden aan snellere auto's.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:38

Oh maar dat bedoel ik niet Ikke :D Marije geeft aan dat je nooit tussen vrachtwagens moet gaan. Maar zeker in Duitsland met een auto die het met 125km p/u echt wel opgeeft, moet je nou eenmaal weleens, ik blijf namelijk echt niet op die linker strook rijden als ik in mijn achteruitkijkspiegel een razendsnelle Audi aan zie komen :Y) (naast dat dat ontzettend onbeleefd is natuurlijk). Daarom was ik benieuwd hoe Marije dat voor zich zag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:48

Kaus schreef:
Oh maar dat bedoel ik niet Ikke :D Marije geeft aan dat je nooit tussen vrachtwagens moet gaan. Maar zeker in Duitsland met een auto die het met 125km p/u echt wel opgeeft, moet je nou eenmaal weleens, ik blijf namelijk echt niet op die linker strook rijden als ik in mijn achteruitkijkspiegel een razendsnelle Audi aan zie komen :Y) (naast dat dat ontzettend onbeleefd is natuurlijk). Daarom was ik benieuwd hoe Marije dat voor zich zag.

Daar heeft niemand wat van te vinden, daarvoor staat die 50mtr in de wet, punt, uit :D

Het enige wat echt vervelend is, is als mensen zonder reden je voorbumper eraf proberen te rijden. Ik reed eens met een gehuurde oprijwagen, een FL6 12 voor de kenners, over de A28, redelijk verkeer maar niet druk. Rijdt een auto me voorbij. Niks mis mee maar hij gooit z'n wagen onmiddellijk naar rechts zodra ie me voorbij is. Waarom? Er was geen afslag. Hij werd niet op de hielen gezeten door een snelle Porsche. Ik reed wat ik mocht, hij ook en er was een strekkende km vrije ruimte voor me. Wat had de voorbumper van de vrachtwagen hem misdaan?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:52

Ik heb bij vrachtwagens ook geleerd er pas voor te gaan als je ze al ruim in je achteruitkijkspiegel ziet en dus niet slechts in je rechter zijspiegel. Dat lijkt me ook een fijne afstand voor de chauffeur?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:54

Mensen die midden op een rotonde ineens op de rem trappen omdat ze niet weten waar ze heen moeten....rij dan gewoon nog een rondje ipv zo gevaarlijk te doen..

Of ineens op de rem trappen om iemand voor te laten die, na de rotonde, voor haaientanden staat. Dat KAN gewoon niet met verkeer achter je.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:59

Oh die spookrijder een week of twee geleden op de autoweg heb ik heul snel 112 voor gebeld. Helaas heeft ze toch twee auto’s aangereden las ik later, precies op het moment dat ik op hing met 112. Dat is wel echt een hele rare gewaarwording, s avonds laat ineens twee koplampen op je weghelft te zien. Een engeltje op mijn schouder dat ik kon uitwijken.
Verder heb ik nog nooit iets gemeld, maar wel een keer gefilmd, telefoon stond in de houder op de voorruit, en die mafkees was wel heel erg aan het kleven en slingeren om erlangs te kunnen. Weg met dubbele doorgetrokken streep… ik wilde toch wel graag bewijs hebben als dat mis ging. Wat wonder boven wonder niet gebeurde.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:59

Ik heb van de week ook echt pas voor het eerst gehad dat een vrachtwagen me er niet tussen liet op een wisselstrook.

Die reed bewust het gat dicht en dacht zoek het maar uit.

Beetje jammer vooral omdat ik al ruim van te voren samen met de andere invoegers ruimte had gecreëerd voor iedereen en dus ook keurig zijn voorganger de vrachtwagen voor me liet.

Dus dat resulteerde erin dat ik moest gaan remmen alles achter me ophield en meneer in de vrachtwagen alsnog voor me de rij in moest en ik zijn kant op lekker handig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:03

Kaus schreef:
Ik heb bij vrachtwagens ook geleerd er pas voor te gaan als je ze al ruim in je achteruitkijkspiegel ziet en dus niet slechts in je rechter zijspiegel. Dat lijkt me ook een fijne afstand voor de chauffeur?

Ja, dat is een goed uitgangspunt.

Oh, enne, mocht je ooit pal achter een vrachtwagen uit komen, ga dan een klein stukje links of rechts ervan rijden, zodat de chauffeur je kan zien in z'n spiegel.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:09

ikke schreef:
Sterker nog, al die auto's die mij niet de ruimte boden waar ik, middels m'n richtingaanwijzer, om vroeg, die zijn allemaal in overtreding! Jij MOET ruimte bieden aan een auto die in wil voegen!! Lees de wegenverkeerswet er maar op na....

De rest van je post ben ik het volledig mee eens, maar dit stuk klopt niet.
Niemand MOET voor een ander opzij als die ander in wil voegen of een rijstrook wissel wil uitvoeren. Het is wel sociaal gewenst gedrag en natuurlijksuperfijn als je mensen op die manier kan helpen, maar absoluut niet verplicht in NL.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:13

Kaus schreef:

Die heb ik ook geleerd ja, als beide voor lampen in de binnenspiegel zichtbaar zijn, dan pas naar rechts.

Verder ben ik het eens dat als het moet, het moet. Zo simpel is het ook. Liever niet tussen twee vrachtwagens maar soms ontkom je er niet aan. Ook niet met een turbomotor. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:22

NoTwixLeft schreef:
ikke schreef:
Sterker nog, al die auto's die mij niet de ruimte boden waar ik, middels m'n richtingaanwijzer, om vroeg, die zijn allemaal in overtreding! Jij MOET ruimte bieden aan een auto die in wil voegen!! Lees de wegenverkeerswet er maar op na....

Niemand MOET voor een ander opzij als die ander in wil voegen of een rijstrook wissel wil uitvoeren. Het is wel sociaal gewenst gedrag en natuurlijksuperfijn als je mensen op die manier kan helpen, maar absoluut niet verplicht in NL.

Ga je rijbewijs maar inleveren dan.
Het is gewoon wet.

Jij MOET ruimte bieden aan iemand die in wil voegen, voor zover dat mogelijk is, in de zin dat je geen onveilige situaties mag veroorzaken door bijvoorbeeld het anker uit te gooien.

Dat heeft ermee te maken dat je vroeger door mocht rijden op de vluchtstrook als invoegen niet eerder kon. Je mag niet meer doorrijden over de vluchtstrook en daarmee is ook de verplichting gekomen dat verkeer op de doorgaande weg ruimte MOET bieden aan invoegers.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:26

ikke schreef:
NoTwixLeft schreef:

Het is gewoon wet.

Jij MOET ruimte bieden aan iemand die in wil voegen, voor zover dat mogelijk is, in de zin dat je geen onveilige situaties mag veroorzaken door bijvoorbeeld het anker uit te gooien.

Dat heeft ermee te maken dat je vroeger door mocht rijden op de vluchtstrook als invoegen niet eerder kon. Je mag niet meer doorrijden over de vluchtstrook en daarmee is ook de verplichting gekomen dat verkeer op de doorgaande weg ruimte MOET bieden aan invoegers.

Ik zal mn baan als rij-instructrice opzeggen :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:41

Fitzroy schreef:
Heeft er hier wel eens iemand melding gedaan bij de politie van verkeershufterig gedrag?
Of gaat jullie dat te ver?

Ik, ze doen er alleen vrij weinig mee

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:59

NoTwixLeft schreef:
ikke schreef:
Het is gewoon wet.

[ [url=m/tdoRyb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit inderdaad. Het MOET dus juist niet. Beetje stellige uitspraak, terwijl je niet gelijk hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:00

NoTwixLeft schreef:
ikke schreef:
Het is gewoon wet.

[ [url=m/tdoRyb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal 'm voorleggen aan de juristen bij de politie.

Leg uit:
1) Je mag geen gebruik maken van de vluchtstrook om in te voegen (zo moest dat vroeger).
2) Je mag niet stil gaan staan aan het einde van de invoegstrook (degene die die regel ooit bedacht heeft, moeten ze vierendelen).
3) Je moet voorrang verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan.

Hoe voeg ik in als het druk is???

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:06

Vluchtstrook gebruiken als je wordt dwars gezeten en dan rustig gaan zoeken naar een betere optie. Want je hebt gewoon nare mensen of slecht kijkende mensen, die je geen ruimte gunnen of niet (willen) zien.
Want stil gaan staan of je er tussen wurmen kan veel gevaarlijker zijn.
Ja, dat ligt ook geheel aan de situatie. Bij een stilstaand verkeer is stilstaan op de invoegstrook natuurlijk geen probleem, maar als er door meerdere bestuurders geen ruimte wordt gegeven terwijl het door rijdt is de vluchtstrook echt de enige optie.

Art5 kan gegeven worden als er toevallig politie rijdt en ze zo'n dombo aan het werk zien, maar dat gebeurt helaas niet vaak

Edit: niet kunnen invoegen is een noodsituatie. Waarom je niet kan invoegen doet niet terzake

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:21

Invoegen is een bijzondere verrichting. Bijzondere verrichtingen hebben geen voorrang dus helemaal niet verplicht om ruimte te geven.

Hier nog een keertje door een verkeersagent uitgelegd; https://youtu.be/UI7fXr8cwNo

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 12:38

Een paar maanden geleden heb ik voor het eerst ( en hopelijk voor het laatst ) een stukje vluchtstrook gebruikt om te kunnen invoegen. Er was echt geen ruimte om in te voegen, dus toen moest het zo. Vond ik echt niet grappig…