Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:43

Pepperrr schreef:
Waarom is ibuprofen roze?

Puur voor de herkenbaarheid. Maar is niet altijd zo, veel merken houden zich er wel aan, maar een aantal niet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:01

Zaterdag heb ik een proefrit voor een auto bij een merkdealer. Het gaat om een occasion uit 2018.
Vorige week had ik een discussie met een vriend over afdingen op de prijs. Hoe gebruikelijk is het om te onderhandelen over de prijs van een occasion?

little_birdy

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:20

Ik heb met afdingen ruim 500 euro nog eraf gekregen was 8 % van de aankoopprijs ongeveer .
Omdat ik niks inruilde.
Als je niks inruilt kun je gewoon onderhandelen

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:52

Volkomen normaal, zeker doen :j.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:06

Niet afdingen is pas raar...

Eerste auto heb ik 200 afgekregen, tweede auto 250 en een hoop extras zoals nieuwe banden van Michelin (klotemaat dus dure bandjes).
Derde auto kon ik mijn oudje voor 1500 inruilen, beurtje erbij en vervangen snaar etc en nieuwe banden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:29

Tenzij je een dief van je eigen portemonnee wilt zijn, zeker wel afdingen! Of dingen er bij bedingen, apk/beurt/etc.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:52

Is het mogelijk om een nieuw lusje op een BH aan de bovenkant van de cup te zetten of is de enige optie om dan maar de bandjes vast te naaien?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:16

Waarom zijn mensen die zelf fout zijn soms zo boos? Voorbeeld; een fietser rijdt bijna een voetganger (op zebrapad) van zijn sokken, en is vervolgens boos omdat de voetganger “oversteekt zonder te kijken, stomme imbeciel”. Terwijl hij dus voorrang heeft. Heeft dat gedrag een naam?

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:24

xSCWx schreef:
Waarom zijn mensen die zelf fout zijn soms zo boos? Voorbeeld; een fietser rijdt bijna een voetganger (op zebrapad) van zijn sokken, en is vervolgens boos omdat de voetganger “oversteekt zonder te kijken, stomme imbeciel”. Terwijl hij dus voorrang heeft. Heeft dat gedrag een naam?

Hypocriet vgm (kan ook een ander duur woord zijn, iig dat bovenstaznde gequote dus)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:52

Gebrek aan zelfreflectie :P

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:27

Ja of ze zijn gewoon echt dom

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:49

Soms ook door de schrik, primaire reactie.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:29

Jolien87 schreef:
Zaterdag heb ik een proefrit voor een auto bij een merkdealer. Het gaat om een occasion uit 2018.
Vorige week had ik een discussie met een vriend over afdingen op de prijs. Hoe gebruikelijk is het om te onderhandelen over de prijs van een occasion?

geen idee hoe het met auto dealers gaat maar met de aanschaf van mijn nieuwe motor viel er niks af te dingen van de prijs aangezien hun een vaste prijs krijgen, kon korting krijgen op wat accessoires

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:10

Verschil is wel dat die nieuw was. Dit ging over een occasion.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:14

Ik ding altijd af met auto's, kan je een hoop geld mee besparen, ik had er 1500 van af, had wel een inruil en probeer wel altijd te kijken naar een rede om af te kunnen dingen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:07

Zeggen dat je zelf handelt in autos werkt ook nog wel.
of neem iemand mee en laat diegene dat zeggen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:13

Ik woon in het oosten van het land. Ik zie zelden tot nooit meeuwen. Maar als de boer tegenover het land gaat ploegen dan zijn er al na één baan ploegen (zeg 5 minuten werk) zeker 100 meeuwen.

Ik snap dat ze komen eten, maar hoe weten ze in hemelsnaam zó snel met zovelen dat er hier wat te halen valt? En waar zijn ze de rest van de tijd?

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:17

gerlindie schreef:
Ik heb vandaag een paar verse paardenogen gekregen, die ik wil bewaren in een potje

Zou deze alcohol 70% daarvoor werken?
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-70-alc ... /p/2639904

Als je een goed afsluitbare (ronde) pot hebt moet dat lukken. Wel is 70% alcohol het minimale, dus geen zwakkere nemen.

Lijkt mij wel apart op te krijgen haha.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:56

Boterbloem90 schreef:
gerlindie schreef:
Ik heb vandaag een paar verse paardenogen gekregen, die ik wil bewaren in een potje

Als je een goed afsluitbare (ronde) pot hebt moet dat lukken. Wel is 70% alcohol het minimale, dus geen zwakkere nemen.

Waarom specifiek een ronde pot Boterbloem?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:11

Boterbloem90 schreef:
gerlindie schreef:

Ja, dat was ook vrij bijzonder :+
Nu studeer ik diergeneeskunde, dus ik vind het wel tof :o

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:21

Shaggy09 schreef:
Sheran schreef:
Waarom het overal zo vreselijk koud is/wordt gemaakt? Bijvoorbeeld in treinen, in bussen... Het is toch een plek waar je stil zit. Waarom dan toch zo koud? Ik heb altijd het idee dat ik een extra had jas mee moet nemen voor in de trein. Wie verzint dit?

Merkte dit vandaag ook weer ja! In iedere trein/bus waar ik zat stond gewoon een koude bries. Heel naar.

Misschien omdat de zon scheen?
Ergens moet je blij zijn. Toen ik "vroegah" met het OV reisde had je geen airco. Was het met zonnig weer bloedheet in bussen treinen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:45

Mijn privaatrecht leraar heeft ons uitgelegd dat veel winkels algemene voorwaarden gebruiken om zich af te schermen.

Zo heeft bijvoorbeeld mediamarkt de regels (in de algemene voorwaarden) dat je 6 maanden na aankoop moet betalen voor reparatie. Volgens hem is dit tegen de rechten als consument. Hij zei toen dat je mag zeggen "Ik vernietig" en vervolgens gelden de algemene voorwaarden niet meer.

Hij zegt dat dit echt zo is. Maar wat ik me dan afvraag hoe dit in zijn werk gaat. Je kan toch moeilijk zeggen "Ik vernietig" en aannemen dat de medewerker zich bewust is van deze regel? Zou je dan wel mogen eisen dat ze kosteloos jouw product repareren??

Kan je gewoon naar iedere winkel bellen waarbij de algemene voorwaarden in strijd zijn met jouw rechten en zeggen " Ik vernietig" en kunnen ze zich dan niet gaan verweren of zo? Zoveel vragen :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:57

De wet zal altijd boven de algemene voorwaarden staan. Dus als die voorwaarden niet in lijn zijn met de wetgeving, mag je daar idd tegenin gaan.

Ik zou het wel anders aanpakken dan zo knullig 'ik vernietig' te zeggen.

Ik heb zelf lang in retail gewerkt en weet ook goed hoe de wetgeving zit, dus heb in winkels ook wel eens mijn gelijk gehaald, ondanks kleine lettertjes die anders beweerden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:10

Daarnaast is het niet 'ik vernietig', maar de algemene voorwaarden zijn nietig, of je dit nu zegt of niet. Jij vernietigt ze niet, ze zijn namelijk altijd al nietig geweest.
Zoals altijd is het natuurlijk de rechter die dit als enige finaal kan beslechten: als jij poneert dat deze algemene voorwaarde in strijd is met de wet en dus als nietig beschouwd moet worden, en de winkel accepteert dit niet, dan is het aan de rechter om de algemene voorwaarde al dan niet nietig te verklaren.

Conclusie: je mag zeggen wat je wil (of je nu in je recht staat of niet) maar als de winkel er niet in meegaat, dan moet je zoals bij elk juridisch geschil nog altijd naar de rechtbank stappen om je gelijk te krijgen.
(Al werkt dreigen met juridische stappen en de toepasselijke wetsbepalingen vermelden ook vaak goed)