Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 17:12

DeMolenhoek schreef:
Nieuw leven <3

[ [url=m/yHwyVh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Ziet er wel gek uit, die witte lammeren bij een donker schaap :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:29

Even snel, zit in de auto: Uier werkt niet |(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:30

Oef hopen dat het snel goed ga komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:45

Nou we gaan ervoor.

Afbeelding

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 17:48

Ah oliebol! Succes DMH! Daar heb je wel even je handen vol aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:45

Even kort verslagje: Goede bevalling. Vlot, goede moeder. Lammeren zochten direct de uier. Na een paar uur bleven ze nog altijd zoeken ondanks dat wij ze al hadden zien zuigen en begon moeder ze weg te stampen. Moeder met lammeren apart, ik wil aan de uier voelen: Knoert van een uier maar spenen die nog niet half zo dik zijn als mijn pink kort. Ok, proberen melken dan maar. Geen melk... Vriend geprobeerd. Geen melk. Dierenarts gebeld. Spenen werken niet... Heb er nu biest proberen inkrijgen maar ze willen de fles niet. Gok dat ze elk 50 ml oplossing binnen hebben. Ze blijven zoeken bij de moeder en vinden regelmatig de spenen, maar na een paar keer zuigen zoeken ze verder want er komt niets uit. Nu nadenken wat wijsheid is. Hopen dat het nog op gang komt en ze erbij laten of splitsen van de moeder...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:54

Poeh DMH, dat is niet wat je wilt :\ Ik hoop zo voor je dat het allemaal op gang komt.

Hier net weer even flink schrikken, was een kip kwijt. Ze kunnen eigenlijk niet uit het weiland, dus maar blijven zoeken. Toen vond ik twee eieren op de composthoop (grote hoop takken en bladeren die vorige eigenaren hebben achter gelaten), en even later vond ik de kip daar vlak boven verstopt in de takken. Ik heb haar eruit gehaald door bladeren en takken te verwijderen.

Nu vraag ik me af of ze zich daar zelf ingewurmd heeft en een ei probeerde te leggen die dan bij de rest ongeveer zou komen te liggen en/of ze echt vast zat. Wat is waarschijnlijker? Kan een kip zich vastlopen of valt dat wel mee? Ik denk dat dit de kip was die al een tijdje legt en normaal in het legnest legt, en de eieren die er lagen waren volgens mij niet van haar. Onder haar lag niets.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:06

Kippen slapen van nature graag in een boom. Dus niet heel vreemd dat je haar daar hebt gevonden.
Dat is de hele reden dat kippen 'op stok' gaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:08

Het was nog wel op de grond :) in een berg takken, die op de grond ligt, en nog niet tijd voor op stok te gaan (ik heb het misschien ook niet handig omschreven). Normaal zitten ze ook gewoon in het hok. Ik denk dat ze óf daar een ei wilden leggen (en) óf daar vast zat.
Nou ja, belangrijkste is dat ze in orde en gevonden is :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:24

DeMolenhoek schreef:
Even kort verslagje: Goede bevalling. Vlot, goede moeder. Lammeren zochten direct de uier. Na een paar uur bleven ze nog altijd zoeken ondanks dat wij ze al hadden zien zuigen en begon moeder ze weg te stampen. Moeder met lammeren apart, ik wil aan de uier voelen: Knoert van een uier maar spenen die nog niet half zo dik zijn als mijn pink kort. Ok, proberen melken dan maar. Geen melk... Vriend geprobeerd. Geen melk. Dierenarts gebeld. Spenen werken niet... Heb er nu biest proberen inkrijgen maar ze willen de fles niet. Gok dat ze elk 50 ml oplossing binnen hebben. Ze blijven zoeken bij de moeder en vinden regelmatig de spenen, maar na een paar keer zuigen zoeken ze verder want er komt niets uit. Nu nadenken wat wijsheid is. Hopen dat het nog op gang komt en ze erbij laten of splitsen van de moeder...

Bij de moeder laten (opvoeding tot gewoon schaap is wel zo fijn) en flessen, desnoods eerst met injectiespuit (zonder naald) om makkelijker melk er uit te krijgen, snel opgeven hebben ze geleerd nu qua zuigen, dus ze proberen andere oplossingen ipv doorzetten met zuigen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:31

Inderdaad bij moeder laten. En ooi ook zelf 2 keer per dag proberen te melken om productie op gang te helpen.

Als de lammetjes niet voldoende zuigreflex hebben even colostrum geven met een maagsonde.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 22:50

Oh haha century, klinkt wel heel bijzonder zoals je het omschrijft. Maar inderdaad fijn dat je haar weer gevonden hebt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:09

Marcella: Ik heb in het andere topic de foto gezien. Ik zou voor het kleine stuk vooraan gaan :j

Tamary en Lizy: Dank jullie voor de tips. De lammetjes blijven zuigen bij de moeder en ik probeer ook 2 keer per dag te melken maar voorlopig nog steeds zonder succes. Het ooitje begint op gang te geraken. Zij drinkt al goed van de fles. Ik geef om de 4 uur. Zij drinkt minstens 50 ml en vannacht ging er zelfs 100 ml naar binnen. Het rammetje kan zijn draai niet echt vinden. Hij drinkt met veel pijn en moeite 50 ml per keer. Maar dat is mij geadviseerd als richtlijn dus daar ben ik voorlopig ook blij mee. Ze zijn gelukkig en gedragen zich nog altijd als gewone lammetjes dus ik heb goede hoop!

Nou geen babykonijnen hier, verdorie. Konijn 1 heeft niets gedaan. Die zit nu weer bij de ram en daar is op een kwartier tijd al 3 keer een feestje gebouwd. Dus ik hoop dat het deze keer wel raak is.

De ander heeft al 4/5 keer haar hok volledig omgegooid, 2 x wol geplukt om daarna alles weer te vernielen. Ze gedraagt zich hoogzwanger maar ze moet nu echt wel gaan bevallen... Wij gaan er dus vanuit dat zij, helaas, schijnzwanger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:34

Edit: Er begint een speen te werken. Ramlam is nogal volhardend en blijft proberen en dat levert nu toch wat op. Dikke, romige, gele melk. Niet veel, maar het is een begin. Ram wou de fles zonet totaal niet. Ooi wel, die gooide weer 70 ml achterover. Ik blijf voorlopig gewoon bijflessen want de ooi krijgt zeker niet voldoende binnen (ook al blijft ook zij zoeken en proberen)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:40

Dat is de colostrum. Super teken dus, gewoon zo doorgaan. Je zal vanzelf merken dat de lammeren de fles niet meer willen, dan krijgen ze genoeg binnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:30

Ga inderdaad verhuizen van moestuin. Basis al wat gedaan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 20:29

DeMolenhoek schreef:
Edit: Er begint een speen te werken. Ramlam is nogal volhardend en blijft proberen en dat levert nu toch wat op. Dikke, romige, gele melk. Niet veel, maar het is een begin. Ram wou de fles zonet totaal niet. Ooi wel, die gooide weer 70 ml achterover. Ik blijf voorlopig gewoon bijflessen want de ooi krijgt zeker niet voldoende binnen (ook al blijft ook zij zoeken en proberen)

Hoe gaat het nu? Klinkt alsof je harde werk beloont word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:41

Ik vind haar uier weer voller en krijg er zelf geen melk meer uit. Maar het ramlam wil nog altijd niet echt drinken en die zien wij wel regelmatig een poging doen tot drinken bij haar. Ik gok dat hij er dus net genoeg uit krijgt voor zich zelf. Ooitje drinkt wel nog flink aan de fles, maar ik denk dat zij ook al wat mee krijgt. Ze zijn beiden gestopt met constant te mekkeren en gedragen zich nu als normale lammetjes. Dus ik hoop dat het goed gaat komen.

Vandaag wel met spoed alles geschoren. Wij blijken schapenluis te hebben. Dus geschoren en ingespoten met sanacuran (als je het zo schrijft) Lizy liet mij al weten dat dat de oorzaak kan zijn van het moeizaam melk geven.

Edit: Konijn dat haar nesten bouwde en wol plukte is zonet bij de andere ram gezet en ook 2 x gedekt. Man man man :') Hopelijk lukt deze ronde dus wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:40

Lekker eigenwijze dieren. En je krijg wel van alles voor je kiezen.

Ships zou nou ook ineens te denken plan/indeling gaat nu niet door natuurlijk. Word nieuwe indeling maken dus. En uitvinden wat waar vorig jaar gestaan heeft.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 22:16

Ownee! Ook nog eens luis! Hoe kwam je daar achter?

En wat een eigenwijze voedsters zeg! Gelukkig is de draagtijd enigsinds kort :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:43

Ik vond er 1 in mijn haar nadat ik moeder had proberen melken. Dachten eerst dat het een teek was. Na wat googlen kwamen we erachter dat het luis was. Bij bijna elk artikel stond er: Luis kan maanden onopgemerkt blijven door de wol. :+ ‘Gelukkig’ is de voortplanting niet zo snel. Desondanks zaten ze echt wel goed vol... Tijdens het scheren kwamen wij ze met hopen tegen. Stuk voor stuk geschoren, zo een tank om onkruid te verdelgen gevuld met de sanacuran oplossing en ze goed ingesprayd. Binnen 10 dagen alles herhalen en dan ook maar direct hoeven knippen. Ben wel blij dat wij ze zelf kunnen scheren. Anders moet je nog met spoed iemand vinden etc. Het is wel weer zoals vorig jaar: De een al wat mooier en egaler dan de ander :') Maar hé, doel is bereikt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:30

Als het effect maar behaald is toch dan hoef het geen schoonheid prijs. Wat ik mij nu dan afvraag is de wol nog bruikbaar of kan je dat nu ook weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:45

De kwaliteit zou veel minder zijn dus die is inderdaad om weg te gooien, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:23

Even wat foto’s :D Wij zijn trouwens de zoektocht gestart naar een andere ram. Mijn hart is al helemaal gesmolten voor ons ooilammetje. Ik wil haar, als het goed blijft gaan, graag houden. Wij zouden ook wat willen verzwaren dus wij zijn aan het kijken voor een suffolk of hampshire down ramlam :) Alleen die prijzen. €175 voor een ramlam van 3 maand. :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:34

DeMolenhoek schreef:
Alleen die prijzen. €175 voor een ramlam van 3 maand. :')

Zo he! :wow: :$ Daar heb je een goedgekeurde landgeit dekbok voor. :')