Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:38

Warboel schreef:
Vanochtend weer twee (!) zakdoekverkopers in dezelfde trein... Één bij Laan van NOI en één bij Delft. Raak er zo geïrriteerd van. Ze douwen die briefjes ook echt onder je neus en worden pissig als je nee zegt. NS maar weer getwitterd want de conducteur was nergens te vinden. Maar dat zal vast ook de reden zijn dat die bedelaars rondlopen :P

Ik heb tegenwoordig de neiging die briefjes in de prullenbak te gooien :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:56

Het komt gedurende de dag ook voor dat materieel uitvalt door defecten of wegens een verstoring ergens anders staat dan gepland.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:19

Gloa schreef:
Het komt gedurende de dag ook voor dat materieel uitvalt door defecten of wegens een verstoring ergens anders staat dan gepland.

Ja maar dit kom ik bijna dagelijks tegen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:52

sureido schreef:
Ben nooit in Utrecht of zo geweest in de spits maar daar is het een stuk groter dus denk ook minder mensen tegen elkaar aan.

Bus 12 in de spits in september is geen pretje. Dat is de bus tussen het station en de Uithof, waar veel studenten naar toe moeten. Een dag stond het busperron tot aan de trap vol. Gelukkig kon ik toen een andere bus nemen.

Vanmiddag terug naar huis hadden zowel mijn bus als mijn trein vertraging, maar door de vertraging van de trein nog net mijn aansluiting gehaald. Op mijn aankomststation had mijn trein het grootste deel al weer ingehaald, dus dat was wel fijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:17

Warboel schreef:
Vanochtend weer twee (!) zakdoekverkopers in dezelfde trein... Één bij Laan van NOI en één bij Delft. Raak er zo geïrriteerd van. Ze douwen die briefjes ook echt onder je neus en worden pissig als je nee zegt. NS maar weer getwitterd want de conducteur was nergens te vinden. Maar dat zal vast ook de reden zijn dat die bedelaars rondlopen :P

Was dat een trein met 2 treinstellen toevallig? Zo ja, vermoed ik dat je in het voorste treinstel hebt gezeten. Ivm de veiligheid als we door een tunnel heen rijden hoort er minimaal 1 conducteur op het achterste treinstel te zitten. Meestal is de voorste op dat traject veel drukker en ook nog eens een dubbeldekker dus de ideale plek voor zwartrijders en bedelaars. Het is ook echt geen doen om op te splitsen en de voorste op je uppie te doen, ook al vanwege de sociale veiligheid, dus de voorste schiet er eigenlijk altijd bij in. Sowieso is een dubbeldekker op je uppie controleren een redelijk zinloze bezigheid. Vooral op het traject waar jij schijnbaar vaak op zit zie en hoor je ze wegschieten als je onder of boven loopt.

sureido

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:46

@Inoterry: Ik zie soms zo'n klein hokje met een bureautje zitten in een IC, wat doet een conducteur daar eigenlijk? En zijn jullie altijd verplicht te controleren tijdens een traject of zijn er dingen als wanneer het druk is of zo dat het niet hoeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:44

@inoterry: oftewel - al die poortjes voor niets, want het blijkt dat je nog steeds gewoon voldoende conducteurs nodig hebt om te blijven controleren ;( (Wie zag dit niet aankomen?)

(Noot: ik neem het jullie niet kwalijk trouwens, dit is beleid en gedoe, daar kunnen mensen die daadwerkelijk in de treinen werken niet zo gek veel aan doen.)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:47

Ik heb deze week alleen maar vertraging en niet rijdende treinen, wordt er moe van :')

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:48

Ik neem aan dat de conducteurs er niet alleen zijn om de kaartjes te controleren.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:49

Ik gok dat het ook nog eens zo is dat nog altijd niet elke station poortjes heeft die werken. Wat het natuurlijk makkelijk voor ze maakt door op zo'n station gewoon in te stappen. In Sittard werken ze bijvoorbeeld wel, Eindhoven staan ze gewoon open en Heerlen heeft een gloedjenieuw station, maar zonder poortjes :roll:

Herkenbaar iejoorr, ik had deze week ook alleen maar drama

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:02

Tussen Enschede en hengelo is al meer dan een dag sein en wisselstoring :(

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:20

Dat hok is de ruimte waar we onze spullen kunnen wegleggen en even 'rustig' kunnen zitten als we administratie bijwerken of door omstandigheden even niet tussen de reizigers willen zitten. Zoals bijvoorbeeld wat ik vorige week dinsdag zelf had, machinist had iets groots geraakt, (bij Wolfheze of all places :\ ), en ik en de machinist hebben een half uur lang lopen zoeken in de stromende regen in het donker. Daarna moest ik nog wel naar huis maar ik kon even geen reiziger gebruiken het er over zou hebben dat het wel heel erg is dat het toilet zo vies is. Dan ga ik dus ergens in de trein zitten waar de mensen me niet kunnen vinden :D .

We hoeven niet meer te controleren, onze eerste taak is veiligheid, daarna service en dan komt de controle nog eens.
Maar de poortjes maken het echt niet zoveel moeilijker voor de zwartrijders, er zijn iets teveel manieren om zonder geldig vervoersbewijs toch in de trein te stappen. Heb het iemand al zelf zien doen, inchecken om door de poortjes door te komen, omdraaien om uit te checken en vervolgens doodleuk in de trein te stappen. Of een kaartje kopen tot het eerste stoptreinstation en vervolgens in een intercity stappen en zo zijn er nog meer manieren. Controle blijft dus wel degelijk erg noodzakelijk, maar in hoeverre is het zinvol als je op je uppie door een dubbeldekker loopt.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:34

Inoterry schreef:
Warboel schreef:

Was dat een trein met 2 treinstellen toevallig? Zo ja, vermoed ik dat je in het voorste treinstel hebt gezeten. Ivm de veiligheid als we door een tunnel heen rijden hoort er minimaal 1 conducteur op het achterste treinstel te zitten. Meestal is de voorste op dat traject veel drukker en ook nog eens een dubbeldekker dus de ideale plek voor zwartrijders en bedelaars. Het is ook echt geen doen om op te splitsen en de voorste op je uppie te doen, ook al vanwege de sociale veiligheid, dus de voorste schiet er eigenlijk altijd bij in. Sowieso is een dubbeldekker op je uppie controleren een redelijk zinloze bezigheid. Vooral op het traject waar jij schijnbaar vaak op zit zie en hoor je ze wegschieten als je onder of boven loopt.

Nope, 1 VIRM 6je :j
Het is verder ook geen aanval op de conducteurs hoor want ik snap echt heel goed dat het geen doen is om zo'n trein te controleren.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:45

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:48

Daar wou ik toevallig net over beginnen Foaly. Ze hadden daar na het vorige ongeluk direct een bewaakte spoorwegovergang van moeten maken. Paar jaar terug is toen een kennis van mij overleden daar... Slechts 24-jaar oud en het was niet de eerste die daar aangereden werd. Is het dan nog steeds niet duidelijk genoeg voor ProRail?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:17

Iejoorr schreef:
Ik heb deze week alleen maar vertraging en niet rijdende treinen, wordt er moe van :')

Ik ook, word er echt niet goed van. Gister ook weer 3 uur erover gedaan om van school naar huis te komen en dat is niet de eerste keer dat dat gebeurd deze laatste twee weken #)

En jemig wat heftig die foto's van dat ongeluk! Moet een harde klap zijn geweest zeg :oo

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:57

Ik kom ook binnen vallen, reis dagelijks tussen Den Helder en Amsterdam! :wave:

Moet zeggen dat de vertraging me dit schooljaar nog heel erg mee valt. Ik vind mensen die hun muziek hard aan hebben in de stilte coupé altijd zo vervelend. Probeer ik daar rustig mijn boek te lezen of opdrachten te maken, en hoor ik een continu gebonk van hardcore rechts van mij vandaan komen. :\

Een enkele keer zeg ik er wat van, maar krijg merendeel alleen een chagrijnige blik.
Verder (tot nu toe) heel voorspoedige reizen gehad.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:04

Ik moet zeggen, het valt mij ook alles mee := Ik was tijdens mijn stage van 2 maanden, een keer te laat door een vertraging (5 minuutjes maar) en dan dat trein ongeluk. Naar school zelf valt het mij ook heel erg mee gelukkig!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:36

Nou, hier was het de afgelopen weken drama. Vooral veel mensen die zichzelf voor de trein hadden gegooid, seinstoringen (enschede hengelo) en spontaan gecancelede sprinters...

Ach ja, we leven nog. Gelukkig zetten ze wel direct alternatief vervoer jn

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:47

Dankjewel voor je antwoord! Ik vroeg het me altijd al af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:04

Zo zeg had zo fout kunnen gaan in Winsum :\ , er zijn al doden gevallen en ze doen gewoon niks. On acceptabel 8)7 :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:06

Prorail doet niets liever dan alle onbewaakte overwegen eruit gooien. Dus ik gok dat in deze situatie de gemeente en provincie niet helemaal meewerken aan een oplossing.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:12

Gloa schreef:
Prorail doet niets liever dan alle onbewaakte overwegen eruit gooien. Dus ik gok dat in deze situatie de gemeente en provincie niet helemaal meewerken aan een oplossing.

Prorail gooit ze inderdaad graag eruit, maar die zitten er niet op te wachten om dan op eigen kosten een alternatief (viaduct of tunnel of bewaakte overgang) aan te leggen. Gemeenten willen nu eenmaal dat sommige routes kunnen blijven bestaan, maar ook die hebben het geld niet op hun rug groeien, en al helemaal niet in krimpregio's als Noord-Groningen. Het is ook niet echt aan inwoners uit te leggen dat ze nu een halve provincie moeten omrijden omdat er zonodig een paar overwegen dicht moesten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:19

Een bewaakte overgang is toch in principe niet meer dan eentje met een licht+bel?
Dat soort dingen zouden toch niet zo'n probleem moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:21

oomens schreef:
Gloa schreef:

Prorail gooit ze inderdaad graag eruit, maar die zitten er niet op te wachten om dan op eigen kosten een alternatief (viaduct of tunnel of bewaakte overgang) aan te leggen. Gemeenten willen nu eenmaal dat sommige routes kunnen blijven bestaan, maar ook die hebben het geld niet op hun rug groeien, en al helemaal niet in krimpregio's als Noord-Groningen. Het is ook niet echt aan inwoners uit te leggen dat ze nu een halve provincie moeten omrijden omdat er zonodig een paar overwegen dicht moesten.

En daar zal dus een middenweg in gevonden moeten worden. Voor zover ik op de hoogte ben is de grond waar spoor op ligt ook eigendom van prorail. Voor overwegen ed. zal een soort recht van overpad zijn. Prorail mag ze niet zomaar opheffen maar de provincie zal wel mee moeten doen in het verbeteren van de veiligheid en de kosten daarvan. Het wordt drukker op het spoor en de mentaliteit van weggebruikers wordt er ook niet beter op. Dat is geen van beiden meer te rijmen met onbeveiligde overpaden.