Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:44

Dus na een leuke date van 6 uur, knap jij compleet af op splitten? Wauw.. :') Gezien zijn geschiedenis, juist omdat die ook bij jou bekend was, snap ik hem heel goed!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:46

En dat hij veel geld heeft zou voor mij hier ook geen verschil in maken. Kan me inbeelden dat je den juist alerter bent voor gold diggers. Was het voor de rest echt een fijne date of was er meer dan dat? Ik zou het best zonde vinden om iemand alleen daarvoor af te strepen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:55

moonfish13 schreef:
Dank voor het oordelen zonder te weten hoe dat profiteerverhaal zit! Top!
Dat verhaal ging om een dame die heel bewust aanpapte met allerlei mannen, om er werkelijk enkel van te profiteren.
Lees: gebruiken, uitbuiten, hotelovernachtingen vragen onder t mom ik heb geen geld mee etc.
En als de mannen dat doorkregen smeerde ze hem, de man honderden euro's lichter gemaakt.
Echt heel apart.
Deze gozer was niet armlastig, maar deze gozer was gewoon gierig en dat was aan meerdere dingen te merken.
Ik ben dat alles behalve, en vind splitten op een eerste date gewoon niet netjes.
In relaties ben ik juist vaak degene die spontaan wat regelt, en dus ook betaald.
Nou dikke doei als je na een lange date met vervolg wil splitten.
Vooral als je een vliegtuig onder je reet hebt, en daar voor je lol rondjes mee vliegt wat fors geld kost.

Wij vrouwen weten ook niet wat we willen..we willen zelfstandig en stoer zijn, maar de rekening splitten is weer niet goed. Medelijden met mannen...

Even een vraagje omdat ik benieuwd ben: Of je fooi geeft is imo eigen keus, maar als je net wat luxer en heel erg goed gegeten hebt met topbediening en degene die gaat betalen en geeft een fooi van 15 cent.. :))
Dat ging van: dat wordt dan 138,85 (even fictief bedrag) en degene met wie je hebt gegeten en betaalt zegt: Maak er maar 139 van.
Ik sta er dan naast: O:)

Of ik betaal de 138.85 of ik geef een 'echte' fooi.
Hoe denken jullie daarover?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:58

Sunnda schreef:
moonfish13 schreef:
Dat verhaal ging om een dame die heel bewust aanpapte met allerlei mannen, om er werkelijk enkel van te profiteren.
Lees: gebruiken, uitbuiten, hotelovernachtingen vragen onder t mom ik heb geen geld mee etc.
En als de mannen dat doorkregen smeerde ze hem, de man honderden euro's lichter gemaakt.
Echt heel apart.
Deze gozer was niet armlastig, maar deze gozer was gewoon gierig en dat was aan meerdere dingen te merken.
Ik ben dat alles behalve, en vind splitten op een eerste date gewoon niet netjes.
In relaties ben ik juist vaak degene die spontaan wat regelt, en dus ook betaald.
Vooral als je een vliegtuig onder je reet hebt, en daar voor je lol rondjes mee vliegt wat fors geld kost.

Wij vrouwen weten ook niet wat we willen..we willen zelfstandig en stoer zijn, maar de rekening splitten is weer niet goed. Medelijden met mannen...

Even een vraagje omdat ik benieuwd ben: Of je fooi geeft is imo eigen keus, maar als je net wat luxer en heel erg goed gegeten hebt met topbediening en degene die gaat betalen en geeft een fooi van 15 cent.. :))
Dat ging van: dat wordt dan 138,85 (even fictief bedrag) en degene met wie je hebt gegeten en betaalt zegt: Maak er maar 139 van.

Ik zou eerder zeggen maak er maar 140 van, ook niet veel maar wel beter dan die 15 cent.
Al hebben mijn vriend en ik weleens zo goed gegeten dat we 10 euro aan fooi hebben gegeven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:59

Ik zou in dat geval afronden naar 140 denk ik.

Maar fooi geef ik niet vanwege het eten, want daar betaal je al voor. Fooi geef ik voor de service en de ervaring in het restaurant.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:00

Ik vind fooi wel het laatste waarbij je iemand gierig kan noemen. :o Ik vind dat je in NL al bij de meeste tenten fors betaald voor het eten. (daar komt ie weer, je kan niet in iemands portomonee kijken :D)
Om dan ook nog 5 euro extra te geven vanwege de goede service..
Ja het is heel aardig en gul als je het wel doet, maar als iemand het niet doet kijk ik daar echt niet raar van op hoor. Ik als (arme :P) student geef nooit fooi gewoon puur omdat ik het zelf hartstikke hard nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:01

Niet weer die hele fooi discussie toch??
>;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:30

Shaggy09 schreef:
anjali schreef:
Bij uitgaan met vrienden moet ieder zijn eigen deel betalen vind ik. Maar als het om een romantische date gaat hoort de man te betalen.Althans,als het een hetero date is.....

Waarom hoort een man te betalen dan? :')

En waarom alleen bij hetero stellen? _O-

Bij niet-hetero stellen is er niet echt een man-vrouw verdeling.Ze zijn dan meer gelijk.Tenzij er een groot leeftijdsverschil zou zijn. Volgens de traditionele heterodates moet een man bewijzen dat hij een vrouw kan en wil verzorgen,ook financieel. Misschien is dat ouderwets,maar het bestaat nog steeds. Daten dient ervoor om elkaar te leren kennen,en als men het op dit gebied met elkaar oneens is,dan zie ik geen match.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:33

Sunnda schreef:

Ik vind die 15 cent een soort van belediging. “Eigenlijk ben je geen fooi waard maar ik wil niet met kleingeld zitten, dus houd het dan maar”
Nee, dat doe ik niet. Ik betaal koud het ronde bedrag, of geef écht fooi.
Maar dan alleen als het geweldig was qua service en beleving en dat is... Zelden.
Voor het eten en “normale” service betaal ik al, dat zit in de prijs. Godzijdank ook, op Amerikaanse taferelen zit ik niet te wachten, dat je verplicht fooi moet geven ook al is het eten en de service beroerd :=

Anjali: het is het jaar 2019, niet 1902. Vrouwen kunnen en mogen werken, mannen hoeven niet meer voor de vrouw te zorgen. Dat mógen ze en er zijn erbij die het graag doen, maar ze zijn het niet verplicht.
Ik neem het niet aan als een man wil trakteren, vooral niet op de eerste date, want ik heb net wat te vaak meegemaakt dat ze vinden dat je ze dan iets verschuldigd bent :Y)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:57

anjali schreef:
Shaggy09 schreef:
Waarom hoort een man te betalen dan? :')

En waarom alleen bij hetero stellen? _O-

Bij niet-hetero stellen is er niet echt een man-vrouw verdeling.Ze zijn dan meer gelijk.Tenzij er een groot leeftijdsverschil zou zijn. Volgens de traditionele heterodates moet een man bewijzen dat hij een vrouw kan en wil verzorgen,ook financieel. Misschien is dat ouderwets,maar het bestaat nog steeds. Daten dient ervoor om elkaar te leren kennen,en als men het op dit gebied met elkaar oneens is,dan zie ik geen match.

Ik vind dit verhaaltje echt enorm jaren 60...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:28

Je bent niet verplicht het te betalen in Amerika.

Ik ben dan misschien heel gierig geweest maar ik heb tijdens een vakantie in New York de serveerster geroepen nadat we de rekening gekregen hadden (we gingen eerder weg want het was echt héél vies en hele slechte service).

Daar stond dus op de bon ook bij; tip; en dan het bedrag. Weet even niet meer precies hoeveel maar was niet heel weinig.. Dus ik vroeg alleen; ben ik verplicht dit te betalen? Want ik vond de service slecht en wil geen fooi geven.

Toen werd ze boos en zei dat ze anders niks verdiende. Heb haar de tip (nee niet van geld) gegeven om dan voortaan vriendelijk tegen klanten te zijn en door te geven aan de keuken om geen bruine sla te serveren. Doei..

Ze zal mij wel een vreselijke aso gevonden hebben maar ik wilde het gewoon uit principe niet betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:49

moonfish13 schreef:
Echt heel apart.

Waarom is splitten niet netjes en hem alles te laten betalen wel :? En wat maakt het daarbij uit of hij veel geld heeft of niet (door bv een vliegtuig te hebben?)
Ik vind splitten juist de beste oplossing.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:55

Ik heb dat wel eens gehad in de horeca. Mensen hadden een grote bestelling geplaatst, ik zet alles voor ze klaar (is meer een standje waar je fris en snoepgoed haalt). ''Nou, daar verdien je lekker aan he!'' Ik maakte een grapje terug dat ik het graag in eigen zak zou steken. Krijg ik bij het betalen de opmerking ''Hier, voor je loon.'' Hoefde ik de tien cent wisselgeld niet terug te geven. De tóón van die man, bah -O- Ik had het liefste het geld naar zijn kop gesmeten. Ik hoef helemaal geen fooi, daar reken ik niet eens op ofzo. En dan zo denigrerend als die deed, bah.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:57

Ik kreeg ooit na een rondleiding 50 euro fooi. Daar voelde ik me dan ook weer erg ongemakkelijk bij :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:57

anjali schreef:

Maar wat als de vrouw helemaal niet iemand zoekt die voor haar kan zorgen? Omdat ze dat zelf ook kan? Die tradities zijn volgens mij ontzettend achterhaald toch.
Verder heb ik een hetero-relatie, maar die is werkelijk op alle vlakken juist gebaseerd op gelijkheid, behalve dat we qua fysiek geslacht verschillend zijn, is er geen verschil in onze relatie. Dit heeft toch echt niets meer te maken met holebi of hetero relatie?

Ik geef 10-15% fooi voor goede bediening, ongeacht het bedrag. In een sterrenrestaurant loopt dit dus aardig in de papieren ja.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:46

Moonfisch, sorry, maar praat jij respectloos over die jongen, zeg! Hij heeft ws hard voor dat vliegtuig gewerkt, mss andere dingen ervoor gelaten..en al had hij dat niet….om dat dan maar als excuus aan te voeren waarom hij zou moeten betalen??? sorry...ik vind jou in deze gierig, niet hem.

Als je niet wilde splitten had je ook kunnen zeggen: joh, ik betaal deze keer. Doe jij de volgende...heb je ook niet gedaan...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:57

Ik vind het verschrikkelijk gierig ja.
Maargoed ik heb dan ook net voor een manegeponietje die ik erbij verzorg, een deken aangeschaft.
Pony kost me niks, is wel mijn vriendje, dus ik draag mijn steentje bij.
Juist omdat ik een schurfthekel heb aan mensen die kijken op die paar centen.
Andere visie, ik ben meer van jij ene keer ik andere keer.
Maar ik was ook helaas om de manier waarop het ging nogal te verbaasd om er wat van te zeggen.
Ieder zijn ding, en golddiggers, die catergorie is dit niet.
Voor mij persoonlijk voelt splitten in deze situatie dat ik kennelijk die €18 voor die middag plus avond niet waard was.
Zo voelt dat voor mij, en dat mag ik vinden.
Ik heb ook eens gedate, en hij gaf aan krap te zitten, geen enkel punt.
Sterker nog meestal hop je wat rond, en dan doe je het automatisch om en om.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:57

Ik vind splitten geen probleem en ook geen afknapper.
De meeste dates die ik heb gehad betaalde we gewoon om en om.
Ik kan prima voor mezelf zorgen en vind het ouderwets als de man moet betalen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:59

moonfish13 schreef:
Maargoed ik heb dan ook net voor een manegeponietje die ik erbij verzorg, een deken aangeschaft.
Maar ik was ook helaas om de manier waarop het ging nogal te verbaasd om er wat van te zeggen.
Voor mij persoonlijk voelt splitten in deze situatie dat ik kennelijk die €18 voor die middag plus avond niet waard was.

Ja jij mag dat vinden maar of je met zo'n instelling nog veel gelukkige dates tegemoet gaat betwijfel ik. :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:06

Ik bied splitten en om en om betalen graag zelf aan..
Dat overleg je even, een soort in plaats van tactloos de rekening onder de neus van je date te rammen.
Maar dat is mijn mening, mijn persoonlijke gevoel.
Ik ben alles behalve gierig of hebzuchtig, en juist daarom vind ik dit een afknapper.

Shaggy, ik heb in loop der jaren gedate, veel bleven gelijk een poos plakken, maar nooit ging het zo raar als bij deze jongen.
Ik moet ze meestal wegduwen bij de pinautomaat, bij cafe/eetgelegenheid 2.
Dus zo slecht zal ik het dan toch niet doen, daarbij is het in mijn omgeving eerder dat het verbazing gaf.
De manier waarop het ging, we zijn gewoon niet zo.
Maar ieder zijn ding, bij mij in mijn vriendenkring en familie vinden we het wat vreemd, en zij staan erin zoals ik dat doe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:19

Shaggy09 schreef:
moonfish13 schreef:

Ja jij mag dat vinden maar of je met zo'n instelling nog veel gelukkige dates tegemoet gaat betwijfel ik. :=

In mijn opinie heb je niet veel dates nodig,maar slechts 1 ,nl. de ware.Het kost helaas wel vaak wat moeite om de ware te identificeren. Maar een man die geld genoeg heeft maar toch jou wil laten betalen,dat is meestal niet de ware hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:21

Hou toch op zeg :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:35

Relaxed schreef:

Wat wil jij dan ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:39

anjali schreef:
[

In mijn opinie heb je niet veel dates nodig,maar slechts 1 ,nl. de ware.Het kost helaas wel vaak wat moeite om de ware te identificeren. Maar een man die geld genoeg heeft maar toch jou wil laten betalen,dat is meestal niet de ware hoor.

maar hoe vind je dan de ware als je maar 1x mag daten? Bedoel je dat je maar met 1 mag daten of dat je met een man maar 1 date nodig hebt om te weten of het de ware is?

En waarom moet een man betalen? Ik heb ook geld genoeg dus daar komt het echt niet op? Vind je mijn man dan een mindere echtgenoot omdat wij alles splitten?

Ik vraag me dit oprecht af. Vraag me ook af of je beseft dat jouw visie niet zo mainstream is als ik uit je posts opmaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:41

anjali schreef:
Relaxed schreef:

Wat wil jij dan ?

Jullie uitspraken vind ik echt te triest voor woorden.. Middeleeuwse praktijken :+