Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:35

Liselot schreef:
Suusie22 schreef:
Hoe weet zo'n app dat je wakker bent oid?

Geloof dat hij je bewegingen en geluiden bijhoudt (je telefoon moet ook naast je kussen liggen) en kan aan de hand daarvan berekenen in welke slaap je je bevindt

Hoe heet die app want het is wel handig om die te hebben voor mij

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:00

drawerlover schreef:
Liselot schreef:
[quote="Suusie22"
Hoe weet zo'n app dat je wakker bent oid?

Geloof dat hij je bewegingen en geluiden bijhoudt (je telefoon moet ook naast je kussen liggen) en kan aan de hand daarvan berekenen in welke slaap je je bevindt

Hoe heet die app want het is wel handig om die te hebben voor mij[/quote]

sleep cycle oid

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:23

Marjoow schreef:
Magrathea schreef:
Elke nacht volg je verschillende slaapcycli. Zo'n cyclus duurt ca. 90 minuten, waarna je heel even wakker bent (dit weet je de volgende dag niet meer) en daarna val je weer in slaap. Als je wekker staat 15-30 min na het begin van zo'n cyclus wordt je uit een diepe slaap opgewekt: zombiegevoel dus. Aan het eind of tussen de slaapcycli ben je op je beste punt om wakker te worden.
Het heeft waarschijnlijk daar iets mee te maken. :)

Serieus? Dus als je dat zo uitrekent dat je na zoveel x 90 minuten wakker word sta je dan makkelijker op?

Jup :j Wat je kunt doen is kijken welk tijdstip het dichtst bij zoveel keer 90 minuten ligt, plus 15-30 min om in slaap te vallen. Stel je gaat slapen om 11u30 en je moet uiterlijk 8u opstaan, dan kun je beter je wekker zetten om 7u15. Dan heb je 7,5u geslapen, wat een veelvoud is van 90 minuten (inclusief de 15 minuten in-slaap-val-tijd)(er vanuit gaande dat je makkelijk inslaapt). Zou je de wekker om 8u zetten dan ben je net weer in je diepe slaap gezakt (veronderstellende dat je doorslaapt) en word je dus echt als een zombie wakker. Om 7u15 ben je "toch" al wakker. Zelfs als je er langer dan 15 minuten over doet om in slaap te vallen is het alsnog beter om wakker te worden in een later stadium van de cyclus dan wanneer je in de diepe slaap zit.

Citaat:
Slaapcyclus
Sterk vereenvoudigd kan je zeggen dat de nacht opgedeeld kan worden in 5 slaapcycli van elk 90 tot 120 minuten. Deze cycli hebben allemaal dezelfde opbouw en volgen elkaar gedurende de nacht op.

Eén cyclus bestaat uit 5 fasen. Deze fasen worden onderscheiden door de mate van hersenactiviteit en oogbeweging (Eye Movement).
Bij fase 1 t/m 4 is de oogbeweging langzaam. Deze fasen heten dan ook Non Rapid Eye Movement (NREM). Alleen in de laatste fase is er snelle oogbeweging, Rapid Eye Movement, vandaar de naam remslaap.

De fasen 1 en 2 worden wel de lichte slaap genoemd.

Fase 1 (NREM1)
Dit is de overgangsfase tussen waken en slapen. De oogbeweging wordt langzaam. Je hebt moeite je ogen open te houden en valt uiteindelijk in slaap. De hersenactiviteit neemt langzaam af. Deze periode duurt 1 tot 3 minuten. Dat is voor een nacht met 5 slaapcycli 2 tot 5% van de totale slaap.

Fase 2 (NREM2)
Dit is het begin van de echte slaap. Maar de slaap is nog licht. Je wordt niet meer van elk geluid wakker, maar als je wordt gewekt in deze fase heb je nog niet het gevoel diep geslapen te hebben.
Deze periode duurt ongeveer 42 tot 54 minuten. Dat is voor een nacht met 5 slaapcycli 45 tot 55% van de totale slaap.

De fasen 3 en 4 worden wel de diepe slaap genoemd.

Fase 3 (NREM3)
Dit is de overgangsfase naar de diepe slaap. Je ademhaling wordt helemaal regelmatig, je hartritme daalt, je spieren raken totaal ontspannen. Deze fase duurt 3 tot 8 minuten. Dat is voor een nacht met 5 slaapcycli 3 tot 8% van de totale slaap.

Fase 4 (NREM4)
Dit is de fase van de echte diepe slaap. Ademhaling en hartritme zijn op zijn laagst. Als je uit deze slaap gewekt wordt ben je gedesoriënteerd en heb je tijd nodig om je te realiseren waar je bent. Deze fase zorgt voor fysiek herstel. Deze fase duurt ongeveer 15 tot 18 minuten en maakt bij een nacht met 5 slaapcycli 15 tot 20% van de totale slaap uit.

Fase 5 wordt wel de droomslaap genoemd.

Fase 5 (REM slaap)
In deze fase zijn er snelle oogbewegingen en is er sprake van grote hersenactiviteit. De hersenen zijn actief met dromen, het verwerken van informatie en allerlei geheugenfuncties. Lichamelijk gebeurt er ook van alles; de spieren van armen en benen zijn totaal ontspannen en nagenoeg verlamd, de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt. Tijdens de droomslaap vindt dus grote activiteit van lichaam en geest plaats. Deze fase kost dan ook energie.
De remslaap duurt ongeveer 18 tot 24 minuten. In een nacht met 5 slaapcycli beslaat de remslaap ongeveer 20 tot 25 % van de totale slaap.

Na elke remslaapfase ontwaak je doorgaans kort (vaak onbewust) en begint de hele slaapcyclus van lichte slaap naar diepe slaap naar droomslaap weer van vooraf aan.

Kernslaap en restslaap
De totale slaap van een nacht is opgebouwd uit 4 a 5 slaapcycli. In het begin van de nacht zijn de fases van diepe slaap het langst. Op het eind van de nacht neemt juist het aandeel van de lichte slaap en de droomslaap toe.
De eerste 4 tot 5 uur van de slaap, ofwel de eerste 3 slaapcycli, wordt kernslaap genoemd omdat hier vrijwel alle diepe slaap optreedt en een groot deel van de droomslaap. Dit zijn de twee slaapfasen die van essentieel belang zijn voor de kwaliteit van de nachtrust. De diepe slaap zorgt voor fysiek herstel. De droomslaap heeft als functie onze geest te verfrissen en ervaringen die we tijdens de dag hebben opgedaan te verwerken.
De overige slaap wordt restslaap genoemd omdat we niet precies weten wat de betekenis ervan is.

Meer lezen: http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574728

xkimmx

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:47

Leuk topic! Ik vraag me al jaren af hoe oordopjes in je tas heel makkelijk en snel in de knoop gaan maar zo lastig er weer uit te halen zijn. Daar moet dan toch ook een makkelijkere manier voor zijn? Het kan tenslotte ook heel snel in de knoop gaan. :\ En het zal echt niet de weg gevolgd hebben die wij volgen als we het uit de knoop halen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:12

Zijn volgens mij hele studies naar gedaan :') Het beste helpt het volgens mij om het in een zakje te doen. Ook beter voor de dopjes zelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:35

Hoe je een langeafstandsrelatie kan onderhouden. En waarom ik om de minuut kijk of hij mijn berichtje al heeft gelezen

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:47

Koop veter-oordopjes van Trust! Raken niet in de knoop (want veters gaan altijd uit de knoop :')) en zijn oersterk!
Zo zien ze er uit:
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:48

Ben ik nu de enige die zo vaak het woord slaap heeft gelezen dat t gewoon een raar woord is nu? :=

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:59

Sammie schreef:
Ben ik nu de enige die zo vaak het woord slaap heeft gelezen dat t gewoon een raar woord is nu? :=

Dat heb ik nou altijd als ik dingen heel vaak zeg :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:12

Steeph schreef:
Sammie schreef:

Dat heb ik nou altijd als ik dingen heel vaak zeg :')

Hier ook :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:42

Je eigen naam bijvoorbeeld :P Zeg die maar eens een paar keer achter elkaar...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:47

Sammie schreef:

Ik heb dat met rotonde :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:45

Esmee_98 schreef:
Sammie schreef:

Ik heb dat met rotonde :')

Of bed :')

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:31

heelal :p

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:51

Stoellllll

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:25

Kunnen we weer terug on topic in plaats van dit topic gebruiken als 'woorden die raar klinken als je ze vaak zegt'...

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:37

Hoe het kan dat je het ene moment denkt "Dat moet ik ècht niét vergeten!" en het volgende moment vergeten bent wat je niet moest vergeten? :')

En waarom woorden met veel de zelfde letters er raar uit zien (denk: Haarlemmermeerlaan, straat in Overloon)?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:44

Waarom zijn sommige mensen ALTIJD te laat?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:28

Liselot schreef:

Ja dat vraag ik me ook af

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:35

Liselot schreef:

Ik denk dat het deels in de gene zit / aan de gene ligt
Maar denk ook een kwestie van goed kunnen plannen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:35

Steeph schreef:
Hoe het kan dat je het ene moment denkt "Dat moet ik ècht niét vergeten!" en het volgende moment vergeten bent wat je niet moest vergeten? :')

En waarom woorden met veel de zelfde letters er raar uit zien (denk: Haarlemmermeerlaan, straat in Overloon)?

Net als bij kinderen kan het werken om gebruik van het woord "niet" te vermijden. Waarom? Nou, denk nu NIET aan een roze olifant!!! .... Dikke kans dat je nu wel aan een roze olifant dacht. ;) Als je het woord "niet" vermijdt bij "dit moet ik niet vergeten" wordt het "dit moet ik onthouden". Ipv het woord "vergeten" dat centraal staat is dat nu het woord "onthouden". En dat kan net het verschil maken. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:37

*voelt zich aangesproken * :o
Ik heb 't even op google opgezocht en de eerste site zegt dat 'chronisch' late mensen, niet te vroeg willen komen op bijv een event, maar voor mij geld dit niet. Ik heb gewoon een enorm slecht tijd-manegement gevoel. Ook stel ik altijd alles uit. Het enige waarvoor ik nooit echt té laat voor ben is de trein, om een of andere reden. Ik kom zelfs altijd vaak wat aan de late kant aan op 't werk en op afspraken. :o

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:32

Magrathea schreef:
Steeph schreef:

Net als bij kinderen kan het werken om gebruik van het woord "niet" te vermijden. Waarom? Nou, denk nu NIET aan een roze olifant!!! .... Dikke kans dat je nu wel aan een roze olifant dacht. ;) Als je het woord "niet" vermijdt bij "dit moet ik niet vergeten" wordt het "dit moet ik onthouden". Ipv het woord "vergeten" dat centraal staat is dat nu het woord "onthouden". En dat kan net het verschil maken. :)

Dit is eigenlijk best logisch! :D

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:28

Hoe het kan dat ik àltijd dat ik A of zelf onder AA heb als ik zelf opmeet, terwijl eem D mij toch goed zit (zelfs iets te krap)? :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:29

Steeph schreef:
Hoe het kan dat ik àltijd dat ik A of zelf onder AA heb als ik zelf opmeet, terwijl eem D mij toch goed zit (zelfs iets te krap)? :')

Bij mij ook ja, klopt iets niet :+