paasei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:10

Nyaleti schreef:
Ik ben gezegend met een huis wat goed koel blijft, luiken voor de ramen en 's avonds waait het altijd wat door met de ramen open
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe bizar warm het wordt bij sommige in huis?

Bij ons werd het met zulke temperaturen makkelijk 29 graden in huis, benauwd en dat had ook altijd heel lang nodig om weg te trekken dus ik heb echt jarenlang gecrepeerd hier kan ik wel zeggen :'). Wij hebben geen ramen beneden welke open kunnen (echt bizar maar goed dat was zo toen we het kochten) en de achter- en voordeur kunnen niet open gezet worden tegen elkaar ivm hond en kat in huis plus ik vind de voordeur wagenwijd openzetten sowieso niet prettig aangezien we geen voortuin hebben en de deur direct aan openbare stoep hebben zitten. Wij hebben dus alleen ‘vents' bovenin de ramen zitten, en de achterdeur werd in de avond open gezet, maar dat lucht echt niet genoeg door om warmte weg te krijgen. Tussenwoning, oud en slecht geïsoleerd met een groot deel plat dak (aanbouw) waar 2 enorme lichtkoepels in zitten. En ondanks afdekken lichtkoepels met lakens, komt daar zo enorm veel warmte mee naar binnen, niet normaal. Rolluiken hielden we altijd dicht, maar dat hielp ook niet bijster veel *keuken/tuin op het zuiden dus daar staat de hele dag zon op.

We hebben sinds vorig jaar eindelijk een goede airco in de keuken hangen, welke wel echt het verschil maakt waardoor ik op het moment zelfs onder de warme lichtkoepels nog steeds koel ben. Ik ben zo gelukkig. Maar op onze slaapkamers boven is het wel echt een groot drama nog steeds bv. Daar zetten we wel de ramen tegen elkaar open in de nacht, wat iets helpt maar niet super veel. Daar zit nog steeds oude enkele beglazing in en slechte isolatie ook dus dat word in de zomer altijd heel warm en in de winter altijd Heel koud :') *staat wel op de planning om te laten vervangen. Jammer genoeg hier dus niet gezegend met een huis wat van zichzelf al koeler kan blijven of makkelijk weer koel te krijgen is en dan ben je gewoon echt de sjaak :’) *huis is van de jaren ’20 en er is nog niet heel veel gedaan qua grote verbeteringen wat dingen als isolatie betreft enz

En met de hond is het ook gewoon even aanpassen. Die gaat alleen even voor poep/plas rondjes in de ochtenden en avonden (overdag alleen als ze zich meld) en dan doen we thuis meer snuffelwerk, puzzels, voer speeltjes e.d. aanbieden maar ze ligt ook vooral gewoon lekker relaxed te slapen. Ik ga normaliter wel vaker later op de avonden nog even het bos in of juist heel vroeg of water opzoeken. Momenteel lukt dat niet omdat ik ziek ben (en mijn man al de gewone wandelingen opvangt dus niet ook nog eens extra dingen kan doen bovenop zijn werk e.d.), maar ze past zich gelukkig prima aan qua energie met deze temperaturen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-08-24 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:14

Nyaleti schreef:
Ik ben gezegend met een huis wat goed koel blijft, luiken voor de ramen en 's avonds waait het altijd wat door met de ramen open
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe bizar warm het wordt bij sommige in huis?

In ons vorige huis was de isolatie denk ik oprecht nog uit het jaar 1920, van toen het gebouwd was. Woonden 2 hoog, boven een bakker, slechte isolatie en op de slaapkamers de hele dag balkende zon. Daar was het oprecht binnen warmer als buiten.
Was een huurhuis dus dan ga ik niet zelf allemaal dure dingen aanschaffen en de huisbaas wilde niks plaatsen qua zonwering of isolatie.

Nu hebben we een huis wat beter geïsoleerd is en hebben we op de eerste + 2e etage rolluiken. Merk echt wel verschil hoor!

Hier waait nu wel een warme wind, dus alles maar weer dicht gedaan

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:15

Als ik alles op tijd dicht gooi dan wordt het hooguit 25 graden binnen.

Die folie werkt wel goed maar let wel op dat je niet bij iedere vorm dubbel glas dat aan de binnenkant mag plakken. Bij mijn vriendin is er een enorme ruit gebarsten doordat ze radiatorfolie aan de binnenkant had geplakt.

JudithGigi

Re: paasei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:33

Kantoor is intussen ook een grote plakruimte -O-

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:40

Ik woon 4-hoog onder een teerdak, geen airco. Dus tropisch buiten = tropisch binnen.
Vanmorgen om 9 uur was het aan de oostkant 29°c, en dat is het nu nog. Straks, rond 15.30-16.00 staat de zon op de westkant, en loopt het daar nog wel op naar zo'n 32°c.

Mijn katten liggen dus als harige slakken uitgestrekt in de gang :P (die neiging heb ik ook wel een beetje)
Met het raam naast me en de balkondeur open waait het wel nog wat door.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:41

Isolatie en locatie maar ook de constructie van je huis spelen toch zo een enorme rol!

Tot zomer 2021 woonden we in een halfopen bebouwing van 2008, met de isolatienormen van toen, volledig onderkelderd, overal rolluiken, 2 verdiepingen met daarop een zeer ruime zolder die eigenlijk als 2de etage kon dienen. Zonder airco, zonder groen rondom (echt stenen woestijn aan oprit, voortuin, terras en garage achter) werd het daar in de woonkamer nooit warmer dan 23graden. Op een gegeven ogenblik hadden we een week 35+ met uitschieters naar 40 en toen werd het 26 graden, dat vonden we toen waanzinnig maar dan kropen we gewoon in de kelder, heerlijk constante 20° C of zo.

Nu in onze verbouwde woning. Witgeschilderd dus zou moeten reflecteren, dak compleet vervangen, stuk woonkamer aangebouwd, overal nieuwe ramen met rolluiken, maar geen rolluiken op het zuid (met 5 kleine ramen niet de moeite dachten we) en muur op oosten en zuiden niet geïsoleerd. Slaapkamers zitten op het eerste onder het dak. Wel: vorige zomer dreven we ons bed uit en zelfs met rolluiken potdicht was het op de sofa zo 26 graden. Om te janken gewoon.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:42

cursebreaker schreef:
Nyaleti schreef:

Bij ons werd het met zulke temperaturen makkelijk 29 graden in huis, benauwd en dat had ook altijd heel lang nodig om weg te trekken dus ik heb echt jarenlang gecrepeerd hier kan ik wel zeggen :'). Wij hebben geen ramen beneden welke open kunnen (echt bizar maar goed dat was zo toen we het kochten) en de achter- en voordeur kunnen niet open gezet worden tegen elkaar ivm hond en kat in huis plus ik vind de voordeur wagenwijd openzetten sowieso niet prettig aangezien we geen voortuin hebben en de deur direct aan openbare stoep hebben zitten. Wij hebben dus alleen ‘vents' bovenin de ramen zitten, en de achterdeur werd in de avond open gezet, maar dat lucht echt niet genoeg door om warmte weg te krijgen. Tussenwoning, oud en slecht geïsoleerd met een groot deel plat dak (aanbouw) waar 2 enorme lichtkoepels in zitten. En ondanks afdekken lichtkoepels met lakens, komt daar zo enorm veel warmte mee naar binnen, niet normaal. Rolluiken hielden we altijd dicht, maar dat hielp ook niet bijster veel *keuken/tuin op het zuiden dus daar staat de hele dag zon op.

We hebben sinds vorig jaar eindelijk een goede airco in de keuken hangen, welke wel echt het verschil maakt waardoor ik op het moment zelfs onder de warme lichtkoepels nog steeds koel ben. Ik ben zo gelukkig. Maar op onze slaapkamers boven is het wel echt een groot drama nog steeds bv. Daar zetten we wel de ramen tegen elkaar open in de nacht, wat iets helpt maar niet super veel. Daar zit nog steeds oude enkele beglazing in en slechte isolatie ook dus dat word in de zomer altijd heel warm en in de winter altijd Heel koud :') *staat wel op de planning om te laten vervangen. Jammer genoeg hier dus niet gezegend met een huis wat van zichzelf al koeler kan blijven of makkelijk weer koel te krijgen is en dan ben je gewoon echt de sjaak :’) *huis is van de jaren ’20 en er is nog niet heel veel gedaan qua grote verbeteringen wat dingen als isolatie betreft enz

En met de hond is het ook gewoon even aanpassen. Die gaat alleen even voor poep/plas rondjes in de ochtenden en avonden (overdag alleen als ze zich meld) en dan doen we thuis meer snuffelwerk, puzzels, voer speeltjes e.d. aanbieden maar ze ligt ook vooral gewoon lekker relaxed te slapen. Ik ga normaliter wel vaker later op de avonden nog even het bos in of juist heel vroeg of water opzoeken. Momenteel lukt dat niet omdat ik ziek ben (en mijn man al de gewone wandelingen opvangt dus niet ook nog eens extra dingen kan doen bovenop zijn werk e.d.), maar ze past zich gelukkig prima aan qua energie met deze temperaturen.

Ik loste dat op met een hordeur in de deuropening vd voordeur zetten en iets van een bijzettafeltje ervoor.
Vonden de katten prachtig en men stapt ook niet zo makkelijk binnen.
Hetzelfde voor het raam trouwens: hor ervoor en erbij blijven om de katten bij te sturen.
Achter had ik de tuin/schutting afgezet zodat de katten daar gewoon naar buiten konden.
Nu met alleen honden heb ik een hekje midden in de gang staan en mijn raam kan 'vastgezet' worden op een kier.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:45

Afhankelijk van hoe je woont is een hordeur misschien een optie, maar er lopen bij ons echt heel vaak mensen langs bij de voordeur door de dag heen, (heel druk met honden ook hier in de wijk) dus dat is met een wakende herder echt geen optie als ik dan de voordeur openzet met een hordeur. Dan zou niemand hier rust hebben en mensen buiten die langslopen schrikken zich de paasei telkens, dat is echt een recept voor stress, ook voor m’n hond want die zou daar echt niet aan wennen, die is nu eenmaal erg beschermend naar huis en haard. Plus, wat ook nog zwaar meeweegt, ik vind het zelf ook nog eens vre-se-lijk als mensen constant bij me naar binnen kunnen kijken, want een hordeur is ook doorheen te kijken. Dus om meer redenen echt geen optie met hoe wij wonen. Hadden we een voortuin gehad, zou ik dat zeker wel overwogen hebben maar niet met hoe we nu wonen. Mensen (en honden) lopen echt vlak langs onze dorpel langs de hele dag door.

Maar goed, ondertussen hier dus een goede airco dus beneden is het gewoon koel nu :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:50

Ik woon in een duplex benedenwoning uit ik dacht 1956 met verschrikkelijk slechte isolatie (lees: houten vloer met fikse kieren ipv beton en recht op de grond).
Zon staat 's morgens op de achterkant vh huis en vanaf 14u vol op de voorkant.

Ze gaan de woning in één vd komende jaren wel verduurzamen (iets met ramen/raamkozijnen vervangen, isoleren vd vloer en zolderverdieping (vd bovenburen) en ik geloof dat ze wat in de muren gaan spuiten ter isolatie.
Dat zou in de winter al een hoop moeten gaan schelen qua kou in huis en ik hoop dat het de warmte in de zomer ook meer buiten houdt.

cursebreaker schreef:
Er lopen bij ons echt heel vaak mensen langs bij de voordeur, (heel druk met honden ook) dus dat is met een wakende herder echt geen optie als ik dan de voordeur openzet met een hordeur. Dan zou niemand hier rust hebben en mensen buiten die langslopen schrikken zich de paasei telkens, dat is echt een recept voor stress. Plus ik vind het zelf ook nog eens vre-se-lijk als mensen constant bij me naar binnen kunnen kijken, want een hordeur is ook doorheen te kijken. Dus om meer redenen echt geen optie.

Maar goed, ondertussen hier dus een goede airco dus beneden is het gewoon koel nu :j

Snap ik, ik doe dat zelf puur om even door te laten waaien.
Zelf heb ik een tetterende Keeshond en er loopt een oppashond die ook vindt dat hij moet waken, dus als het ff kan wanneer oppashond afwezig is zodat ze elkaar niet zo opnaaien. :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:59

Ja, ik vind het vooral bizar dat ze hier geen ramen beneden hebben geplaatst welke open kunnen deels. Dat ze aan de voorkant gewoon 1 groot raam hebben snap ik wel, maar bij het keukenraam dus ook niks geplaatst wat open kan, want zoiets zou ook altijd al iets gescheeld hebben. Nu zijn wij niet van plan hier voor altijd te wonen en hebben we nu airco, maar ik heb alvast medelijden met de nieuwe kopers ooit tenzij ze de in principe verder wel goede ramen en kozijnen gaan vervangen. Al kunnen die wel ook een airco plaatsen, aangezien wij nu alles al voorgewerkt hebben met gat naar buiten e.d. dus dat is voor een volgende koper niet veel werk meer.

Maar idd, de staat van een woning maakt zoveel verschil tijdens zowel zomers alsook winters. Bij huur woningen is het wel fijn als ze dat blijven vernieuwen, dat kan jammer genoeg soms alleen lang duren voor zoiets in werking gezet word. Maar wij hebben met een koop woning ook vrij weinig gedaan door de jaren heen ter verbetering van dit alles - maar komt ook omdat wij niet hier willen blijven en niet oneindig geld erin willen blijven pompen, ook al is het een verbetering van het huis.

Nu wij in ieder geval beneden airco hebben, ben ik al heel erg gelukkig. Boven is het normaliter met een mobiele airco ook wel redelijk, alleen deze is momenteel niet te gebruiken nog dus is het behelpen met ventilators wat eigenlijk niet werkt :') Wat ik dan normaal nog wel eens extra doe ’s nachts is natte handdoeken gebruiken bv. Maar momenteel slaap ik al weken beneden op de bank omdat ik ook nog eens goed ziek ben en die warmte boven gewoon helemaal niet kan handelen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:02

Ik zou inderdaad voor een goede hordeur gaan. Wij hebben de voordeur gewoon altijd open zodra de temperatuur buiten lager is dan binnen maar wij hebben wel het voordeel dat bij onze voordeur niemand komt die daar niets te zoeken heeft. We hebben ook een bewegingssensor in de hal hangen die een melding geeft naar een ze telefoons dus als er iemand staat weten we dat direct.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:21

Ik ben nu op stal, paarden staan niet eens te zweten. Het waait ook hier behoorlijk, wat maakt dat de temperatuur op de wei heel goed te doen is.

Ik zweet wel, maar ik sjouw met van alles en nog wat rond :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:25

Het voordeel van een kleine woning die maar uit 1 woonlaag bestaat in een buurt waar ze elkaar in fe gaten houden én een waakse tetterende hond is dat men niet zomaar binnen stapt ondanks dat ik geen voortuin heb. _/-\o_
Ik weet dat de hond niet bijt ofzo maar de herrie die ze produceert trekt zoveel aandacht dat mensen met minder frisse bedoelingen zich wel 3x bedenken. :')
Ze mag niet onbeperkt tetteren maar heel eerlijk, als de honden vd overburen de hele middag op hum balkon lopen te tetteren ga ik er niet super strak bovenop zitten dat ze zo goed als volledig stil moet zijn. :o

Ze gaan hier uiterlijk eind 2027 verduurzamen dus nog 2,5 jaar doorbijten met wat pech.
Ik hoop wel dat het in september dit jaar iets koeler is, dan ben ik een paar weken bij mijn moeder en de zon staat daar vol op mijn slaapkamer te branden. -O-
Heb vh weekend één van mijn superdunne zomerdekbedden al meegegeven want ik overleef de dekbedden daar überhaupt niet in deze tijd vh jaar. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:38

Ik heb echt medelijden met de mensen waar het binnen warmer dan 25 graden is. Hier met airco is het beneden 22,5 graad..zal straks wel 23 worden met koken er bij en boven is het 27 graden..

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:41

Het is hier nu 26.5, helaas geen airco. Wel 2 grote waaiers aan staan en de terrasdeuren staan open.
De zon is achter thuis bijna verdwenen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:42

Tazzey schreef:
Als ik alles op tijd dicht gooi dan wordt het hooguit 25 graden binnen.

Die folie werkt wel goed maar let wel op dat je niet bij iedere vorm dubbel glas dat aan de binnenkant mag plakken. Bij mijn vriendin is er een enorme ruit gebarsten doordat ze radiatorfolie aan de binnenkant had geplakt.

Ai dat is minder leuk. Ik laat het maximaal 2 dagen zitten, daarna zijn de temperaturen weer normaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:48

Ik ben blij. :D

Met de mobiele airco. *\%/*

Voordeel ook huis koel in de avond beter af. Het hoeft niet steenkoud te zijn, maar als het rond de 24/25 graden weet te houden heerlijk. <3

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:59

Wat gaan jullie eten vanavond? Ik heb vanmorgen rond 7 uur al verse gazpacho gemaakt die al de hele dag in de koeling staat. Lekker vers brood erbij met wat beleg, dat vind ik ook een heerlijke maaltijd met deze temperaturen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:03

Ik heb maaltijdshakes dus die drink ik lekker ijskoud.

Heb trouwens wel een klusje gedaan die ik al jaren uitstel. De vriezer ontdooien. Was binnen een uur gebeurt zelfs met 3 grote brokken ijs. _O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:21

Hahaha ja dat zal snel gaan inderdaad.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:40

Ik ga broodjes eten de ene met aioli, zalm en rucola. De andere met brie, honing en walnoten.
Ik hou niet van koken met deze hitte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:41

21 graden hier binnen, top. Buiten praat ik maar niet over. In de auto was het 39 graden net.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:01

daantjuhhh schreef:
Ik zeg toch nergens dat jullie niet mogen klagen over het weer.

Omdat ik anders ben, ben ik niet welkom?

Jullie mogen zoveel haten op het weer als jullie willen.
Ik val daar helemaal niet over.

Maar blij reageren mag dan niet?

Het maakt mij niks uit, maar het is natuurlijk een topic over het niet leuk en fijn vinden van warm weer en er zelfs een hekel aan hebben..dus dan is het best raar als er dan iemand in zit die dit weer heerlijk vindt.

Ik heb de hele dag puin geruimd in mijn klas, wat een rotzooi overal in de kasten. Niet normaal. Ben alleen maar bezig geweest met kasten uitmesten vandaag. Na 13u werd de hitte behoorlijk ondraaglijk, en om 15.30 heb ik het opgegeven. Overprikkeld en oververhit. Morgen weer verder, weer 32 graden en in de ochtend al heet. Hel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:02

Hier 22.5 beneden zag ik zonet. Boven zal het wel rond de 26 zijn.
Oud huisje, overal rolluiken, geen airco.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:15

Hier 25 graden binnen. En dan verzint een van mijn katten ook nog dat het lekker is om op schoot te liggen 8)7