Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:35

Toevallig dat ik weer even in het topic kijk en nèt daarvoor op een overheidswebsite tegenkwam dat er inmiddels 54 nertsen fokkerijen besmet zijn. Van mij mogen ze dicht, over 3 jaar moet het toch gebeurd zijn?

Wie weet kunnen de nertsenhouders nu vanwege Corona nog een compensatie krijgen?

_Penotti

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:36

Ze gaan ook dicht. Is al besloten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:44

_Penotti schreef:
Je kunt je denk ik beter afvragen waarom we hier met 17 miljoen mensen wonen.
Terwijl er in 1950 nog op de troonrede werd gesproken met 10 miljoen mensen dat Nederland vol was.

Kijk nu in de steden in het westen, daar zit geen veeteelt, wel erg veel besmettingen nu.
Te veel mensen bij elkaar.

Nederland is veel te overbevolkt. We mogen nog blij zijn dat we nog boeren hebben want zodra die zijn weggepest dan zal er weer wel 'n hoop beton uit de grond gestampt worden zodat er nog meer mensen kunnen wonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:48

't Is me de beerput wel hier. Nog meer populistische cliches?

(En gaan we hier op Bokt, waar er toch nogal nadrukkelijk wordt gesteld dat het niet aanvaardbaar is om paarden 24/7 in stallen te houden - en terecht - ineens goedpraten dat nertsen in een hokje gepropt worden voor andermans bont? Bizar.)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:51

Stel dat je er vanuit zou gaan dat Nederland overbevolkt is, dan is het toch des te vreemder dat wij veehoudende bedrijfstakken hebben die nagenoeg alleen draaien voor de export, zoals de nertsenhouderijen? Die ruimte zou beter benut kunnen worden, ook met oog op de volksgezondheid.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:55

Vergeet niet dat die export Nederland geen slecht heeft gedaan. waar we eigenlijk allemaal van profiteren.
Maar van mij mag het direct per vandaag:
Groente, fruit en vlees alleen maar uit eigen land en de bedrijven die daar dan gewoon van kunnen leven omdat ze een eerlijke prijs krijgen.
Maar ook geen import meer dan van buitenlandse groente, fruit en vlees.
Ik ben voor :j

Overigens ook geen import meer van doorvoer producten met die vieze schepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:59

_Penotti schreef:
Vergeet niet dat die export Nederland geen slecht heeft gedaan. waar we eigenlijk allemaal van profiteren.
Groente, fruit en vlees alleen maar uit eigen land en de bedrijven die daar dan gewoon van kunnen leven omdat ze een eerlijke prijs krijgen.

Dat worden geen tomaatjes en boontjes meer in de winter, maar witlof en knolsderij. Geen sinaasappels. Geen mango's. Geen avocado's.

Lijkt me een leuke, maar voor velen, pittige uitdaging.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:04

Tomaten groeien hier ook in de winter :j
Vol in de belichting dat wel. Hier in de buurt boven de kassen hangt in het donker in de winter van verre een oranje gloed te zien.
Maar nog altijd beter dan die vies bespoten uit weet ik veel waar.
Ik koop dus inderdaad nooit andere dan Nederlandse.
En als ze er niet zijn, dan niet. Daar heeft de Jumbo bijvoorbeeld een handje van, in mei nog Marokkaanse tomaten terwijl de zongerijpte hier dan al te koop zijn.

Ja jammer voor de sinaasappels enz, maar dat overleefden we velen jaren terug ook.
En ouderwetse groenten weer wat meer op de kaart is zo slecht nog niet voor het milieu denk ik.

Maar geloof dat dit hier behoorlijk offtopic is :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:13

_Penotti schreef:
Ja jammer voor de sinaasappels enz, maar dat overleefden we velen jaren terug ook.

Je bedoelt in de tijd voordat onze levensverwachting en gezondheid en welzijn een stuk verbeterden? Sure :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:26

Je bedoeld in de tijd van de slechtere gezondheidszorg?
En ook nederlands groente en fruit zitten boordevol goede vitamine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:32

_Penotti schreef:
Marie_Anne schreef:
[
In Denemarken hebben zeker ook uitbraken in de vleesverwerkende industrie gehad. Overal ter wereld trouwens.

dan geeft het toch aan dat het door de mensen zelf komt?
Niet door de dieren.
Zoals ik al zei, ik denk dat je in Nederland veel meer moet gaan kijken hoe deze mensen wonen en wat ze privé doen.
Hier in de buurt wonen veel Polen, maar die wonen niet zoals veel Nederlanders ieder in een huis, maar met veel samen om kosten te drukken en ook om het gezellig te hebben. Logisch als je familie hier niet is.
Maar ze werken niet allemaal op hetzelfde bedrijf. Dan is verspreiding op die manier een vele logischer zet.

Maar Nederland zeikt al lang de nertsenhouderij af, plus andere veeteelt, dus dit komt wel erg mooi uit :j
Daarnaast zijn er in de nacht verdachte personen gezien, daar hebben de nertsen boeren gevraagd voor onderzoek, maar dat komt wat minder groot in het nieuws, dat scoort niet.

Nederland zeikt de nertsenindustrie niet af, ze willen er van af en dat gaat ook gebeuren. Gelukkig maar wat mij betreft, maar dat is een hele andere discussie.

Niemand heeft ooit beweerd dat de coronabesmettingen in de vleesverwerkende industrie door de dieren kwamen dacht ik. Volgens mij denkt men aan een combi van temperatuur, ventilatie en arbeidsmigranten die boven op elkaar wonen, die het de ideale omgeving voor het virus maken. Iets heel anders dan een nertsenfokkerij, die zitten niet in de kou lijkt me.

In de link van de NOS die ik eerder plaatste staat een linkje naar het onderzoek binnen de nertsenfokkerijen dat is gedaan en de bevindingen. Dat komt niet door de arbeidsmigranten.

Maar goed, als jij iets eerst als argument voor je standpunt geeft ( in Denemarken hebben ze toch ook geen problemen in de slachthuizen?), en als dat niet blijkt te kloppen, je het tegengestelde weer als argument geeft ( oh toch, nou zie je wel, dan komt het toch door mensen en niet door de dieren?) wordt het wel een beetje gek discussieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:37

safina schreef:
_Penotti schreef:

Dat worden geen tomaatjes en boontjes meer in de winter, maar witlof en knolsderij. Geen sinaasappels. Geen mango's. Geen avocado's.

Lijkt me een leuke, maar voor velen, pittige uitdaging.

Lijkt me goed.
Ik zou alleen bananen heel erg missen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:43

Nee hoor het word niet gek discussiëren, ik heb namelijk ook vraagtekens geplaatst waar je even overheen hebt gelezen vermoed ik.
Ik maakte daar geen stelling van
Citaat:
Ik moet ook eerlijk bekennen geen idee te hebben hoe Poolse werknemers daar wonen?
Hebben ze daar ook de problemen in de slachthuizen gehad? Ook niet denk ik?

Niemand heeft ooit beweerd dat de coronabesmettingen in de vleesverwerkende industrie door de dieren kwamen dacht ik.
Dat zeg ik toch ook niet?
Ik zeg het lag grotendeels aan die mensen en dat is ook wat er naar voren is gekomen.

Dan heb ik de kanttekening, bij nertsen is het dan ineens anders. Dat geloof ik inderdaad niet.
Overal hebben die arbeidsmigranten meer corona, maar bij nertsen is het ineens niet hun leefwijze. Ja dikke daag. Dat ze eerder weg moeten komt te goed uit.
En die onderzoeken zijn geen feit. Kan de NOS zo beschrijven, maar dat is niet bewezen dat de nerts het naar de mens heeft overgedragen, is nog steeds een misschien en wellicht.

En pas wel op, als de nerts dat wel kan overdragen kan de huiskat dat ook, je weet wel poekkie waar we allemaal dol op zijn en lekker knuffelen binnen die 1,5 meter.
Hoeveel zijn er daarvan in Nederland?

En voor de volledigheid lig ik er niet wakker van dat die bedrijven hier weg gaan, draag geen bont. Ik heb het idee zo maar dat jullie dat wel denken? Geen feit, vraag!
Vind de manier waarop wel schandalig, eerst beloven bij flink investeren dat ze mogen blijven om ze daarna toch te verbieden. En de beestjes gaan het niet beter krijgen, dus daar hoeft het niet voor.
Net als dat ik het schandalig vind zoals Schouten nu elk jaar regels voor de koeienboeren veranderd, dat mag gewoon niet, echt niet.
Of je nu veganist bent of niet, zoiets zou niemand goed moeten keuren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:44

En even de vitamine C erbij. Goed voor de weerstand.

Sinaasappel 70 milligram per 100 gram.

En dan Nederlands geteeld.
Paprika – 150 mg per 100 gram
Spruitjes – 132 mg per 100 gram
Boerenkool – 120 mg per 100 gram
Aardbeien – 64 mg per 100 gram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:57

De discussie over boeren in Nederland wil ik hier echt niet voeren.

Een nertsenfokkerij en een slachthuis zijn twee volkomen verschillende dingen, dus ik snap niet waarom je dat erbij haalt. Het was toch al snel duidelijk dat nertsen besmet konden worden. En tja, mensen houden hun huiskat, of huiskatten toch meestal net iets anders en in andere hoeveelheden bij elkaar dan de nertsen in een fokkerij worden gehouden hè. Dus die vergelijking gaat echt niet op.

En nee, ik zag jou niet voor me in een bontjas :D !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:59

Echte hollandse paprika's! :')

Zullen we het nu weer over corona hebben? Want het loopt best wel aardig op en voorlopig lijkt het briljante plan om dat tegen te gaan vooral om nog minder te willen weten. (Kinderen nog meer naar school, hoeven niet getest te worden, BCO wordt afgeschaald.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:02

Volgens mij hebben we het met de nertsenfokkerijen gewoon over corona.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:03

Ja, maar met de spinoff naar paprika's niet meer echt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:03

Worden met die sneltesten je hersenen ook gekieteld?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:04

Shadow0 schreef:

mijn broer werkt in de paprika's! Volgens mij werden er met de lockdown wel meer geteeld zei hij

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:14

Shadow0 schreef:

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:

Je bedoelt in de tijd voordat onze levensverwachting en gezondheid en welzijn een stuk verbeterden? Sure :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:16

Ik had vanmiddag de test. Locatie was een leegstaand schoolgebouw. Heel spooky, gangen donker, geen verlichting. En dan aan het eind heel veel licht en maanmanpakken van de GGD. Goede voor een sciencefictionfilm echt waar .. test overleefd en nu maar hopen op snelle uitslag !

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:28

Marie_Anne schreef:
De discussie over boeren in Nederland wil ik hier echt niet voeren.

Een nertsenfokkerij en een slachthuis zijn twee volkomen verschillende dingen, dus ik snap niet waarom je dat erbij haalt. Het was toch al snel duidelijk dat nertsen besmet konden worden. En tja, mensen houden hun huiskat, of huiskatten toch meestal net iets anders en in andere hoeveelheden bij elkaar dan de nertsen in een fokkerij worden gehouden hè. Dus die vergelijking gaat echt niet op.

En nee, ik zag jou niet voor me in een bontjas :D !

ha, gelukkig zag je me niet als een Cruella de Vil :P :D

Ja dat nertsen besmet konden raken was snel duidelijk.
Daar gaat het me niet om.

Het gaat me er om dat er word gezegd de nerts besmet de mens.
Ik probeer nog 1 keer uit te leggen wat ik wel bedoel en dan laat ik het daarbij, dan kan ik het niet anders. En is het ook prima wat mij betreft :)

Bij de slachterijen kwam naar boven, medewerkers besmetten elkaar, mens-mens.
Bij de nerts word nu gezegd nerts besmet mens. Maar daar werken wel de zelfde soort mensen (oh wat klinkt dat verkeerd maar geen foute bedoeling)
als bij die slachterijen.
De onderzoeken zijn er nu of het nerts -> mens kan. Maar dat is nog geen 100% zekerheid , maar een hoop misschien en wellicht.
Ik vind dat bangmakerij totdat het wel echt zeker is.
Denemarken, ruimt om die reden niet, die zien geen reden aan te nemen dat nerts -> mens besmet.

De nertsenhouders zelf hebben overigens verdachte personen gezien in de nacht en willen daar onderzoek naar hebben.

waarom vind ik het bangmakerij.
Omdat katten het ook kunnen hebben.
Wij allemaal komen niet zo snel bij nertsen in de buurt, dus stel dat de nerts het wel zeker op mensen over kan brengen zal het risico voor ons laag zijn. Mensen die er mee werken zullen dan beschermende middelen moeten dragen.

Maar... onze katten kunnen het ook krijgen, van ons mensen. Maar als de nerts het over kan dragen dan kan de kat het ook.
En daar komen vele van ons wel mee in aanraking, plus veel katten blijven niet aan huis, die nerts wel.

Dus voordat het echt zeker is dat een nerts het op de mens over brengt, en nee het is niet zeker nog, dat onderzoek loopt nog, vind ik het bangmakerij, hele foute media.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:40

Het is toch echt zeer waarschijnlijk dat een nerts een mens heeft besmet, deze hoogleraar gezondheidszorg landbouwhuisdieren is er redelijk van overtuigd als ik het zo lees. Het gevaar zit hem er in dat de dieren een reservoir kunnen vormen, net als vleermuizen.
Leuk interview hierover:
https://www.dub.uu.nl/nl/achtergrond/co ... n%E2%80%99

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:45

Er word zelfs door Marion Koopmans gezegd dat de nerts misschien wel de missing Link is ivm Wuhan .