Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:38

En de FNRS haalt het weer van de regering. Buiten sporten mag weer voor kinderen, ouders mogen er niet bij zijn.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 28-04-20 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:39

Jessix schreef:
Blussem schreef:
In warme zonnige buitenlucht kan het virus zich bijna niet verspreiden. Binnen huis waar de lucht kwaliteit minder goed is en in gebouwen waar airco/lucht behandeling zit die de lucht circuleert kan het virus zich juist heel goed verspreiden. Dit is ook de rede dat de griep uitbraken bijna altijd in de winter zijn.

Oh echt? Het virus doet het anders prima in Australië.
En als je je aan de maatregelen houdt kom je nu ook niet in contact met veel mensen.

Maar volgens jou werkt het gewoon hetzelfde als griep?

Jessix heeft dit niet verzonnen maar is een vaststaand feit.
Een virus dat zich verspreid via de luchtwegen maakt binnen veel meer kans dan buiten en bij minder mooi weer zijn mensen sneller verkouden dan bij mooi weer.
Ook zoeken mensen elkaar bij minder mooi weer vaker binnen op dan buiten.

Er staat dus nergens dat het bij warm weer niet gebeurt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:39

PSvanLot schreef:
pmarena schreef:
Ikea die aanmoedigt om online te bestellen :P En dan zijn er best nog wat artikelen waarbij je het niet online mag bestellen om duistere redenen, en vervolgens een levertijd van een week of 3 :P

SusanH wat fijn dat ze weer mag *\o/*

Dat ouders er niet bij mogen zijn hoor je vaker tegenwoordig, ik vind dat wel apart hoor....
Begrijpelijk dat ze niet willen dat ouders zich er tegenaan gaan bemoeien tijdens de les, maar je wilt als ouder toch wel mee krijgen wat er gebeurt in de les....zodat je daar thuis weer mee verder kan / het beter begrijpt als je kind het er over heeft... Mag je dan helemaal niet kijken :?

Dit bepaalt de manege nu niet maar zijn de regels vanuit knhs/fnrs.

Is ook logisch
Iets met voorkomen dat er te veel volk op een kluitje komt te zitten
Is gewoon even niet anders

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:42

Ik vind het niet erg hoor. Zwemles bijna nooit bij geweest ( kijkles eens per 6 weken) ballet les eens per jaar kijkles. Kinderen zijn vaak ook erg afgeleid door ouders.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:43

Jessix schreef:
Blussem schreef:
In warme zonnige buitenlucht kan het virus zich bijna niet verspreiden. Binnen huis waar de lucht kwaliteit minder goed is en in gebouwen waar airco/lucht behandeling zit die de lucht circuleert kan het virus zich juist heel goed verspreiden. Dit is ook de rede dat de griep uitbraken bijna altijd in de winter zijn.

En als je je aan de maatregelen houdt kom je nu ook niet in contact met veel mensen.

Wat wel is, is dat mensen met slecht weer eerder naar binnen zullen gaan. Dus ipv even kletsen op de parkeerplaats kletsen ij de supermarkt. Dus de mensen verspreiden zich over een minder groot oppervlak + gesloten ruimtes = minder lucht circulatie, dus hogere infectiedruk, dus meer risico op verspreiding.

Dit os een typisch beeld wat we zien bij de toename van verkoudheden in de winter veroorzaakt o.a door influenze, respiratoir syncitieel virus en coronavirussen.

Verder is een algemene gekend voor dit type virussen dat droge lucht en uv straling desinfecterend werkt dus blijft een virus minder langactief in de omgeving.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:44

Komende woensdag mag mijn zoontje weer naar zijn KidSafety les, maar idd soort Kiss en Ride, kind de auto uit en zelf gelijk weer weg. Worden wel opgevangen door de leraar natuurlijk, maar wel gek, normaal zitten we met de moeders gezellig te kijken en nu kan dat niet, maar goed het is maar even niet anders.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:48

Wij ook weer hockeyen. Lekker twee keer per week aan de gang met de kinderen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:55

Voor sommige kinderen niet zo slecht als die navelstreng eindelijk wordt losgemaakt.

Worden ze zelfstandig van en dat is best goed

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:03

De grote warenhuizen gaan ook weer open. Bijenkorf enz
Mensen moet alleen gaan winkelen als ze echt iets nodig hebben. Niet om alleen te ,,kijken niet kopen,,

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:05

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:08

Nou ik ga een klein kind echt niet uit mijn zicht laten hoor. Bij een kind dat al wat groter is en al een tijdlang ergens "op zit" vind ik het weer anders. Zeker met het begin van zwemles wil ik gewoon zien wat er gebeurt zodat ik fantasie van werkelijkheid kan onderscheiden als er naderhand verhalen komen :)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:09

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:10

Ben benieuwd wanneer we nu eindelijk eens wat meer gaan testen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:11

PSvanLot schreef:
Jessix schreef:

Jessix heeft dit niet verzonnen maar is een vaststaand feit.
Een virus dat zich verspreid via de luchtwegen maakt binnen veel meer kans dan buiten en bij minder mooi weer zijn mensen sneller verkouden dan bij mooi weer.
Ook zoeken mensen elkaar bij minder mooi weer vaker binnen op dan buiten.

Er staat dus nergens dat het bij warm weer niet gebeurt.

Ik ben zelf Jessix. :)
Ik zeg ook niet dat het verzonnen is, ik stel een paar vragen. Dus bedankt voor je antwoorden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:12

Heel de tijd wordt er hier geklaagd dat iedereen weer naar buiten gaat en dat mensen binnen moeten blijven, en nu zeg ik iets over dat mensen waarschijnlijk meer thuis gaan blijven door het slechte weer, is dat ook weer niet goed. Ik snap het niet meer hoor! :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:13

Citaat:
In warme zonnige buitenlucht kan het virus zich bijna niet verspreiden.

Dat is niet wat we wereldwijd zien.

In Europa zijn de relatief warme, zonnige landen Spanje en Italië hard getroffen (al begon het in de winter) en ook het Midden Oosten wordt niet gespaard.
Citaat:
Verder is een algemene gekend voor dit type virussen dat droge lucht en uv straling desinfecterend werkt dus blijft een virus minder langactief in de omgeving.

Klopt.
Maar: om de gedachte te bepalen: in het ene geval overleeft het virus laten we zeggen 10 uur, met UV etc twee uur.
Op zich is dat een gunstige ontwikkeling, maar alle hygiënische maatregelen blijven gewoon nodig "omdat twee uur best lang is".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:15

Jessix schreef:
Blussem schreef:

Dat valt reuze mee in Australië hoor. Vandaag is de stand 83 doden op een bevolking van 25 miljoen. Het zal vast hoger liggen in werkelijkheid, maar dat zullen er geen duizenden zijn. Op dit moment 113 mensen in het ziekenhuis. Van het aantal geteste personen is 1,3% positief.

Afbeelding

Er zat zondag nog een arts-microbioloog bij Op1 die ook in het OMT zit, die toch ook zoiets zei hoor. Hij acht het ook goed mogelijk dat er nog een piek komt in het najaar, als iedereen weer naar binnen gaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:16

Janneke2 schreef:
Citaat:
In warme zonnige buitenlucht kan het virus zich bijna niet verspreiden.

Dat is niet wat we wereldwijd zien.

In Europa zijn de relatief warme, zonnige landen Spanje en Italië hard getroffen (al begon het in de winter) en ook het Midden Oosten wordt niet gespaard.
Citaat:

Klopt.
Maar: om de gedachte te bepalen: in het ene geval overleeft het virus laten we zeggen 10 uur, met UV etc twee uur.
Op zich is dat een gunstige ontwikkeling, maar alle hygiënische maatregelen blijven gewoon nodig "omdat twee uur best lang is".

Maar was het in Maart overal al warm en zijn er toen op verschillende plekken geen grote evenementen of drukke plekken geweest?

Er staat nergens dat het bij goed/warm weer niet kan verspreiden.
De kans er op is alleen kleiner, zeker wanneer mensen niet boven op elkaar staan zoals bv bij een festival.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 28-04-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:17

_Cathalijne schreef:
Wat wel is, is dat mensen met slecht weer eerder naar binnen zullen gaan. Dus ipv even kletsen op de parkeerplaats kletsen ij de supermarkt. Dus de mensen verspreiden zich over een minder groot oppervlak + gesloten ruimtes = minder lucht circulatie, dus hogere infectiedruk, dus meer risico op verspreiding.

Dit os een typisch beeld wat we zien bij de toename van verkoudheden in de winter veroorzaakt o.a door influenze, respiratoir syncitieel virus en coronavirussen.

Ja maar dan hebben we het wel of twee verschillende situaties. Ik had het over de situatie waar we nu in zitten. De intelligentie lockdown. Als het goed is zit je nu niet met grote groepen (verschillende) mensen binnen, maar zoveel mogelijk in je eigen huis. Dus als mensen nu door de regen weer meer binnen blijven zou de kans op besmetting toch kleiner moeten worden?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:20

@janneke volgens mij zeg ik ook nergens dat je geen hygiene maatregelen meer moet toepassen! Tging mij om de vergelijkijng binnen/buiten en dat de infectiegraad veel sneller daalt buiten door o.a uv en droogte, dus de kans op besmetting minder buiten dan binnen. En over de vergelijking met de griep waar iemand naar vroeg.

Dit is dezelfde reden dat de meeste virologen/epidemiologen al waarschuwen voor een 2e piek in de herfst. Want griepseizoen + mensen gaan naar binnen + wisseling koud naar warm waardoor waterige neusmucosa (snotneus) + dalen temperatuur/UV straling.
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 28-04-20 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:21

SusanH schreef:
Nog mensen alternatieve koningsdag gevierd? Wij hebben er niks aan gedaan en zijn eigenlijk alleen buiten met paarden in de weer geweest. Ik moet eerlijk zeggen dat online vieren me niet zo aansprak.

Eh aardbeien bed opnieuw gevuld met aardbeien planten en voor de rest genoten van het op mijn eilandje zijn met zijn oranje strorouwtjes. <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:21

Jessix schreef:
_Cathalijne schreef:

Ja maar dan hebben we het wel of twee verschillende situaties. Ik had het over de situatie waar we nu in zitten. De intelligentie lockdown. Als het goed is zit je nu niet met grote groepen (verschillende) mensen binnen, maar zoveel mogelijk in je eigen huis. Dus als mensen nu door de regen weer meer binnen blijven zou de kans op besmetting toch kleiner moeten worden?

Zolang ze in hun eigen huis blijven wel! Grootste besmettingshaarden waren de kroegen op wintersport en carnaval en bijeenkomsten zoals bruiloften en kerkdiensten en die zijn nog verboden.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:23

@Jessix: maar dat is dezelfde intelligente lockdown waar mensen wel de vrijheid hebben om naar de winkel te gaan oid. De vraag is of mensen daadwerkelijk meer thuis gaan blijven (want weer minder goed, dus we gaan niet), of dat mensen alsnog behoefte hebben om wat anders te zien dan hun eigen 4 muren, en dus naar de winkel gaan. Die 3 vrienden mag ik nog steeds uitnodigen, maar ipv. in de tuin doen we het binnen. Grotere kans op snellere stijging van de infectiedruk.

Maar dat is uiteraard lastig om zo te voorspellen, we zullen eind van de week wel zien wat het menselijk gedrag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:26

_Cathalijne schreef:
@Jessix: maar dat is dezelfde intelligente lockdown waar mensen wel de vrijheid hebben om naar de winkel te gaan oid. De vraag is of mensen daadwerkelijk meer thuis gaan blijven (want weer minder goed, dus we gaan niet), of dat mensen alsnog behoefte hebben om wat anders te zien dan hun eigen 4 muren, en dus naar de winkel gaan. Die 3 vrienden mag ik nog steeds uitnodigen, maar ipv. in de tuin doen we het binnen. Grotere kans op snellere stijging van de infectiedruk.

Maar dat is uiteraard lastig om zo te voorspellen, we zullen eind van de week wel zien wat het menselijk gedrag is.

Ik denk inderdaad dat veel mensen elkaar dan nog steeds opzoeken, maar dan binnen ipv in de tuin of in het park.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:27

sureido schreef:
Heel de tijd wordt er hier geklaagd dat iedereen weer naar buiten gaat en dat mensen binnen moeten blijven, en nu zeg ik iets over dat mensen waarschijnlijk meer thuis gaan blijven door het slechte weer, is dat ook weer niet goed. Ik snap het niet meer hoor! :')

Ja, dit. :')

Hoe kan het dat in Duitsland de besmettingsgraad weer gestegen is? Zij hebben weinig versoepeld nog toch? Zou het dan Pasen geweest zijn? Ik kan nergens een mogelijke reden vinden.