Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:38

Ik zie net dit bericht over de balkan landen. Als ik er heen zou gaan dan zou ik minimaal mijn werk laptop meenemen voor de zekerheid :P

https://www.nu.nl/coronavirus/6063441/z ... uropa.html

Sommige getallen zijn wel laag, maar het zijn ook maar hele kleine landjes met weinig mensen.
En dan vind ik zulke trends echt niet heel positief (vb. Kroatie maar Servie is hetzelfde verloop).

Afbeelding

Katja

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:29

Het lastige met kleine landen is dat als een een flare up van een bepaalde bron zoals een nachtclub of bruiloft dan krijg je gelijk een hele grote groei in het percentage.

Overigens denk ik dat het verstandig is om overal waar je naartoe gaat op dit moment je werk laptop mee te nemen ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:03

Voor wie op korte termijn naar België gaat: https://nos.nl/artikel/2340140-belgie-v ... copen.html

NOS schreef:
België verplicht mondmasker in winkels, musea en bioscopen

Vanaf zaterdag is het in België verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, winkelcentra en andere openbare gebouwen. Dat heeft het Overlegcomité van de verschillende regeringen in België vanavond besloten.

De mondkapjesplicht geldt voor een lange lijst openbare gelegenheden waar veel mensen samenkomen, zoals bibliotheken, musea, gebedshuizen en bioscopen. Premier Sophie Wilmès benadrukt dat de lijst in de toekomst aangepast kan worden, afhankelijk van de ontwikkeling van het coronavirus.

Op dit moment is een mondmasker al verplicht in het openbaar vervoer en bij contactberoepen als de kapper.

(...)

Volgens De Standaard komt de aankondiging van de premier erg onverwacht. De Belgische krant schrijft dat de mondkapjesplicht pas volgende week in de Nationale Veiligheidsraad zou worden besproken.

Ik heb de 'lange lijst' nog niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat deze informatie wel wordt bijgewerkt: https://www.info-coronavirus.be/nl/mondmasker/

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:02

Zo dan kan België ook van de lijst om te bezoeken
Hoop dat Nederland die stap niet gaat nemen, dat wordt een goedkope tijd dan weer

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:52

Ik denk eigenlijk wel dat Nederland dan ook aan de mondkapjes zal gaan. Er komt steeds mee bewijs dat het toch wel nuttig is om de kansen voor besmetting te verkleinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:09

Ik denk het niet hoor. Ieder land volgt toch steeds zijn eigen koers tot nu toe. Het verplichten van mondkapjes in het ov in Nederland is echt symboolpolitiek, maar ik denk niet dat dat verder zal gaan. Zowel het RIVM als het kabinet zijn er geen voorstander van.

Het zou mij echt verbazen in ieder geval. Er is ook helemaal geen toename van besmettingen, waarom dan extra maatregelen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:16

Denk dat als nl het doet, de economie een flinke tweede klap gaat krijgen. Zeker de grens regios.
Snap nu waarom er zoveel Duitsers in Nederland gaan winkelen :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:30

Karin schreef:
Voor wie op korte termijn naar België gaat: https://nos.nl/artikel/2340140-belgie-v ... copen.html

NOS schreef:

Vanaf zaterdag is het in België verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, winkelcentra en andere openbare gebouwen. Dat heeft het Overlegcomité van de verschillende regeringen in België vanavond besloten.

De mondkapjesplicht geldt voor een lange lijst openbare gelegenheden waar veel mensen samenkomen, zoals bibliotheken, musea, gebedshuizen en bioscopen. Premier Sophie Wilmès benadrukt dat de lijst in de toekomst aangepast kan worden, afhankelijk van de ontwikkeling van het coronavirus.

Op dit moment is een mondmasker al verplicht in het openbaar vervoer en bij contactberoepen als de kapper.

(...)

Volgens De Standaard komt de aankondiging van de premier erg onverwacht. De Belgische krant schrijft dat de mondkapjesplicht pas volgende week in de Nationale Veiligheidsraad zou worden besproken.

Ik heb de 'lange lijst' nog niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat deze informatie wel wordt bijgewerkt: https://www.info-coronavirus.be/nl/mondmasker/

Zo, da's flink poedersuiker! -:(-

En waarom de maatregelen verscherpen ipv versoepelen?

Ik eindelijk blij een vakantie geboekt te hebben, komt dit er weer bij.

Hopelijk zijn die poedersuiker kapjes niet verplicht in de toiletgebouwen van de camping, maar een leuke vakantie kan ik zo wel vergeten.

Ik BAAL en als dit al duidelijk was geweest dat dit ging gebeuren, had ik een vakantie in Nederland geboekt ipv in België.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:32

Karin schreef:

NOS schreef:

(...)

Dat 'onverwachte' slaat alleen op het feit dat het zaterdag al ingaat. De verwachting was dat dit volgende week zou beslist worden. Feitelijk had iedereen verwacht dat dat een dikke week geleden zou verplicht worden, maar toen bleef het bij 'sterk aangeraden'.
Virologen drongen al langer aan op verplicht gebruik van mondmaskers, maar nu het er meer en meer uitziet dat overdracht door aerosols ook een rol speelt, konden ze er niet meer onderuit om het te verplichten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:35

Wow dat is een flinke uitbreiding van de mondkapjes.

Dat is natuurlijk ook een risico als je op vakantie gaat, dat tijdens je verblijf er weer nieuwe maatregelen genomen worden. Je moet wel constant op de hoogte blijven van al die oliebol.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:58

Sclimpre schreef:
Dat 'onverwachte' slaat alleen op het feit dat het zaterdag al ingaat. De verwachting was dat dit volgende week zou beslist worden. Feitelijk had iedereen verwacht dat dat een dikke week geleden zou verplicht worden, maar toen bleef het bij 'sterk aangeraden'.
Virologen drongen al langer aan op verplicht gebruik van mondmaskers, maar nu het er meer en meer uitziet dat overdracht door aerosols ook een rol speelt, konden ze er niet meer onderuit om het te verplichten.
[/quote]

Hier in Nederland is het echt nergens op het nieuws geweest ofzo hoor, dat België van plan was de mondkapjes plicht uit te breiden.

Ik wordt direct Spaans benauwd door mondkapjes, heb het gevoel niet genoeg zuurstof te krijgen en de toch al grote kans op flauwvallen (lage hartslag en lage bloeddruk) is op deze manier nog groter.

Ik baal gewoon heel erg, corona is in Nederland en België bijna uitgestorven op dit moment en dan maatregelen gaan verzwaren ipv versoepelen..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:02

mvdende schreef:

Hopelijk zijn die poedersuiker kapjes niet verplicht in de toiletgebouwen van de camping, maar een leuke vakantie kan ik zo wel vergeten.

Ik BAAL en als dit al duidelijk was geweest dat dit ging gebeuren, had ik een vakantie in Nederland geboekt ipv in België.

Dat is het risico van op vakantie gaan in een pandemie...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:05

Destination schreef:
mvdende schreef:

Dat is het risico van op vakantie gaan in een pandemie...

Als er op dit moment een 2e golf aan de gang zou zijn: tuurlijk.

Maar waarom als er bijna geen corona meer is in Nederland en België?

En die K*T maskers is niet eens bewezen dat het überhaupt helpt.

Zeker die wegwerp dingen niet, daar blaas je het virus zo door de gaten aan de buitenkant naar buiten....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:06

Citaat:

ik vraag me dan weer af hoe je je tanden zou moeten poetsen of zou moeten douchen met zo'n ding voor je snuit :') -O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:10

Morrie schreef:
Citaat:

ik vraag me dan weer af hoe je je tanden zou moeten poetsen of zou moeten douchen met zo'n ding voor je snuit :') -O-

Als je in een hokje staat mag je masker gewoon af want dan is er niemand binnen anderhalve meter of er zit een muur /schot tussen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:11

mvdende schreef:
Als er op dit moment een 2e golf aan de gang zou zijn: tuurlijk.

Maar waarom als er bijna geen corona meer is in Nederland en België?

En die K*T maskers is niet eens bewezen dat het überhaupt helpt.

Zeker die wegwerp dingen niet, daar blaas je het virus zo door de gaten aan de buitenkant naar buiten....

De Hoge Gezondheidsraad heeft het aangeraden, dus die ziet er wel heil in. Mondkapjes kunnen ook helpen bij het voorkomen van nieuwe infecties. Dat jij vindt dat er bijna geen Corona meer is, is top, maar de Hoge Gezondheidsraad ziet dat anders. En dan pas je je aan of je gaat niet op vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:14

mvdende schreef:
Hier in Nederland is het echt nergens op het nieuws geweest ofzo hoor, dat België van plan was de mondkapjes plicht uit te breiden.

Ik wordt direct Spaans benauwd door mondkapjes, heb het gevoel niet genoeg zuurstof te krijgen en de toch al grote kans op flauwvallen (lage hartslag en lage bloeddruk) is op deze manier nog groter.

Ik baal gewoon heel erg, corona is in Nederland en België bijna uitgestorven op dit moment en dan maatregelen gaan verzwaren ipv versoepelen..

Het is ook een kwestie van wennen en accepteren heb ik ontdekt in de trein. Probeer anders eens wasbare katoenen mondkapjes ipv die wegwerp ali-oliebol. Dat ademt echt wel makkelijker denk ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:14

Ik vind mondkapjes juist wel een fijn idee. Als het voor jou zo heftig is, dan zou ik de vakantie annuleren, want dan kan je thuis wellicht beter ontspannen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:15

mvdende schreef:
Sclimpre schreef:

Ik baal gewoon heel erg, corona is in Nederland en België bijna uitgestorven op dit moment en dan maatregelen gaan verzwaren ipv versoepelen..[/quote]

Bijna uitgestorven is een nogal optimistisch. En wereldwijd breidt het zich nog steeds uit. Niemand zit hier te wachten op een volgende uitbraak, noch qua menselijk leed, noch voor de economie. Dus is het toch logisch dat er maatregelen genomen worden om dat te voorkomen. Intussen wordt het duidelijk dat vooral waar mensen samen zijn in een binnenruimte dat daar het risico het grootst is, dus daar wordt op gefocusd.
Als je om medische redenen geen mondmasker kan dragen kan je een vrijstelling vragen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:16

Ik heb astma, raakte eerst een beetje in paniek om door het mondkapje te ademen maar het wende snel en je hoeft ze eigenlijk nooit lang op, tenzij je misschien een dag gaat winkelen of naar een pretpark gaat, maar dat is ook een keuze.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:18

moonsparkle schreef:
Morrie schreef:

Als je in een hokje staat mag je masker gewoon af want dan is er niemand binnen anderhalve meter of er zit een muur /schot tussen.

En dat is dus zo raar...

Want als corona zich daadwerkelijk via aerosolen verspreid, doet een schot wat aan de bovenkant en onderkant gewoon open is echt helemaal niets...

Nou, ik weet het wel. Bij deze gaat de porta potti gewoon weer mee. En gelukkig een plekje met eigen waterkraan en stroom. Dus plassen, handen wassen en afwassen kan dan gewoon bij mn tent. Ook tanden poetsen enz hoef ik dan niet voor naar het toilet gebouw.

Alleen nr 2 gaat niet echt fijn icm porta potti en douchen natuurlijk niet.

Alleen jammer dat leuke dagjes uit nu ook een mondkapje verplicht zijn. Ik hoop voorlopig in de buitenlucht nog niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:20

In de buitenlucht is het toch nergens in Europa verplicht? Dus zeg maar in het bos?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:21

_Lorette_ schreef:
Ik vind mondkapjes juist wel een fijn idee. Als het voor jou zo heftig is, dan zou ik de vakantie annuleren, want dan kan je thuis wellicht beter ontspannen.

Ik werk niet, dus thuis "ontspannen" doe ik 7 dagen per week.

Ik ga juist op vakantie om even in een andere omgeving te zijn.

En als dit vorige week bekend was gemaakt, dan had ik inderdaad niet voor een vakantie in België gekozen, maar voor vakantie in Nederland.

En ik vermoed zó maar eens, dat mondkapjes plicht geen geldige reden is voor de annuleringsverzekering om te mogen annuleren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:22

Maar mocht je per ongeluk moeten niezen of hoesten dan doe je dat niet onder het hokje door en mocht je gaan praten tegen je buren dan zit er een schot tussen. Lijkt me dat dat echt wel scheelt.

In de buitenlucht is het inderdaad niet verplicht maar wel bijvoorbeeld in de rij bij een pretpark.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:22

lenaa_tje schreef:
In de buitenlucht is het toch nergens in Europa verplicht? Dus zeg maar in het bos?

Ik bedoel dan ook in de buitenlucht op een drukke markt oid. Of in een attractie park buiten.