https://www.nu.nl/coronavirus/6063441/z ... uropa.html
Sommige getallen zijn wel laag, maar het zijn ook maar hele kleine landjes met weinig mensen.
En dan vind ik zulke trends echt niet heel positief (vb. Kroatie maar Servie is hetzelfde verloop).

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NOS schreef:België verplicht mondmasker in winkels, musea en bioscopen
Vanaf zaterdag is het in België verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, winkelcentra en andere openbare gebouwen. Dat heeft het Overlegcomité van de verschillende regeringen in België vanavond besloten.
De mondkapjesplicht geldt voor een lange lijst openbare gelegenheden waar veel mensen samenkomen, zoals bibliotheken, musea, gebedshuizen en bioscopen. Premier Sophie Wilmès benadrukt dat de lijst in de toekomst aangepast kan worden, afhankelijk van de ontwikkeling van het coronavirus.
Op dit moment is een mondmasker al verplicht in het openbaar vervoer en bij contactberoepen als de kapper.
(...)
Volgens De Standaard komt de aankondiging van de premier erg onverwacht. De Belgische krant schrijft dat de mondkapjesplicht pas volgende week in de Nationale Veiligheidsraad zou worden besproken.
Karin schreef:Voor wie op korte termijn naar België gaat: https://nos.nl/artikel/2340140-belgie-v ... copen.htmlNOS schreef:België verplicht mondmasker in winkels, musea en bioscopen
Vanaf zaterdag is het in België verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, winkelcentra en andere openbare gebouwen. Dat heeft het Overlegcomité van de verschillende regeringen in België vanavond besloten.
De mondkapjesplicht geldt voor een lange lijst openbare gelegenheden waar veel mensen samenkomen, zoals bibliotheken, musea, gebedshuizen en bioscopen. Premier Sophie Wilmès benadrukt dat de lijst in de toekomst aangepast kan worden, afhankelijk van de ontwikkeling van het coronavirus.
Op dit moment is een mondmasker al verplicht in het openbaar vervoer en bij contactberoepen als de kapper.
(...)
Volgens De Standaard komt de aankondiging van de premier erg onverwacht. De Belgische krant schrijft dat de mondkapjesplicht pas volgende week in de Nationale Veiligheidsraad zou worden besproken.
Ik heb de 'lange lijst' nog niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat deze informatie wel wordt bijgewerkt: https://www.info-coronavirus.be/nl/mondmasker/
Karin schreef:Voor wie op korte termijn naar België gaat: https://nos.nl/artikel/2340140-belgie-v ... copen.htmlNOS schreef:België verplicht mondmasker in winkels, musea en bioscopen
(...)
Ik heb de 'lange lijst' nog niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat deze informatie wel wordt bijgewerkt: https://www.info-coronavirus.be/nl/mondmasker/
Sclimpre schreef:[/quote]Dat 'onverwachte' slaat alleen op het feit dat het zaterdag al ingaat. De verwachting was dat dit volgende week zou beslist worden. Feitelijk had iedereen verwacht dat dat een dikke week geleden zou verplicht worden, maar toen bleef het bij 'sterk aangeraden'.
Virologen drongen al langer aan op verplicht gebruik van mondmaskers, maar nu het er meer en meer uitziet dat overdracht door aerosols ook een rol speelt, konden ze er niet meer onderuit om het te verplichten.
mvdende schreef:Zo, da's flink poedersuiker!![]()
En waarom de maatregelen verscherpen ipv versoepelen?
Ik eindelijk blij een vakantie geboekt te hebben, komt dit er weer bij.
Hopelijk zijn die poedersuiker kapjes niet verplicht in de toiletgebouwen van de camping, maar een leuke vakantie kan ik zo wel vergeten.
Ik BAAL en als dit al duidelijk was geweest dat dit ging gebeuren, had ik een vakantie in Nederland geboekt ipv in België.
Destination schreef:mvdende schreef:Zo, da's flink poedersuiker!![]()
En waarom de maatregelen verscherpen ipv versoepelen?
Ik eindelijk blij een vakantie geboekt te hebben, komt dit er weer bij.
Hopelijk zijn die poedersuiker kapjes niet verplicht in de toiletgebouwen van de camping, maar een leuke vakantie kan ik zo wel vergeten.
Ik BAAL en als dit al duidelijk was geweest dat dit ging gebeuren, had ik een vakantie in Nederland geboekt ipv in België.
Dat is het risico van op vakantie gaan in een pandemie...
Morrie schreef:Citaat:Hopelijk zijn die poedersuiker kapjes niet verplicht in de toiletgebouwen van de camping, maar een leuke vakantie kan ik zo wel vergeten.
ik vraag me dan weer af hoe je je tanden zou moeten poetsen of zou moeten douchen met zo'n ding voor je snuit![]()
mvdende schreef:Als er op dit moment een 2e golf aan de gang zou zijn: tuurlijk.
Maar waarom als er bijna geen corona meer is in Nederland en België?
En die K*T maskers is niet eens bewezen dat het überhaupt helpt.
Zeker die wegwerp dingen niet, daar blaas je het virus zo door de gaten aan de buitenkant naar buiten....
mvdende schreef:Hier in Nederland is het echt nergens op het nieuws geweest ofzo hoor, dat België van plan was de mondkapjes plicht uit te breiden.
Ik wordt direct Spaans benauwd door mondkapjes, heb het gevoel niet genoeg zuurstof te krijgen en de toch al grote kans op flauwvallen (lage hartslag en lage bloeddruk) is op deze manier nog groter.
Ik baal gewoon heel erg, corona is in Nederland en België bijna uitgestorven op dit moment en dan maatregelen gaan verzwaren ipv versoepelen..
mvdende schreef:Sclimpre schreef:Dat 'onverwachte' slaat alleen op het feit dat het zaterdag al ingaat. De verwachting was dat dit volgende week zou beslist worden. Feitelijk had iedereen verwacht dat dat een dikke week geleden zou verplicht worden, maar toen bleef het bij 'sterk aangeraden'.
Virologen drongen al langer aan op verplicht gebruik van mondmaskers, maar nu het er meer en meer uitziet dat overdracht door aerosols ook een rol speelt, konden ze er niet meer onderuit om het te verplichten.
moonsparkle schreef:Morrie schreef:
ik vraag me dan weer af hoe je je tanden zou moeten poetsen of zou moeten douchen met zo'n ding voor je snuit![]()
Als je in een hokje staat mag je masker gewoon af want dan is er niemand binnen anderhalve meter of er zit een muur /schot tussen.
_Lorette_ schreef:Ik vind mondkapjes juist wel een fijn idee. Als het voor jou zo heftig is, dan zou ik de vakantie annuleren, want dan kan je thuis wellicht beter ontspannen.