Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:17

Druif_01 schreef:
Voor iedereen die denkt dat het wel meevalt, neem inderdaad eens een kijkje in een ziekenhuis in de buurt. Het is, vooral in het zuiden van Nederland, chaos, maar dat lijkt nog niet bij iedereen door te dringen.

Zijn er nog mensen die denken dat het wel meevalt dan?

Hier in het zkh zijn alle verloven ingetrokken tm zomer. Dus vakanties, maar ook ouderschapsverlof, onbetaald verlof etc.
Iedereen moet paraat staan. De piek wordt over 2-3 weken verwacht en het gaat erom hangen of alles zal passen in de ziekenhuizen.

Dat is geen paniek zaaien. Dat is gewoon een feit. Mensen moeten nu echt thuisblijven en zorgen dat er niks besmet wordt om de piek uit te smeren over de tijd zodat de zorg het aankan.

Oscar
Forumcoördinator

Misschien komt het omdat mensen ook echt bang zijn? Ik ben woensdag in het ziekenhuis geweest voor een een oncologische behandeling en ik kan je verzekeren dat het niet fraai was wat daar te zien was. Ik ben zeker geen doemdenker maar het beangstigd me wel hoor.

Maar goed: een positief tegengeluid is heel erg welkom, dus ik zou zeggen: kom d'r maar in :D

PSvanLot

Met zijn alle mensen aan geen spreken. Dat gaat echt het beste werken.
Ik deed het vandaag in de supermarkt 2x en ze schaamden zich kapot.

Het was een simpele opmerking: mevrouw denkt u aan de 1.5 meter afstand?

Niet iedereen zal even goed reageren maar er zal wel meer bewustwording worden gecreëerd.

Ik weet ook zeker dat heel veel lesje onbewust nog te dichtbij komen.

Druif_01

Bigone, uiteraard was dat bij wijze van. Het ziekenhuis is geen plek om aapjes te gaan kijken. Ik ben ook een hele tijd van mening geweest dat het wel mee zou vallen en niet zo'n vaart zou lopen, maar daar ben ik toch al een week of twee van terug gekomen. Maar inderdaad een meerderheid moet misschien eerst zelf getroffen worden voor ze het licht gaan zien.

lovee

Sunnda schreef:
Echwel schreef:
Ik vind dit steeds meer een paniek en bangmaak topic worden..

Veel niet bestaande feiten enz
Defensie staat al tijden klaar

Ja jammer! Ik volg de updates graag hier omdat de echte nieuwssites nog erger overdrijven, maar ook hier gaan we meer de 'Hart van Nederland' kant op.

Het zou wat zijn als we straks echt het niet meer aankunnen en defensie bellen en die zegt: Wat? Virus, waar heb je het over?

Bangmakerij?? Het is realiteit. Ik vind je bericht maar respectloos. Kan je beter NOS.nl gaan volgen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:18

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:19

PSvanLot schreef:

Niet iedereen zal even goed reageren maar er zal wel meer bewustwording worden gecreëerd.

Mijn moeder vertelde dat haar vriendin dit vandaag tegen een man zei en dat hij haar toen expres ging knuffelen. -O-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:20

Shadow0 schreef:
Libera schreef:
Nonviolent offender stelen nog steeds je huis leeg, of je auto...

Ken je het boek van Rutger Bregman, over hoe de meeste mensen deugen? Ik zou willen dat het ook naar Amerika komt, en dat ze zich afvragen waarom het 'deugen' onderdrukt wordt en dit soort dingen dus snel escaleren.
En dat men dan tot de conclusie komt dat de wereld echt fijner wordt als je elkaar niet als vijanden benadert, met wapens en politie en argwaan.

Laat je niet bang maken door het idee dat mensen in gevangenissen slecht zouden zijn ofzo. De meeste hebben pech, of domme dingen gedaan, maar veel daarvan zijn net zo menselijk en net zo bezorgd als iedereen, en ook net zo in staat om meewerkend en behulpzaam te zijn als iedereen.

Zoals degene die mondkapjes stelen, ouderen oplichten in de coronacrisistijd, enz.

Mensen kunnen niet eens iets simpels als stoppen met hamsteren terwijl dat al een miljoen maal verzocht is op radio/tv en in de kranten..
Maar dat zijn allemaal pechvogels natuurlijk. :Y)

Ik ken het boek en vind het een goed boek. Maar het pleit geen mensen in de gevangenis vrij als pechvogels.
Heel veel mensen maken ook heel bewust verkeerde keuzes omdat ze die keuzes zwaarder vinden wegen dan goed doen.

Druif_01

Ik zou echt uit mijn vel springen als iemand dat bij mij zou doen (me knuffelen na zo'n opmerking).

Change03

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:

Mijn moeder vertelde dat haar vriendin dit vandaag tegen een man zei en dat hij haar toen expres ging knuffelen. -O-

Nou... dan ben je toch echt op je hoofd gevallen.. Wat deed ze? Gillen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:21

Druif_01 schreef:
Ik zou echt uit mijn vel springen als iemand dat bij mij zou doen (me knuffelen na zo'n opmerking).

Nou idd. En niet alleen in Corona-tijd :\

lenaa_tje

PSvanLot schreef:

Dit! Het hoeft niet veroordelend. Mensen zijn het niet gewend. Uit automatisme sluit je aan. Dit gaat allemaal op de automatische piloot. En dat is logisch. Het is ons aangeleerd aan te sluiten.

Gewoon ‘Gek hè, die afstanden maar belangrijk’

Druif_01

verootjoo schreef:
Druif_01 schreef:

Nou idd. En niet alleen in Corona-tijd :

Goed punt :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:22

verootjoo schreef:
Druif_01 schreef:

Nou idd. En niet alleen in Corona-tijd :

Nou nee, die mensen zijn ook in niet Corona tijd raar :')

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:23

nou maar hopen dat het vol te houden is, de capaciteit voor opname en benodigde spullen is schrikbarend beroerd, niet te geloven eigelijk, 17 miljoen inwoners en dan zo weinig plaatsen. daar maak ik me ongerust over.

senna21

Loretta schreef:
Deze microbioloog van de rijksuniversiteit Groningen verteld over het verschil tussen het Noorden en het Zuiden van het land. Hij verteld ook dat de maatregelen voor het zuiden te laat kwamen. Ook geeft hij aan dat de kans reëel is dat Zuid Nederland Italiaanse toestanden kan krijgen.

https://www.rug.nl/aletta/blog/covid-19 ... 19-03-2020

Ik merk dat een deel van de mensen in het noorden nog behoorlijk nonchalant is m.b.t. de regels.
Het moet eerst dichtbij komen voordat je het gaat geloven dat het in jouw omgeving ook zo erg kan worden. Ook mijn eigen beleving/ervaring trouwens. Het is allemaal zo surrealistisch.
Maar ik hoop van harte dat het virus wordt gestopt.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 20-03-20 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Net was Beatrice de Graaff bij DWDD.
Zij vindt juist dat Nederland heel goed handelt.
Zij prijst vooral de communicatie en dat Nederland snel leert van de situatie in andere landen.
Nederland past zich snel aan, zodra er meer bekend is.
Zij vergeleek de huidige situatie met andere rampen in het verleden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:25

Het is ook bizar hoe het nu allemaal gaat.
Mijn "ponyvriendin" zoals ik haar altijd noem, viel gisteren van haar paard. Zagen al direct dat haar bovenarm gebroken was. 112 hoef je niet te bellen. Eerst naar de huisartsenpost waar je gescreend wordt, voordat je naar de SEH mag. Onze stal zit hemelsbreed 300 m van het ziekenhuis, we waren 2 uur verder voordat ze op de SEH zat. Daar aangekomen ook ambulance personeel, mondkapjes en pakken. Het was nog een ver van mijn bed show, maar ineens werkelijkheid dan ofzo

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:31

senna21 schreef:
Ik merk dat een deel van de mensen in het noorden nog behoorlijk nonchalant is m.b.t. de regels.

Absoluut, van klanten die het grappig vinden om me even aan te raken als ze zien dat ik zichtbaar afstand van ze neem tot een man die wat knorrig werd omdat ik zijn uitgestoken hand niet beantwoorde toen hij me wilde bedanken voor een reparatie aan z'n bril. Ook in de supermarkt nog allemaal hutjemutje in de rij, ook de rollator-oma's. |o

Blij dat ik er nu minstens 2 weken van verlost ben en lekker mag cocoonen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:31

Electra63 schreef:
Net was Beatrice de Graaff bij DWDD.
Zij vindt juist dat Nederland heel goed handelt.
Zij prijst vooral de communicatie en dat Nederland snel leert van de situatie in andere landen.
Nederland past zich snel aan, zodra er meer bekend is.
Zij vergeleek de huidige situatie met andere rampen in het verleden.

Er wordt altijd heel blij van deze vrouw. Zij is zo enorm duidelijk en helder zonder te bagatelliseren of onrust te zaaien.
Het was zo rustig en begrijpelijk uitgelegd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:32

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:34

senna21 schreef:
Loretta schreef:
Deze microbioloog van de rijksuniversiteit Groningen verteld over het verschil tussen het Noorden en het Zuiden van het land. Hij verteld ook dat de maatregelen voor het zuiden te laat kwamen. Ook geeft hij aan dat de kans reëel is dat Zuid Nederland Italiaanse toestanden kan krijgen.

https://www.rug.nl/aletta/blog/covid-19 ... 19-03-2020

Het moet eerst dichtbij komen voordat je het gaat geloven dat het in jouw omgeving ook zo erg kan worden. Ook mijn eigen beleving/ervaring trouwens. Het is allemaal zo surrealistisch.
Maar ik hoop van harte dat het virus wordt gestopt.

Zelf ben ik al uitermate voorzichtig ook al woon ik in het Noorden. Ik ben al dagen binnen. Ik heb de situatie gevolgd vanaf de lockdown in Wuhan en ook de situatie in Italie. Misschien dat ik daardoor zo voorzichtig ben. Ik behoor niet tot de risicogroep maar er worden ook gezonde mensen ernstig ziek. Natuurlijk hebben sommigen al een achtergrond maar dat is niet altijd het geval.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:36

Raamzicht schreef:
Isabonny schreef:
In Venlo broer van buurman van mijn collega aan Corona overleden. Was pas 54 jaar. :( . Ben benieuwd of deze (lagere ) leeftijd ook in cijfers genoemd gaat worden.

Was die gezond of onderliggende problemen?

Kwamen idd achter een onderliggend lijden, dus niet kerngezond, maar toch...pas 54

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:39

Neroo schreef:
Het is ook bizar hoe het nu allemaal gaat.
Mijn "ponyvriendin" zoals ik haar altijd noem, viel gisteren van haar paard. Zagen al direct dat haar bovenarm gebroken was. 112 hoef je niet te bellen. Eerst naar de huisartsenpost waar je gescreend wordt, voordat je naar de SEH mag. Onze stal zit hemelsbreed 300 m van het ziekenhuis, we waren 2 uur verder voordat ze op de SEH zat. Daar aangekomen ook ambulance personeel, mondkapjes en pakken. Het was nog een ver van mijn bed show, maar ineens werkelijkheid dan ofzo

Wielrenners wordt al aanbevolen door de bond om niet op pad te gaan. Aan de ene kant vanwege de kans op besmetting. Aan de andere kant voor het risico van een ongeval en de zorg niet nog meer te belasten.

https://www.ad.nl/wielrennen/mpcc-doet- ... ~a99ccea4/

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:39

lovee schreef:
Sunnda schreef:

Ja jammer! Ik volg de updates graag hier omdat de echte nieuwssites nog erger overdrijven, maar ook hier gaan we meer de 'Hart van Nederland' kant op.

Het zou wat zijn als we straks echt het niet meer aankunnen en defensie bellen en die zegt: Wat? Virus, waar heb je het over?

Bangmakerij?? Het is realiteit. Ik vind je bericht maar respectloos. Kan je beter NOS.nl gaan volgen

Het is veel respectlozer om mensen alleen maar om de oren te slaan met uitspraken die geen bron hebben.
Normale dosis angst is logisch, maar blinde paniek en mensen daarin meetrekken is niet goed.