[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:05

moonsparkle schreef:
Bij je zal het maar hebben was eerst ook en jongen die door aanraking al open wonden kreeg. Hij werd elke dag opnieuw in en uit het verband gepakt. Leek me echt een vreselijke aandoening ook door de pijn

Hoe heet dat ook al weer, vlinderziekte?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:11

Dit is niet echt nieuw maar al redelijk lang bekent. Zolang de cel ATP (hét energiemiddeltje voor alle activiteit) heeft kan het wat (in het geval van neuronen; vuren), anders gaat het dood. ATP wordt gergenereerd m.b.v. zuurstof. Een leraar van mij (neurowetenschapper) heeft onderzoek gedaan naar pijnperceptie bij decapiteren van ratten. Je kunt hersenactiviteit meten door middel van een EEG (electro encephalogram), ook gericht op het gebied wat de pijn sensatie veroorzaakt. Bij decapitatie van een rat stopt de ATP productie en het gebruik na ongeveer 3 seconden. Dat zagen ze ook op de EEG. Bij een koe die hallal wordt geslacht wordt het geschat op zelfs tot wel 30 seconden.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:17

Giolli schreef:
Hoe heet dat ook al weer, vlinderziekte?

Dat klopt, een vriendin van mij had in de wijk (waar ze werkzaam was als hbo-v er met kinderaantekening) ook zo’n kindje met deze ziekte. Erg heftig, bij het minste of geringste had het meisje wonden en alles verzorgen was een heel secuur werkje. Het meisje is helaas ook niet oud geworden, meen max 13 oid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 21:17

Desty schreef:
Dit is niet echt nieuw maar al redelijk lang bekent. Zolang de cel ATP (hét energiemiddeltje voor alle activiteit) heeft kan het wat (in het geval van neuronen; vuren), anders gaat het dood. ATP wordt gergenereerd m.b.v. zuurstof. Een leraar van mij (neurowetenschapper) heeft onderzoek gedaan naar pijnperceptie bij decapiteren van ratten. Je kunt hersenactiviteit meten door middel van een EEG (electro encephalogram), ook gericht op het gebied wat de pijn sensatie veroorzaakt. Bij decapitatie van een rat stopt de ATP productie en het gebruik na ongeveer 3 seconden. Dat zagen ze ook op de EEG. Bij een koe die hallal wordt geslacht wordt het geschat op zelfs tot wel 30 seconden.

Volgens mij is het 'nieuwe' er aan dat ze nu weten wat er gebeurt voor hersendood, toch?
Ik kan me voorstellen dat testen bij ratten en koeien voorstadia zijn geweest van dit onderzoek?

En decapitatie is natuurlijk niet hetzelfde als een hart dat stopt met kloppen waardoor de bloedsomloop stilvalt... In essentie gebeurt hetzelfde, maar ik denk dat de abruptie wel wat verschilt?
Misschien kan jij daar meer over zeggen...

Mand

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:20

Vlinderziekte is inderdaad heel heftig... Ik heb een soort tak daarvan, ik krijg blaren en mijn huid laat los als ik te lang in hitte ben. Huid blijft soms vastzitten aan kleding enz.

Anyway, heeft iemand Evil Genius gezien? Wat een interessante underrated murdercase is dat zeg :wow:

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:09

Janine1990 schreef:
Volgens mij is het 'nieuwe' er aan dat ze nu weten wat er gebeurt voor hersendood, toch?
Ik kan me voorstellen dat testen bij ratten en koeien voorstadia zijn geweest van dit onderzoek?

En decapitatie is natuurlijk niet hetzelfde als een hart dat stopt met kloppen waardoor de bloedsomloop stilvalt... In essentie gebeurt hetzelfde, maar ik denk dat de abruptie wel wat verschilt?
Misschien kan jij daar meer over zeggen...

Hersendood is in feite gewoon ‘geen activiteit’. Zij hebben het over het moment net voor hersendood eigenlijk. Miliseconden. Een laatste vuring van de neuronen zou kunnen! Ik zou het paper moeten lezen om er iets duidelijks van te kunnen maken, maar ik zag ‘m er zo snel niet bij staan of ik moet er overheen hebben gelezen.

Zeker. Testen op muizen en ratten is een voorstadium voor projectie op grotere dieren/mensen. Dit soort dingen kun je helaas niet testen in een petrischaaltje met neuronale stamcellen.

Ik denk dat in principe alleen de pijn perceptie verschilt. De rest niet echt. Maar dat is ook niet echt bekend en blijft gissen. Zelfs met EEG’s en ‘single neuron electrodes’ of c-fos detectie methodes kunnen we weinig concluderen. Niet bij een rat, dus bij mensen wordt het helemaal moeilijk!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:14

Ik heb ooit eens op Youtube een docu gezien waarin ze, via diverse stappen, controleerden of de bewuste meneer daadwerkelijk hersendood was. Ging d.m.v. diverse prikkels en onderzoeken, enorm interessant - en confronterend, om te zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 22:17

Ik heb in dit opzicht niet heel erg veel tegen op het gebruik van proefdieren hoor, Desty.
Als het op make up aankomt vind ik het wat dubieuzer...
Maar ik ben niet zo moeilijk :')

Heel interessant wat je er over weet te vertellen, ben benieuwd of je het paper nog gaat lezen en wat je er dan over zegt! :)

Ailill, waarom was het confronterend?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 00:38

Omdat het een meneer betrof van rond mijn leeftijd en we een soortgelijk ongeluk hebben meegemaakt. Hij heeft het niet meer na kunnen vertellen en ik - met zeer veel geluk en nog meer geduld, wel. Hij was donor en dat ben ik ook, kwam toch wel naar dichtbij.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 04:22

Even over die babies zonder huid. Waarom zou je die in leven willen houden? Ik heb die docu over die jongen ook gezien. Dat is toch geen leven?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:19

Rivendell schreef:
Even over die babies zonder huid. Waarom zou je die in leven willen houden? Ik heb die docu over die jongen ook gezien. Dat is toch geen leven?

Snap ik ook niet, een dier werd meteen ingeslapen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:31

Hahaha zolang er nog steeds moeilijk gedaan wordt over euthanasie en abortie zal dit ook nooit gebeuren.

Maar ik zou als ouder zijnde het kind ook 'willen' laten inslapen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:10

Het probleem is dat deze kindjes intern vaak wel in orde en ‘volmaakt’ zijn: ademen zelfstandig, het hartje werkt. En tja, dan blijven er voor artsen weinig ‘argumenten’ over om zo’n kindje te laten sterven. Heel erg naar, dat wel. :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:10

Ik vind zelf niet snel iets luguber, maar eerder ziek. Zo vind ik die dode kat die op een drone gemaakt is echt bizar. Hoe ziek moet je in je hoofd zijn om zoiets te doen. Als je dat met een mensenlijk zou doen, dan komt de hele wereld in de benen, maar met dieren lijkt men daar de schouders voor op te trekken.

Wat ik overigens wel een heel intrigerend, maar toch ook wel een ziek experiment vond was van de vijf mannen die ze wakker hielden. Eentje begon zichzelf toe te takelen: geen lippen en oogleden meer, bijvoorbeeld. https://www.youtube.com/watch?v=ZBeAR9kbI2I

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:18

Maar op en duur word je toch zo moe dat je overal doorheen slaapt? Of ja .. ik ben soms zo moe dat je een kanon kan laten afgaan en herrie word ik ook niet wakker van.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:24

Shenavallie schreef:
Ik vind zelf niet snel iets luguber, maar eerder ziek. Zo vind ik die dode kat die op een drone gemaakt is echt bizar. Hoe ziek moet je in je hoofd zijn om zoiets te doen. Als je dat met een mensenlijk zou doen, dan komt de hele wereld in de benen, maar met dieren lijkt men daar de schouders voor op te trekken.

Wat ik overigens wel een heel intrigerend, maar toch ook wel een ziek experiment vond was van de vijf mannen die ze wakker hielden. Eentje begon zichzelf toe te takelen: geen lippen en oogleden meer, bijvoorbeeld. https://www.youtube.com/watch?v=ZBeAR9kbI2I

Uit de beschrijving van de video: I hope you enjoyed this video! Don't forget it is just a Creepypasta and there is no real evidence this ever happened, so just sit back and enjoy the story!

Overigens kan slaapgebrek wel leiden tot psychoses. En psychoses tot automutilatie.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:06

Russian sleep effect is inderdaad een Creepypasta, geen waargebeurd verhaal. Al is het vroeger waarschijnlijk vast wel getest.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:25

Nou dit topic heeft me vorige week op het werk wel bezig gehouden.

Maar nu ben ik bijgelezen :(

Ik heb er nog eentje voor jullie! De stalker van Bjork heeft een bom in elkaar gezet en er een vlog van gemaakt. Hij kon het niet hebben dat Bjork toendertijd een donkere man aan het daten was en wilde haar vermoorden en zelfmoord plegen. Dit is hem overigens gelukt want je ziet zijn zelfmoord op video.
De bom is echter onderschept en Bjork is nog altijd de grote creative artiest die ze altijd is geweest.
Heb geen linkje, want op werk :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:58

Hebben jullie trouwens die Netflix docu evil genius gezien? Een beetje lastig om in het kort te omschrijven en ik wil niet teveel verraden, iemand die een bank overvalt met een bom om zijn nek.

Spoiler:
die bom ontplofte ook op straat terwijl er politie omheen stond

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Brian_Wells

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:08

moonsparkle schreef:
Hebben jullie trouwens die Netflix docu evil genius gezien? Een beetje lastig om in het kort te omschrijven en ik wil niet teveel verraden, iemand die een bank overvalt met een bom om zijn nek.

Spoiler:

Yes, best heftig. Eerst geloofde ik het niet, maar blijkt waar te zijn. Bizar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:21

Ik vond die beelden ook echt heftig.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:30

moonsparkle schreef:

Spoiler:

Ja, daar begon ik letterlijk gister nog over maar niemand reageerde :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:31

De titel kwam me bekend voor maar kon hem niet plaatsen :')

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:47

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:31

Cowboy55 schreef:
Shenavallie schreef:

Uit de beschrijving van de video: I hope you enjoyed this video! Don't forget it is just a Creepypasta and there is no real evidence this ever happened, so just sit back and enjoy the story!

Overigens kan slaapgebrek wel leiden tot psychoses. En psychoses tot automutilatie.

Ik heb de originele versie niet hier geplaatst, die gaat veel verder qua uitleg. ;)