Desty schreef:Dit is niet echt nieuw maar al redelijk lang bekent. Zolang de cel ATP (hét energiemiddeltje voor alle activiteit) heeft kan het wat (in het geval van neuronen; vuren), anders gaat het dood. ATP wordt gergenereerd m.b.v. zuurstof. Een leraar van mij (neurowetenschapper) heeft onderzoek gedaan naar pijnperceptie bij decapiteren van ratten. Je kunt hersenactiviteit meten door middel van een EEG (electro encephalogram), ook gericht op het gebied wat de pijn sensatie veroorzaakt. Bij decapitatie van een rat stopt de ATP productie en het gebruik na ongeveer 3 seconden. Dat zagen ze ook op de EEG. Bij een koe die hallal wordt geslacht wordt het geschat op zelfs tot wel 30 seconden.
Volgens mij is het 'nieuwe' er aan dat ze nu weten wat er gebeurt voor hersendood, toch?
Ik kan me voorstellen dat testen bij ratten en koeien voorstadia zijn geweest van dit onderzoek?
En decapitatie is natuurlijk niet hetzelfde als een hart dat stopt met kloppen waardoor de bloedsomloop stilvalt... In essentie gebeurt hetzelfde, maar ik denk dat de abruptie wel wat verschilt?
Misschien kan jij daar meer over zeggen...