Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:59

Bijzondere wolkuitstulping hier, dat witte bovenste deel lijkt wel alsof het op zo'n draaiende pottenbakschijf gedraaid is (en ik zie hier een engeltje in O:) )

Afbeelding

En met wat meer telefooncontrast

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-17 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:00

Shanna schreef:
Bijzondere wolkuitstulping hier, dat witte bovenste deel lijkt wel alsof het op zo'n draaiende pottenbakschijf gedraaid is (en ik zie hier een engeltje in O:) )

[ [url=m/sVVt6t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oehhh dat is een hele mooie lenticularis <3

Frankaas

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:05

Wauw, gave foto!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:08

Je hebt een lenticularis gezien. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:13

Prachtig :D

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:28

Oeh wauw <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:31

En dat gewoon in nederland op het platteland van [plaatsnaam]! :Y)
Wat is het verhaal van deze wolken in nederland dan? Hier kunnen ze tenslotte niet door de luchtstromen over de bergen gemaakt worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:44

Afbeelding
Hier zijn ze ook te zien. Het heeft te maken met stijgstromen. Veroorzaakt door de wolken eronder. Soms zitten er geen wolken onder, dan komt het door de lucht stroom gok ik. Die dan niet zichtbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:23

http://www.modellzentrale.de/WRF4km/00Z ... DBZ_eu.png

Kon nog wel eens leuk worden morgen. :D

KNMI guidance:
Citaat:
De neerslagintensiteit nabij het frontale systeem neemt op nadering/voorbijtrekken van de hoogtetrog boven het noordelijke FIR gebied en ook het noorden van het land toe. Als de hoogtetrog is gepasseerd neemt de neerslagintensiteit weer af. Alle modellen laten dit duidelijk zien. Vandaag is er weer een enkele bui Tcu/Cb mogelijk (signaal in Harmonie 36 en Hirlam). Toppen van deze buien liggen rond FL100. Donderdag wordt een thermische trog berekend boven de zuidgrens en met waarden van MU CAPE (zonder entrainment) 2500 J/Kg en shear in de orde van 30 knopen Squall line / MCS mogelijk. Indecs komt op ca. 60 % kans op >200 ontladingen/5min

MEt andere woorden, paasei!!!!! :D :):) :):) :):) *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:25

Heb je ook nog andere woorden :+
In jip en Janneke taal?

Hebben jullie dat filmpje voorbij zien komen van die waterhoos in Italië ?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:34

Het viel mij op dat er nu al in de lucht wat aan het opbroeien is, klopt dat? Is dat alvast voor morgen :P

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:43

(ik lees al een tijdje mee hier als wolken/weerfan maar tot nu toe nog niet gereageerd ;) )

Cape wil zeggen Convective Available Potential Energy waarmee de mate van instabiliteit wordt aangegeven, meer precies de potentie tot convectie ofwel ontstaan van buienwolken.
Een squalline is een buienlijn met vaak heftige weersverschijnselen (onweer, valwinden/rukwinden, hagel, slagregen) die relatief kort duren. Op de radar zie je dan een rode streep.
Een MCS is een mesoscale convective system ofwel een onweerscomplex van aanzienlijke omvang. Op de radar te herkennen aan een grote (meestal rode) vlek met veel bliksemactiviteit erin. Een MCS kan ook erg heftig weer bevatten, mede omdat er soms een supercell in schuilgaat. Wij hebben daar in mei 2009 mee te maken gehad, toen hadden we hier echt een onweer from hell en helaas ook blikseminslag bij ons op het terrein met veel schade (gelukkig geen paarden getroffen).
Shear is windschering. Dat wil zeggen dat de wind op verschillende hoogtes vanuit verschillende richtingen waait. Windschering is ook een teken van instabiliteit. Zonder windschering kunnen er wel geïsoleerde onweersbuien ontstaan (single cells) maar die groeien niet uit tot multicells/ een squalline/supercells. Hoe meer schering bij een hoge CAPE waarde, hoe groter de kans op echt zwaar weer.

Vandaag is het inderdaad wat broeierig. Teken dat de luchtvochtigheid omhoog gaat. En aangezien er in droge lucht moeilijk buien ontstaan ...
Laatst bijgewerkt door Askja op 05-07-17 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:46

Mondy schreef:
Heb je ook nog andere woorden :+
In jip en Janneke taal?

Hebben jullie dat filmpje voorbij zien komen van die waterhoos in Italië ?

Dat zeg ik, paasei :D :')

Thanks Askja :D

Nja komt erop neer dat er morgen over het zuiden een grote clusterbui overtrekt, een mcs dus. Deze brengt veel paasei met zich mee, veel neerslag, veel onweer, grote hagel en mogelijke downburst. Later ontstaan er in Midden-NL en hoger ook buien die veel onweer kunnen produceren. De neerslag en wind etc zal in deze buien minder zijn, maar ze kunnen nog wel even pittig uitpakken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:48

Heb het voor nu in ieder geval flink benauwd. :=

Is hier dan ook zwaar bewolkt en donker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:48

Zal in Friesland wel niks zijn :n

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:49

Hahaha dat t paasei zou zijn snapte ik hahaha

Maar thx voor de uitleg beide ! Leuk om te leren :j
En hopelijk niet teveel last van in Eindhoven als ik naar huis moet fietsen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:56

Morgenochtend kom ik met een specifiekere voorspelling. Dan weet ik of je veilig naar huis kunt fietsen. Want ik zou hard afraden om door een MCS naar huis te fietsen. Als je al niet door de bliksem wordt getroffen, of neergehaald wordt door de wind kun je zomaar nog eens 4 cm hagel op je dak krijgen _O-
Edit: Of weggespoeld worden van de weg :')

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:59

Bij onweer fiets ik sowieso al niet :D Hell no.

Dus morgen goed in de gaten houden dus !

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:01

Nou, ben ook benieuwd naar morgen. Ik denk dat er hier in het noorden niet veel over zal komen. Brabant en Limburg daarentegen vallen (weer) in de prijzen. Op onweer-online worden ze ook al enthousiast (altijd leuk daar, vooral als er mensen pissig worden omdat er wéér geen onweer hun kant op gekomen is :D ). Estofex laat nog niks zien, die wachten wsch tot vanavond.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:06

Verbaas me er soms over in wat voor weer mensen nog op de fiets springen. Vorig jaar hadden we hier in augustus op een avond een enorm vuurwerk recht boven ons, ff een rondje gedaan met de auto om het goed te kunnen zien - wàt een bliksemactiviteit. En dan kom je op verlaten weggetjes in het open veld diverse mensen op de fiets tegen 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:15

Estofex geeft altijd pas een waarschuwing in de avond. Nja hel soms een uitzondering dat ze al eerder komen. Ben benieuwd waarmee ze komen, denk wel level 2.

Ja ik vind het ook bijzonder hoor. Ook als je dan een storm staat op te wachten en mensen doodleuk recht op de storm aan fietsen. Dan denk ik echt goh ben je blind ofzo? Vooral als het dan helemaal groen of zwart is ofzo. 1 keer heb ik iemand tegen gehouden, die mocht schuilen in mijn auto. Dat was maar goed ook. Die vrouw was ook erg geschrokken, want ze had geen idee. Het ging echt goed los toen met regen en veel onweer, maar ook harde wind.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:29

Laat t morgenochtend wel rustig zijn.
Moet iemand ophalen bij Schiphol.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:50

Tja soms kun je vrij weinig als je alles op de fiets moet doen. Vooral op die weggetjes. Ikzelf probeer ook koste wat het kost niet te fietsen als t onweer er is (paniek :+ )
Maar soms kan je je goed verkijken met het weer. En zie dan maar eens te schuilen. Ik kan me voorstellen dat mensen liever even doorfietsen en thuis zijn dan ergens onder een afdakje alsnog buiten te staan.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:00

Zul je zien dat morgen alles over me heen sodemietert als ik het niet kan zien. Heb van 4 smiddags tot 10 Savonds generale repetitie van de musical waar ik in speel. Laat die tijd nou ook net de tijd zijn waar buien zich meestal het meeste ontwikkelen :')

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:08

Ik ga morgen een dag naar Amsterdam, dus dat gaat nog leuk worden met dat weer :')