Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:44

Ik ben heel benieuwd naar de persconferentie van a.s. dinsdag en wat er gaat gebeuren. Ik verwacht eigenlijk weinig versoepelingen en jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:49

Versoepelingen? Daar denken ze helemaal niet aan. Eerder aan strenger.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:53

Ja Gatverdamme, weer zo een sobere kerst......

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:13

Ik verwacht eigenlijk dat het hetzelfde blijft. Dat is het advies ook van het OMT en de cijfers zijn op het moment dalende. Omicron is wel in Nederland, maar nog geen grote vlucht aan het nemen. Zodra de besmettingscijfers weer stijgen wordt het een ander verhaal, maar voor nu verwacht ik dat ze deze koers doorzetten. En ja, dat betekent weer een sobere kerst.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:13

Vind het dan voornamelijk heel erg voor de horeca. Ik had juist gereserveerd op kerstavond om mede de horeca een hart onder de riem te steken en ze een goede omzet te bezorgen. Normaal ga ik namelijk niet uit eten in die periode.

Maar tja dat zal niet doorgaan vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:25

Mizora schreef:
Ik verwacht eigenlijk dat het hetzelfde blijft. Dat is het advies ook van het OMT en de cijfers zijn op het moment dalende. Omicron is wel in Nederland, maar nog geen grote vlucht aan het nemen. Zodra de besmettingscijfers weer stijgen wordt het een ander verhaal, maar voor nu verwacht ik dat ze deze koers doorzetten. En ja, dat betekent weer een sobere kerst.

Met het dringende OMT advies die scholen dicht te doen.. Daar willen ze niet aan dus zal er iets anders bijbedacht moeten worden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:27

Shadow0 schreef:
Eleeke schreef:
Rode hond, nope dat doen we grotendeels om te voorkomen dat zwangere vrouwen het krijgen.
Als vrouw kun je dat vaccin ( voor jezelf) ook pas nemen als je... Noem eens wat.... bv 18 bent.

Nee dus, zo werkt het niet, wat jij blijkbaar doet is de bovenste van de ernstige gevolgen nemen en dan denken dat dat het enige is dat relevant is.

Dat is niet zo. Hoewel schade voor een ongeboren kind bij iemand die zwanger is een van de meestvoorkomende ingrijpende gevolgen is, zijn die andere gevolgen ook. Als je rode hond gewoon door laat gaan in de bevolking, dan zijn er nog steeds veel kinderen die de gevolgen dragen, van bijvoorbeeld hersenvliesontsteking, of blindheid. Daarnaast stel je iedereen bloot aan extra risico's van een doormuterend virus en herhaalde blootstelling, en blootstelling bij mensen met een (al dan niet tijdelijk) verzwakt of onderdrukt immuunsysteem: vaccins zijn nuttig maar bij alle besmettelijke ziektes is het omlaagbrengen van de blootstelling aan het virus erg belangrijk.

Citaat:
Bof zit er beetje tussenin maar is vooral een probleem voor jongens

Dit is dus dezelfde redenatiefout: je neemt het bovenste aan ernstige gevolgen, maar denkt dan dat de rest niet ernstig is. Maar dat is het wel, als je een virus door laat gaan. "Meestal onschuldig" betekent nog steeds heel veel kinderen die nodeloos ziek worden met mogelijk blijvende schade, als je het over alle kinderen in Nederland hebt.

Ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen.

Ik ben heel erg voor vaccineren.
Het argument : ik laat m'n kind niet vaccineren want ik doe het alleen voor anderen weer leg ik met een tegenargument.

Dat betekent niet dat wat jij aangeeft niet ook een goed argument is om te vaccineren. Mijn argumentatie is alleen gericht tegen een ander argument .

En als je moet kiezen : je kind rode hond of je kind covid.... Dan neem ik aan dat de keuze rode hond zal zijn...?

Tegen rode hond ent je...
Waarom dan niet tegen covid?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:31

Leraren in Actie, waar een boel actieve docenten zich verenigd hebben, willen wel eerder vakantie, want het is niet meer te doen op veel scholen. Heel veel leerkrachten en leerlingen ziek of in quarantaine, en iedereen raakt (eh, is) uitgeput.

Eleeke: je argument klopte alleen dus niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:50

Hier bij de jongste weer 2 besmettingen in de klas. Pas vanaf 3 hoeft de klas eventueel in quarantaine. Inmiddels zijn er op deze manier al 6 kinderen besmet geweest. In andere klassen ook. Toch is het hier op school nog niet voor gekomen dat er 3 of meer in een klas besmet raakte. Dat valt me dan erg mee. Wel een nieuw gebouw dus misschien de ventilatie goed op orde!?

Toch mogen ze van mij de kerstvakantie verlengen/eerder laten starten. En eigenlijk zouden ze van mij alle groepen een jaar over mogen laten doen. Als ik kijk naar mijn kinderen en kinderen om me heen, hebben ze nu in 2 jaar echt wel wat achterstand opgelopen/lopen de lessen wat achter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:57

Bij neefjes ook een nieuw gebouw, maar wel alle klassen thuis geweest behalve groep 7 en 8. En het zijn per groep ook 2 klassen, dus eigenlijk qua aantallen 2 scholen.

Maar wel de bedoeling dat ouders de kinderen thuis zouden helpen met online school. Ook als de kinderen positief waren en ziekig. Alleen bij echt ziek niet. Dat was echt ellendig, iets doen waar je niet voor geleerd hebt, met kinderen in verschillende groepen die ook ziek waren :+ en dan zelf ook nog moete werken of ziek zijn.

Was niet helemaal over nagedacht vond ik. Zij zijn ook voor een sluiting voor de kerst, maar ook voor strenge maatregelen qua testen enzovoorts bij de kinderen. Die besmettingen begonnen op de bso, waar kinderen van meerdere scholen komen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:03

Ik ben zo blij dat ik het onderwijs uit ben... Lijkt mij als docent vreselijk schakelen binnen een beroep waar de werkdruk al mega hoog is :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:04

pien_2010 schreef:
Zullen we er geen algemeen vaccinatie topic van maken? Want dat is er al op Bokt! Dus graag ontopic over covid.

_/-\o_

en dan ook graag niet alleen over Cóvid vaccinatie, want dat is er ook al genoeg op Bokt ;)

De afspraak voor booster is afgezegd; ´op dit moment kunnen we dat niet organiseren.´
Zou mogen aansluiten in de rij zonder afspraak. Makkelijk anderhalf/twee uur en bij die hier in het buurstadje kan je nog voor niets wachten ook want ze houden de openingstijden aan ook al staat er een rij. Dûh. Niet. Kan ik ook niet organiseren :P
Vraag het donderdag nog wel even in het zks en anders tant pis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:05

ruitje schreef:
Ik ben zo blij dat ik het onderwijs uit ben... Lijkt mij als docent vreselijk schakelen binnen een beroep waar de werkdruk al mega hoog is :o

Dat ook. En helemaal in deze feestdagen tijd waar het altijd al hectisch is. En nu dus telkens kinderen thuis, collega's ziek, online les geven, toch weer normaal, oh weer besmettingen :+

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:07

Shadow0 schreef:
Leraren in Actie, waar een boel actieve docenten zich verenigd hebben, willen wel eerder vakantie, want het is niet meer te doen op veel scholen. Heel veel leerkrachten en leerlingen ziek of in quarantaine, en iedereen raakt (eh, is) uitgeput.

Eleeke: je argument klopte alleen dus niet.

Jawel want rode hond kent zo goed als geen problemen ( zeker in vergelijking met covid of griep)

De eenvoudigste ondersteuning van mijn argument is dat het rijksvaccinatie programma dit zelf geeft als reden om rode hond op te nemen in het programma.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:11

Ik vroeg me overigens iets af over die zelftesten, die nu ineens weer minder betrouwbaar zijn zonder klachten. Heeft dat misschien ook met besmettelujkheid te maken? Dat hij vooral besmettelijkheid oppikt? Of is dit een onzinnig idee?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:23

Sheran schreef:
Ik vroeg me overigens iets af over die zelftesten, die nu ineens weer minder betrouwbaar zijn zonder klachten. Heeft dat misschien ook met besmettelujkheid te maken? Dat hij vooral besmettelijkheid oppikt? Of is dit een onzinnig idee?

Het is het niveau van infectie; de mate van activiteit.
Dat heeft invloed op alles; op de klachten, op de besmettelijkheid, op het kunnen registreren met test.
Geen klachten, dan waarschijnlijk laag niveau, etc.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:33

MyWishMax schreef:
Bij neefjes ook een nieuw gebouw, maar wel alle klassen thuis geweest behalve groep 7 en 8. En het zijn per groep ook 2 klassen, dus eigenlijk qua aantallen 2 scholen.

Maar wel de bedoeling dat ouders de kinderen thuis zouden helpen met online school. Ook als de kinderen positief waren en ziekig. Alleen bij echt ziek niet. Dat was echt ellendig, iets doen waar je niet voor geleerd hebt, met kinderen in verschillende groepen die ook ziek waren :+ en dan zelf ook nog moete werken of ziek zijn.

Was niet helemaal over nagedacht vond ik. Zij zijn ook voor een sluiting voor de kerst, maar ook voor strenge maatregelen qua testen enzovoorts bij de kinderen. Die besmettingen begonnen op de bso, waar kinderen van meerdere scholen komen

Hier hebben we ook dubbele klassen en 3 kleuterklassen. Als ik terug kijk in mijn schoolberichten zijn er steeds zo’n 4-5 meldingen per week over de gehele school. En de meeste kinderen zijn snel weer beter en klachtenvrij dus kunnen vaak na een weekje alweer naar school.

Hier hadden de kinderen geen thuisschool tijdens de quarantaine, omdat de rest op school was. Het vervelende is dat ik niet vanaf huis kan werken, niet vrij kan nemen en me niet ziek kan melden. Ik moet ze dus maar aan hun lot over laten. Gelukkig groep 7 dus ze komt er vast wel aan uit en anders naar een vriendin.

Het geeft wel veel onrust. Vooral dat ook al heb ik een besmet kind, ik gewoon geacht wordt te gaan werken. En daar vind ik wel wat van …. Als ik het opzoek staat er bij dat het in zeer noodzakelijke situaties is toegestaan, maar volgens mij val ik daar niet onder met huishoudelijke hulp. En ik ben toch steeds uren bij een cliënt in huis. Mocht ik achteraf besmet blijken ben ik toch bij 3 kwetsbaren langdurig in huis geweest. Ik voel me daar niet goed bij.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:07

De school van mijn kinderen gaf toevallig afgelopen week aan dat de covid golf die bij ons rond ging afgenomen lijkt. Op het hoogtepunt zaten er 46 kinderen besmet thuis, 8 leerkrachten en 1 stagiair. Het was echt wel heftig. Bij mijn dochter waren 12 kinderen van de klas er niet, nadat de hele klas al een week in quarantaine had gezeten vanwege een besmette juf. Bij mijn zoon wat minder, maar alsnog 3 kinderen langere tijd thuis. Eerst quarantaine, later isolatie.
Aankomende maandag verwacht de klas van mijn dochter er na ruim 3 weken voor het eerst weer voltallig te zijn. Haar beste vriendin had covid opgepikt op school, daarna haar ouders besmet en die hebben vervolgens de jongste 2 besmet. De kleinsten hebben ruim 3 weken binnen gezeten.

Drama is het.

Maar als ze toch de scholen een week eerder dicht willen gooien, hadden ze dat wel iets eerder mogen bedenken. Het is nu sowieso nog maar 2 weken school voor de kerstvakantie, als ze dat dinsdag aangeven dat het een week eerder wordt, is het al lastiger om iets te regelen met het werk.
En het was nou net niet de bedoeling dat de kinderen naar opa en oma gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:10

djinnie schreef:
Maar als ze toch de scholen een week eerder dicht willen gooien, hadden ze dat wel iets eerder mogen bedenken.

Dat vind ik ook. Want als er opgepast moet gaan worden (bv wij naar Nederland vanwege de kleinkinderen, iets dat kan want de boosters zijn 2 weken oud) dan hadden we dat onderhand wel mogen weten want met Kerstmis zijn vrienden hier uitgenodigd en die rekening echt op een kerstdiner want zijn zeer drukke kleine ondernemers (wasserij) en die genieten altijd hier van een kerstdiner.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:14

Hier bij ons zijn naar 't schijnt 97 scholen dicht ondertussen :+

De lagere school ( tot 12 jaar ) heeft een ' afkoelingsweek ' voor de kerstvakantie. Dus gewoon een week eerder verlof.
Nu hoor ik net op de radio dat het echt storm loopt voor de reizen naar de zon in die week... buiten seizoen dus vliegen aan heel goedkoop tarief {:} 8-)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:21

Nou dat geeft idd stress. Als je kinderen krijgt dan regel je het voor het geval ze een keer ziek zijn. Maar nu is het zo uitzonderlijk en daarbij dealen bijna alle ouders hiermee.

Ze kunnen ineens pats boem van het ene op het andere moment thuis komen te zitten. Vanwege schoolsluiting, quarantaine of bij een besmetting. Dat geeft bij mij veel onrust. Juist omdat het zo onaangekondigd komt. Je weet dat het kan maar of en wanneer?

Bij een schoolsluiting kun je nog oppas regelen, maar bij quarantaine of besmetting eigenlijk niet. Ik ben nu al aan het uitzoeken hoe sterk ik sta als ik weiger te gaan werken als één van de kinderen besmet blijkt. Ik mag dan niet even een boodschap doen met mondkapje en afstand (begrijpelijk!!) maar wordt wel geacht schoon te gaan maken bij cliënten die kwetsbaarder zijn en waar ik uren aan een stuk ben. En daarbij wat als mijn kind zich echt ziek voelt!? Dan laat je een kind toch niet alleen. En oma laten komen is iets wat je dan niet wil en wat officieel niet mag. Daarbij is ons huis zo ingericht dat je hier absoluut niet goed in isolatie kan. Maar één wc die beneden is in de hal waarbij je eerst de woonkamer door moet. Badkamer is beneden en slaapkamers boven. Ik moet door de slaapkamer van één van de kinderen om naar de mijne te kunnen. Ik zou dan echt wel een risico lopen en dit meenemen naar mijn cliënten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:24

MyWishMax schreef:
ruitje schreef:

Dat ook. En helemaal in deze feestdagen tijd waar het altijd al hectisch is. En nu dus telkens kinderen thuis, collega's ziek, online les geven, toch weer normaal, oh weer besmettingen :+

Nou dus dat.... Ik vind het steeds op korte termijn schakelen ook weer zo bizar. Als ze besluiten dat de school dicht moet voor kerst: moet je je hele planning weer omgooien naar online.

Daar zit een bak voorbereiding in, daar word je eng van...

Ik mis dat ook zo erg, een soort stappenplan. Dus een soort zones ofzo.

Bij zoveel besmettingen: plan A, bij zoveel plan B.

Dan kan je als docent/ondernemer/ mens in ieder geval iets inschatten :)

@Vayo, in de zorg geld dit overal, denk niet dat je sterk staat :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:28

Pandora2 schreef:
Nu hoor ik net op de radio dat het echt storm loopt voor de reizen naar de zon in die week... buiten seizoen dus vliegen aan heel goedkoop tarief {:} 8-)

Ja, goed idee; een paar uur met elkaar als sardines in een blik, joepie. Precies wat we nu nodig hebben.

Hier de ski-bestemming op 100%
Tjokvol.

Helemaal veilig ook want met pas of test en het mag. Toch?!
Dat doen die vakantiegangers uit sociaal bewustzijn voor de samenleving; om de economie te steunen.

Laten we scholen sluiten en de kinderen van 5 - 12 vaccineren want het gaat vreemd genoeg toch niet goed met de cijfers.

:x

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:31

Klopt, zo schiet de maatregel het doel echt totaal voorbij. Jippie, geld besparen want een week vrij van school om corona niet verder te verspreiden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:33

Echt hé. Het begint stilaan belachelijk te worden :')
De skireizen gaan dan weer niet zo goed zeiden ze. Teveel nieuwe maatregelen in de skilanden.