lenaa_tje schreef:Uit 2016 https://www.benelux.int/nl/publicaties/ ... e-benelux/
Dus ja dat aantal wat in een grensgebied de grens overtrekt is er duidelijk. Die vrije artsen keuze is toch fijn? Tja ik vind dat ik zelf te ver weg woon om voor een Duits ziekenhuis te kiezen maar dat mijn collega’s en leerlingen/ouders er wel voor kiezen vind ik logisch. Dat is toch ook het fijne van 1 Europa. Op papier scoort Nederland hoger maar in Duitsland worden ze sneller geholpen en in hun geval speelt de afstand naar een Nederlands (goed...) ziekenhuis wel mee. Waar zijn dan de cijfers van betere zorg op gebaseerd.
Want die 26,241 mensen komen allemaal uit het grensgebied? Niemand uit de Randstad is de grens over gegaan voor planbare gezondheidszorg? Dat lijkt me ook niet helemaal te kloppen als je naar de kaartjes vanaf pagina 44 kijkt. Overigens is een deel van die patiënten spoedzorg, wat niet hoeft te betekenen dat ze de grens over gaan om daar geholpen te worden, ze kunnen ook toevallig in Duitsland aan het winkelen zijn, daar tijdelijk wonen voor stage, werk of studie of op vakantie zijn.
Het sneller worden geholpen hangt in Duitsland er heel erg van af hoe dringend het is. Ik woon niet in een kleine stad, maar er zijn hier redelijk wat artsen (gynaecologen, huidartsen, huisartsen, tandartsen, noem het maar op) die geen nieuwe patiënten meer aannemen omdat ze de druk niet aankunnen. Ik heb zelf 2 maanden moeten wachten op een simpele MRI die een half uur heeft geduurd en heb vervolgens 5 maanden kunnen wachten op een afspraak in het ziekenhuis. Dus dat de wachttijden in Duitsland per definitie korter zijn... Nee.
In het rapport over de gezondheidszorg wat ik heb gedeeld staat gewoon vermeld waar die op zijn gebaseerd hoor. Maar speciaal voor jou, er zijn 46 indicatoren, waaronder patiëntenrechten en -informatie, toegankelijkheid van de zorg, resultaat van de behandelingen, bereikbaarheid van de gezondheidsdiensten, preventie en gebruik van geneesmiddelen.