Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:48

Maanlicht schreef:
Ik weet niet, ik vind splitten op een date echt een dooddoener. Dat je dan onder de loep gaat leggen wie wat betaalt, tenzij het echt om een groot bedrag gaat. Was het voor herhaling vatbaar? Dan betaalt de ander de volgende keer.

En als het niet voor herhaling vatbaar was? :)
Ik vind er niets mis mee om te splitten. Tegenwoordig bij de fancy cafés ben je gewoon veel kwijt hoor. Wij zaten laatst ergens waar we voor 2 pilsjes 2 wijntjes en een portie bitterballen bijna 30 euro kwijt waren.
Als je dan ieders de helft wilt doen (wat je goed recht is) waarom niet? Je kan niet in elkaars portomonee kijken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:48

Maanlicht schreef:
Ik weet niet, ik vind splitten op een date echt een dooddoener. Dat je dan onder de loep gaat leggen wie wat betaalt, tenzij het echt om een groot bedrag gaat. Was het voor herhaling vatbaar? Dan betaalt de ander de volgende keer.

Splitten op een date mag dan ongezellig zijn, splitten enige tijd na afloop van een date als die niet het gewenste resultaat blijkt te hebben, is toch echt nog wat lomper. Klinkt meer als "als ik met je naar bed mag wil ik best een drankje voor je betalen, maar ik ga niet zomaar voor niets betalen".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:02

Bloodymary schreef:
Marjoow schreef:
Waarom is het zo vreemd dat hij een tikkie stuurt voor die drankjes? Ik vind het niet meer dan normaal en had zelf al aangeboden om de drankjes te betalen.

Ik vind het zó 1980 dat mannen alles maar moeten betalen tijdens een date. Je weet niet hoeveel hij te besteden heeft en als hij vaker op date gaat kan het nog een dure bedoeling worden.

En IHN, waaruit haal je dat die op sex uit was? Is dat weer een generalisering van mannen? Uit de post van Bloodymary haal ik dat niet namelijk ;)

Tijdens het afrekenen na de date had zij ook al aangeboden om de helft in ieder geval te betalen, maar dat wilde hij niet. Hij wilde haar trakteren. En omdat het zo'n klein bedrag was heeft ze verder ook niet aangedrongen. Zij is zeker niet te beroerd om te betalen, maar het ging meer om de manier waarop. Dat ze mededeelt dat ze niet verder wil gaan en dan direct een betaalverzoek krijgt voor een paar luttele Euro. Terwijl dat als ze er mee door was gegaan niet was gekomen. Dat is een beetje sneu.

Maar dat heb je er niet bij verteld in eerste instantie ;)
In dat geval vind ik idd niet dat je eerst moet zeggen "ik trakteer" om vervolgens alsnog een tikkie te sturen.

Ik vind het alleen echt niet raar om gewoon zelf je aandeel te betalen. Ik had vorig jaar een date en hij betaalde alles maar ik vroeg wel om een tikkie achteraf. Vind ik ook niet meer dan normaal.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:42

Marjoow schreef:
Waarom is het zo vreemd dat hij een tikkie stuurt voor die drankjes? Ik vind het niet meer dan normaal en had zelf al aangeboden om de drankjes te betalen.

Ik vind het zó 1980 dat mannen alles maar moeten betalen tijdens een date. Je weet niet hoeveel hij te besteden heeft en als hij vaker op date gaat kan het nog een dure bedoeling worden.

En IHN, waaruit haal je dat die op sex uit was? Is dat weer een generalisering van mannen? Uit de post van Bloodymary haal ik dat niet namelijk ;)

Marjoow, dat was een grapje natuurlijk…

jeetje...

maar het is wel degelijk heel raar om een tikkie te sturen als iemand verder niks met je wil...of je betaald voor iemand, of je zegt gelijk dat je dat niet doet...of je vertelt gelijk de voorwaarden die erbij horen...daar kwam mijn reactie vandaan...een grapje, maar het was wel duidelijk dat deze man meer verwachtte door het betalen van de drankjes (of dat nou sex was of niet doet niet ter zake...dat was gewoon een grapje).

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:44

Marjoow schreef:
Ik vind dat zij zelf had moeten aanbieden voor haar drankjes te betalen. Ik begrijp zijn reactie heel goed, ze zal niet de eerste zijn die op date gaat voor gratis drankjes.

je hebt het over weer een generalisering van mannen maar wat is dit dan???

als iemand mij aanbied drankjes te betalen neem ik het ook gewoon aan, hoor...omgekeerd bied ik ook vaak aan te betalen...zitten geen voorwaarden aan en dat verwacht ik dus andersom ook niet.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:47

Open anders gewoon ff lekker een topic hierover :+

Het voorbeeld van de man die na zijn afwijzing alsnog een tikkie stuurt is imo niet zozeer gierig, maar gewoon iemand die enorm slecht tegen een afwijzing kan. Als ik tijdens de date al had aangeboden mijn drankje te betalen en hij komt dan nog met een tikkie, zou ik die dan ook zeker niet betalen :n

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:46

Maanlicht schreef:

Met splitten leg je juist niets onder de loep.

Splitten is gewoon ieder de helft.
Misschien heb ik dan wel voor 20€ wijn gedronken en hij voor 10€ bier. Je betaalt dan ieder gewoon de helft.

Onder de loep leggen is een rekening van 30€ krijgen en dan gaan rekenen wie wat gehad heeft en dan ieder zijn eigen drankjes laten afrekenen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:15

daantjuhhh schreef:
Maanlicht schreef:

Met splitten leg je juist niets onder de loep.

Splitten is gewoon ieder de helft.
Misschien heb ik dan wel voor 20€ wijn gedronken en hij voor 10€ bier. Je betaalt dan ieder gewoon de helft.

Onder de loep leggen is een rekening van 30€ krijgen en dan gaan rekenen wie wat gehad heeft en dan ieder zijn eigen drankjes laten afrekenen.

In elk geval is bij dit alles de romantiek ver te zoeken.Als het om een date gaat is gierigheid een afknapper vind ik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:27

Nou weetje het maakt mij echt geen bal uit.
Er van uit gaan dat de man maar betaald vind ik raar.

Ik betaal wel eens zelf. Ik wordt wel eens getrakteerd. En als iemand zegt: splitten? Vind ik het ook prima.

Ik ben een volwassen vrouw met een goede baan die prima voor zich zelf kan zorgen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:14

Ik vind gierigheid op een date ook een afknapper. Stel ik ga naar de bios met iemand en diegene heeft de kaartjes betaald en ik het eten zou ik het heel vervelend vinden als diegene een tikkie stuurt met het verschil in bedrag. De volgende keer betaal ik wat meer, en ook al komt die volgende keer niet is dat ook prima in mijn ogen. Ik heb een keer bij iemand meegegeten waar ik een tikkie kreeg van 2,80, dat vind ik ook echt gierig.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:54

Dat het niet romantisch is bij een eerste date kan ik me wel in vinden. Maar nogmaals, je kan niet in iemands portomonee kijken. Misschien moet diegene ieder dubbeltje omdraaien en wilt die toch graag afspreken met jou, wat is er dan mis met ieder zijn eigen deel betalen?
Als je bij voorbaat al het niet aan kan dat iemand je een tikkie gaat sturen dan kun je ook zelf voorstellen om te betalen. Of is dat per se de taak van de man?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:12

alice0cullen schreef:
Nu vind ik dat je best gelijk mag zijn in betalen maar vind wel dat als jij drankjes betaald zonder iets van terug betalen af te spreken, je niet kunt gaan declaren wanneer er geen verdere "beloning" in zit.

Precies dit!
Er is niks mis met splitten, maar zonder overleg een tikkie sturen achteraf als het niks wordt, dat vind ik een beetje “stampvoetend kleutertje” gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:14

Ik snap het eigenlijk wel. Misschien betaal je als man de rekening omdat je er vanuit gaat dat het zo leuk is dat er nog een volgende date in zit, en als je te horen krijgt dat het toch niet zo leuk was als je zelf dacht kan ik me voorstellen dat het dan ook een beetje zonde van het geld is. Al helemaal tegenwoordig met apps als Tinder waarop daten ook gewoon een snellere turnover heeft en een eerste date niet meer heel bijzonder is.

Ik splitte altijd op eerste dates. Vind het zelf geen prettig gevoel als een man voor mij betaalt omdat ik niet wil dat ik hem iets verschuldigd ben, of dat nou in fysieke vorm is of in de vorm van een vervolgdate/aandacht.

Moet wel zeggen dat ik het dan heb over bedragen van een lange avond terrassen bv, als ik een tikkie voor 5 euro zou krijgen zou ik giechelen, betalen en er even over lachen met een vriendin ofzo.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:23

Ik heb het een keer gehad met een date, die sowieso erg gezellig was en we hebben zes uur lang zitten kletsen over een hobby die wel deelden.
Gegeten, in een soort eetcafé, en tijdens de date had hij het al over een aparte date die financieel van hem profiteerde.
Dat was ook een gek verhaal hoor, maar met afrekenen werd er zonder overleg zonder pardon gezegd dat er gesplit werd. :=
Ik vond dat zo’n gruwelijke afknapper, want hij wilde wel verder daten.
Nou ik mag ouderwets zijn, maar na zes uur op date erg gezellig ga je toch niet zeiken over €18?
En nee armlastig was hij niet, ik had bijna zoiets van laat dat splitten maar ik betaal wel, en geen vervolgdate meer..
Ik had namelijk allang in mijn hoofd dat ik de keer daarna zou betalen, maar dit vond ik gewoon niet leuk, en dat mag ik vinden.
Hij appt ook nog steeds, volgens mij ziet ie echt niet dat het echt niet zo leuk was.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:24

dan zeg je toch ‘stop met appen geen interesse’?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:27

Ik zou het zeker bij een eerste date heel normaal vinden om te splitten en denk dat de beste jongen geen idee heeft wat hij misdaan heeft.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:34

moonfish13 schreef:
Ik heb het een keer gehad met een date, die sowieso erg gezellig was en we hebben zes uur lang zitten kletsen over een hobby die wel deelden.
Gegeten, in een soort eetcafé, en tijdens de date had hij het al over een aparte date die financieel van hem profiteerde.
Dat was ook een gek verhaal hoor, maar met afrekenen werd er zonder overleg zonder pardon gezegd dat er gesplit werd. :=
Nou ik mag ouderwets zijn, maar na zes uur op date erg gezellig ga je toch niet zeiken over €18?
En nee armlastig was hij niet, ik had bijna zoiets van laat dat splitten maar ik betaal wel, en geen vervolgdate meer..
Ik had namelijk allang in mijn hoofd dat ik de keer daarna zou betalen, maar dit vond ik gewoon niet leuk, en dat mag ik vinden.
Hij appt ook nog steeds, volgens mij ziet ie echt niet dat het echt niet zo leuk was.

Dus hij laat al aan je weten dat hij slechte ervaringen heeft met financiële profiteurs en dan wil jij alsnog dat hij alles betaalt?

Als de date zo leuk was had je dat toch ook tegen hem kunnen zeggen dat jij de volgende keer betaalt?
En jij zeikt toch ook over 18E dat je die moet splitten?
Ik vind het een raar verhaal vanuit jouw kant hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:35

xU_Blinghx schreef:
moonfish13 schreef:

Dus hij laat al aan je weten dat hij slechte ervaringen heeft met financiële profiteurs en dan wil jij alsnog dat hij alles betaalt?

Als de date zo leuk was had je dat toch ook tegen hem kunnen zeggen dat jij de volgende keer betaalt?
En jij zeikt toch ook over 18E dat je die moet splitten?
Ik vind het een raar verhaal vanuit jouw kant hoor.

Eens. Zonder overleg splitten is misschien gek, maar je had ook kunnen reageren met "oh, ik had eigenlijk bedacht dat ik de volgende keer betaal, maar als je liever split vind ik dat ook goed"

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:42

Wat had je dan gewild moonfish?
Lijkt me juist zo fijn, gewoon zonder erover hoeven te praten de rekening splitten. 100% eerlijk en je bent niemand iets verschuldigd. En je hoeft niet dat awkward ´wie betaald´ gesprek te voeren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:58

Ik vind het allemaal geen probleem zolang hij me maar niet dwingt om voor zíjn eten te betalen. Splitten, niet splitten, alles best. Maar gelijk verdelen vind ik meestal niet leuk (ik eet niet veel). Je kunt niet in iemands portemonnee kijken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:59

deze volg ik echt niet, sorry...

jij gaat op een date met iemand...jullie hebben het leuk samen.
Jij zegt niks
hij zegt aan het eind: we splitten de rekening.
Jij bent er kennelijk zonder overleg vanuit gegaan dat hij zou betalen.
Hij wil iig nog gewoon zijn eigen helft betalen en scheept jou daar niet zonder overleg mee op...

dit is wel een gevalletje de pot verwijt de ketel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:00

IHN schreef:
deze volg ik echt niet, sorry...

jij gaat op een date met iemand...jullie hebben het leuk samen.
Jij zegt niks
hij zegt aan het eind: we splitten de rekening.
Jij bent er kennelijk zonder overleg vanuit gegaan dat hij zou betalen.
Hij wil iig nog gewoon zijn eigen helft betalen en scheept jou daar niet zonder overleg mee op...

dit is wel een gevalletje de pot verwijt de ketel.

Whaha echt he

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:10

plantje01 schreef:
Ik vind gierigheid op een date ook een afknapper. Stel ik ga naar de bios met iemand en diegene heeft de kaartjes betaald en ik het eten zou ik het heel vervelend vinden als diegene een tikkie stuurt met het verschil in bedrag. De volgende keer betaal ik wat meer, en ook al komt die volgende keer niet is dat ook prima in mijn ogen. Ik heb een keer bij iemand meegegeten waar ik een tikkie kreeg van 2,80, dat vind ik ook echt gierig.

Was dat eten bij een student? Want in die wereld is het heel normaal dat ieder z'n deel bijdraagt aan het eten ;)

Moonfish, jou snap ik ook niet. Na een eerste date splitten vind ik heel normaal, 18 euro is ook weer niet niks.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:55

Bij uitgaan met vrienden moet ieder zijn eigen deel betalen vind ik. Maar als het om een romantische date gaat hoort de man te betalen.Althans,als het een hetero date is.....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:06

anjali schreef:
Bij uitgaan met vrienden moet ieder zijn eigen deel betalen vind ik. Maar als het om een romantische date gaat hoort de man te betalen.Althans,als het een hetero date is.....

Volgens?

Ik vind dat dikke zever. Gelukkig moeten holebi’s zich van deze gekkigheid niets aantrekken :D